Ga terug
Web Analytics Vendors Overzicht & Vergelijking: Welke oplossing is geschikt voor u?

Web Analytics Vendors Overzicht & Vergelijking: Welke oplossing is geschikt voor u?

Datum July 17, 2018 Auteur Categorie Web Analytics

Bent u uw hersens aan het pijnigen bij het vinden van analyticssoftware die past bij uw bedrijfsbehoeften? Dan hebben we goed nieuws voor u. In onze vers bijgewerkte vergelijking vindt u de 5 populairste analyticsoplossingen naast elkaar om de belangrijkste verschillen tussen hen te zien en te beslissen wat u het beste kiest. Klinkt dat goed? Laten we beginnen!

Webanalyticstools hebben de manier veranderd waarop we beslissingen nemen in de digitale wereld.

Dankzij webanalytics hoeven we niet te raden wat onze klanten en gebruikers willen. We kunnen gedetailleerde informatie krijgen over alles wat we willen, en onze digitale activiteiten optimaliseren om de ROI te vergroten, de gebruikerservaring te verbeteren en een aantal andere dingen te doen om onze bedrijfsdoelen te bereiken.
Webanalyticssoftware is enorm geƫvolueerd sinds het begin van het internet en op dit moment is het in de bloei van zijn leven. Er zijn tientallen geweldige oplossingen met verschillende functionaliteiten, maar welke is de beste voor u?

Het kiezen van een bedrijfswebanalyticspartner is moeilijk

Hoewel Google Analytics voor de meeste kleine en middelgrote bedrijven de voor de hand liggende keuze blijft, is het spel veranderd voor organisaties op corporatieniveau. Het doel van alle bedrijfswebanalyticsvendors is vergelijkbaar, maar verschillende tools hebben verschillende functionaliteiten en diensten.

Er is geen one-size-fits-all oplossing voor webanalytics. Daarom moet u onderzoeken, graven, vragen stellen en testen. Deze post is de juiste plaats om de eerste stap te zetten.

Hier geven we u een overzicht van de 5 populairste webanalyticstools, die aanbevolen zijn voor bedrijven en andere grote organisaties. Na de beoordeling moet u in staat zijn om diegene te weigeren die niet aan uw primaire vereisten voldoen. We hebben hier en hier al besproken wat u tijdens het beslissingsproces moet overwegen.

Houd er rekening mee dat als u besluit te investeren in bedrijfswebanalyticssoftware, u voldoende ontwikkelings-, analyse- en beheerbronnen binnen uw organisatie moet hebben. Zelfs de beste en duurste webanalyticstool geeft u geen inzicht als het in handen is van een onderbekwame medewerker.

Er is glorie voor elke marketeer en ondernemer die gegevens begrijpt en gebruikt om de juiste zakelijke beslissingen te nemen. Kies uw analytische soulmate en marcheer samen het pad naar glorie šŸ™‚

Web Analytics Vendors Overzicht & Vergelijking
Als u de details van webanalyticsvendors wilt vergelijken, kunt u ons gratis Web Analytics Tools Comparison sheet downloaden. We hebben meer dan 40 functionaliteiten gedetailleerd en de 5 populairste analyticsoplossingen naast elkaar geplaatst om de belangrijkste verschillen tussen hen te zien.

Download Web Analytics Vendor Comparison

Google Analytics 360

Google Analytics 360 (voorheen Google Analytics Premium) is een premiumversie van de meest gebruikte analyticssoftware – Google Analytics. Het werd aangekondigd op 15 maart 2016, samen met de volledige Google-suite bestaande uit zes producten (Google Analytics, Google Optimize, Google Audience Center, Google Tag Manager, Google Data Studio en Google Attribution).

GA is een bekende standaardoplossing voor het bijhouden, analyseren en rapporteren van websitegegevens. Volgens W3Techs beheert het 83% van de markt en wordt het aangenomen als de meest uitgebreide beschikbare oplossing. En het is natuurlijk gratis. Aan de andere kant is Google Analytics 360 gericht op organisaties op corporatieniveau. Het bevat SLA’s, technische ondersteuning en uitgebreide limieten voor het aantal hits.

Web Analytics Vendors Overzicht & Vergelijking: Google Analytics 360

Naarmate we meer en meer worden gedigitaliseerd en meerdere apparaten gebruiken op weg naar conversie, zijn analyticsgegevens mogelijk niet zo betrouwbaar als ze zouden moeten zijn. Het grootste voordeel van GA 360 is de connectiviteit met andere Google-producten. GA 360 verbindt verschillende gegevensbronnen op Ć©Ć©n plaats, waardoor het een uitgebreide bron is voor alle contactpunten. Het wordt ook gewaardeerd voor een duidelijke gegevensvisualisatie, aangepaste rapporten en de uitgebreide bibliotheek met deskundige boeken, artikelen, blogs en andere waardevolle inhoud.

Minpunten

Als u GA 360 kiest, betekent dit dat u een toezegging doet aan Google. U stemt ermee in om uw volledige digitale activiteitsgegevens door te geven aan de digitale reus, wat een bron van zorg kan zijn voor organisaties die gevoelige informatie verwerken. Prijzen missen flexibiliteit en kunnen niet worden aangepast op basis van de functionaliteiten die u daadwerkelijk gebruikt. Zelfs als datalimieten worden uitgebreid, creƫert premiegebruik bovendien nog steeds het probleem van data sampling voor groot volumeverkeer.

Webtrends

Webtrends is sinds 1993 een toonaangevend analytics- en marketingbedrijf. Webtrends analytics wordt aangeboden in het SaaS-model (een zelfgecertificeerde versie wordt niet langer ondersteund). Het is een zeer aanpasbare tool die clickstreams op paginaniveau biedt. Het ondersteunt duizenden zakelijke klanten door geavanceerde analytics en ondersteuning tenbieden.

Web Analytics Vendors Overzicht & Vergelijking: Webtrends

Sterke punten

Het mooie aan Webtrends is de heatmapfunctie, waarmee u gegevensgestuurde beslissingen kunt nemen met betrekking tot ontwerp. Bovendien biedt het aangepaste rapporten. Het integreert niet bijzonder soepel met producten van derden, maar de SharePoint-integratie werkt beter dan enig ander.

Minpunten

Het heeft minder volgroeide integraties met andere producten en databanken dan zijn concurrenten. Het grootste nadeel is echter dat het alleen mogelijk is om gegevens tot 120 dagen uit het verleden opnieuw te analyseren (tenzij u webloganalytics gebruikt of besluit extra te betalen voor langere dataretentie).

Adobe Analytics

Adobe Analytics maakt deel uit van Adobe Marketing Cloud. Het is het resultaat van een reeks overnames tussen 2007 en 2014. Adobe Analytics is gebaseerd op de SiteCatalyst solution van Omniture, die in 2009 werd overgenomen door Adobe. Het laat u de prestaties van uw websites en marketingactiviteiten meten en is sterk aanpasbaar voor gebruikers met de juiste knowhow.

Adobe Analytics kan worden geĆÆntegreerd met andere Adobe-marketingproducten. Het biedt geavanceerde segmentatie, realtime automatisering, ad-hoc-analyse en veel meer. Adobe Analytics wordt gebruikt in de bedrijfsomgeving en biedt ondersteuning en advies aan zijn klanten. Adobe rekent kosten aan op basis van elke 1000 serveraanroepen (Page Views + Downloads + Custom Events) gegenereerd op de website van de klant.

Web Analytics Vendors Overzicht & Vergelijking: Adobe Analytics

Sterke punten

Voor een slimme marketeer is dit een echte hemel met verschillende functies en functionaliteiten. Vooral als het gaat om segmentatiemogelijkheden, biedt het flexibiliteit en aanpasbaarheid. Adobe Analytics is een sterke concurrent vanwege zijn zakelijke functies (zoals het delen van rapporten en segmenten met automatische updates) en niet-gesamplede rapporten.

Minpunten

Adobe Analytics wordt beschouwd als een van de duurste oplossingen op de markt. Het vereist ook enkele bekwame analisten (ook technisch) om gebruik te maken van alle functies en het platform correct op te zetten. Het integreert goed met de hele Adobe Marketing Cloud, maar het werkt slecht met Google-producten.

Etracker Web Analytics

Etracker Web Analytics werd in 2000 in Duitsland opgericht. Deze cloud-gehoste oplossing is een standaardtracker van digitale activiteiten. Het prijst zichzelf omdat het een privacycompliant oplossing is, in overeenstemming met de Duitse wetgeving inzake gegevensbescherming. Een ander verkoopargument van deze analyticsvendor zijn hun compatibele producten: Visitor Voice (kwalitatieve enquĆŖtes) en Web Controlling (correlatie van gegevens met benchmarks uit de sector).

Web Analytics Vendors Overzicht & Vergelijking: Etracker

Sterke punten

Etracker heeft een geĆÆntegreerde heatmap die laat zien waar gebruikers scrollen en in welke gebieden ze hun cursor gebruiken. Daarnaast kunt u afzonderlijke gebruikerssessies controleren voor klantreisanalyse. De hele klantreis kan worden afgespeeld in de vorm van een video. Deze functionaliteiten zijn beschikbaar met hun User Experience Analytics.

Minpunten

Etracker vertrouwt uitsluitend op JavaScript-methoden voor het verzamelen van gegevens. Als u dit om welke reden dan ook niet kunt/wilt gebruiken, is er geen alternatief voor u. Bovendien bieden ze geen toegewijd ondersteuningsteam. Dit betekent dat u geen professionele hulp krijgt bij het instellen van uw tool.

Piwik PRO

Piwik PRO werd opgericht in 2013 in Polen. De belangrijkste filosofie achter hun producten is het leveren van analytische gegevens van bedrijfsklasse en het ondersteunen van gegevensprivacy en beveiliging. In 2016 lanceerde Piwik PRO een tagmanageroplossing onder hun merk, die een onderdeel werd van de Piwik PRO analytics suite.

Piwik PRO is ontworpen voor middelgrote bedrijven en organisaties op corporatieniveau. Het wordt geleverd in een on-premises en cloud-gehoste model (met servers in Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten), afhankelijk van de vereisten van de klant. Elk product voldoet aan de strengste privacy- en beveiligingsvoorschriften en zorgt ervoor dat zijn partners het volledige eigenaarschap van gegevens behouden.

Web Analytics Vendors Overzicht & Vergelijking: Piwik PRO

Sterke punten

Piwik PRO biedt tal van privacy- en beveiligingsfuncties die het een serieuze concurrent maken voor zakelijke klanten en organisaties die veel gevoelige gegevens verwerken. Het levert niet-gesampelde gegevens en geeft gebruikers rapporten op basis van 100% verkeer. Klanten van Piwik PRO kunnen profiteren van haar intranet analytics, tagbeheersysteem, klantgegevensplatform en personalisatietool.

Minpunten

Het is niet zo goed te integreren met Google-producten als GA (uiteraard), en er is geen optie om onbewerkte gegevens te benaderen met een BigQuery. Bovendien heeft u een bekwaam technisch team of premiumondersteuning nodig als u kiest voor de zelf-gehoste versie.

Web Analytics Vendors Overzicht & Vergelijking
Als u de details van webanalyticsvendors wilt vergelijken, kunt u ons gratis Web Analytics Tools Comparison sheet downloaden. We hebben meer dan 40 functionaliteiten gedetailleerd en de 5 populairste analyticsoplossingen naast elkaar geplaatst om de belangrijkste verschillen tussen hen te zien.

Download Web Analytics Vendor Comparison

Auteur:

Karolina Lubowicka, Content Marketer

Content marketing and social media enthusiast tweeting for @PiwikPRO.

Bekijk meer berichten van deze auteur

Delen