Piwik PRO blog

  • DMA en DSA – hoe deze nieuwe wetten online zakendoen beïnvloeden

    Vorig jaar werden twee nieuwe verordeningen van de Europese Unie van kracht die de manier beperken waarop grote techmerken zoals Apple, Amazon en Meta de concurrentie aanpakken en omgaan met gebruikersgegevens. De Europese Digital Markets Act (DMA – Wet inzake digitale markten) en de Digital Services Act (DSA – Wet inzake digitale diensten) hebben tot…

    Lees verder

  • Migratieproblemen naar GA4: Wat zijn de alternatieven

    Vanaf 1 juli 2023 verwerken standaard Universal Analytics (UA)-property’s geen nieuwe hits meer. Dit komt overeen met het plan van Google om UA af te schaffen en te vervangen door de volgende generatie meetoplossingen, bekend als Google Analytics 4 (GA4). Ter voorbereiding hierop biedt Google alle UA-gebruikers een middel om hun standaard UA-property’s te migreren…

    Lees verder

  • Quotalimietfouten in de Looker Studio (voorheen Data Studio) GA4-connector: Alles wat u moet weten

    Op 10 november kondigde Looker Studio de quotawijziging voor Google Analytics 4 (GA4) API aan. Een kleine update leidde tot opschudding in de Looker Studio-gemeenschap toen veel gebruikers problemen begonnen te ondervinden met hun GA4-rapportages. De meeste Looker Studio-editors die de native GA4-connector gebruiken, kunnen hun gegevens niet visualiseren of verbinding maken met de onderliggende…

    Lees verder

  • Wat is data-activering en hoe past het in uw data-analysestack

    Moderne bedrijven gebruiken verschillende technologieën voor elke fase van hun dataprocessen. Data-ecosystemen verschillen tussen organisaties op basis van hun behoeften en middelen, maar elke data-stack moet bestaan uit componenten die worden gebruikt om de data te verwerven, te integreren en te transformeren. Het verzamelen, organiseren en beheren van data zijn belangrijke aspecten van elke data-analysestack,…

    Lees verder

  • Single customer view (SCV): wat is het en hoe werkt het?

    Als moderne marketing een auto was, dan waren data de brandstof. Data helpen marketeers hun strategie te vormen en aan te passen, hun beslissingen te sturen en de doeltreffendheid van hun campagnes te evalueren. Omdat consumenten voortdurend grote hoeveelheden data genereren, beschikken marketeers over veel informatie die zij kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in…

    Lees verder

  • Alles wat je moet weten over het Data Privacy Framework (Privacy Shield 2.0)

    Op 10 juli 2023 kondigde de Europese Commissie een nieuwe overeenkomst aan die de gegevensstroom tussen de VS en de EU regelt onder de naam Data Privacy Framework (DPF). Het is een broodnodige ontwikkeling gezien het belang van gegevensoverdracht in de wereldeconomie. Maar vele kwesties rond deze nieuwe overeenkomst doen twijfels rijzen over de duurzaamheid…

    Lees verder

  • Wat is customer journey-analytics en waarom is het belangrijk voor uw onderneming?

    Ondernemingen gebruiken customer journey-analytics om een consistent kooptraject te creëren, beter te presteren dan concurrenten en de omzet te verhogen. Met customer journey-analytics kunt u alle aspecten van een gefragmenteerd klanttraject, opgesloten in silo’s binnen uw organisatie, met elkaar verbinden. Dit zorgt voor meer inzicht in uw klanten en maakt het mogelijk de diensten die…

    Lees verder

  • We vinden ons Customer Data Platform opnieuw uit

    We hebben spannend nieuws om met u te delen. We herbouwen ons Customer Data Platform (CDP). De nieuwe versie van de module biedt eenvoudigere data-import, geavanceerde gedragsgroepen en meer opties voor het activeren van data. Het bijgewerkte platform geeft marketeers en productteams nog meer methoden om first-party data te integreren, te segmenteren en te gebruiken…

    Lees verder

  • DPA: 7 elementen waarover elke gegevensbeschermingsovereenkomst die aan de AVG voldoet, moet beschikken

    Als u wilt weten hoe u een rechtmatige gegevensverwerkingsovereenkomst (DPA) schrijft, bent u hier op de juiste plaats. In deze blogpost nemen we met u alle belangrijke elementen van een DPA onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) door.  Disclaimer: Deze blogpost is geen juridisch advies. Piwik PRO verstrekt privacyvriendelijke analytics software, maar biedt geen juridisch…

    Lees verder

  • Web analytics op basis van events: alles wat u moet weten

    Analytics-platforms op basis van sessies en events worden gewoonlijk gegroepeerd onder de noemer “web analytics”. Ze allemaal over één kam scheren is echter een beetje misleidend. Met beide soorten platforms kunt u een vergelijkbare hoeveelheid gegevens bijhouden, maar ze meten die gegevens wel anders en vereisen andere analytische vaardigheden.  Traditionele platforms voor web analytics op…

    Lees verder