Terug naar blog

Een CDP Gebruiken Voor Succesvolle Doelgroeptargeting

Data Management

Geschreven door

Gepubliceerd januari 4, 2019 · Bijgewerkt januari 17, 2019

Een CDP Gebruiken Voor Succesvolle Doelgroeptargeting

In het rijke gegevensecosysteem van vandaag staan ​​marketeers voor de uitdaging om de juiste klanten te bereiken. Omgaan met geïsoleerde verzamelingen gegevens verspreid over tools en kanalen creëert echte wegversperringen voor het definiëren en targeten van het perfecte publiek.

Gelukkig biedt technologische vooruitgang een oplossing. De naam van het spel hier is “customer data platform”. Met behulp van zowel eerste als externe gegevensbronnen kunt u met deze tool zeer aanpasbare doelgroepen bouwen om precies die klanten te bereiken die willen wat u verkoopt.

De vraag is, hoe kan dit efficiënt worden gedaan? In deze post geven we het antwoord op deze vraag en laten we zien hoe een CDP kan helpen.

Wat is succesvolle doelgroeptargeting?

Voordat we uitleggen hoe we een customer data platform kunnen gebruiken voor succesvolle doelgroeptargeting, moeten we succes definiëren in deze context.

Effectieve doelgroeptargeting houdt in dat u met bezoekers en klanten omgaat op een manier die hen naar uw merk trekt. U kunt ze laten converteren door geld uit te geven aan uw product of door zich aan te melden voor uw services.

En als u uw targeting wilt laten werken, moet u de kenmerken van een bepaalde doelgroep en de dimensies die u moet toepassen om deze beter te definiëren, specifiëren. Dat is de belangrijkste fase van het opbouwen van een precieze doelgroep in uw customer data platform.

Het is echter geen sinecure om een ​​gericht publiek te maken om het targetten te vergemakkelijken. Een van de veranderingen waarmee marketeers geconfronteerd worden, zijn gegevenssilo’s. Uw technologisch arsenaal, of het nu om webanalyses of DSP gaat, is zeer beperkt en het verwerkt vaste gegevens, waardoor het moeilijk is om een ​​nauwkeurig publiek te creëren.

U kunt dit probleem aanpakken door een customer data platform te gebruiken waarmee u gegevens uit meerdere bronnen kunt verzamelen en deze vervolgens kunt toepassen om nauwkeurige aangepaste doelgroepen naar keuze te maken.

Het is van cruciaal belang dat u uw gebruikers en klanten kent, omdat uw sitebezoekers en app-gebruikers een zeer diverse groep vormen. Ze kunnen worden gedifferentieerd door een groot aantal attributen. Het is uw taak om degene te kiezen die u nodig hebt om een ​​doelgerichte groep te bouwen.

U kunt dus beslissen of uw doelgroep bestaat uit iPhone- of Android-gebruikers, mensen van middelbare leeftijd of tieners, eigenaren van gezelschapsdieren of gezinnen met kinderen. U kunt ook een publiek selecteren van huiseigenaren of huurders, stedelingen of bewoners van landelijke gebieden.

Of misschien wilt u uw publiek onderverdelen in mensen die alleen op weekdagen boodschappen doen en mensen die op zaterdagmorgen liever het winkelcentrum bezoeken.

Kortom, u kunt vrijwel elk detail over uw prospects en klanten bekijken om de spreekwoordelijke naald in de hooiberg te vinden.

CDP – de game-changer bij het targeten van doelgroepen

Om het steeds veranderende digitale landschap bij te houden, moeten marketeers innovatieve strategieën toepassen die meestal betrekking hebben op het omarmen van nieuwe software en hulpmiddelen. Dat is precies het geval met customer data platforms. Deze technologie, die nog steeds rijpt, is een onmisbaar element in het arsenaal van de slimme marketeer.

Een CDP levert een reeks voordelen op. Een van de belangrijkste voordelen is dat een CDP de integratie van een reeks first-party gegevens mogelijk maakt. Dat is essentieel voor het aanwijzen van op maat gemaakte doelgroepen. De nauwkeurigheid en complexiteit van uw publiek vertaalt zich in zeer nauwkeurige targeting.

Bovendien kunt u met dit zorgvuldig gebeeldhouwde publiek gebruik maken van wat bekend staat als ‘segment van één’ of ‘publiek van één’ tactiek. Het idee achter deze methode is dat u een zeer specifiek publiek van individuele klanten kunt creëren, en dat maakt de weg vrij voor personalisatie en één-op-één marketing. U kunt uw inspanningen richten op het beantwoorden aan de behoeften van een bepaalde prospect of klant.

CDP’s lossen dus het probleem van gegevensintegratie op, omdat ze alle klantcontactpunten samenvoegen tot één record. Verschillende afdelingen in elke organisatie hanteren hun eigen gegevenssets.

Marketing houdt gegevens bij in webanalyses en advertentieplatforms. Aan de andere kant heeft het verkoopteam met klantensucces hun gegevens opgeslagen in CRM en live chat.

Dit is waar een CDP echt van pas komt. Allereerst kunt u hiermee aangepaste doelgroepen ontwikkelen op basis van verschillende kenmerken en klantgegevens. Ze zijn nauwkeurig en uiterst complex, omdat u op het platform gegevens kunt combineren die zijn verzameld uit meerdere bronnen, zoals:

  • advertentieplatforms
  • advertentienetwerken
  • DSP’s
  • analyseplatforms
  • CRM
  • analytics
  • e-commerce systemen
  • offline bronnen
  • lead capture forms
  • ruwe gegevens

Het helpt u om al deze bronnen aan te sluiten en uw gefragmenteerde gegevensstukken samen te voegen, werkend over kanalen en apparaten. Op deze manier worden stukjes informatie zoals first-party gegevens, aankoopgeschiedenis, transactiegegevens, web- en in-app-acties en engagementdetails samengevoegd met gegevens van derden over koopgedrag en klantbelangen.

Bovendien kunt u met de uniforme gegevens een enkele klantweergave maken, een belangrijke bron van informatie voor effectieve personalisatie en geïnformeerde besluitvorming. Doelgroeptargeting vereist dat u 3D permanente klantenprofielen samenstelt. Daarom is een enkele klantweergave een must-have.

Een enkele klantweergave integreert gegevens uit meerdere bronnen, waardoor een 360-gradenklantbeeld ontstaat. Zie: www.cmswire.com

Bovendien worden CDP’s standaard gemaakt om marketeers in realtime te laten werken. Het is een van de sterkste punten van deze technologie, omdat elke afzonderlijke actie van uw klanten wordt weerspiegeld in bijgewerkte en verrijkte profielen. Bovendien biedt het u de mogelijkheid om direct vanaf het platform nieuwe informatie op te slaan.

Tenslotte is een ander voordeel van een CDP dat deze wordt gevoed door first-party gegevens. Voor marketeers en adverteerders zijn dit de meest essentiële en onschatbare gegevens. Het komt rechtstreeks van uw klanten en bezoekers, wat betekent dat u kunt verwachten dat het de grootste nauwkeurigheid en betrouwbaarheid biedt.

Tegelijkertijd vertalen first-party gegevens zich in wettelijke naleving, waardoor u op één lijn blijft met AVG en ePrivacy. Omdat de gegevens rechtstreeks van klanten worden verkregen, hebt u 100% eigenaarschap en volledige controle.

Het recht op bepaalde gegevens is echter niet alleen regelgevend. Overweeg uw Facebook- en Google Analytics-campagnes. Natuurlijk bieden beide platforms u targeting op doelgroepen, maar dat gaat gepaard met een prijs. Uw opties zijn beperkt: het gebruik van bezochte URL’s of items in een winkelwagentje volstaat niet. Om nog maar te zwijgen over het feit dat u aan aparte gegevenssets zou moeten werken.

Het is niet mogelijk om zo’n ingewikkeld publiek te bouwen als u Facebook, Google Analytics of een ander vergelijkbaar hulpmiddel afzonderlijk gebruikt. Dat is waar de CDP aanzienlijke voordelen biedt, door een reeks tools en gegevensbronnen te integreren.

Als een flexibel en onderling verbonden stukje software kan het gemakkelijk worden gekoppeld aan elk element van uw marketingstack. Of het nu gaat om analytics, CRM, een e-commerceplatform of een ander stukje software, ze werken allemaal soepel wanneer ze samenwerken met een customer data platform.

Een CDP toepassen voor krachtige doelgroeptargeting

Het customer data platform is uw bondgenoot in:

  • Campagne-automatisering
  • Cross-channel klantreis mapping
  • Gegevensanalyse
  • Digitale reclame

Kunt u zich voorstellen hoezeer deze krachtige tool uw doelgroepgerichtheid kan bevorderen? Het antwoord is – veel! Kijk hoe u het kunt gebruiken om de juiste doelgroep te bereiken.

Gebruik complexe segmenten

Zoals we al hebben vermeld, zijn niet al uw prospects en klanten gelijk – dat is waarom u niet iedereen dezelfde inhoud kunt bieden. U moet profiteren van doelgroepsegmentatie en aandacht besteden aan de segmenten die waarschijnlijk reageren op uw aanbod.

Doelgroepsegmenten gebouwd op basis van interesses van gebruikers. Bron: affionio.com

Anders gezegd, focus op klanten en prospects die waarde toevoegen aan uw organisatie. De meest receptieve segmenten zullen waarschijnlijk op de lange termijn een hogere klantlevensduurwaarde genereren.

Hoewel er veel tools op de markt zijn die u kunnen helpen met deze taak, is het probleem dat de meeste van hen u alleen generieke segmenten laten maken. Dit is waar een CDP geen gelijke heeft, omdat u hiermee gegevens uit meerdere bronnen kunt gebruiken, zoals analytics, CRM, e-mailmarketingplatforms, transacties, communicatiekeuzes, enzovoort. Daarom kunt u uw doelgroepen nauwkeurig indelen door uitgebreide en nauwkeurige segmenten te maken.

Laten we wat meer praten over complexiteit. Om te illustreren hoe u een nauwkeurig en heel specifiek segment kunt creëren, bekijken we een voorbeeld van een telecombedrijf. Hier zetten we criteria zoals:

  • een persoon die al 3 jaar klant is
  • een zakelijke klant
  • heeft dit jaar ten minste één extra telefoonnummer gekocht
  • gecontracteerd voor een minimumabonnement van $35/maand
  • gebruikt een iPhone
  • tweemaal geweigerd om het abonnement via het callcenter te verlengen, nog slechts 2 maanden voor de beëindiging

Zoals u kunt zien, kunt u met behulp van een CDP uw segmenten flinterdun segmenteren. Hiermee wordt het promotiebereik van uw advertenties en aanbiedingen aanzienlijk verhoogd, gericht op het publiek dat het meest waarschijnlijk reageert op uw aanbieding.

Zet personalisatie in actie

Zodra u uw klanten en prospects helemaal kent, kunt u beginnen met het aanpassen van uw aanbiedingen. Op maat gemaakte aanbiedingen zijn wat echt resoneert met de voorkeuren en smaken van mensen die gebruik maken van uw producten en diensten.

De manier om het te doen is personalisatie. Met een ideale klant in gedachten en personalisatietechnieken binnen handbereik, kunt u alle juiste vakjes aanvinken met uw product of dienst.

Dit is waar een CDP perfect bij past. Zoals we al hebben vermeld, helpt het u om uw doelgroepen zo gedetailleerd mogelijk te maken en een ‘segment van één’ oplossing te implementeren. Met andere woorden, u behandelt een individuele gebruiker als uw doelgroep en biedt één-op-één personalisatie.

Laten we zeggen dat u een online winkel runt met fotografie en elektronische apparatuur. Zodra een klant uw website binnengaat, worden ze meteen herkend – u weet al dat zij twee dagen geleden een Nikon-camera hebben gekocht.

Het is tijd om actie te ondernemen op basis van deze gegevens en een aanbieding op maat te bieden. Geef een banner weer met een speciaal voor de camera gemaakte tas, of stuur ze een e-mail met korting op een statief voor hun specifieke model. U kunt uw klant ook een link geven naar een blog na het bekijken van lenzen voor de nieuwe camera.

Met een CDP kunt u precieze segmenten maken en klantgegevens uit verschillende bronnen gebruiken om uw doelgroep met de juiste inhoud te targeten. Dit is de manier waarop u uw campagnes een boost geeft voor:

  • Cross-selling
  • Up-selling
  • Targeting
  • Retargeting
  • Productaanbevelingen

Haal het maximale uit uw gegevens- en gebruikersprofielen om uw inhoud aan te passen en uw boodschap te laten doorkomen. Met personalisatie kunt u meer invloed uitoefenen door uw publiek te richten op een overtuigend bericht. Met andere woorden, eentje die bezoekers interesseert en resoneert met uw prospects en klanten.

Laat ze voelen alsof u ze kent en waardeer hun behoeften. Voldoe aan hun verwachtingen, zodat ze bij uw merk blijven.

Organisaties die direct willen reageren op klantgegevens en gepersonaliseerde ervaringen willen bieden, hebben geavanceerde technologieën nodig. Het soort dat hun klantensignalen laat zien en deze gebruikt om perfecte inhoud te leveren.

Een customer data platform doet precies dat. Het is een flexibel en onderling verbonden stukje software dat allerlei gegevens verzamelt die zijn samengevoegd in uw digitale kanalen en u helpt bij het aanpakken van de behoeften van de klant met een individuele benadering.

Overweeg een voorbeeld waarbij een CDP zijn waarde bewijst in e-commerce. Stel dat u skihelmen wilt verkopen aan klanten die al een paar ski’s in uw winkel hebben gekocht.

Met gebeitelde klantprofielen kunt u het platform gebruiken om een ​​publiek van startende kopers te creëren dat eerder heeft gereageerd op uw ‘welkomstcampagne’. U moet op verschillende platforms werken om het efficiënter te maken, omdat gebruikers van het ene kanaal naar het andere springen.
In dit geval kunt u upsellcampagne e-mails voorbereiden en on-site Facebook en Google-advertenties uitvoeren om deze klanten om te zetten in ‘tweede keer kopers’. U kunt hen een extra korting geven als ze een tweede aankoop doen binnen de komende 3 dagen.

Laatste gedachten

Doelgroeptargeting is een ingewikkeld proces. Om succesvol te zijn, moet u een diepe, grondige kennis van uw klanten hebben, en deze informatie in daden omzetten. Dat kost veel tijd en moeite. Het lijkt misschien een harde noot om te kraken, maar met de juiste marketingoplossingen zoals analyses en een customer data platform kunt u het in stijl doen.

We hopen dat we u waardevolle informatie hebben gegeven over doelgroeptargeting in combinatie met een CDP. Dat gezegd hebbende, u hebt waarschijnlijk nog meer vragen, en daarom zijn we hier om te helpen. Neem contact op met ons Piwik PRO-team en we zullen u alle mogelijke hulp bieden.

Schrijver

Karolina Matuszewska

Senior Content Marketer

Writer and content marketer. Transforms technical jargon into engaging and informative articles.

Zie meer berichten van deze auteur