Hoe te werken op Analyticsplatforms en de mensen waar u het voor doet niet te belasten

Geschreven door David Street

Gepubliceerd mei 17, 2019

Of u IT-services aan een klant levert of aan een intern team werkt, het bouwen van een analyticsmogelijkheid vereist meer dan alleen technische knowhow. U kunt niet sneller gaan dan waar een organisatie klaar voor is. Dit vraagt ​​om een ​​geleidelijke aanpak om klanten betrokken te houden terwijl u hen helpt hun Analytics IQ gestaag te vergroten.

Een van onze consultants vertelde me onlangs: “Analytics is alsof u spelt met Legoblokken – alle stukjes die u nodig hebt, zijn er, het is een kwestie van het vinden van een effectieve manier om te bouwen waar de klant naar op zoek is.” Klinkt geweldig, behalve dat het misschien nauwkeuriger is om te zeggen dat u een enorme bak met willekeurige Legoblokken hebt gevonden. Veel coole stukken! Geen instructies.

Het is moeilijk om te weten waar u moet beginnen en welke mijlpalen u moet zoeken. Bazen en klanten zijn vaak van niet veel hulp. Ze willen tastbare resultaten. De details zijn aan u.

Gelukkig voor u heeft onze consultant me door zijn beste praktijken geleid.

Lees verder voor een snel overzicht van de typische analyticsreis op basis van zijn advies en onze ervaringen met klanten van Piwik PRO.

Kies de juiste bouwstenen

De eerste belangrijke vraag is: welke softwarestukken heb u nodig?

Er zijn verschillende vergelijkingen beschikbaar, dus we raden u aan ze eerst eens te bekijken als u aan het rondkijken bent. Bekijk ze allemaal hier.

Ten tweede hangt het af van de klant en zijn behoeften. Net zoals er geen beste manier is om een ​​Legohuis te bouwen, zijn de mogelijkheden voor analytics eindeloos.

Omdat u dit leest op onze website, beantwoorden we de vraag andersom: voor wie is Piwik PRO bedoeld?

Piwik PRO is een analyticsplatform voor algemene doeleinden, dus iedereen zal het nuttig vinden. Maar degenen die extra privacy-, beveiligings- en hostingopties nodig hebben, zullen merken dat Piwik PRO een van de weinige platforms is die voor hen geschikt zijn. Dit zijn onze belangrijkste onderscheidende kenmerken:

  • Hosting: cloud, privécloud, on-premises (in uw eigen cloudabonnement).
  • Privacy: AVG-compliancekarakteristieken, anonieme gegevensverzameling, ingebouwde Consent Manger.
  • Beveiliging: 100% eigendom van gegevens, ISO-conform bedrijf, ISO-conforme datacenters in de EU en de VS.

Zorg dat de basis er is

Laten we beginnen en ervan uitgaan dat u uw gereedschapskist heeft gekozen. Misschien is het voor een project om analytische mogelijkheden vanaf de grond op te bouwen of misschien is het gewoon om een ​​nieuwe component toe te voegen, bijvoorbeeld voor een webapp of voor een intranetportaal.

De aanpak zal vergelijkbaar zijn, ongeacht uw gebruik.

Veel gegevens zijn vanaf het begin niet beschikbaar voor gebruik met analytics, hoewel de basis eenvoudig kan worden toegevoegd.

Voor een intranetportaal of een site met een blog wilt u bijvoorbeeld paginaweergaven categoriseren op onderwerp en auteur. U kunt dit doen door een paar aangepaste dimensies toe te voegen. Zolang de gegevens eenvoudig in een variabele kunnen worden veranderd (variable types in Piwik PRO) of zich in de gegevenslaag bevinden (how to create one in Piwik PRO), zijn er geen moeilijke wijzigingen vereist.

Voor iedereen met analytische ervaring klinkt dit eenvoudig. Maar dergelijke fundamenten worden niet zo veel gebruikt als zou moeten.

We zouden soortgelijke voorbeelden voor pagina’s kunnen opsommen. Voeg UTM-parameters toe aan campagnelinks om nauwkeurige verwijzingsinformatie te krijgen. Maak een rapport en deel het met belanghebbenden op C-niveau. Geef marketingmanagers toegang tot het platform zodat ze rapporten kunnen maken en bewerken.

Analytics hoeft niet ingewikkeld te zijn om nuttig te zijn, vooral als u probeert een organisatie te overtuigen zich in te kopen.

Sommige organisaties zullen de fundamenten hebben. Maar reken er niet op. Evalueer eerlijk het analytische IQ van het team waarmee u werkt. Begin op een niveau dat zowel voor u als voor hen gemakkelijk aanvoelt.

Het is beter om vroeg resultaten te tonen met gemakkelijk te begrijpen gegevens. Bouw bekendheid met gegevensverzameling en -rapporten op, zodat u lagen met complexiteit op een solide basis kunt toevoegen.

Als u het niet begrijpt, kun u het niet onthouden.

Als u het niet meer weet, kun u er niet naar handelen.

Als u er niet naar kunt handelen, is het nutteloos.

Dave Trott
Go Beyond Complicated to Simple

Breid het project uit door langzaam voort te bouwen op de basis

Zodra een organisatie de resultaten van basisanalytics heeft gezien, zullen ze waarschijnlijk een verlangen naar meer ontwikkelen. U kunt gaan nadenken over use cases die moeilijker te implementeren zijn en die meer betrokkenheid van alle betrokken spelers vereisen.

Wees minder ambitieus dan u denkt dat u zou moeten zijn. Elke stap van de ontwikkeling van analytics moet eenvoudig te visualiseren zijn voor de teams waarmee u werkt. Als u veel weerstand ondervindt, is de organisatie of een individueel team misschien nog niet klaar. Blijf uitbreiden met het gebruik van basisgegevens tot ze gereed zijn.

Hier zijn twee meer geavanceerde use cases om te overwegen nadat de basis onder controle is.

Gegevenslaag

Het klinkt intimiderend, althans voor degenen die het niet kennen, omdat het een “JavaScript Array” is en een beetje codering vereist. Maar de JavaScript-gegevenslaag is de meest elegante en betrouwbare manier om belangrijke informatie vast te leggen.

Bijna alles wat er op een site, portaal, app, enzovoort gebeurt, kan door de gegevenslaag worden geleid en een tagmanager kan die informatie omzetten in analytische variabelen en dimensies.

Implementaties van gegevenslagen vereisen meer inspanning, dus wees er klaar voor om het IT-team ervan te overtuigen dat het de moeite waard is. Maar over het algemeen loont de investering in een gegevenslaag, gebouwd op solide bedrijfsvereisten.

Als u meer informatie wilt over het verzamelen van vereisten voor uw bedrijf, bekijk dan ons bericht: 10 Stappen om zakelijke vereisten te verzamelen voor een robuuste webanalyticsstrategie.

De gegevenslaag is ideaal voor het vastleggen van gegevens in inloggebieden. Account- en gebruikersinformatie kan worden gebruikt voor gerichte berichten en aanbiedingen. Inhoudswijzigingen hebben geen invloed op de gegevensstroom zolang de gegevenslaag goed is geïmplementeerd. Gebruikers zien dus geen verkeerde informatie of slechte aanbevelingen.

Stel dat een gebruiker is aangemeld bij een zorgverzekeringsplatform. Informatie die via de gegevenslaag wordt doorgegeven, kan worden gebruikt om gebruikers te herinneren aan aankomende afspraken, nieuwe interessante diensten aan te bieden en betalingen en tegoeden van accounts weer te geven.

In dergelijke gevallen waarin u persoonlijke gegevens moet gebruiken, moet u ervoor zorgen dat het analyticsplatform dergelijke gegevens correct verwerkt. U hebt het juiste hostingmodel en gebruikersbeheer nodig om de toegang tot de gegevens te beperken.

Er zijn te veel details met betrekking tot gegevensprivacy en beveiliging om hier te behandelen, maar we hebben uitgebreid over het onderwerp geschreven. Dit artikel, Privacy by Design Under the GDPR , is een goed begin.

Bedenk dat dergelijke principes belangrijk zijn om te volgen, ook als u momenteel niet werkt volgens een wet zoals de AVG. Soortgelijke wetten duiken overal ter wereld op, zoals we onlangs schreven. Binnenkort zal het voldoen aan deze principes onmogelijk te vermijden zijn.

Werk met gegevens buiten het centrale analytische platform

Gegevensimport en -export, hoewel minder glamoureus dan een gegevenslaag, is een andere manier om analyticsgegevens te verbeteren.

Af en toe is de standaardstructuur van verzamelde gegevens niet handig voor een bepaalde toepassing. In dergelijke gevallen moet u de gegevens mogelijk exporteren, verwerken met een extern hulpprogramma of een aangepast algoritme en het vervolgens opnieuw importeren.

Hoewel dit geen goed idee is voor elk probleem – u zou geen tijd hebben voor iets anders – is het soms de enige manier om de gewenste resultaten te krijgen.

Stel dat een organisatie klantengedraggegevens heeft verzameld in beveiligde lidgebieden. Geweldig! Maar … ze zijn niet begonnen met een plan om deze gegevens te integreren met hun klantrelatiesysteem (CRM) – een niet-zo-geweldig recept voor gegevenssilo’s.

U repareert de datastructuur voor eenvoudige synchronisatie in de toekomst. Maar er is geen reden om de verzamelde gegevens weg te gooien. Exporteer het, wijzig het zodat het in de datastructuur past en importeer het vervolgens terug met de eerste batch CRM-gegevens. Zorg ervoor dat u de privacy en beveiliging van gegevens in gedachten houdt bij het importeren en exporteren van persoonlijke gegevens.

Een laatste opmerking over het kiezen van de juiste stukken

De meeste analyticsplatforms maken de hierboven beschreven voortgang mogelijk. U vindt gemakkelijk te gebruiken basics en meer betrokken functies voor krachtige gebruikers.

Die geavanceerde functies zijn echter een tweesnijdend zwaard. Ze maken elk gebruik mogelijk, maar ze kunnen heel veel tijd kosten. API’s, import en export vallen in deze categorie. Die functies zijn 100% noodzakelijk, maar een platform moet er niet al te zwaar op vertrouwen.

Analyticsplatforms moeten evolueren zodat frequent gebruik van dergelijke functies niet nodig is. Piwik PRO bracht onlangs bijvoorbeeld aangepaste rapporten uit die de noodzaak van datawrangling elimineren om bepaalde rapporten te produceren. Deze toevoeging vereenvoudigt rapporten die de afgelopen jaren routine zijn geworden.

Als u meer wilt weten over mogelijk gebruik van aangepaste rapporten, kijk dan eens naar: Piwik PRO Custom Reports: 4 Sample Use Cases.

Zorg ervoor dat de stukjes in uw stack de taken vereenvoudigen die u normaal vindt. De basisvereisten van uw project mogen geen analytische acrobatiek of exotische oplossingen impliceren.

Lego’s zijn cooler. Dat weten we.

Lego heeft onlangs een volledig functionerende auto gemaakt. De metafoor eindigt hier, omdat analytics nooit zo flitsend zal zijn.

Maar met de juiste stukken in uw gereedschapskist en een gedegen aanpak, zou u in staat moeten zijn om gegevens te verzamelen en rapporten te maken die de manier waarop een organisatie functioneert aanzienlijk veranderen, of het nu gaat om productontwerp, marketing of interne communicatie. Voor analyticsgeeks vinden we dat bevredigend genoeg.

Neem contact op als u een doodlopend spoor bereikt en een oplossing nodig heeft voor een lastig analyticsprobleem. We zijn altijd blij om te praten.