Terug naar blog

Wat te verwachten van de nieuwe privacyfuncties van Google Chrome

Data Privacy & Security

Geschreven door

Gepubliceerd juni 10, 2019

Wat te verwachten van de nieuwe privacyfuncties van Google Chrome

Na Safari’s intelligente trackpreventiemechanismen volgt Alphabet het voorbeeld. Dit markeert het begin van een paradigmaverschuiving in reclame en mogelijk een afname van cookies – soortgelijke privacygecentreerde functies in veel populaire browsers duiken de ene na de andere op. Langzaam maar zeker springt Firefox, een open-source browser, op de privacywagen.

Op 7 mei 2019, tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie, kondigde Google kort aan dat het enkele serieuze wijzigingen in Chrome zou introduceren om gebruikers meer transparantie en controle over hun privacy te geven.

Het initiatief van Google is ook een antwoord op een groeiende bezorgdheid over de online privacy van gebruikers. Het gaat niet alleen om wettelijke voorschriften, of het nu gaat om AVG, e-Privacy, CCPA of LGPD, maar ook om de poging van browsers om zich aan te passen aan een veranderend digitaal ecosysteem.

De details van de onderneming zijn echter niet duidelijk. Er is geen exacte datum waarop deze toevoegingen beschikbaar zullen zijn, maar er wordt verwacht dat ze later dit jaar zullen aankomen.

Als u meer wilt weten over de nieuwste privacyfuncties van Apple, bekijk dan onze post: What Intelligent Tracking Prevention (ITP) 2.1 Means for Web Analytics & Marketing

Laten we ons nu concentreren op wat tot nu toe is verklaard.

Advertentietransparantie

Het idee achter de nieuwe tweaks is dat gebruikers beter moeten worden geïnformeerd over hoe ze worden getrackt via cookies. Ook moeten zij weten wie hun gegevens gebruikt voor het personaliseren van advertenties en welke gegevens AdTech-leveranciers gebruiken. Bezoekers van de site zullen in staat zijn om de namen te achterhalen van de bedrijven die deelnemen aan het ad-serviceproces, inclusief tussenpersonen tussen de adverteerder en de uitgever.

Google wil dergelijke details onthullen door een open-source browserextensie te introduceren die in verschillende browsers werkt. Gebruikers ontvangen informatie over elke advertentie, waarom ze een bepaalde advertentie zien en ten slotte krijgen ze delen van advertenties die ze onlangs hebben gezien.

Google vergroot de controle voor gebruikers

Tijdens de conferentie onthulde Google twee belangrijke privacywijzigingen die ze gaan implementeren. De eerste zou zorgen voor een betere controle van cookies om de mogelijkheden voor cross-sitestracking van adverteerders te beperken, de andere zou device fingerprinting beperken.

Over het algemeen zijn de aankomende wijzigingen van toepassing op de manier waarop de browser cookies behandelt en dat zal een breder perspectief op het weblandschap vereisen. Dankzij de nieuwe functie kunnen gebruikers gemakkelijker herkennen welke soorten cookies in hun browser worden gebruikt en bepaalde cookies blokkeren of verwijderen.

De toevoegingen van Chrome pakken de problemen van cookies van derden aan – hoofdzakelijk gebruikt voor het tracken van gebruikers op verschillende locaties voor marketingdoeleinden zoals retargeting en attributie. Uiteindelijk zullen adverteerders hun vermogen verliezen om te zien welke sites gebruikers bezoeken en om hun acties te volgen.

Aan de andere kant worden cookies voor één domein, ook wel first-party cookies genoemd, die worden gebruikt om gebruikers ingelogd te houden of hun winkelwagentjes op te slaan, niet beïnvloed.

Als het gaat om device fingerprinting, Google probeert dit volledig te voorkomen. Het is voorlopig echter nog niet duidelijk is hoe het precies zal gaan. We zullen er later wat meer over vertellen.

De impact van de nieuwe privacyfuncties van Google Chrome

Hoewel de details van de aankondiging van Google nog steeds wazig zijn, zullen de mechanismen zeker rimpelingen veroorzaken in het hele digitale reclamelandschap.

Minder effectieve marketinginitiatieven

Met een marktaandeel van65% zullen de aankomende aanpassingen van Chrome een groot aantal gebruikers beïnvloeden. Dat betekent ook dat het werk van marketingprofessionals met een aantal ernstige obstakels geconfronteerd zal worden.

Tot nu toe hebben Chrome-gebruikers al cookies van derden kunnen blokkeren, maar de instelling was standaard niet ingeschakeld. Het probleem is dat het voor veel mensen moeilijk is om het verschil te zien tussen cookies die u bijvoorbeeld ingelogd houden en degenen die worden aangemeld voor trackingdoeleinden.

En om gebruikers te helpen hun privacy te beschermen, zijn de wijzigingen bedoeld om cross-sitecookies te voorkomen, tenzij de gebruiker expliciete toestemming geeft.

Dat alles zou de effectiviteit van marketinginspanningen kunnen ondermijnen. Om precies te zijn, het adverteren, retargeting, attributie en meten zal moeilijker zijn.

Omdat Chrome van plan is de manier te wijzigen waarop cookies werken, moeten ontwikkelaars specifiëren hoe cookies kunnen worden geopend en welke cookies op websites mogen worden gebruikt en hoe ze uiteindelijk gebruikers kunnen tracken. Voor dit doel moeten ontwikkelaars het SameSite cookie-kenmerk gebruiken. Kort gezegd, het stelt ontwikkelaars in staat om te bepalen of een cookie beperkt moet blijven tot een first-party context.

Als u graag meer wilt leren over cookies, kijk dan eens naar onze post: First-Party Vs Third-Party Cookies: Waarom First-Party Beter Is

Bovendien is het mogelijk om cross-sitecookies alleen via HTTP-verbindingen te verzenden. Dat is een deel van een veiligheidsaanpak omdat hackers ze dan niet kunnen onderscheppen, wijzigen of stelen.

Beperken van device fingerprinting

Soms zijn cookies ontoereikend, hetzij omdat ze zijn verwijderd of omdat ze niet op meerdere apparaten werken. En de manier om gebruikers op individueel niveau te bereiken, wordt device fingerprinting genoemd. Hoewel Google een manier voorbereidt om deze methode te beperken, heeft het nog niet veel details over het onderwerp onthuld.

Device fingerprinting verzamelt de digitale sporen van gebruikers, zoals het browsertype, het gebruikte apparaat, plug-ins of hardware, en voegt deze samen tot één record. Deze techniek kan als minder privacyvriendelijk worden beschouwd, omdat gebruikers weinig controle hebben over hun fingerprint. Dit is wat Google wil stoppen.

Device fingerprinting worden echter ook om veiligheidsredenen toegepast om fraude of identiteitsmisbruik te bestrijden. Hiermee kan worden gecontroleerd of een ingelogde gebruiker de legitieme gebruiker is in het geval van een sessiekaping. Bovendien helpt een dergelijke tracking anti-bot- en anti-scrapingdiensten.

Als u meer informatie wilt over device fingerprinting, lees dan onze post: Device Fingerprint Tracking in the Post-GDPR Era

Firefox volgt de leiders

In het begin van 2019 heeft Mozilla Firefox 65 uitgebracht met geüpgradede privacyfuncties. Deze stap past in de benadering van een andere leverancier die transparantie en controle van gebruikers over hun online gegevens bevordert.
De nieuwste update biedt gebruikers een opnieuw ontworpen inhoudsblokkering, die nu drie niveau-instellingen biedt voor het verwerken van cookies.

  • Standaard – Standaard ingesteld, blokkeert alle trackers wanneer mensen de privébrowsingmodus gebruiken. In de toekomst zal dit derden-trackers belemmeren in niet-persoonlijke instellingen.
  • Strikt – Gewijd aan meer privacybewuste mensen, dit zal trackers blokkeren, ongeacht de privé- of niet-privébrowsingmodus.
  • Aangepast – Ontworpen voor mensen die meer controle en flexibiliteit verwachten om te beslissen welke exacte cookies en trackers ze willen stoppen. Houd er rekening mee dat trackingcookies op verschillende manieren kunnen worden gemaakt, zoals via pixels, scripts en widgets. Andere technologieën zoals bakens kunnen ook worden gebruikt om u offline te volgen.

Al deze door Mozzilla geïntroduceerde wijzigingen zijn slechts een voorbeeld van de technologische trend naar sterkere bescherming van de privacy van gebruikers en Firefox is niet de laatste browser die deze weg volgt.

De race van techreuzen

Na de ITP van Apple lijken de door Google aangekondigde wijzigingen nu een serieuze storm te worden die de online adverteerwereld overkomt. Het is allemaal gerechtvaardigd met de zorg voor de privacy van gebruikers en het feit dat mensen geen zicht hebben op hun online ervaring.

Tegelijkertijd kunnen de wijzigingen de concurrenten van Chrome verpletteren die sterk afhankelijk zijn van cookies of gegevens die via cookies zijn doorverkocht, doorverkopen. Houd er rekening mee dat cookies niet worden ondersteund in mobiele apps en dat apps (zowel op desktop als mobiel) het leeuwendeel van de advertentie-uitgaven opleveren.

Google en Facebook verlaten de afhankelijkheid van cookies en evolueren naar deterministische ID’s van ingelogde mensen. Het is duidelijk dat zaken die verband houden met privacybescherming steeds vaker voorkomen, maar het is te vroeg om te beoordelen wat de uitkomst van al deze bewegingen zal zijn.

We houden onze ogen open, dus houd ons in de gaten want we zullen meer informatie plaatsen. En als u al graag meer wilt weten over dit thema en hoe het van invloed kan zijn op uw analyses, neem dan gewoon …

Schrijver

Karolina Matuszewska

Senior Content Marketer

Writer and content marketer. Transforms technical jargon into engaging and informative articles.

Zie meer berichten van deze auteur