Download hier de volledige 65-puntenvergelijkingstabel (directe link, u hoeft geen formulier in te vullen). Wij zullen de belangrijkste punten in dit artikel bespreken, maar de volledige tabel biedt een waardevol overzicht van de producten die wij vergelijken.
Waarom zou u een gratis webanalyticsplatform moeten gebruiken?
Gratis platforms voor webanalytics zijn beperkt. Om de prijs tot nul terug te brengen, moeten er ergens offers worden gebracht: functies, aselecte steekproeven, prestaties, gegevensprivacy, enz.
Dit betekent niet dat elk gratis webanalyticsplatform niet goed genoeg is voor het (vul in) project. Het betekent alleen dat u zorgvuldig afwegingen moet maken wanneer u voor een gratis product kiest. Het is ook de moeite waard de korte- en langetermijndoelstellingen van elk project te overwegen. Sommige platforms bieden een vlotte overgang van gratis en beperkt naar betaald en zeer uitgebreid. Andere schaffen alleen bepaalde beperkingen af naarmate de prijs stijgt.
Welke afwegingen en beperkingen het belangrijkst zijn, hangt af van uw specifieke geval. Daarom hebben we deze vergelijking voor u gemaakt. Wij willen graag dat u een weloverwogen keuze maakt. Ook al is het product zelf gratis, uw tijd is dat niet. Besteed tijd aan de implementatie van het platform dat aan uw behoeften voldoet.
Hier vindt u wat basisinformatie over de zeven platforms die we zullen vergelijken:
Prestaties en kenmerken | Functionaliteit vs. betaalde versie | Naleving van privacy- en veiligheids-voorschriften | Actiegrens | |
---|---|---|---|---|
Piwik PRO Core | goed | 500k | ||
Google Universal Analytics (GA3) | goed | 10M | ||
Google Analytics 4 (GA4) | goed | geen | ||
Matomo On-premises | zeer beperkt | hangt af van server | ||
Countly Community | zeer beperkt | hangt af van server | ||
Mixpanel | goed | 100k | ||
Woopra | ok | 500k |
Eén ding moet meteen worden opgemerkt: vier van de producten bieden veel van de analytische functies van hun betaalde versies aan. Dit betekent dat sommige projecten alleen al op deze gratis versies kunnen vertrouwen. Maar zelfs voor wie dat niet kan, kan een gratis platform een goed proefconcept zijn voor een grotere en meer veeleisende toekomstige versie van uw analytische project.
Een laatste inleidende opmerking: we hebben enkele gratis platforms weggelaten die alleen basisfuncties bieden, zoals de analytics plug-in van Cloudflare of Open Web Analytics. Deze hulpmiddelen zijn nuttig in vele situaties, maar zij behoren niet tot dezelfde klasse als de bovenstaande producten. Wij hebben deze vergelijking toegespitst op volledig uitgeruste en uitbreidbare analytische platforms.
Nu gaan we wat dieper in op de details.
Wat gratis webanalyticsplatforms te bieden hebben
Laten we beginnen met enkele belangrijke functies:
Toegang tot onbewerkte gegevens | Ingebouwd toestemmings-management | Ingebouwd tag-management | |
---|---|---|---|
Piwik PRO Core | |||
Google Universal Analytics (GA3) | |||
Google Analytics 4 (GA4) | |||
Matomo On-premises | |||
Countly Community | plug-in | ||
Mixpanel | |||
Woopra |
Tagmanagement, consentmanagement en toegang tot onbewerkte gegevens kunnen helpen om vanaf het begin een robuuste analytische opzet op te zetten. Zelfs als u uiteindelijk tegen actiegrenzen aanloopt voor een groeiend analytisch project, hoeft u niet vanaf nul te beginnen wanneer dat project het gratis platform ontgroeit.
Een ander belangrijk punt is de kwaliteit van de gegevens:
Versheid van gegevens | Gegevensbehoud | Aselecte steekproeven | |
---|---|---|---|
Piwik PRO Core | 30 min | 14 maanden | geen |
Google Universal Analytics (GA3) | 24 – 48 uur | 26 maanden standaard, aanpasbaar | automatische steekproeven voor meer dan 500k sessies per maand |
Google Analytics 4 (GA4) | 24 – 48 uur | 2 of 14 maanden | alleen voor geavanceerde rapporten |
Matomo On-premises | 15 min | aanpasbaar | geen |
Countly Community | 1 hour | aanpasbaar | geen |
Mixpanel | real-time | 60 maanden | geen |
Woopra | N.v.t. | 90 dagen | geen |
Merk op dat, ook al heeft Google Analytics hogere actiegrenzen, deze gepaard gaan met aselecte steekproeven. Hoewel dit in sommige situaties aanvaardbaar kan zijn, zal het de nauwkeurigheid van uw gegevens verminderen.
Laten we tot slot even naar de rapportagefuncties kijken. Zelfs als u toegang hebt tot onbewerkte gegevens, zal een goede reeks aanpasbare rapporten in het platform zelf u veel tijd besparen.
Conversie-trechters | Userflow-rapport | Userlevel-rapporten | Toekenning via meerdere kanalen | |
---|---|---|---|---|
Piwik PRO Core | ||||
Google Universal Analytics (GA3) | ||||
Google Analytics 4 (GA4) | ||||
Matomo On-premises | betaalde plug-in | betaalde plug-in | betaalde plug-in | |
Countly Community | ||||
Mixpanel | ||||
Woopra |
Gegevensprivacy – het stille kenmerk dat u niet kunt negeren
Gegevensprivacy wordt vaak genegeerd door degenen die analytische gegevens willen verzamelen. Wij geloven dat dit een vergissing is. Allereerst is er de kwestie van de naleving van de regelgeving, die steeds belangrijker wordt.
Lees meer over de opkomst van gegevensvoorschriften in ons artikel: 10 new privacy laws around the world and how they’ll affect your analytics.
Ten tweede, en waarschijnlijk nog belangrijker: betere gegevensprivacy betekent vaak betere gegevens. Laten we hier even twee voorbeelden van bekijken.
Eerste voorbeeld: De meeste post-logingebieden bevatten persoonlijke of gevoelige gegevens. Als uw analytische platform die gegevens niet op de juiste manier kan verwerken, kunt u niets bijhouden in post-logingebieden. Dat kan een groot verlies zijn voor veel analytische projecten.
Hier noemen we enkele kenmerken in verband met gegevensbescherming:
100% gegevens-controle | Geschikt voor de verwerking van gevoelige gegevens | Privacy-kenmerken (opt-out & opt-in) | EU-cloudhosting | |
---|---|---|---|---|
Piwik PRO Core | ||||
Google Universal Analytics (GA3) | ||||
Google Analytics 4 (GA4) | ||||
Matomo On-premises | ||||
Countly Community | plug-in | |||
Mixpanel | ||||
Woopra |
Tweede voorbeeld: Platforms met een betere verwerking van anonieme gegevens zullen u in staat stellen vaker gegevens te verzamelen, zelfs in sommige rechtsgebieden met een strenge regelgeving inzake gegevensbescherming.
Hier is hoe elk platform omgaat met anonieme gegevensverzameling:
Zero-identitytracking (strengere vorm van anoniem tracken) | Anonieme gegevens zonder toestemming (zero-cookie load) | Mogelijkheid om persoonlijke en anonieme gegevens te koppelen | |
---|---|---|---|
Piwik PRO Core | |||
Google Universal Analytics (GA3) | |||
Google Analytics 4 (GA4) | |||
Matomo On-premises | |||
Countly Community | |||
Mixpanel | |||
Woopra |
Waarom gratis webanalyticsplatforms gratis zijn
De reden waarom elk analyticsplatform gratis is, heeft een grote impact op wat u ermee kunt doen.
Het beste voorbeeld hiervan is Google Analytics. Het bedrijfsmodel van Google is gebaseerd op de verkoop van gerichte advertenties voor verschillende producten. Dat vereist een hoop gegevens. Dus wat we nu gaan schrijven, mag geen verrassing zijn: Google behoudt zich vaak het recht voor om de in Google Analytics verzamelde gegevens te gebruiken.
Voor gebruikers van Google Analytics heeft dit twee grote gevolgen:
- Gegevensbeschermingsproblemen maken het moeilijk, en vaak onmogelijk, om persoonlijke en gevoelige gegevens te verzamelen
- Uw gegevens zijn effectief beschikbaar voor anderen, zodat u het concurrentievoordeel verliest van het werken met een unieke gegevensset
Meer informatie over Google Analytics en gegevensbescherming vindt u in ons artikel Is Google Analytics AVG-conform?
De andere verkopers op onze lijst hebben een ander bedrijfsmodel. Hun gratis producten zijn allemaal ontworpen om een betaalde versie van het product te promoten.
Het positieve van dit model is dat het transparant is. U hoeft zich niet af te vragen hoe het bedrijf geld verdient. Ook kunnen er extra functies worden aangeboden – anonieme gegevenstracking, eenvoudigere toestemming voor bezoekers, tracking in post-logingebieden, en meer.
Onder de verkopers met dit bedrijfsmodel zijn er twee algemene groepen. Aan de ene kant hebben we bijvoorbeeld Countly en Matomo die een basisproduct aanbieden en daarvoor vele kleine plug-ins en upgrades verkopen. Aan de andere kant hebben we Mixpanel, Woopra en Piwik PRO die een meer geavanceerd product aanbieden met gelaagde plannen die meer functies en mogelijkheden bundelen.
De grenzen van gratis webanalyticsplatforms
Sommige analytische projecten beginnen klein en blijven klein, terwijl andere sneller zullen groeien dan u verwacht. U begint die eerste gegevensset te analyseren en beseft hoe nuttig het zou zijn om dat gegevenspunt te hebben. Oh! En dat ook. Probeer goed te plannen voor die groei. Met gratis producten zult u waarschijnlijk op een gegeven moment tegen de ingebouwde beperkingen aanlopen.
Als het u lukt om een gratis product op lange termijn te laten werken, des te beter voor u. Maar het is nog steeds goed om te plannen voor de mogelijkheid dat uw kleine project uit de gratis fase groeit. Als u denkt dat u daarvoor plannen moet maken, kijk dan eens naar onze andere vergelijkingen.
- Piwik PRO vs. Google Analytics →
- Piwik PRO vs. Google Analytics 360 →
- Piwik PRO vs. Matomo →
- Piwik PRO vs. Adobe Analytics →
Download hier de volledige 65-puntenvergelijkingstabel (directe link, u hoeft geen formulier in te vullen). Wij zullen de belangrijkste punten in dit artikel bespreken, maar de volledige tabel biedt een waardevol overzicht van de producten die wij vergelijken.