Terug naar blog

Vergelijk 7 gratis webanalyticsplatforms (inclusief product analytics)

Web Analytics

Geschreven door ,

Gepubliceerd oktober 7, 2021

Vergelijk 7 gratis webanalyticsplatforms (inclusief product analytics)

Download hier de volledige 65-puntenvergelijkingstabel (directe link, u hoeft geen formulier in te vullen). Wij zullen de belangrijkste punten in dit artikel bespreken, maar de volledige tabel biedt een waardevol overzicht van de producten die wij vergelijken.

Waarom zou u een gratis webanalyticsplatform moeten gebruiken?

Gratis platforms voor webanalytics zijn beperkt. Om de prijs tot nul terug te brengen, moeten er ergens offers worden gebracht: functies, aselecte steekproeven, prestaties, gegevensprivacy, enz.

Dit betekent niet dat elk gratis webanalyticsplatform niet goed genoeg is voor het (vul in) project. Het betekent alleen dat u zorgvuldig afwegingen moet maken wanneer u voor een gratis product kiest. Het is ook de moeite waard de korte- en langetermijndoelstellingen van elk project te overwegen. Sommige platforms bieden een vlotte overgang van gratis en beperkt naar betaald en zeer uitgebreid. Andere schaffen alleen bepaalde beperkingen af naarmate de prijs stijgt.

Welke afwegingen en beperkingen het belangrijkst zijn, hangt af van uw specifieke geval. Daarom hebben we deze vergelijking voor u gemaakt. Wij willen graag dat u een weloverwogen keuze maakt. Ook al is het product zelf gratis, uw tijd is dat niet. Besteed tijd aan de implementatie van het platform dat aan uw behoeften voldoet.

Hier vindt u wat basisinformatie over de zeven platforms die we zullen vergelijken:

Prestaties en kenmerken Functionaliteit vs. betaalde versie Naleving van privacy- en veiligheids-voorschriften Actiegrens
Piwik PRO Core goed 500k
Google Universal Analytics (GA3) goed 10M
Google Analytics 4 (GA4) goed geen
Matomo On-premises zeer beperkt hangt af van server
Countly Community zeer beperkt hangt af van server
Mixpanel goed 100k
Woopra ok 500k

Eén ding moet meteen worden opgemerkt: vier van de producten bieden veel van de analytische functies van hun betaalde versies aan. Dit betekent dat sommige projecten alleen al op deze gratis versies kunnen vertrouwen. Maar zelfs voor wie dat niet kan, kan een gratis platform een goed proefconcept zijn voor een grotere en meer veeleisende toekomstige versie van uw analytische project.

Een laatste inleidende opmerking: we hebben enkele gratis platforms weggelaten die alleen basisfuncties bieden, zoals de analytics plug-in van Cloudflare of Open Web Analytics. Deze hulpmiddelen zijn nuttig in vele situaties, maar zij behoren niet tot dezelfde klasse als de bovenstaande producten. Wij hebben deze vergelijking toegespitst op volledig uitgeruste en uitbreidbare analytische platforms.

Nu gaan we wat dieper in op de details.

Wat gratis webanalyticsplatforms te bieden hebben

Laten we beginnen met enkele belangrijke functies:

Toegang tot onbewerkte gegevens Ingebouwd toestemmings-management Ingebouwd tag-management
Piwik PRO Core
Google Universal Analytics (GA3)
Google Analytics 4 (GA4)
Matomo On-premises
Countly Community plug-in
Mixpanel
Woopra

Tagmanagement, consentmanagement en toegang tot onbewerkte gegevens kunnen helpen om vanaf het begin een robuuste analytische opzet op te zetten. Zelfs als u uiteindelijk tegen actiegrenzen aanloopt voor een groeiend analytisch project, hoeft u niet vanaf nul te beginnen wanneer dat project het gratis platform ontgroeit.

Een ander belangrijk punt is de kwaliteit van de gegevens:

Versheid van gegevens Gegevensbehoud Aselecte steekproeven
Piwik PRO Core 30 min 14 maanden geen
Google Universal Analytics (GA3) 24 – 48 uur 26 maanden standaard, aanpasbaar automatische steekproeven voor meer dan 500k sessies per maand
Google Analytics 4 (GA4) 24 – 48 uur 2 of 14 maanden alleen voor geavanceerde rapporten
Matomo On-premises 15 min aanpasbaar geen
Countly Community 1 hour aanpasbaar geen
Mixpanel real-time 60 maanden geen
Woopra N.v.t. 90 dagen geen

Merk op dat, ook al heeft Google Analytics hogere actiegrenzen, deze gepaard gaan met aselecte steekproeven. Hoewel dit in sommige situaties aanvaardbaar kan zijn, zal het de nauwkeurigheid van uw gegevens verminderen.

Laten we tot slot even naar de rapportagefuncties kijken. Zelfs als u toegang hebt tot onbewerkte gegevens, zal een goede reeks aanpasbare rapporten in het platform zelf u veel tijd besparen.

Conversie-trechters Userflow-rapport Userlevel-rapporten Toekenning via meerdere kanalen
Piwik PRO Core
Google Universal Analytics (GA3)
Google Analytics 4 (GA4)
Matomo On-premises betaalde plug-in betaalde plug-in betaalde plug-in
Countly Community
Mixpanel
Woopra

Gegevensprivacy – het stille kenmerk dat u niet kunt negeren

Gegevensprivacy wordt vaak genegeerd door degenen die analytische gegevens willen verzamelen. Wij geloven dat dit een vergissing is. Allereerst is er de kwestie van de naleving van de regelgeving, die steeds belangrijker wordt.

Lees meer over de opkomst van gegevensvoorschriften in ons artikel: 10 new privacy laws around the world and how they’ll affect your analytics.

Ten tweede, en waarschijnlijk nog belangrijker: betere gegevensprivacy betekent vaak betere gegevens. Laten we hier even twee voorbeelden van bekijken. 

Eerste voorbeeld: De meeste post-logingebieden bevatten persoonlijke of gevoelige gegevens. Als uw analytische platform die gegevens niet op de juiste manier kan verwerken, kunt u niets bijhouden in post-logingebieden. Dat kan een groot verlies zijn voor veel analytische projecten.

Hier noemen we enkele kenmerken in verband met gegevensbescherming:

100% gegevens-controle Geschikt voor de verwerking van gevoelige gegevens Privacy-kenmerken (opt-out & opt-in) EU-cloudhosting
Piwik PRO Core
Google Universal Analytics (GA3)
Google Analytics 4 (GA4)
Matomo On-premises
Countly Community plug-in
Mixpanel
Woopra

Tweede voorbeeld: Platforms met een betere verwerking van anonieme gegevens zullen u in staat stellen vaker gegevens te verzamelen, zelfs in sommige rechtsgebieden met een strenge regelgeving inzake gegevensbescherming.

Hier is hoe elk platform omgaat met anonieme gegevensverzameling:

Zero-identitytracking (strengere vorm van anoniem tracken) Anonieme gegevens zonder toestemming (zero-cookie load) Mogelijkheid om persoonlijke en anonieme gegevens te koppelen
Piwik PRO Core
Google Universal Analytics (GA3)
Google Analytics 4 (GA4)
Matomo On-premises
Countly Community
Mixpanel
Woopra

Waarom gratis webanalyticsplatforms gratis zijn

De reden waarom elk analyticsplatform gratis is, heeft een grote impact op wat u ermee kunt doen.

Het beste voorbeeld hiervan is Google Analytics. Het bedrijfsmodel van Google is gebaseerd op de verkoop van gerichte advertenties voor verschillende producten. Dat vereist een hoop gegevens. Dus wat we nu gaan schrijven, mag geen verrassing zijn: Google behoudt zich vaak het recht voor om de in Google Analytics verzamelde gegevens te gebruiken.

Voor gebruikers van Google Analytics heeft dit twee grote gevolgen:

  • Gegevensbeschermingsproblemen maken het moeilijk, en vaak onmogelijk, om persoonlijke en gevoelige gegevens te verzamelen
  • Uw gegevens zijn effectief beschikbaar voor anderen, zodat u het concurrentievoordeel verliest van het werken met een unieke gegevensset

Meer informatie over Google Analytics en gegevensbescherming vindt u in ons artikel Is Google Analytics AVG-conform?

De andere verkopers op onze lijst hebben een ander bedrijfsmodel. Hun gratis producten zijn allemaal ontworpen om een betaalde versie van het product te promoten.

Het positieve van dit model is dat het transparant is. U hoeft zich niet af te vragen hoe het bedrijf geld verdient. Ook kunnen er extra functies worden aangeboden – anonieme gegevenstracking, eenvoudigere toestemming voor bezoekers, tracking in post-logingebieden, en meer.

Onder de verkopers met dit bedrijfsmodel zijn er twee algemene groepen. Aan de ene kant hebben we bijvoorbeeld Countly en Matomo die een basisproduct aanbieden en daarvoor vele kleine plug-ins en upgrades verkopen. Aan de andere kant hebben we Mixpanel, Woopra en Piwik PRO die een meer geavanceerd product aanbieden met gelaagde plannen die meer functies en mogelijkheden bundelen. 

De grenzen van gratis webanalyticsplatforms

Sommige analytische projecten beginnen klein en blijven klein, terwijl andere sneller zullen groeien dan u verwacht. U begint die eerste gegevensset te analyseren en beseft hoe nuttig het zou zijn om dat gegevenspunt te hebben. Oh! En dat ook. Probeer goed te plannen voor die groei. Met gratis producten zult u waarschijnlijk op een gegeven moment tegen de ingebouwde beperkingen aanlopen.

Als het u lukt om een gratis product op lange termijn te laten werken, des te beter voor u. Maar het is nog steeds goed om te plannen voor de mogelijkheid dat uw kleine project uit de gratis fase groeit. Als u denkt dat u daarvoor plannen moet maken, kijk dan eens naar onze andere vergelijkingen.

Download hier de volledige 65-puntenvergelijkingstabel (directe link, u hoeft geen formulier in te vullen). Wij zullen de belangrijkste punten in dit artikel bespreken, maar de volledige tabel biedt een waardevol overzicht van de producten die wij vergelijken.

Schrijver

Szymon Grzesiak

Head of Marketing Technology

Marketing expert with over 10 year experience in SEO and SEM campaigns. Last years mostly worked on the B2B lead acquisition. Wordpress webmaster with HTML and CSS knowledge. LinkedIn Profile

Zie meer berichten van deze auteur

Schrijver

David Street

Writer, marketer and data+stats specialist with a left and a right brain | LinkedIn profile

Zie meer berichten van deze auteur