Het kiezen van een partner voor een enterprise web analytics platform is moeilijk. Het rendement van deze strategische investering moet verzekerd worden.
Misschien gebruik je Adobe Analytics al, maar overweeg je een alternatief dat vergelijkbare of betere functies biedt, zoals Piwik PRO Analytics Suite in het betaalde Enterprise-plan. Of je bent een Universal Analytics-gebruiker die niet wil overstappen naar Google Analytics 4 (GA4) of de betaalde versie, GA4 360, en die andere opties wil verkennen.
Daarom hebben we Piwik PRO Enterprise en Adobe Analytics naast elkaar gezet, zodat je de belangrijkste verschillen kunt zien en kunt beslissen wat voor jou de beste keuze is. Bekijk hoe ze verschillen, vooral wat betreft analysemogelijkheden, gegevensprivacy en -beveiliging alsook klantenservice.
Wat is Adobe Analytics?
Adobe Analytics is een onderdeel van Adobe Marketing Cloud. Het is het resultaat van een reeks overnames tussen 2007 en 2014. Adobe Analytics is gebaseerd op de SiteCatalyst-oplossing van Omniture, die in 2009 door Adobe werd overgenomen.
Gebruikers met de juiste kennis kunnen de tool aanpassen om de prestaties van hun websites en marketinginspanningen te meten. Adobe Analytics kan worden geïntegreerd met andere marketingproducten van Adobe zoals Adobe Campaign of Adobe Target. Naast geavanceerde segmentatie en realtime automatisering biedt het ook ad-hoc analyse. Adobe Analytics biedt verschillende diensten voor zakelijke klanten, zoals ondersteuning.
Adobe berekent kosten op basis van elke 1.000 serveroproepen (paginaweergaven + downloads + aangepaste gebeurtenissen) die worden gegenereerd vanaf de website van de klant.
Tot de klanten behoren onder andere Sony, Asos en B&Q.
Wat is Piwik PRO?
Piwik PRO werd opgericht in 2013. Het bedrijf ontwikkelt een analytics-tool voor bedrijven die de privacy en veiligheid van gegevens garandeert. Piwik PRO is beschikbaar in het gratis Core-abonnement of het betaalde Enterprise-abonnement. In deze vergelijking bespreken we Piwik PRO Enterprise.
Sinds de release bestaat Piwik PRO uit vier modules: Analytics, Tag Manager, Customer Data Platform en Consent Manager. Al deze producten maken nu deel uit van de Piwik PRO Analytics Suite.
Piwik PRO is ontworpen voor middelgrote en grote organisaties. Hosting-opties zijn de volgende:
- On-premises wordt gehost met je eigen cloudaccount bij één van onze gecertificeerde cloudproviders.
- Private cloudoplossingen in een speciale database of op speciale hardware.
- Cloud-hosted modellen (met servers in Duitsland, Frankrijk, Zweden, Hongkong, Nederland en de Verenigde Staten) afhankelijk van de vereisten van de klant.
Elke module volgt strikte privacy- en beveiligingsvoorschriften en zorgt ervoor dat partners de volledige controle over hun gegevens behouden.
Klanten zijn onder andere Würth, HP, de Europese Commissie en Crédit Agricole.
Verschillen tussen de producten
Beide platforms zijn ontworpen om te voldoen aan de behoeften van zakelijke klanten en ondersteunen web- en app-analyses. Dat gezegd hebbende verschilt Piwik PRO in sommige opzichten van Adobe Analytics.
Aan de slag met het platform
Piwik PRO is eenvoudig in te stellen en maakt het moeiteloos om belangrijke instellingen voor gegevensverzameling te configureren, zoals het gebruik van cookies, zonder de interface te verlaten of code te hoeven schrijven. Het platform wordt geleverd met een aantal ingebouwde rapporten die vergelijkbaar zijn met de rapporten in Universal Analytics. Het biedt een hoge mate van maatwerk, waardoor gebruikers het platform kunnen aanpassen aan hun specifieke behoeften, en biedt open API’s om integratie met andere tools en systemen te vereenvoudigen.
Het Piwik PRO-team helpt je een handje bij het instellen en configureren van je web analytics-instantie. Je kunt ook rekenen op persoonlijke ondersteuning, on-demand training op maat en workshops. De SLA zorgt ervoor dat aan al je behoeften wordt voldaan bij het gebruik van het product. Je kunt ook robuuste hulpmiddelen gebruiken, zoals het helpcentrum en het forum van de community. Tot slot krijg je 24/7 monitoring en incidentafhandeling, zodat problemen onmiddellijk worden opgemerkt en opgelost.
Adobe Analytics biedt een breed scala aan kant-en-klare functies en integraties, maar de implementatie- en aanpassingsopties kunnen een uitdaging vormen als je geen pro analytics-gebruiker bent. Met Adobe heb je uitgebreide online documentatie tot je beschikking en kun je contact opnemen met de community, maar Adobe Analytics-support biedt geen implementatiediensten of training. Adobe biedt een aparte consultingservice voor implementatie en biedt ook certificering.
Adobe Analytics | Piwik PRO Enterprise | |
---|---|---|
Standaardrapportage | Reports & Analytics wordt in december 2023 uitgefaseerd |
Rijke set aan standaardrapporten |
Analytics voor websites en mobiele apps | ||
Rapporten op maat | ||
Aangepaste afmetingen | ||
Rapportage-API | ||
Productmogelijkheden | ||
Klantenservice | ||
Toegewezen specialist ter ondersteuning | Alleen het ultieme ondersteuningspakket |
|
Implementatie en onboarding op maat | Alleen het ultieme ondersteuningspakket |
|
Persoonlijke producttraining | Alleen het ultieme ondersteuningspakket |
|
Advies op het gebied van analytics | ||
SLA 99% uptime | ||
Selfservice helpcenter | ||
Forum van de community | ||
Ondersteuning per e-mail | ||
Ondersteuning via live chat |
Rapporten en functies
Piwik PRO biedt een gebruiksvriendelijke interface met aanpasbare dashboards en rapporten. Het biedt verschillende standaard en geavanceerde rapporten en visualisaties voor het analyseren van websitegegevens. Je vindt publieksrapporten, rapporten over verkeersacquisitie, gedragsrapporten om toppagina’s te analyseren en conversiegerichte rapporten.
Piwik PRO biedt een hoge mate van aanpassing, waardoor gebruikers het platform kunnen aanpassen aan hun behoeften. Het platform heeft ook een multichannel attributierapport met een selectie van attributiemodellen, waaronder aangepaste modellen. Het is essentieel voor het beoordelen van conversie.
Piwik PRO heeft ook mogelijkheden voor e-commerce tracking. Hiermee kun je productweergaven, add-to-cart acties, voltooide aankopen en andere relevante statistieken bijhouden. De rapportagefuncties voor e-commerce van Piwik PRO zijn voortdurend in ontwikkeling. De e-commercemodule is onlangs bijgewerkt om rapportage op productniveau (inclusief aangepaste rapporten) te ondersteunen .
Als we kijken naar de gegevensverwerking, kun je in Piwik PRO elke 30 minuten rekenen op vernieuwde gegevens, en sampling gebeurt alleen op verzoek. Met andere woorden, zelfs als je website maandelijks honderden miljoenen acties registreert, heb je nog steeds probleemloos toegang tot volledige analytische gegevenssets.
Piwik PRO biedt ook realtime rapportagemogelijkheden. Bovendien kunt u in Piwik PRO het aantal live conversies per kanaal/campagne zien. Dus als u marketingcampagnes uitvoert, kunnen hun prestaties niet alleen worden gemeten op basis van verkeer, maar ook op basis van het aantal conversies per kanaal of type campagne. Het in de gaten houden van deze conversiepercentages biedt een handige manier om de effectiviteit van verschillende advertentiekanalen in real-time te analyseren en te vergelijken.
Adobe Analytics biedt een uitgebreide gebruikersinterface met vele functies en geavanceerde rapportagemogelijkheden. Het biedt krachtige tools voor gegevensvisualisatie en maakt diepgaande analyse en segmentatie mogelijk. Analysis Workspace moet de gebruikersinterface worden voor al je rapportage- en analysebehoeften. Het menu Rapporten biedt toegang tot de volledige set rapporten. Ze zijn in hoge mate aanpasbaar en je kunt het rapport vormgeven om de gegevens te bekijken en te analyseren volgens jouw behoeften. Je kunt rapportgegevens filteren, de grafische weergave van gegevens wijzigen, de granulariteit van datums wijzigen en nog veel meer.
Adobe Analytics biedt multi-channel attributie en gegevensgestuurde attributie. Het platform voor e-commercetracering is volledig uitgerust. Het is speciaal ontworpen voor e-commercebedrijven. De gegevens worden elke 45-120 minuten vernieuwd. Er is geen sampling behalve voor geselecteerde Audience Manager-rapporten.
Adobe Analytics | Piwik PRO Enterprise | |
---|---|---|
Reguliere expressies in filters, segmenten en groeperingen | ||
Geavanceerde segmentatie en gegevens filteren | ||
Vernieuwing van gegevens | 45 – 120 min | 30 min |
Aselecte steekproeven | Geen, behalve voor geselecteerde Audience Manager-rapporten |
Standaard geen. Kan worden ingeschakeld voor eigenschappen met veel verkeer om de laadtijd van rapporten te verbeteren |
Aangepaste dashboards | ||
Trechterrapporten | Geavanceerd |
|
Userflow-rapporten | ||
Userlevel-rapporteng | Kan worden ingesteld |
|
Rapporten over de snelheid van de website | Instelling vereist |
|
Opvolgen van e-commerce | Binnenkort nieuwe functies |
|
Gedetailleerde realtime rapportage | ||
Rapporten over toestemming | ||
Voorgedefinieerde attributiemodellen | ||
Gegevensgestuurde attributie |
Integraties
Piwik PRO Analytics Suite biedt flexibele gegevensverzameling en rapporten, toestemmingsbeheer, tagbeheer en een platform voor klantgegevens. Met een platform voor klantgegevens kun je volledige klantprofielen maken en je gegevens segmenteren in doelgroepen. Hiermee kunt je een gepersonaliseerde ervaring bieden en effectieve campagnes voeren via verschillende kanalen. Tegelijkertijd kun je de gegevens van jouw klanten veilig houden met de privacy-first aanpak van Piwik PRO.
Piwik PRO integreert goed met het ecosysteem van Google-producten zoals BigQuery, Looker Studio, Google Search Console en Google Ads, maar ook met verschillende platforms van derde partijen.
Adobe Analytics integreert goed met de volledige Adobe Marketing Cloud. Adobe Analytics maakt deel uit van een krachtige suite met 10 producten. Customer Data Platform is beschikbaar als aanvullend product.
Hoewel Adobe Analytics kan worden geïntegreerd met BigQuery, integreert het niet goed met Google-producten. Er zijn geen integraties voor Google Search Console of Google Ads. Adobe Analytics biedt krachtige tools voor datavisualisatie, maar het ontbreekt aan integraties met populaire BI- en datavisualisatiesoftware (bijvoorbeeld Tableau, Power BI of Google’s Looker Studio).
Adobe Analytics | Piwik PRO Enterprise | |
---|---|---|
BigQuery | ||
Customer data platform | Verkrijgbaar als extra product |
Standaard integratie met het Piwik PRO Customer Data Platform |
Google Search Console | ||
Google Ads | ||
Looker Studio | ||
Integraties met populaire BI- en datavisualisatiesoftware (bijv. Tableau, Power BI) |
Hosting
Met Piwik PRO krijg je meerdere opties. Je kunt het platform on-premises implementeren in je eigen cloudabonnement bij één van onze gecertificeerde providers, in een private cloud op 60+ locaties van Microsoft Azure of Elastx in Zweden, of de openbare cloud in Duitsland, Nederland, Hongkong, Zweden, Frankrijk of de VS. Jij beslist in welk datacenter je informatie wordt opgeslagen.
Adobe Analytics is een cloudgebaseerde analyseoplossing van Adobe Systems. Het vereist een abonnement en wordt gehost op de servers van Adobe. De datacenterlocaties van Adobe Analytics omvatten momenteel de volgende locaties: Oregon, Virginia, Ierland, Parijs, Mumbai, Singapore, Tokio, Sydney en China.
Adobe Analytics | Piwik PRO Enterprise | |
---|---|---|
Cloud | Geselecteerd datacenter: Duitsland, Nederland, Zweden, de VS of Singapore |
|
Privé cloud | Geselecteerd datacenter in één van de 60+ Azure- en AWS-regio’s of Elastx-servers in Zweden |
|
On-premises (in uw eigen abonnement) |
Gegevenscontrole en privacy
Piwik PRO legt de nadruk op gegevenscontrole en privacy. Dit kan belangrijk zijn voor de naleving van voorschriften voor gegevensbescherming zoals AVG en HIPAA. Het bedrijf heeft AVG- en HIPAA-gerelateerde functies en controles opgenomen bij het ontwikkelen van het product en het beveiligingsbeleid, waaronder een ingebouwde tool voor toestemmingsbeheer en geavanceerde opties voor anonimisering van gegevens.
Daarom kan het gemakkelijk je analytische gebruikersscenario’s in de gezondheidszorg ondersteunen. Je kunt een BAA ondertekenen met Piwik PRO, zodat je alle soorten PHI naar je analytische setup kunt sturen. Dit betekent dat je de identificatie van PHI niet hoeft te verwijderen.
Daarnaast kun je zero-identity tracking inschakelen, een methode die verschillende privacy-instellingen in Piwik PRO combineert om je zoveel mogelijk gegevens te laten verkrijgen zonder persoonlijke gegevens. Je verzamelt gebeurtenisstatistieken zonder identificatoren van bezoekers of sessies te gebruiken, alleen maar anonieme gegevens. In dit proces is toestemming niet vereist.
Adobe Analytics is een Amerikaans bedrijf dat gegevens verzamelt en opslaat op de servers van Adobe. Je moet hiermee rekening houden bij het beoordelen van je nalevingsrisico’s.
Als je meer wilt weten over gegevensoverdracht tussen de VS en de EU, lees dan: Alles wat je moet weten over het Data Privacy Framework (Privacy Shield 2.0).
Wat HIPAA betreft, staat Adobe Analytics niet vermeld als HIPAA-ready op de site van Adobe. Het betekent dat Adobe geen BAA met je tekent om Adobe Analytics te gebruiken. Als gevolg hiervan is het jou niet toegestaan om PHI te creëren, te ontvangen, te onderhouden of te verzenden via Adobe Analytics. Dus als je een HIPAA-gedekte entiteit bent en Adobe Analytics wilt gebruiken, moet je ervoor zorgen dat je gegevens worden ontdaan van alle identificatoren die er PHI van kunnen maken. Dit betekent een stevige werklast voor jou.
Tot slot biedt Adobe Analytics geen zero-identity tracking.
Adobe Analytics | Piwik PRO Enterprise | |
---|---|---|
Naleving van privacy- en veiligheidsvoorschriften | ||
100% gegevenscontrole | ||
Geavanceerde anonimisering van gegevens | Niet kant-en-klaar geleverd. Kan worden geïmplementeerd met gegevensverzameling |
|
Kant-en-klare anonieme en gedeanonimiseerde gegevensstromen | ||
Zero-identity tracking | ||
IP-anonimisering | ||
Lokale opslag van gegevens | EMEA-regio |
|
AVG-naleving | Beleid, openbaarmakingen en toestemming moeten worden geïmplementeerd |
|
HIPAA-naleving | ||
Geïntegreerde toestemmingsmanager (met beheer van verzoeken van betrokkenen) |
Prijsstelling
Piwik PRO biedt twee abonnementen – gratis Core (maandelijkse actielimiet 500.000) en betaalde Enterprise. De prijs van Piwik PRO Analytics hangt af van veel factoren, waaronder het aantal modules waarin je geïnteresseerd bent, je maandelijkse verkeer, de hostingoptie van jouw voorkeur (private cloud en on-premises zijn bijvoorbeeld duurder dan public cloud) en het door jou gekozen SLA-pakket.
Adobe Analytics wordt beschouwd als een van de duurste oplossingen op de markt. De basisversie Select heeft een analysewerkruimte om rapporten op maat te maken met een drag-and-drop interface, attributie op basis van regels en de mogelijkheid om tot drie offline gegevensbronnen te integreren. De Prime en Ultimate versies zijn voorzien van meerde functies en bieden uitbreidingen zoals segmentatiemogelijkheden, detectie van anomalieën in gegevens, uitgebreide opslag en extra verbindingen met gegevensbronnen. De prijs ligt boven de $100K.
Adobe Analytics | Piwik PRO Enterprise | |
---|---|---|
Prijs van Enterprise-abonnementen | Bekijk onze prijzen |
|
Gratis abonnement |
Verkoper
Piwik PRO heeft een betrokken en voortdurend groeiende community van experts. Met zijn uitgebreide set standaardrapporten en geavanceerde maar eenvoudige aanpassingsopties is het een universele oplossing die voldoet aan de behoeften van zowel analisten als marketeers.
Adobe Analytics heeft een grote community van professionals en consultants. De complexe structuur en gebruikersinterface passen beter bij een organisatie met een goed gedefinieerde scheiding van rollen: architecten, implementatie en analisten.
Adobe Analytics | Piwik PRO Enterprise | |
---|---|---|
Community van experts | ||
Geschikt voor analisten en marketeers | Steile leercurve |
|
Geschikt voor een organisatie met een goed gedefinieerde rolverdeling |
Er zijn veel leveranciers van enterprise web analytics, maar verschillende diensten en functionaliteiten worden geleverd met verschillende tools. Er is geen one-size-fits-all web analytics platform.
Laten we de voor- en nadelen van Adobe Analytics en Piwik PRO Enterprise bespreken.
Voor- en nadelen van Adobe Analytics
VOOR:
➕Het is gebouwd als een meer op maat gemaakte oplossing, zodat je je gegevensverzameling en rapportage volledig kunt aanpassen.
➕Het heeft realtime rapportagemogelijkheden, waaronder een realtime API.
➕Het biedt een gegevensgestuurd attributiemodel dat vergelijkbaar is met het model in Google Analytics 4 360.
➕Het heeft uitgebreide functies en functionaliteiten. Vooral als het gaat om segmentatiemogelijkheden biedt het flexibiliteit en aanpasbaarheid.
➕Het integreert goed met de volledige Adobe Marketing Cloud.
➕Het biedt volledig functionele e-commerce tracking.
TEGEN:
➖Het is één van de duurste oplossingen op de markt.
➖Het vereist technisch onderlegde analisten om alle functies te gebruiken en het platform correct in te stellen.
➖Het integreert niet goed met Google-producten.
➖Het biedt geen persoonlijke ondersteuning en onboarding.
Je kunt Adobe Analytics integreren met Adobe Target om digitale ervaringen beter te testen en te optimaliseren. Adobe Target is een AI-gestuurd platform voor het testen en personaliseren van gebruikerservaringen waarmee je het proces van het leveren van gepersonaliseerde content aan je gebruikers kunt automatiseren.
Voor- en nadelen van Piwik PRO Enterprise
VOOR:
➕Het is snel in te stellen en maakt meer standaard gegevensverzameling mogelijk.
➕De belangrijkste instellingen voor het verzamelen van gegevens zijn eenvoudig te configureren.
➕ Het heeft realtime rapportagemogelijkheden.
➕Het beschikt over een intuïtieve en responsieve gebruikersinterface.
➕Het biedt ondersteuning die implementatieservices omvat.
➕Klanten kunnen gebruik maken van Tag Manager, het Customer Data Platform en de ingebouwde Toestemmingsmanager.
➕Je kunt gegevens on-premises opslaan (in je cloudabonnement).
➕Het biedt talloze privacy- en beveiligingsfuncties waardoor het een serieuze kanshebber is voor zakelijke klanten en organisaties die grote hoeveelheden gevoelige gegevens verwerken.
➕Het levert standaard unsampled gegevens, waardoor gebruikers rapporten krijgen die gebaseerd zijn op 100% verkeer.
➕Het integreert goed met externe tools, waaronder het Google-ecosysteem en platforms van derde partijen zoals Tableau.
➕Het is concurrerender geprijsd.
TEGEN:
➖ Het vereist een deskundig technisch team of premium ondersteuning als je kiest voor de zelfgehoste versie.
➖ De e-commercemodule is momenteel beperkt, maar er worden voortdurend nieuwe functies geïntroduceerd.
➖ Het biedt geen realtime rapportage. Piwik PRO biedt bijna realtime rapportage (~30 minuten).
Het is vermeldenswaardig dat organisaties die Universal Analytics gebruiken, kunnen migreren naar Piwik PRO zonder hun setup opnieuw te ontwerpen, wat wel nodig zou zijn met Adobe Analytics.
Slotbeschouwing
Zowel Adobe Analytics als Piwik PRO hebben hun sterke punten.
Piwik PRO biedt een hoge mate van controle over het verzamelen en verwerken van gegevens. Het kan problemen met de nauwkeurigheid van gegevens als gevolg van browserbeperkingen of privacy-instellingen helpen verminderen. En als je premium ondersteuning, implementatie en onboarding wilt, als je wilt dat iemand je adviseert over het instellen van tracking, het maken van rapporten, het uitvoeren van aangepaste integraties en je op je gemak stelt bij het gebruik van het platform, dan is Piwik PRO een goede keuze. Om nog maar te zwijgen van de mogelijkheid om te migreren van Universal Analytics naar Piwik PRO zonder de setup opnieuw te ontwerpen. Piwik PRO is ook een betere optie als kant-en-klare integraties met Google-producten, zoals BigQuery en Looker Studio, belangrijk voor je zijn.
Organisaties die robuuste e-commerce tracking en rapportage nodig hebben, kunnen Adobe Analytics overwegen. Het Adobe-platform is zeer aanpasbaar, biedt flexibele segmentatie en laat je je hele conversietrechter zien om voorspellende inzichten te creëren. De complexiteit maakt het misschien geschikt voor grotere organisaties met ervaren teams en middelen om ze te trainen in het gebruik van Adobe Analytics of om gebruik te maken van de diensten van een gespecialiseerd bureau. Adobe Analytics is echter een geavanceerde analyseoplossing en het zusterproduct Adobe Target is een krachtige combinatie voor testen en optimalisatie.
Je zal waarschijnlijk wat strategisch denkwerk en onderzoek moeten doen om de juiste oplossing te vinden voor jouw bedrijf en specifieke gebruiksscenario. Houd rekening met factoren zoals gegevensprivacy, aanpassingsvereisten, integratiebehoeften, ondersteuningsopties en de mate van controle die je wenst over jouw analysegegevens. Hopelijk helpt onze vergelijking je bij het proces.