Terug naar blog

Migratieproblemen naar GA4: Wat zijn de alternatieven

Data Privacy & Security Web Analytics

Geschreven door

Gepubliceerd april 14, 2023

Migratieproblemen naar GA4: Wat zijn de alternatieven

Vanaf 1 juli 2023 verwerken standaard Universal Analytics (UA)-property’s geen nieuwe hits meer. Dit komt overeen met het plan van Google om UA af te schaffen en te vervangen door de volgende generatie meetoplossingen, bekend als Google Analytics 4 (GA4). Ter voorbereiding hierop biedt Google alle UA-gebruikers een middel om hun standaard UA-property’s te migreren naar GA4. Dit gebeurt automatisch, tenzij u ingrijpt en actief weigert (of u kiest voor opt-out).
 
In dit artikel wordt uitgelegd hoe de automatische migratie van GA4 werkt, welke problemen u bij de migratie naar GA4 kunt tegenkomen en wat de alternatieven zijn.

De overschakeling naar GA4

Op 9 februari zei Google dat ze in maart 2023 zouden beginnen met het configureren van Google Analytics 4 voor gebruikers.
 
Dit betekent dat als u een Universal Analytics (UA)-property hebt, maar niet naar GA4 bent gemigreerd, Google een GA4-property maakt op basis van veel van de instellingen die u in UA hebt, zoals uw doelen, doelgroepen, advertentiekoppelingen, gebruikers en meer. Bovendien, zelfs als u GA4 al hebt ingesteld, kunt u nog steeds worden onderworpen aan automatische migratie.

GA4 automatisch migratieproces

Er zijn drie scenario’s waarbij Google u tot automatische migratie zal dwingen:

  • U hebt een actieve UA-property, maar nog geen GA4-property aangemaakt.
  • U hebt een GA4-property aangemaakt, maar deze niet gekoppeld aan uw UA-property.
  • U hebt een GA4-eigendom aangemaakt, maar niet de instellingsstappen doorlopen.

Wie komt in aanmerking voor automatische migratie?

De deadline voor het afmelden voor automatische migratie was 28 februari 2023, voor niet-360 UA-eigendommen die in de afgelopen 12 maanden gegevens hebben ontvangen, maar geen doelen, doelgroepen of Google Ads-integraties gebruiken.
 
In de tussentijd hebben niet-360 UA-property’s die doelen, doelgroepen of Google Ads-integraties gebruiken nog een maand de tijd om zich af te melden – tot 31 maart 2023.
 
De optie om voor opt-out te kiezen wordt uitgeschakeld zodra de automatische migratie voor een UA-eigendom is gestart.
 
Voor 360 ingeschakelde UA-property’s kunnen niet automatisch worden gemigreerd, wat betekent dat ze handmatig moeten worden gemigreerd. U heeft nog tijd tot 1 juli 2024 om te migreren volgens de huidige afschrijvingsschema’s van Google.

Opt-out voor automatische migratie

Zelfs Google raadt u aan om voor opt-out te kiezen bij automatische migratie en in plaats daarvan uw property’s handmatig aan te maken. Deze aanbeveling is verwarrend – de automatische configuratie heeft geen waarde als u uw instellingen handmatig migreert. Maar als u alle verschillen tussen UA en GA4 zorgvuldig bekijkt, zult u zich realiseren dat handmatige migratie u ten minste enige controle geeft over wat van UA wordt gemigreerd, hoe het wordt gemigreerd, en wanneer.

Automatisch aangemaakte Google Analytics 4-property’s

Hoe kiest u voor opt-out?

Iedereen met toegang tot UA Editor op propertyniveau kan automatische migratie voor UA-property’s in- of uitschakelen. U kunt het vinden op de GA4 Setup Assistant-pagina. Ga naar Beheerder, in de kolom Property vindt u GA4 Instellingsassistent. Scroll naar beneden en zet de schakelaar voor ‘Automatisch een basis Google Analytics 4-property instellen’ uit.

Als u zich niet tijdig heeft opt-out en de GA4-eigenschap automatisch had geconfigureerd, maar dat niet wilt, kunt u naar GA4 Setup Assistant gaan en de Verbonden eigenschap loskoppelen. Ga vervolgens naar uw GA4-eigenschap en verwijder deze.

Opt-out via API

Stel dat u talrijke UA-property’s hebt die in aanmerking komen voor migratie, maar die u niet wilt migreren. In dat geval kunt u de GA Admin API-methode ‘Automatische GA4 setup opt-out status instellen’ gebruiken om de opt-out status programmatisch te bevestigen.

Meer details over opt-out via API.

Afmelden via add-on voor Google Sheets

Als u voor meerdere property’s opt-out wilt kiezen, kunt u de GA4 Migrator voor Google Analytics add-on voor Google Sheets gebruiken. Nadat u het hebt geïnstalleerd, selecteert u ‘Automatische GA4 setup opt-out status instellen’ (Set the automated GA4 setup opt out status), en volgt u de aanwijzingen op het scherm.

Automatisch aangemaakte Google Analytics 4-property’s

Problemen met automatische migratie naar GA4

Ten eerste is de automatische migratie afhankelijk van de instelling voor het bijhouden van gebeurtenissen, dus u moet het niet gebruiken als u meerdere UA-doeltypen gebruikt. U moet onthouden dat er een verschil is in het gegevensmodel, UA is op sessies gebaseerd en GA4 is op gebeurtenissen gebaseerd. Met beide platforms kunt u een vergelijkbare hoeveelheid gegevens bijhouden, maar die gegevens worden wel anders gemeten.
 
Ten tweede omvat de automatische migratie alleen de integratie met Google Ads. U zou het niet moeten gebruiken als u de gegevens integreert met andere platforms/tools zoals datavisualisatietools, BI-platforms, datawarehouses en CRM-systemen.
 
Als u Google Ads gebruikt, moet u echter ook niet vertrouwen op automatische migratie. De rotatie van primaire en secundaire conversies in Google Ads zonder gegevensvalidatie kan dubbele conversies veroorzaken en resulteren in valse CPC’s. U kunt er meer over lezen in de sectie Bieden op GA4-conversies.
 
Hoewel de automatische migratietool al een tijdje bestaat, zijn er enkele problemen mee:

  • Het is een directe toewijzingsoplossing en negeert niet-GA4-conforme tags (als u die hebt).
  • Als er een probleem is met uw bestaande UA-configuratie, zullen dezelfde problemen zich voordoen in uw GA4-configuratie.
  • GA4 kan PII niet uit inkomende gegevens verwijderen, dus als u deze functie nu in UA gebruikt, loopt u het risico dat PII in uw Google Analytics 4-gegevens terechtkomt.
  • Er bestaat een risico van AVG-privacyschendingen doordat inline remarketinginstellingen die op OFF staan automatisch worden gewijzigd in ON. De Google Ads kostengegevensimporteur in de GA4 setup wizard maakt automatisch advertentiepersonalisatie mogelijk.
  • De overstap naar GA4 was een uitstekende gelegenheid om de tracking setup privacyvriendelijker te maken, bijvoorbeeld door een toestemmingsmechanisme in te voeren bij het opzetten van een nieuwe property. Als u de automatische migratietool gebruikt, worden de oude trackingtags gebruikt, waardoor veel instellingen blijven bestaan die niet in overeenstemming zijn met voorschriften zoals de AVG.
  • Als uw gebeurtenissetup meer dan 50 aangepaste dimensies of 50 aangepaste meetgegevens zou creëren, beperkt GA4 u tot 50 aangepaste dimensies en 50 aangepaste statistieken. De geautomatiseerde migratie kan tracking creëren voor minder essentiële gebeurtenissen in GA4, terwijl andere waarvan u afhankelijk bent in UA worden weggelaten.
  • GA4 ondersteunt AMP niet, wat betekent dat elke website die mobiele AMP-pagina’s gebruikt onderrapportage zal veroorzaken.

Bieden op GA4 conversies

Door Google uw UA-conversies te laten migreren zonder ze te controleren, stemt u ermee in dat die acties nog steeds belangrijk voor u zijn.
 
Google kan de doelen omzetten van UA naar GA4-conversies en daarop bieden in Ads. En als u Universal Analytics-doelen niet handmatig wijzigt van primair naar secundair en vervolgens uw GA4-conversies importeert en deze markeert als primaire conversies, kunnen de conversietellingen dubbel zijn. Automatische migratie zal er niet voor zorgen dat u stopt met bieden op Universal Analytics-conversies voordat u begint te bieden op Google Analytics 4-conversies.
 
Als u die conversies niet hebt ingesteld, loopt u het risico dat een geautomatiseerd proces uw geld uitgeeft op een manier die u misschien niet wilt of die niet is geoptimaliseerd voor uw huidige doelstellingen
 
Hetzelfde geldt voor het richten van advertenties op GA4-conversies. U zou Google doelgroepen voor u laten migreren, in de hoop dat ze goed genoeg zijn, en er dan met uw geld op bieden.

Hier zijn enkele problemen met GA4-conversies en Google Ads automatische migratie/integratie:

  1. Deflatie van Google Ads kan worden veroorzaakt door gebroken GA4 geïmporteerde conversies die CPA-bieden laten mislukken.
  2. Inflatie van Google Ads kan worden veroorzaakt door GA4 geïmporteerde conversies gelijktijdig met Adwords- conversies uit te voeren, met beide ingesteld op primair voor CPA-bieden.
  3. Inflatie van Google Ads kan worden veroorzaakt door over-telling van conversies als gevolg van GA4, geen ontdubbeling van conversies binnen dezelfde sessie. Een voorbeeld hiervan is een bezoek aan een bestelpagina.

Bekijk enkele voorbeelden van GA4-conversies waarbij automatisch geïmporteerde doelen onnauwkeurigheden zouden kunnen veroorzaken:

  • Als een GA4-property al handmatig is aangemaakt – bijvoorbeeld via de setup-wizard – en is gekoppeld aan UA, is de standaardvaluta gewijzigd ten opzichte van wat is geïmporteerd. In dit scenario zullen de gemigreerde GA4-doelwaarden verkeerd zijn. Deze worden niet automatisch omgezet in de lokale valuta wanneer ze worden gecreëerd als nieuw toegevoegde GA4-gebeurtenissen. Dit veroorzaakt over- of onderbieding doordat de verkeerde Google Ads-conversiewaarde wordt geregistreerd.
  • Als u Paypal gebruikt, wordt de instelling voor het uitsluiten van verwijzingen niet gekopieerd naar GA4. Zo worden conversies niet toegeschreven aan SEO of PPC. Ze zullen allemaal worden toegeschreven aan verwijzingen van Paypal.com. U moet de GA4-instelling voor verwijzingen bewerken om dit uit de weg te helpen.
  • Als u Smart Goals, Duration Goals of Pages/Session Goals gebruikt, kunnen deze niet in GA4 worden geïmporteerd.
  • RegEx URL en op gebeurtenis gebaseerde doelen kunnen niet worden geïmporteerd, dus u moet deze handmatig kopiëren.

GA4 test of controleert niet of een doel werkt wanneer het wordt geïmporteerd van UA in GA4. Bovendien is er geen automatische validatie wanneer het de primaire en secundaire doelen van uw Google Ads roteert van UA naar GA4 als het primaire doel om te gebruiken voor CPA-biedingen.

Lees meer over problemen met automatische migratie naar GA4.

Wat zijn de alternatieven

Er zijn een paar dingen die u kunt doen:

  1. Afmelden voor automatische migratie. U kunt dit doen in de instellingen.
  2. Plan uw migratie op maat. Als u Google Ads gebruikt, kunt u de GA4-transactie of conversie handmatig importeren en bekijken – bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat er geen twee primaire conversies zijn – en vervolgens afmelden. Vergeet niet ‘Bod op GA4-conversies’ te wijzigen in ‘Markeer als voltooid’ in de GA4-instellingswizard om te voorkomen dat deze wijzigingen worden overschreven.
  3. Een alternatief voor GA4 zoeken.

Conclusie

Migratie van UA-property’s naar GA4 kan problematisch zijn, ongeacht of u dit zelf doet of het proces laat automatiseren door de tool van Google. Het proces wordt nog complexer als u veel gegevens of veel aangepaste configuraties hebt.
 
Uw gegevens zijn essentieel, en de nauwkeurigheid, controle en integriteit ervan zijn even cruciaal. Daarom is het goed om alle opties te overwegen voordat u aan de reis naar GA4 begint. Een van uw alternatieven is het gebruik van een ander platform met een sessie-gebaseerd model zoals UA om standaard meer gegevens te verzamelen zonder aangepaste implementaties.
 
Bovendien zijn sommige platforms zoals Piwik PRO gebouwd met het oog op privacy, zodat u kunt voldoen aan wetten zoals AVG of TTDSG. Piwik PRO geeft u volledige controle over de gegevens die u verzamelt, flexibele hosting om analytics in meer contexten in te zetten zonder de privacy van gebruikers te schenden, en native integratie met Consent Manager.

Bekijk productvergelijkingen die u helpen de juiste webanalysesoftware te kiezen. Wij presenteren de essentiële kenmerken van alle producten en leggen in detail uit wat hun betekenis is vanuit juridisch, technisch en praktisch oogpunt:

Als u meer wilt weten over een privacyvriendelijk, op sessies gebaseerd analyseplatform waarmee u meer gegevens kunt verzamelen, neem dan zeker contact met ons op. We beantwoorden graag al uw vragen.

Schrijver

Aleksandra Szczepańska

Senior Content Marketer

Aleksandra is a senior content writer for Piwik PRO’s marketing blog, copywriter, content creator, and former lecturer on content marketing. With 10 years of experience in marketing, she has effectively juggled branding, marketing strategies, and content creation. She uses SEO best practices and digital marketing strategies to help articles rank high. Aleksandra values the impact of a compelling experience in content and employs various techniques in her writing to deliver valuable insight and engage with readers.| LinkedIn Profile

Zie meer berichten van deze auteur