4 stappen om productanalytics toe te passen om gebruikersonboarding te tracken

Published: May 21, 2019 Auteur , Categorie Web Analytics

Gebruikeronboarding – een van de meest cruciale stappen in de gebruikersreis door een digitaal product of een digitale app. Veel marketeers zijn van mening dat de sleutel tot dit proces is om nieuwe gebruikers aan te melden voor een gratis proefperiode, een account te openen of een app te downloaden. Als u deze overtuiging deelt, dan kan u het vreselijk mis hebben.

Meerdere studies tonen aan dat van de mensen die zich aanmelden voor een gratis proefversie, 40-60% deze slechts eenmaal gebruikt. Bovendien vergeten maar liefst 80% van de nieuwe gebruikers de app drie dagen na het downloaden ervan.

Er zijn echter manieren om zo’n grimmig lot te voorkomen en uw product te helpen de gebruikerstest te doorstaan, zodat gebruikers het blijven gebruiken. De kritieke mijlpalen in de gebruikersreis zijn gebruikeronboarding en -activering. Dit is het moment waarop gebruikers besluiten om uw product of app voor altijd te behouden of liever opgeven na de eerste poging. Maar wat is gebruikeronboarding precies en wat moet u hiervan weten? Laten we het uitzoeken!

Step 1. Zorg dat er gebruikeronboarding is

Allereerst is er geen universele definitie van ‘gebruikeronboarding’, omdat het een complex en vloeiend proces is dat varieert van organisatie tot organisatie. Ongeacht hoe u het definieert, onboarding moet een vereiste stap zijn voordat u uw prospect omzet in een klant.

Gebruikeronboarding is het proces van het vergroten van de kans dat nieuwe gebruikers succesvol worden bij het adopteren van uw product.

Samuel Hulick
UserOnboard.com

Het is cruciaal om mensen de nieuwe waarde van uw product te laten zien en hen vervolgens aan te moedigen vooruitgang te boeken in de customer lifecycle. Deze procedure omvat echter meerdere kanalen. De juiste inhoud moet op het juiste moment worden geleverd, zodat gebruikers leren hoe ze hun gebruik van uw app kunnen maximaliseren.

Bovendien brengt het leiden van gebruikers naar waar ze waarde kunnen vinden in uw product, hen naar het zogenaamde “AHA Moment”. Het betekent dat zelfs een enkele functie een gebruiker de kernwaarde van uw product kan laten bevatten en hen kan inspireren om deze meer en meer te gebruiken. Onboarding is er ook om gebruikers alle redenen te geven waarom ze het product nodig hebben en hen te helpen ontdekken hoe het hun leven beïnvloedt.
Geen wonder dat productteams de gebruikersstroom optimaliseren tijdens het onboardingproces. Dit vereist meestal het verzamelen van tonnen kwalitatieve en kwantitatieve gegevens om noodzakelijke inzichten over de gebruikersreis te verkrijgen.

Kwalitatieve gegevens omvatten de stem van een klant, video-opnamen van gebruikersinteracties, testen van gebruikers of enquêtes. Aan de andere kant hebben kwantitatieve gegevens vooral betrekking op de gebruikersreis die wordt vastgelegd via webanalytics of productanalyticstools. Vandaag zullen we ons uitsluitend richten op het kwantitatieve deel.

U moet echter begrijpen dat niet elke webanalyticstool geschikt is voor een dergelijke analyse. Dat komt omdat de onboardingoptimalisatie betrekking heeft op de beveiligde lidgebieden van uw website. Afhankelijk van de branche of het veld waarin u actief bent, kan dit zijn waar gebruikers afspraken plannen, hun medische gegevens nakijken, nieuwe producten kopen of financiële transacties uitvoeren.

Met andere woorden, post-logingebieden bevatten een schat aan persoonlijke gegevens, inclusief gevoelige informatie. Dus als u deze gegevens wilt gebruiken, moet u ervoor zorgen dat de software die u voor de taak gebruikt de veiligheid op het hoogste niveau garandeert. Het moet gegevens beschermen tegen lekkage of inbreuk. U wilt uw klanten of de reputatie van uw bedrijf niet in gevaar brengen.

Als u nieuwsgierig bent naar details over het volgen van post-logingebieden, bekijk de case study van Piwik PRO:
How to Capture the Whole Customer Journey When Dealing With Secure Member Areas

Step 2. Een beter inzicht in de gebruikeronboarding in WordPress

Een van de meest populaire digitale producten met een beveiligd lidgebied is WordPress. Om precies te zijn, hebben we het over het admin paneel met een cockpit voor het beheren van alle inhoud, ontwerp en functies die op de website worden gebruikt.

Navigeren door het paneel van een doorsnee zelf-gehoste WordPress-website is een goed voorbeeld van de gebruikeronboardingstroom. We willen u laten zien hoe het hele proces stapsgewijs eruitziet, zodat u een goed beeld krijgt. We begeleiden u vanaf de eerste stappen wanneer de gebruiker vertrouwd raakt met de basisinstellingen tot het moment waarop hun post live gaat.
Laten we beginnen!

Stap 1. De gebruiker moet de basisinstellingen voor een nieuwe website configureren. Dit wordt meestal opgesplitst in drie afzonderlijke deelstappen:

  • Algemene instellingen
  • Schrijven
  • Lezen

Stap 2. Configureer gebruikersinstellingen – dit kan ook worden onderverdeeld in de volgende substappen:

  • Invullen van gebruikersprofielen met de auteur zijn biografie, profielfoto’s en links naar sociale media
  • Nieuwe gebruikers en auteurs toevoegen

Stap 3. Een beetje dieper graven. Nu moet u een thema instellen door een sjabloon te gebruiken en vervolgens alles op uw website te installeren. U kunt een gratis sjabloon uit de WordPress-bibliotheek of een premiumproduct van externe leveranciers nemen.

Stap 4. Plug-ins installeren. U kunt kiezen uit:

  • Beveiligingsplug-ins
  • SEO-plug-ins
  • Sociale mediaplug-ins

Natuurlijk kunt u ook andere extensies toevoegen die u op uw website wilt hebben.

Stap 5. Publiceren van het eerste stuk inhoud. Het kan een blogpost of een website zijn. Die stap markeert het einde van het eerste onboardingproces.

De laatste stap is een soort afsluiting voor de gebruikeronboarding in WordPress. Het vertegenwoordigt het zogenaamde AHA Moment voor nieuwe gebruikers. Nu hebben ze de kernwaarde van dit digitale product ontdekt, namelijk het gemak en de snelheid waarmee een nieuwe post of pagina online wordt gepubliceerd, bewerkt en geformatteerd.

De waarde wordt ook weergegeven door de mogelijkheid om de pagina te optimaliseren voor SEO-doeleinden en om deze te delen via sociale mediakanalen.

Opgelet! Gebruikersstroom is een complexe en lastige zaak. Als u een beetje achtergrondinformatie wilt en wilt leren hoe u deze kunt maximaliseren, lees dan onze post: 3 Reports for Optimizing User Flow on Your Website

Step 3. Beweeg van stappen naar gebeurtenissen in het WordPress gebruiker-onboardingproces

Het in kaart brengen van alle belangrijke productfuncties en interacties met gebeurtenissen is een essentieel onderdeel van het vastleggen van de hele gebruikersreis binnen uw product. Maar voordat u verder gaat met de details van dit proces is er nog een punt om te overwegen, namelijk een traceerplan.

1. Maak een traceerplan de basis voor het bijhouden van gebeurtenissen

Of u nu het onboardingproces plant voor uw product of voor een website, u moet ervoor zorgen dat u zich richt op het juiste doel. Dat vereist een raamwerk, weten welke soorten gegevens en welke gebeurtenissen u moet volgen en welke eigenschappen belangrijk zijn, maar ook wat ze vanuit zakelijk oogpunt cruciaal maakt.

U kunt een spreadsheet of een andere vorm gebruiken die u handig vindt – de sleutel is om alles op één plaats te hebben. Een traceerplan structureert uw werk en u kunt uw strategie onderweg aanpassen, omdat u van tijd tot tijd enkele wijzigingen kunt aanbrengen.
Het is van cruciaal belang om uw bedrijfsdoelen te presenteren, het doel dat u met uw product wilt bereiken. Uw plan moet ook de analytische vragen bevatten die u wilt beantwoorden met tracking. Dit helpt voorkomen dat u kritieke fouten maakt.

Wat meer is, voor productanalytics is het het beste om het document in de volgende secties op te splitsen:

  • Naam van de productsectie
  • Naam van de trechter
  • Naam van de gebeurtenis
  • Voorwaarden voor het afvuren van een gebeurtenis
  • Gebeurteniseigenschappen en -waarden
  • Extra opmerkingen

Ten slotte geeft dit document u betere controle over uw acties. Zorg ervoor dat iedereen die deelneemt aan het proces een kopie krijgt zodat niemand zelfs maar het kleinste stukje van uw strategie mist.

Als u meer hulp nodig heeft bij het maken van uw traceerplan, bekijk dan onze post:
Analytics Implementation in 12 Steps: An Exhaustive Guide (Tracking Plan Included!)

2. Breng producteigenschappen en interactie in kaart met Piwik PRO

Zodra uw traceerplan klaar is, kunt u het in actie brengen. U moet in kaart brengen hoe gebruikers omgaan met uw product door te klikken op dingen, instellingen te wijzigen, inhoud te publiceren, enzovoort, in een vorm die analyticsplatforms kunnen omzetten in bruikbare gegevens. Dit zijn gebeurtenissen.
Hiermee kunt u de klantreis door uw product in analyticsgegevens vastleggen en concrete actie ondernemen.

Hier is een korte uitleg van hoe dit er in de praktijk uitziet. Toewijzingsgebeurtenissen betekent dat u een gebruikersactie uitvoert, zoals het instellen van een thema in de WordPress-instellingen, en dat u er een gebeurtenis van maakt in Piwik PRO, dat gebruikerstype, huidige pagina, vorige actie, volgende actie, enz. registreert. Gebeurtenissen moeten worden geconfigureerd met Piwik PRO Tag Manager.

Om de reis en de stroom van gebruikers goed te volgen, kunt u de volgende “gebeurtenissen” en “virtuele paginaweergaven” instellen:

  1. Gebeurtenissen en virtuele paginaweergaven voor formulierafhandeling. Ze worden geactiveerd wanneer een gebruiker een van de setup-formulieren invult of bewerkt: Algemene instellingen, Schrijfinstellingen, Leesinstellingen, Gebruikersprofiel, Nieuwe gebruiker toevoegen.
  2. Gebruikersinteracties. Ze worden geactiveerd wanneer een gebruiker:
    1. een nieuw stuk inhoud (een blogpost of pagina) bewaart, publiceert of previewt
    2. een nieuw stuk inhoud bewerkt en publiceert
    3. een nieuw interactief stuk media aan een blogpost toevoegt
    4. andere opmaakopties in WordPress visuele editor toevoegt, linkt of gebruikt.
  3. Aanvullende interacties. Dit kan zelfs enkel scroldiepte op elk WordPress-scherm zijn of klikken op afzonderlijke items in het menu WordPress-instellingen

Nu heb u het grotere plaatje, laten we eens kijken naar het voorbeeld van Gebeurtenisinstellingen voor een gebruikersinteractie, het precies publiceren / bijwerken van een nieuw stuk inhoud in WordPress:

Om u hierbij te helpen, hebben we hieronder een volledige lijst met geconfigureerde gebeurtenissen en virtuele paginaweergaven gegeven voor elke gebruikersinteractie die is toegewezen aan een gebruikersreis tijdens onboarding.

Voorzichtig! Het configureren van al deze gebeurtenissen voor uw strategie voor productanalytics vereist de juiste software. Juist betekent veilig en een die geen gegevens in gevaar brengt. Met een privacyvriendelijke tagmanager, zoals Piwik PRO, kunt u tags over beveiligde lidgebieden vuren en ervoor zorgen dat er geen informatie met derden wordt gedeeld en niemand ongeoorloofde toegang krijgt.

Het biedt ook probleemloze implementatie met eenvoudig te navigeren beheer. Het laat u moeiteloos aangepaste gebeurtenissen instellen met minimale technische knowhow.

Nadat alle gebruikersacties in WordPress zijn omgezet in gebeurtenissen en op de juiste wijze zijn gecodeerd, wordt het tijd om te controleren hoe gebruikers door het onboardingproces stromen.

Piwik PRO biedt een aantal traceermethoden die u kunt combineren voor nog betere inzichten.

Step 4. Visualiseer uw onboardinggegevens

Een schat aan gegevens binnen handbereik hebben, is zinloos als u de gegevens niet op de juiste manier kunt presenteren. Het moet een volledig verhaal vertellen. Gelukkig beschikt u over tal van methoden om de hele gebruikersstroom tijdens het onboardingproces efficiënt te rapporteren en te visualiseren.

Om u wat tijd en moeite te besparen, is hier een checklist:

  • Maak trechtervisualisatierapporten
  • Pas Gebruikersstroomrapporten toe door middel van stroomvisualisaties of aangepaste rapporten
  • Exporteer de gesegmenteerde gegevens naar een externe spreadsheet (Excel of Google) en bereid uw eigen visualisaties en dashboards voor
  • Exporteer onbewerkte gegevens naar externe visualisatietools zoals Tableau

1. Visualiseer het onboardingproces met trechters

Het is relatief eenvoudig om uw onboardingstroom te visualiseren met behulp van trechters, als uw onboarding lineair is. Dit betekent dat er voor elk scherm en elke stap een apart URL-adres is.

Laten we eens kijken naar een van de eenvoudige trechters gemaakt met Piwik PRO, wanneer een gebruiker een magneet downloadt:

Het wordt lastig wanneer uw app of product verschillende interacties omvat die alleen kunnen worden vastgelegd door het bijhouden van gebeurtenissen. Hier zijn virtuele paginaweergaven handig, omdat u hiermee een trechter kunt bouwen die is samengesteld uit gebeurtenissen en gebruikersacties.

Maar wat bedoelen we met virtuele pageviews? In een notendop: het is een fysiek niet-bestaande URL bijhouden die alleen wordt gebruikt voor rapportage. Of het nu gaat om een ​​pop-up, een knopklik of een andere actie die niet leidt tot herladen van een pagina of wanneer een pagina dezelfde URL heeft, u kunt deze nog steeds volgen. U hoeft alleen een virtuele paginaweergave aan de door u gekozen gebeurtenis toe te voegen.

Als u alle sappige details wilt weten over het instellen van virtuele paginaweergaven en deze vervolgens wilt gebruiken bij het bouwen van conversietrechters, bekijk dan onze vorige berichten:

Ok, u heeft virtuele paginaweergaven ingesteld voor elke stap van het WordPress onboardingproces. U kunt nu een trechtervisualisatie maken die alle stappen omvat die we hebben besproken.

De voordelen van al dit werk zijn inzichten die u helpen ontdekken:

  • welke stappen van het onboardingproces de meeste / de minste pageviews krijgen
  • of gebruikers vastlopen op de meest bekeken stappen
  • of gebruikers de minst bekeken stappen bereiken, ondanks problemen bij de vorige stappen
  • of gebruikers in een voorspelde volgorde bewegen of niet
  • of er stappen zijn waarbij het product zijn belofte niet nakomt

Een dergelijk basisrapport is misschien niet genoeg om al deze vragen te beantwoorden. Maak u geen zorgen, we hebben een andere methode voor u.

2. Zet Google & Excel Spreadsheets om in effectieve onboardingvisualisatie

Wanneer een eenvoudig rapport niet genoeg is, moet u een op maat gemaakt rapport zoeken. Om er een te maken, begint u met het gebruik van een spreadsheet zoals Google of Excel. Dit biedt u veel flexibiliteit om gegevens te visualiseren en om ad hoc wijzigingen en vragen toe te passen.

  1. Bouw een apart segment in Piwik PRO webanalytics voor elke stap van het onboarden. Bijvoorbeeld één segment voor alle gebruikers die de vierde fase in het proces hebben bereikt.
  2. Plaats alle segmenten die de onboardingstroom vertegenwoordigen in een tabel – elke stap in een afzonderlijke kolom.
  3. Zodra alle segmenten in de spreadsheet staan, experimenteer, speel rond en vind de meest efficiënte manier om de stroom te visualiseren.

We hebben deze methode gebruikt om met succes ‘gedragsmatige & horizontale trechters’ te bouwen. Dit is een handig iets dat u kunt toepassen op uw onboardingproces.

We hebben het hele proces uitgebreid behandeld, dus bekijk onze post: Funnels Based on Behavioral Segmentation: a Little-Known Way to Map the Entire Customer Journey.

Laten we nu eens kijken naar een van de meest effectieve manieren om de onboardingstroom te visualiseren, een “staafgrafiektrechter”. Zo ziet deze stroom eruit voor een online datingapp / online datingwebsite.

Bovendien kunt u nog diepere inzichten krijgen en meer analyticsvragen beantwoorden wanneer u uw trechter verder segmenteert.

Hieronder ziet u een voorbeeld van extra segmenteringslagen bij het bouwen van onze gedragstrechters:

De ins en outs van dit aangepaste rapport worden behandeld in de hierboven vermelde post.

Last but not least: een krachtig rapport van de thuisbasis van Mixpanels, staafgrafiektrechtersen in concert met extra lagen van segmentatie, allemaal voor een muziekapp zoals Spotify. Kijk maar:

Bron: amplitude.com

Als u zich afvraagt ​​welke inzichten en antwoorden u precies krijgt van deze rapportagemethode, volgt hier een lijst:

  • Conclusies en lessen die zijn getrokken uit het gebruik van reguliere trechterrapporten
  • Welke gebruikerssegmenten het meeste en het minste succes hebben met uw onboardingproces
  • Welke gebruikersegmenten de meeste waarde in uw product zien
  • Voor welke gebruikers uw product aantrekkelijker moet zijn

Laatste gedachten

Succesvol gebruikers tracken terwijl ze hun eerste stappen zetten in uw digitale product is een complex proces. Bovendien vereist het effectieve rapportagemethoden, consistente toepassing van een traceerplan, de juiste analyticsoftware en veel tijd.

Hopelijk zijn we er met dit artikel in geslaagd om uw werk een beetje makkelijker te maken. We weten dat er nog veel meer te vertellen valt, dus houd ons in de gaten voor meer artikelen. En als u nu al vragen heeft, kunt u ons een bericht sturen en helpen we u graag verder.

Auteur:

Karolina Matuszewska, Content Marketer

Bekijk meer berichten van deze auteur

Auteur:

Marek Juszczyński, Head of Marketing

Bekijk meer berichten van deze auteur

Delen