Terug naar blog

Vind een alternatief voor Matomo, variërend van een gratis tot een bedrijfsklaar platform

Web Analytics

Geschreven door ,

Gepubliceerd januari 28, 2022

Vind een alternatief voor Matomo, variërend van een gratis tot een bedrijfsklaar platform

Ondernemingen gebruiken Matomo om op een privacy-vriendelijke manier gegevens te verzamelen en die virtueel op een locatie op te slaan. Matomo voldoet prima voor veel projecten. Matomo maakt echter gebruik van elementaire analysemethoden, biedt geen geavanceerde functies en heeft vaak prestatieproblemen. Dat kan aanleiding zijn om op zoek te gaan naar een alternatief, gratis of betaald.

Veel ondernemingen kiezen voor Matomo omdat privacy hoog in het vaandel staat en deze tool erg geschikt is voor kleine analytics-projecten van ondernemingen met vrij veel kennis van analytics en codering.

Het opensource-erfgoed van Matomo is in veel opzichten nuttig. Deze tool biedt transparantie in de code, kan voortdurend worden verbeterd door de community die er ervaring mee heeft, enzovoort.

Helaas zijn de nadelen van het platform voor sommige projecten groter. Andere software is mogelijk de oplossing.

In dit artikel nemen we de alternatieven met u door. We vergelijken Matomo met Google en laten u daarnaast zien wat uw opties zijn als u op zoek bent naar een gratis platform om zowel minder veeleisende als grootschalige projecten te beheren.

We bespreken verschillende voordelen die de alternatieven u wellicht bieden, zoals:

  • opties voor het visualiseren, manipuleren en vergelijken van gegevens
  • geavanceerde analytics-rapportage
  • hoge prestaties op basis van een stabielere infrastructuur
  • privacy functies, waaronder het beheer van toestemming en verzoeken van betrokkenen
  • betere klantenservice en ondersteuning
  • eenvoudiger prijsstructuur

Table of contents

  1. Google Analytics versus Matomo 
  2. Gratis alternatieven voor Matomo
    1. Essentiële functies om op te letten
    2. Analytics-functies
    3. Hosting-opties
    4. Schaalbaarheid van het platform
    5. Bedrijfsmodel van de leverancier
  3. Matomo-alternatieven voor kleine projecten
    1. Active Limieten
    2. De modules van het platform
    3. Rapportagefuncties
    4. Persoonsgegevens
    5. Bewaarplek gegevens
  4. Matomo-alternatieven voor projecten op bedrijfsniveau
    1. Geavanceerde analytics
    2. Consent management
    3. Klantenservice en technische ondersteuning 
    4. Rendement op investering

Google Analytics versus Matomo 

Als u een alternatief voor Matomo overweegt, denkt u waarschijnlijk aan Google Analytics. Op een hoog niveau kunnen we de verschillen daartussen als volgt samenvatten: Google Analytics is modern en snel, terwijl Matomo privacy-vriendelijk is.

Matomo is niet gebouwd voor snelle rapporten. Als het om een drukbezochte website gaat, kan het voorbewerken van gegevens of aanmaken van een diepgaand aangepast rapport uren duren. Google Analytics produceert dit soort rapporten in luttele seconden. 

Google Analytics schiet echter tekort als het gaat om privacy-vriendelijke functies. Matomo geeft u de volledige controle over de gegevens en biedt veel verschillende opties om de wijze aan te passen waarop u uw analytische gegevens verkrijgt en verwerkt. Met Matomo kunt u bijvoorbeeld zelf hosten of gegevens op cloud servers buiten de VS opslaan. Google Analytics biedt deze flexibiliteit niet. Dat kan het moeilijker maken om aan de voorschriften voor gegevensbescherming, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van de EU, te voldoen.

Als u wilt weten waarom gegevensbescherming steeds belangrijker wordt in analytics, lees dan ons artikel: Wat zijn privacy-vriendelijke analytics

Als naleving van wetgeving, zoals de AVG, belangrijk is voor u, is Google Analytics dus misschien niet de beste keuze. Waarom niet? Transparantie. U weet namelijk niet in welke landen uw gegevens worden opgeslagen. Voor de naleving van de AVG kan dat een probleem zijn. Erger nog, personen van wie gegevens worden verzameld, weten dan niet waar hun gegevens zich bevinden en hoe ze worden gebruikt. Google Analytics deelt gegevens met andere Google-producten, bijvoorbeeld Google Ads, vaak zonder toestemming. Dit is gelet op EU-regelgeving een nog groter probleem. 

[EN] Hier staat een volledige lijst met datacenters van Google. Lees meer over Google Analytics in: Is Google Analytics AVG-conform? 10 dingen om over na te denken [BIJGEWERKT]

Gratis alternatieven voor Matomo

De gratis versie van Matomo is prima voor bedrijven met kleinere analytics-projecten en veel kennis van analytics.

Maar het werkt duidelijk niet voor iedereen, zoals valt af te leiden uit de almaar groeiende markt voor goede gratis alternatieven voor Matomo. Sommige producten bieden geavanceerde functionaliteiten, zoals aangepaste rapporten, geïntegreerd consent management en on-premises hosting.

Gratis producten hebben echter altijd een aantal beperkingen. Dat kunnen verminderde prestaties, gegevens op basis van steekproeven of een gebrek aan privacybescherming zijn. De truc is om het platform te kiezen met de beperkingen waarvan u het minst last hebt.

Dit zijn de punten waarmee u rekening moet houden als u voor uw volgende project gratis analytics overweegt.

Essentiële functies om op te letten

Met tag- en consent management beschikt u over een solide basis voor uw analytics-projecten.

Met een tagmanager kunt u gegevensverzameling en -activering tot in de details beheren. Daardoor bent u minder tijd kwijt met het instellen van tags, waardoor u tijd overhoudt om te handelen naar de gegevens.
 
Met de consent manager  kunt u toestemming en verzoeken van betrokkenen verwerken en zo voldoen aan wetgeving op het gebied van gegevensbescherming, zoals de AVG en de Amerikaanse California Consumer Privacy Act (CCPA).

Lees meer over de omgang met gegevens op grond van de CCPA in: [EN] California Consumer Privacy Act and marketers: 5 actionable steps to follow

Maar de meeste gratis tools bieden geen tag-en consent management. Als u tag management en/of consent management wilt gebruiken, moet u dat van een externe partij afnemen en erop letten dat ze kunnen worden geïntegreerd in uw analytics-platform.

Analytics-functies

Bij gratis versies is het aantal rapportage functies beperkt. Soms bevatten gratis en bedrijfs versies veel rapporten, maar de beperkingen ervan verschillen per product. Het kan gaan om het aantal acties en websites, een gebrek aan gegevens op gebruikersniveau of trage prestaties. De blokkades kunnen ook gewoon basis meetgegevens zijn waarmee geen funnels, user flows en conversies kunnen worden geanalyseerd of toekenning kan worden gebruikt.
 
Er zijn maar een paar gratis producten die aangepaste rapporten en flexibele dashboards bieden. Met die functies kunt u rapporten aan uw behoeften aanpassen, dimensies en meetgegevens kiezen, beslissen hoe u gegevens presenteert en die rapporten later wilt delen. 
 
Bovendien bieden de meeste gratis versies geen toegang tot onbewerkte gegevens en leveren ze meestal alleen geaggregeerde gegevens. Dat vertaalt zich in minder flexibiliteit om visualisaties te maken en diepgaande analyses uit te voeren en kan ertoe leiden dat u belangrijke details mist.

Als u meer over deze functies wilt weten, lees dan onze andere artikelen:

Hosting-opties

Met een gratis abonnement op een analytics-platform bent u in de meeste gevallen aangewezen op de cloudopslag van de leverancier. U kunt niet zelf de locatie van de server kiezen of uw gegevens on-premises hosten. De meeste mensen vinden cloudopslag goed genoeg.

Maar dat kan problematisch zijn als u actief bent in de financiële dienstverlening of gezondheidszorg. Dat komt omdat de regelgeving u verplicht aanvullende beveiligingsprotocollen toe te passen, waarbij u vaak wordt verplicht gegevens op een bepaalde locatie, bijvoorbeeld intern, te bewaren. Afhankelijk van de landen waar uw organisatie actief is, kunt u op soortgelijke beperkingen stuiten.

Lees meer over hoe verschillende landen omgaan met gegevensbescherming in: [EN] 10 new privacy laws around the world and how they’ll affect your analytics

Schaalbaarheid van het platform

Analytics-projecten lijken op de een of andere manier altijd te groeien. Het kan gebeuren dat uw hoeveelheid gegevens met het verkeer meegroeit en u meer snelheid nodig hebt. Of u wilt uw project uitbreiden en gegevens exporteren, waardoor u meer meetgegevens, geavanceerde functies nodig hebt.

Wat mag u per scenario van de leveranciers verwachten? Als het verkeer bijvoorbeeld toeneemt, wordt Matomo trager en krijgt u last van prestatieproblemen. Andere leveranciers gebruiken uw gegevens steekproefsgewijs of u moet upgraden naar een betaald abonnement om meer verkeer aan te kunnen.

Om meer geavanceerde functies en rapportage flexibiliteit te krijgen, komt u uit op ofwel een betaald abonnement ofwel een nieuw platform. En dan speelt ook nog mee of de omzetting naar een uitgebreider abonnement soepel verloopt en uw configuratie, tags en gegevens behouden blijven. Of moet u helemaal opnieuw beginnen?

Het is beter om op voorhand te weten wat de mogelijkheden zijn. Begin met een platform dat aan uw huidige behoeften voldoet en dat waarschijnlijk over een jaar ook nog zal voldoen. Op die manier voorkomt u problemen, of het nu gaat om steekproefgegevens, beperkte functionaliteiten of basisrapportages en -meetgegevens.

Bedrijfsmodel van de leverancier

Het is verstandig om te begrijpen waarom bepaalde analytics-platforms gratis zijn. Sommige leveranciers bieden gratis abonnementen om hun betaalde producten te promoten. Hun bedrijfsmodel is transparanter omdat u weet wat het winstmodel van de leverancier is.
 
U krijgt bijvoorbeeld een duidelijk upgradetraject bij Woopra, Mixpanel en Piwik PRO. Bij Countly en Matomo verloopt het iets meer intimiderend en ingewikkeld. Bovendien zijn de kosten vaak zelfs hoger omdat deze platforms alleen basisfunctionaliteit bieden en kleine add-ons verkopen. 
 
Bij Google Analytics profiteert de leverancier echter via hun product van de door u verzamelde gegevens. Het bedrijfsmodel van Google is gebaseerd op de verkoop van gerichte advertenties op alle Google-producten. Om gedetailleerde doelgroepen te creëren, maakt deze leverancier gebruik van de gegevens die met Google Analytics zijn verkregen.
 
Dit heeft grote gevolgen voor Google Analytics-gebruikers. Ten eerste maken problemen met de gegevensbescherming het moeilijk, en vaak onmogelijk, om persoonsgegevens te verzamelen. Ten tweede verliest u de mogelijkheid om te werken met een unieke gegevensset, met andere woorden uw concurrentievoordeel, omdat uw gegevens beschikbaar zijn voor anderen.

Aangepaste rapporten / dashboards Ingebouwd consent management Ingebouwd tag-management On-premises hosting
Amplitude
Voornaamste beperkingen: beperkte analytics-rapporten en functies voor gegevensanalyse
Cloudflare Web Analytics
Voornaamste beperkingen: statistieken gebaseerd op een steekproef van 10%; beperkte basisrapporten
Countly Community Edition
Voornaamste beperkingen: geaggregeerde gegevens, geen onbewerkte gegevens, geen gebeurtenis- en userflows, geen gebruikersprofiel, toekennings analytics
Counter
Voornaamste beperkingen: geaggregeerde gegevens, basis rapporten; volgt alleen de eerste pagina die de gebruiker bekijkt
Google Analytics (free)
Voornaamste beperkingen: geen onbewerkte gegevens; gegevens op basis van steekproeven
Heap free
Voornaamste beperkingen: 10k acties, geen onbewerkte gegevens, datawarehouse-functies en functies op bedrijfsniveau
Matomo On-Premise (betaalde plug-in)
Voornaamste beperkingen: rapportagesnelheid 2 uur of meer, geavanceerde analytics-rapportage meestal beschikbaar als betaalde plug-in
Mixpanel
Voornaamste beperkingen: 100k acties, geen functies op bedrijfsniveau
Offen
Voornaamste beperkingen: geen gegevens export, gegevens worden 6 maanden bewaard, geen locatiegegevens
Open Web Analytics
Voornaamste beperkingen: basisrapportage en beperkte tracking
Piwik PRO Core plan
Voornaamste beperkingen: 500k acties, 10 websites
Woopra
Voornaamste beperkingen: geen geavanceerde rapporten en functies op bedrijfsniveau.

Matomo-alternatieven voor kleine projecten

Matomo is het meest geschikt voor kleine analytics-projecten. Bij beide versies van Matomo kunt u een aantal add-ons kiezen en zo de uitgaven beperken. Op dit niveau doen de beperkingen van het rapportagesysteem minder pijn. U hebt misschien geen behoefte aan bliksemsnel en veel flexibiliteit.
 
Dat gezegd hebbende, zijn er nog steeds veel redenen om ook voor kleine projecten een alternatief voor Matomo te gebruiken. Het kan gaan om flexibele hosting, extra privacy functies of gevorderde prestaties. U moet uitzoeken wat voor u het belangrijkst is.

Active Limieten

Bij Google Analytics bent u beperkt tot 10 miljoen acties per maand maar ontvangt u niet alle gegevens. Een groot gedeelte wordt weggelaten om minder resources te hoeven gebruiken. Google Analytics kan echter wel probleemloos veel verkeer aan.
 
Andere platforms kunnen minder goed omgaan met pieken in het verkeer. De rapportage-engine van Matomo wordt aanzienlijk trager bij grote hoeveelheden gegevens. En zelfs als de prestaties goed zijn, zult u in de meeste gevallen moeten betalen voor meer analytische acties. Het is de moeite waard om te kijken hoe de kosten stijgen naarmate u meer acties toevoegt. 

De modules van het platform

Overweeg tagmanagement want daarmee kunt u gemakkelijker en met meer controle gegevens verzamelen en activeren. Consentmanagement kan ook van pas komen om meer gegevens op meer plekken te verzamelen, bijvoorbeeld van plekken waar gebruikers hebben ingelogd.

Rapportagefuncties

U kunt misschien volstaan met basisstatistieken, zoals anonieme gegevens over bezoeken en bekeken pagina’s, bounce rate en ruwweg de locatie van bezoekers. En misschien hoeft u minder verkeer te analyseren. Er zijn een paar analytics-platforms, bijvoorbeeld Fathom Analytics, Simple Analytics en Plausible Analytics, waarmee u precies dat kunt doen. 
 
Maar het kan ook zijn dat u meer mogelijkheden wilt, bijvoorbeeld per gebruiker een overzicht van de gehele user journey. Bij de meeste platforms voor kleinere projecten kunt u uw CRM-gegevens niet samenvoegen met de gegevens van bezoekers. Dat betekent dat u niet kunt achterhalen of de bezoeker die via de app een artikel heeft gekocht, dezelfde persoon is die vorige week uw onlinecatalogus heeft bekeken. Dat is echter wel mogelijk bij Countly Enterprise en Piwik PRO Enterprise.

Persoonsgegevens

Voor analytics-projecten moeten vaak persoonsgegevens worden verzameld. Als dat in uw geval ook zo is, zoek dan software die aan de privacyregels voldoet. Ten eerste geeft u dat de gemoedsrust dat uw organisatie is afgestemd op de regelgeving inzake gegevensbescherming, die steeds belangrijker wordt.  
 
Ten tweede zorgt betere privacy vaak ook voor betere gegevens. Stel dat u de plekken wilt volgen waar bezoekers zich na het inloggen bevinden, die vaak persoonsgegevens bevatten. Dat kan alleen met een analytics-platform dat dergelijke gegevens op de juiste manier verwerkt.

Als u meer wilt weten over persoonsgegevens, lees dan ons artikel: [EN] What is PII, non-PII, and personal data? [UPDATED]

Bewaarplek gegevens

Als privacy op uw prioriteitenlijst staat, dan is het ook het beste om, onder andere, een procedure voor het opslaan van gegevens te hebben conform de regelgeving. Bepaalde landen over de hele wereld hebben wetgeving die voorschrijft dat de persoonsgegevens van ingezetenen binnen de fysieke grenzen van het land moeten blijven. Als u persoonsgegevens verzamelt en verwerkt, is het belangrijk dat u controle hebt over waar die gegevens worden bewaard en hoe ze worden beheerd.
 
Sommige leveranciers, zoals Fathom Analytics en Plausible Analytics, hebben zelf servers in huis waarop u gegevens kunt opslaan. Andere leveranciers maken gebruik van flexibele opslag in de cloud. En bij Countly Enterprise en Piwik PRO Enterprise zijn beide opties mogelijk.
 
Er is zelfs een derde oplossing: u krijgt de locatie van de gegevensopslag maar kunt niet zelf de locatie van het datacenter kiezen. En als de bewaarplek van de gegevens cruciaal is voor uw organisatie, dan is bijvoorbeeld Google Analytics waarschijnlijk niet geschikt voor u omdat die gegevens over de hele wereld worden geback-upt.

Afzonderlijke customer journey-analyse Ingebouwd consent management Ingebouwd tag-management Flexibele opslag van cloud-gegevens On-premises hosting
Countly Enterprise
Voornaamste beperkingen: beperkte instel-mogelijkheden voor de belangrijkste webtracking
Fathom Analytics
Voornaamste beperkingen: elementaire analytics-rapportage beschikbaar, 400k acties
Friendly Analytics (Duitsland, Zwitserland)
Voornaamste beperkingen: 5 websites, elementaire analytics-rapportage
Google Analytics (free)
Voornaamste beperkingen: geen onbewerkte gegevens
Matomo Cloud
Voornaamste beperkingen: 30 websites, rapportage-snelheid 2 uur
Piwik PRO Core (Duitsland)
Voornaamste beperkingen: 500k acties
Piwik PRO Enterprise
Voornaamste beperkingen: geen gedetailleerde realtime-rapportage
Plausible Analytics
Voornaamste beperkingen: geag-gregeerde gegevens, elementaire analytics-rapportage
Simple Analytics (Nederland)
Voornaamste beperkingen: 1M pagina-weergaven, elementaire analytics-rapportage

Matomo-alternatieven voor projecten op bedrijfsniveau

Matomo is ontworpen voor kleine analytics-projecten. Voor grotere projecten is het mogelijk niet toereikend. Om meer rapportagemogelijkheden en flexibiliteit te krijgen, en prestatieproblemen als gevolg van meer verkeer op te lossen, hebt u een alternatief nodig.

Geavanceerde analytics

Als u grote projecten beheert, wilt u gegevens op meer plaatsen kunnen gebruiken, gegevens naar verschillende instrumenten kunnen sturen en op basis van die gegevens kunnen handelen. Of misschien wilt u die gegevens op andere platforms, zoals advertentienetwerken, activeren. Daarom moet u met uw analytics-software gebruik kunnen maken van API en onbewerkte gegevens en de mogelijkheid hebben om de tools waarmee u werkt te integreren.
 
Bovendien moet die software meer mogelijkheden geven om uw gegevens te koppelen en te verrijken. De gegevens moeten een indeling hebben die bruikbaar is voor mensen die ervaring hebben met codering, maar ook voor minder ervaren mensen.
 
Wat hebt u verder nodig voor uw projecten? Laten we zeggen dat u duizenden klanten in uw database hebt. Dan is het handig om te weten welke productpagina’s ze hebben bekeken, welke e-boeken ze hebben gedownload, welke interactie na het inloggen heeft plaatsgevonden. U wilt hun hele customer journey kunnen zien.
 
Om dat te kunnen zien en om de toekenning op de pagina goed te krijgen, moet u gegevens op gebruikersniveau verzamelen. Dat vraagt om een platform dat al die functionaliteit biedt en waarbij netjes wordt omgegaan met persoonsgegevens. Met Matomo is dat niet zo makkelijk, maar er zijn andere opties op de markt die bij die use-case passen.

Als u grote hoeveelheden gegevens beheert, is het goed om een efficiënte manier te hebben om toestemming te krijgen. Dat is niet mogelijk bij Matomo, maar Countly Enterprise, AT Internet, Mixpanel en Piwik PRO hebben ingebouwde consentmanagers om u daarbij te ondersteunen.
 
Hoe groter de hoeveelheid gegevens, hoe meer verantwoordelijkheid u draagt om er op de juiste manier mee om te gaan. Uw analytics-software moet veilig zijn, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over eventuele datalekken of soortgelijke problemen.

Klantenservice en technische ondersteuning 

Bovendien kunt u bij uw grote projecten wel wat hulp gebruiken. Deskundig advies is prettig om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen, meer informatie over bepaalde producten te krijgen of advies in te winnen over uitdagingen waarmee u wordt geconfronteerd.

Rendement op investering

Overweeg ten slotte de langetermijndoelstellingen van uw project in termen van het geld dat u erin investeert. Een prijsmodel dat gelijkmatig groeit, is stukken beter dan opeens enorme kosten moeten maken. Soms vallen ook ongebruikte functies of diensten onder de vaste kosten. Het meest geschikte model is een flexibel model dat rekening houdt met verkeersvolumes, functionaliteiten, aangepaste add-ons en gepersonaliseerde diensten.
 
Daarnaast moet u weten wat er met uw configuratie gebeurt wanneer u een uitgebreider abonnement neemt. Of dat proces soepel verloopt, waarbij u al uw instellingen, gegevens en tags kunt behouden of dat u helemaal opnieuw moet beginnen. 

Gegevens-verzameling, import en export op gebruikers-niveau Ingebouwd consent management Ingebouwd tag-management Flexibele opslag van cloud-gegevens On-premises hosting
Adobe Analytics
Amplitude
AT Internet
Countly Enterprise (plug-in)
Google Analytics
Google Analytics 360
Heap
Matomo Cloud
Mixpanel
Piwik PRO Enterprise
Woopra

Bent u op zoek naar krachtige analytische software? Bekijk onze gedetailleerde vergelijkingen tussen Piwik PRO en Google Analytics (gratis en 360) en Matomo.

Gebruik het gratis Core-abonnement of vraag een demo aan van de voor u ideale Piwik PRO-configuratie. U krijgt hoe dan ook geavanceerde, privacy vriendelijke analytics.

Schrijver

Karolina Matuszewska

Senior Content Marketer

Writer and content marketer. Transforms technical jargon into engaging and informative articles.

Zie meer berichten van deze auteur

Schrijver

David Street

Writer, marketer and data+stats specialist with a left and a right brain | LinkedIn profile

Zie meer berichten van deze auteur