E-commerce analytics – wat is het en hoe kun je het gebruiken om je bedrijf te laten groeien?

,

Geschreven door Małgorzata Poddębniak

Gepubliceerd januari 11, 2024

Het gemiddelde percentage winkelwagens dat uiteindelijk niet wordt afgerekend bij online winkelen is meer dan 70%. Dit vormt een enorme uitdaging voor e-commerceactiviteiten. Hoe kunt u uw klanten effectief bereiken en over de eindstreep krijgen? Een cruciaal element zijn de data die worden verzameld door een e-commerceanalysetool.

E-commercebedrijven moeten datagestuurde beslissingen nemen om de acties van klanten beter te begrijpen en groei en winst te stimuleren. De truc is om de juiste data te verzamelen, gedetailleerde inzichten over doelgroepen te verkrijgen en die inzichten in de praktijk te brengen. Dat is waar e-commerceanalyses u mee kunnen helpen.

Lees onze blogpost voor meer informatie over het gebruik van e-commerceanalyses om effectievere campagnes te creëren, uw omzet te verhogen en de positie van uw merk te versterken.

Wat is e-commerceanalyse

E-commerceanalyse omvat het ontdekken, interpreteren en communiceren van datapatronen die verband houden met online zakendoen. Dit proces omvat het volgen van een reeks parameters met betrekking tot het klanttraject van A tot Z, waaronder ontdekken, acquisitie, conversie, klantbehoud en belangenbehartiging.

Door data uit meerdere bronnen te analyseren, kunnen e-commercebedrijven inzicht krijgen in hoe hun winkel presteert, verbeterpunten identificeren en datagestuurde beslissingen nemen om hun online verkoop- en marketinginspanningen te optimaliseren.

Waarom is het analyseren van e-commercedata belangrijk?

Met de juiste e-commercedata binnen handbereik kunt u:

  • Begrijpen welke kanalen de meeste klanten opleveren en uw marketingbudget en investeringen dienovereenkomstig optimaliseren.
  • Ontdekken welke groepen klanten het meeste geld uitgeven en wat ze doorgaans kopen en hen targetten met specifieke aanbiedingen.
  • Ontdekken welke klanten het minst waarschijnlijk een tweede aankoop zullen doen en waarom en een passende strategie ontwikkelen voor klantbehoud.

Het belangrijkste is dat u al deze inzichten kunt baseren op data uit de praktijk van de platforms die u gebruikt. Door zakelijke beslissingen te nemen op basis van harde cijfers en feiten in plaats van dure gissingen, bevindt u zich in een veel betere positie. U krijgt een concurrentievoordeel ten opzichte van online retailers die e-commerceanalyses niet met hetzelfde detailniveau benaderen.

Welke soorten data kunt u bijhouden met e-commerceanalyse?

U kunt e-commerceanalyses gebruiken om een hele reeks aan informatie over gebruikers bij te houden:

Doelgroep

Verzamel informatie om diepgaande inzichten te krijgen in de demografische data van uw doelgroep, zoals:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Inkomen
  • Beroep
  • Geografische locatie
  • Gesproken talen
  • Apparaat

Door uw klantpersoonlijkheden op basis van data te verfijnen, kunt u de pijnpunten bepalen die u moet aanpakken en zo kunnen uw gerichte marketinginspanningen enorme verbeteringen opleveren.

Met doelgroepdata kunt u ook uw verzendopties en advertenties plannen en aanpassen op basis van de locaties van uw doelgroep. Met data over de technologie die uw doelgroep gebruikt en hun sessies, kunt u opnieuw nadenken over de onderwerpen van uw marketinginhoud en hoe deze op apparaten wordt weergegeven.

Acquisitie

Doelgroepdata vertellen u hoe uw bezoekers van uw bedrijf hebben gehoord en hoe ze op uw website terechtkomen.

Hier zijn enkele parameters waarmee u rekening moet houden met betrekking tot klantenacquisitie:

  • Klikfrequentie (click-through rate, CTR)
  • Kosten per lead (cost per lead, CPL)
  • Kosten per acquisitie (cost per acquisition, CPA)

Wanneer u acquisitiedata gebruikt, ontdekt u meer over de marketingkanalen die het meeste verkeer genereren en tot het hoogste aantal conversies en verkopen leiden. Ook kunt u zien welke online marketingkanalen het meest effectief zijn en welke niet werken. Deze data zijn van cruciaal belang om te begrijpen waar u uw middelen op moet richten.

Gedrag

Een ander soort data waar u naar moet kijken, is hoe klanten zich gedragen nadat ze op uw website zijn beland. Inzichten in het gedrag van klanten helpen u inzicht te krijgen in de trajecten die bezoekers doorgaans afleggen tijdens hun interactie met uw onlinewinkel en te zien hoe goed deze aansluiten bij de acties die u wilt dat ze voltooien.

Hier volgen enkele vragen die u kunt stellen om een idee te krijgen van het gedrag van uw klanten:

  • Welke producten kopen klanten aan het einde van hun sessie?
  • Hoeveel kijkers verlaten uw website meteen?
  • Welke pagina’s bezoeken mensen het eerst nadat ze op uw site zijn beland?
  • Welke marketinginhoud bezoeken gebruikers het meest?
  • Welke producten genereren veel bezoekers maar weinig verkopen?
  • Hoeveel tijd besteden kijkers gemiddeld op uw website?

Met gedragsanalyses kunt u ontdekken welke aspecten van uw winkel u kunt verbeteren om de betrokkenheidspercentages en conversieniveaus te verhogen.

Als bezoekers uw pagina’s snel verlaten en er geen interactie mee hebben, moet u de mogelijke oorzaken daarvoor onderzoeken, zoals:

  • Uw pagina’s laden langzaam.
  • Uw website of producten voldoen niet aan de verwachtingen van uw publiek.
  • Men navigeert niet gemakkelijk door uw online winkel of het aanbod of de inhoud ervan is verwarrend.

Conversies

Het meten en analyseren van conversies is cruciaal voor het succes van uw e-commercebedrijf wanneer en hoe uw doelgroepleden converteren naar betalende klanten.

Bepaalde parameters geven u een idee van uw verkopen, de waarde ervan en welke conversiecampagnes verbetering behoeven:

  • Conversieratio van verkopen
  • Gemiddelde bestelwaarde (AOV)
  • Aantal verlaten winkelwagentjes
  • Winst
  • Kosten per acquisitie
  • Rendement op advertentie-uitgaven

Wanneer u dieper in uw data gaat duiken, kunt u het volgende ontdekken:

  • Hoe lang duurt het voordat een gemiddelde gebruiker een betalende klant wordt?
  • Hoe vaak hebben klanten de neiging om te converteren?
  • Hoeveel bezoeken hebben klanten nodig voordat ze hun eerste aankoop doen?
  • Doen klanten herhaalaankopen?
  • Hoeveel klanten verlaten hun winkelwagentje in plaats van te converteren?

Antwoorden op deze informatie helpen u bepalen hoe u uw marketingboodschap kunt aanpassen om effectief in contact te komen met bestaande en potentiële klanten.

Privacynaleving in e-commerceanalyses

Het beschermen van de data van klanten en het respecteren van hun privacy is een nieuwe standaard geworden. De nadruk op privacy en veiligheid komt voort uit de alsmaar groeiende regelgeving op het gebied van dataprivacy, het grotere consumentenbewustzijn en de toenemende handhaving van regelgeving.

Naleving van e-commerce betekent dat u zich houdt aan de regels die van toepassing zijn op e-commerceactiviteiten op de terreinen waarop u verkoopt. Deze omvatten, maar zijn niet beperkt tot, e-commerceregelgeving op zich, regelgeving inzake dataprivacy, normen voor onlinebetalingen, toegankelijkheidsnormen en het vermijden van duistere patronen.

Privacyregels voor e-commerce

Het kernpunt van de regelgeving inzake dataprivacy is het verwerken van persoonlijke data en het online beschermen van de privacy van consumenten. Omdat uw e-commerce regelmatig te maken heeft met allerlei soorten persoonlijke data, is het begrijpen en naleven van de toepasselijke wetgeving een must. Controleer welke regelgeving op uw bedrijf van toepassing is, of het nu gaat om wetten die van invloed zijn op specifieke landen, zoals de Duitse TTDSG- of de Franse CNIL-richtlijnen, of wetten met een bredere toepassing, zoals AVG, de Digital Services Act (DSA) of de ePrivacy-richtlijn.

Op privacy gerichte technologische veranderingen

Het e-commercelandschap wordt ook beïnvloed door technologische verschuivingen. De meest opvallende gebeurtenis is het einde van de retargeting-advertentiecampagnes zoals we die kennen, vanwege de verminderde waardering van cookies van derden.

Om u aan te passen aan de technologische veranderingen die met privacy te maken hebben, voert u de volgende stappen uit:

  • Kies privacybewuste technologieaanbieders die hun tools bouwen op basis van privacy by design- en privacy by default-principes.
  • Zorg ervoor dat de tools die u gebruikt functies bieden waarmee u de keuzes van bezoekers kunt respecteren of data kunt anonimiseren.
  • Als u een bedrijf runt in de EU, overweeg dan om te kiezen voor technologieplatforms die in EU-handen zijn en ook aldaar gevestigd zijn.
  • Geef prioriteit aan databronnen uit de eerste hand, wat betekent dat u data verzamelt met behulp van uw eigen bronnen.

Bekijk onze blogpost over privacynaleving in e-commerce voor een overzicht van de belangrijkste aankomende wetten en technologische veranderingen.

Beste praktijken voor e-commerceanalyses

Hieronder hebben we enkele tips opgesteld voor de beste e-commerceanalyses.

Bepaal uw behoeften en doelstellingen

De hoofddoelstelling van uw marketingteam moet verband houden met overkoepelende bedrijfsdoelen. Bestudeer uw website en klanten en denk na over de belangrijkste winstgeneratoren voor uw bedrijf. Vervolgens kunt u beslissen welke parameters u wilt bijhouden.

Het stellen van doelen voordat u zich op analyses stort, is de beste manier om ervoor te zorgen dat uw team naar een gemeenschappelijk doel toewerkt. Het vergroot ook de kans dat u uw kernprestatie-indicatoren (KPI’s) haalt.

Volg klantdata over verschillende contactpunten

Verzamel al uw marketingdata verspreid over platforms en kanalen en standaardiseer deze om ervoor te zorgen dat ze up-to-date en consistent zijn. Dit is een kans voor bedrijven om klanten een naadloos traject te bieden via verschillende contactpunten of marketingkanalen, waaronder mobiel, internet en social media. Naarmate uw marketingstack groeit, zorgen al uw data op één plek ervoor dat u een duidelijk beeld krijgt van het gedrag van uw gebruikers om verbeterpunten te vinden.

Implementeer de juiste datastack

Een geïntegreerde datastack helpt de datanauwkeurigheid te verbeteren en uw besluitvorming te verbeteren. U wilt ook een schaalbare oplossing die mee kan groeien met uw activiteiten. Zorg ervoor dat uw analyse-instellingen voldoen aan de behoeften van uw teams, niet te veel van de beschikbare middelen vragen en u uiteindelijk helpen uw marketing- en bedrijfsdoelen te bereiken.

Verbind de punten tussen uw klanten en de data

Marketingtools leveren vaak buitensporige hoeveelheden data op. Trap niet in de valkuil van het eenvoudigweg verzamelen van zoveel mogelijk data. Elk stukje data dat u verzamelt moet een doel dienen. Data wordt waardevol wanneer u de cijfers correleert met uw klanten. Het afzonderlijk bekijken van data kan tot fouten leiden doordat het grotere geheel wordt verdoezeld.

Met Analytics kunt u trends blootleggen, patronen identificeren en seizoensinvloeden ontdekken. Hiermee krijgt u een beter inzicht in de huidige prestaties van uw bedrijf en hoe deze er in de toekomst mogelijk kunnen uitzien. Hierdoor kunt u nauwkeurigere bedrijfsprognoses maken die van invloed kunnen zijn op uw toekomstige acties.

Houd de prestaties van uw product in de loop van de tijd bij

Door uw productcategorie en individuele productprestaties in de loop van de tijd bij te houden, kunt u uw grootste inkomstenbronnen ontdekken en waarin u zou moeten investeren. Het is een geweldige plek om te beginnen als u wilt weten welke producten goed presteren en welke niet zo goed presteren als verwacht.

Hoe kunt u e-commerceanalyses gebruiken voor uw bedrijf

U kunt e-commerceanalyses op de volgende manieren gebruiken:

Moderne platforms voor data-analyse voor e-commerce behandelen uw data als een onderling verbonden systeem, waardoor u trends en patronen kunt ontdekken. E-commerceanalyses geven u de mogelijkheid om te bepalen hoe uw bedrijf het nu doet en hoe het waarschijnlijk in de toekomst zal presteren. Deze prognoses bieden informatie over alles, van wervings- en verkoopdoelen tot het garanderen dat de juiste producten op het juiste moment toegankelijk zijn om aan de verwachtingen van uw klanten te voldoen.

Begrijp uw klanten

Groei-, betrokkenheids- en omzetrapporten helpen u het gedrag van klanten te begrijpen. Deze kennis kan bepalen welke formats, inhoud en kanalen uw doelgroep aanspreken en bij hen passen. U kunt data-analyse voor e-commerce gebruiken om uw producten optimaal te positioneren en het aankooptraject van uw klanten te ondersteunen.

Optimaliseer prijzen en voorraad

De manier waarop u producten prijst, is de krachtigste hefboom om de winstgevendheid te verbeteren. Met e-commerceanalyses profiteert u van een gedetailleerd beeld van wat de prijzen voor elk consumentensegment bepaalt. U kunt dit inzicht gebruiken om de beste prijspunten op product- in plaats van op categorieniveau te ontdekken om de omzet te optimaliseren.

Meet de effectiviteit van uw marketing- en verkoopcampagnes

Data-analyse kan e-commercebedrijven helpen bij het meten van het succes van hun marketingcampagnes, het verbeteren van de besluitvorming, het verkrijgen van meer omnichannel-tractie en het informeren van holistische marketingprogramma’s. U kunt al uw campagnes in de gaten houden, van advertenties op de socials tot e-mails tot SEO, en realtime statistieken bekijken, zodat u snel kunt reageren en marketingdata kunt gebruiken voor de groei van e-commerce.

Data-activering gebruiken in e-commerce

Effectieve data-activatie voor een e-commercebedrijf vereist de juiste tools. Met klantdataplatforms (CDP’s) kunt u data uit uw CRM, e-mailsoftware, marketingautomatiseringstools, analyses, offline records, enz. integreren. Hiermee kunt u afzonderlijke klantinformatie creëren en uw doelgroepen activeren in advertentienetwerken, A/B-tools en andere tools in uw stack.

Met een CDP kunt u gedetailleerde klantdata bekijken en segmenten maken die passen bij uw doelgroepen. Om de beste segmenten naar boven te halen, analyseert u het gedrag, de aankoopgeschiedenis, interesses, demografische data van uw gebruikers, enzovoort.

Voorbeelden van data-activatie die u in uw e-commercebedrijf kunt toepassen zijn:

  • Retargeting van gebruikers met advertenties waarop ze waarschijnlijk zullen reageren.
  • Het aanbieden van gratis verzending aan nieuwe klanten.
  • Voer een A/B-test uit om te zien welke bericht-, pagina- of advertentieversie beter converteert.
  • Het tonen van gepersonaliseerde inhoud aan gebruikers op basis van de inhoud die ze hebben geconsumeerd.
  • Het verstrekken van productaanbevelingen op basis van producten of diensten waarin gebruikers interesse hebben getoond.
  • Het creëren van unieke aankooptrajecten voor verschillende soorten klanten.
  • Het verzenden van aangepaste e-mailcampagnes op basis van de aankoopgeschiedenis van gebruikers.
  • Het integreren van web- of app-data over gebruikersactiviteit (bezochte pagina’s, laatste activiteit, behaalde doelen) met een CRM om potentiële verschuivingen te ontdekken en te voorkomen.
  • Het herkennen van potentiële mogelijkheden voor cross- en upselling met behulp van data over eerder gedrag en aankopen.
  • Het aanbieden van kortingsbonnen en kortingen op producten waarin gebruikers mogelijk geïnteresseerd zijn op basis van hun browsegeschiedenis.
  • Het reactiveren van gebruikers die hun winkelwagentje hebben verlaten of al een tijdje geen aankoop meer hebben gedaan.

Omdat een klantdataplatform bestaat uit data uit de eerste hand, kunt u bepalen waar de data vandaan komen en wat ermee gebeurt. Hierdoor kunt u beter aansluiten op de privacyregelgeving.

Conclusie

E-commercebedrijven hebben te maken met unieke grote hoeveelheden data. Veel waarheden zijn echter hetzelfde voor organisaties in alle sectoren die afhankelijk zijn van analytics. Concreet is de weg naar succes geplaveid met inzicht in welke datapunten essentieel zijn en het gebruik van die kennis om de klantervaring voortdurend te verbeteren.

Bent u geïnteresseerd om te leren hoe Piwik PRO Analytics Suite uw e-commercebedrijf kan helpen?