Terug naar blog

Handleiding voor het samenvoegen van interne en externe gegevens met Piwik PRO

Web Analytics

Geschreven door

Gepubliceerd mei 7, 2019

Handleiding voor het samenvoegen van interne en externe gegevens met Piwik PRO

Customer Data Platforms staan ​​niet voor niets bekend als het brein van de slimme marketingstack. De CDP-technologie vergemakkelijkt de automatisering van de campagne en brengt de klantreis over alle kanalen en touchpoints in kaart. Het ondersteunt data-analytics en helpt marketeers al hun initiatieven te beheren met minimaal gebruik van de middelen van de IT-afdeling.

En laten we vooral één ding niet vergeten: ze laten u enorme hoeveelheden gegevens samenvoegen dankzij CSV-import van vrijwel overal. Het verzamelen van alle relevante gegevens uit elke hoek van uw gegevensecosysteem kan echter veel werk lijken.

Daarom laten we u in dit artikel zien welke gegevensbronnen u kunt gebruiken om uw Piwik PRO Customer Data Platform (ook bekend als Piwik PRO Audience Manager) van brandstof te voorzien en hoe u deze succesvol in uw stack kunt uploaden.

We gaan ook enkele krachtige voorbeeldcasussen bespreken van de gegevens die zijn verzameld in CDP.

Klaar? Laten we beginnen!

5 krachtigste gegevensbronnen voor CDP

Laten we eerst eens kijken naar de soorten informatie die u naar uw CDP kunt uploaden. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, dus we hebben besloten om ons te concentreren op de meest populaire en nuttige.

1) Analytics

Generieke analyticsgegevens

Sommige analyticsgegevens worden automatisch bijgehouden zodra de integratie tussen CDP en analytics is ingeschakeld, bijvoorbeeld:

  • ID’s van analyticsbezoekers
  • activiteitenlogboek
  • browser- en apparaatgegevens
  • locatiegegevens
  • referrergegevens

Aangepaste variabelen en dimensies

Zowel aangepaste variabelen als aangepaste dimensies die worden bijgehouden in analytics, worden automatisch toegewezen aan aangepaste profielattributen. Voorbeelden uit de praktijk van dit soort gegevens zijn onder andere:

  • blogpost categorie
  • auteur van een blogpost
  • AdBlock-detectie (waar / niet waar)
  • groepen met websitecontent

Aangepaste evenementen

Aangepaste evenementen worden ook toegevoegd aan aangepaste profielattributen. Met behulp van aangepaste evenementen kunnen we vrijwel elke actie die op onze website wordt uitgevoerd volgen, bijvoorbeeld:

  • clicks
  • pageviews
  • voltooide formulieren
  • pagescrolls

Doelen

Elk doel dat wordt bijgehouden in analytics, wordt automatisch opgeslagen in het profiel als het gegevenstype ‘event’.

Voor elk individueel doel slaat Piwik PRO gegevens op:

  • de tijdstempel van de meest recente doelconversie
  • het totale aantal conversies

E-Commerce

Net als bij doelen, slaan e-commerce conversies die worden bijgehouden in analytics automatisch enkele gegevens op in profielen, namelijk:

  • totaal aantal e-commerce conversies
  • totale inkomsten uit alle e-commerce conversies
  • inkomsten uit de meest recente e-commerce conversie
  • tijdstempel van de meest recente e-commerce conversie

2) Webformulieren

Een ander type zijn de gegevens die zijn verzameld uit webformulieren. In hun geval moet u echter rekening houden met de privacy van gegevens. Gebruikers typen meestal veel verschillende dingen in formulieren en sommige van die dingen worden als gevoelige gegevens beschouwd. Om problemen met gegevensprivacy te voorkomen, hebben we besloten dat in het geval van Piwik PRO webformulier analytics:

  • gegevens alleen in het CDP worden opgeslagen als een formulier wordt ingediend
  • wachtwoorden niet worden opgeslagen
  • creditcardgegevens niet wordenopgeslagen*

* We doen ons best om ervoor te zorgen dat onze tools gegevens van creditcardnummers negeren, maar in zeldzame gevallen wanneer het formulier een aangepaste instelling is, kunnen onze patronen niet overeenkomen. In dit scenario kunnen creditcardgegevens worden vastgelegd. Daarom raden we altijd aan dat u de formuliervelden die gevoelige gegevens bevatten (bijvoorbeeld betalingen) onafhankelijk beheert om er zeker van te zijn dat u niets verzamelt dat u niet zou mogen verzamelen.

Gegevens uit formulieren worden op twee manieren verzameld:

1) Gegevens uit formulieren worden opgeslagen als aangepaste kenmerken in gebruikersprofielen. De naam van een attribuut is afkomstig van de naam van het invoerveld in het formulier.

Als het formulier bijvoorbeeld velden bevat met namen die zijn gedefinieerd in HTML-kenmerken, zoals: naam, geslacht, e-mailadres, worden deze opgeslagen in het klantprofiel onder kenmerken met exact dezelfde namen.

2) Ook test het Customer Data Platform formulierwaarden om waarden te vinden die een e-mailadres bevatten. Als er een overeenkomst is, wordt het e-mailadres opgeslagen als een van de profiel-ID’s onder het e-mailadreskenmerk, ongeacht de naam die aan het invoerveld is toegewezen.

Dit betekent dat een e-mailadres kan worden opgeslagen als twee afzonderlijke kenmerken:

 

  • e-mail – speciaal kenmerk dat door het Customer Data Platform wordt beheerd als een van de profiel-ID’s
  • e-mail_adres – attribuut direct opgeslagen van het ingediende formulier

Als het kenmerk al in het profiel bestaat, wordt het vervangen door de laatste waarde die naar het CDP is verzonden.

3) CSV-import

Naast de gegevens die zijn verzameld via analytics en formulieren, kunt u gegevens van platforms van derden importeren. Als u bijvoorbeeld gebruikersprofielen wilt verrijken, kunt u profiteren van de informatie die door uw CRM is verzameld.

Hier vindt u volledige instructies over het importeren van CSV-bestanden naar CDP.

4) Mobiele applicaties

Piwik PRO heeft een SDK-bibliotheek voor Android en iOS. Het maakt integratie van uw applicatie met Piwik PRO Analytics gemakkelijk, en het dient als vervanging voor webscript-tags op mobiele apparaten.

Met SDK kunt u het volgende bijhouden:

  • aangepaste profielattributen
  • doelen
  • e-commerce evenementen
  • aangepaste variabelen en dimensies

Het ophalen van dergelijke informatie werkt op dezelfde manier als de hierboven beschreven integratie van webanalytics.

Als u besluit aangepaste kenmerken bij te houden via SDK, worden de volgende velden opgeslagen:

  • apparaat-ID – in het geval van iOS, alleen als de App Store dit soort tracking goedkeurt in het beoordelingsproces
  • Bezoekers-ID – automatisch gegenereerd door de SDK, blijft ongewijzigd tenzij de gebruiker de app opnieuw installeert
  • gebruikers-ID – indien verstrekt
  • e-mail – indien verstrekt
  • elk sleutel-waardepaar dat naar het CDP is verzonden en wordt opgeslagen als een profielkenmerk en de bijbehorende waarde

5) API

Als dat niet genoeg is, kunt u altijd profiteren van toegang tot de CDP-gegevens via een API. Door een openbare API te gebruiken, kunt u:

  • een lijst met doelgroepen ophalen waartoe het profiel behoort
  • controleren of een bepaald profiel van een bepaalde doelgroep is
  • openbare kenmerken ophalen voor een bepaald profiel – openbare kenmerken worden geconfigureerd in de web-UI
  • aangepaste kenmerken tracken voor een bepaald profiel

Piwik PRO Voorbeeldcasussen

Genoeg theorie.

Nu u weet welke gegevens u in uw CDP kunt plaatsen, bespreken we de manieren om deze gegevens toe te passen in uw dagelijkse werk. Lees onze voorbeeldcasussen om te zien wat u kunt winnen door verschillende soorten informatie samen te voegen tot één record.

Voorbeeldcasus #1: Gegevens ophalen uit aangepaste dimensies

Dit is een realistisch voorbeeld dat is geïmplementeerd op de Piwik PRO-website. We wilden informatie krijgen over de populariteit van categorieën op ons blog om te weten welk type inhoud het beste de aandacht van onze lezers trekt. Om de resultaten nauwkeuriger te maken, hebben we besloten dat de tool alleen rekening moet houden met vermeldingen in specifieke blogberichten, niet met de hoofdpagina van de blog.

Om deze informatie te verzamelen, hebben we een aangepaste dimensie gemaakt met ID 8:

Vervolgens hebben we een aangepaste variabele gemaakt in Tag Manager op basis van de CSS-kiezer met betrekking tot categorie-informatie op onze website:

In dit geval hebben we de categorieklasse gebruikt voor het element dat de categorienaam op de enkele berichtpagina bevat, zodat we de waarde van dit element kunnen extraheren.

Daarna hebben we de waarde van deze variabele gebruikt als een waarde voor onze aangepaste dimensie met ID 8:

En we hebben het alleen voor blogberichten geactiveerd, maar niet voor de startpagina van de blog:

De resultaten

We hebben gegevens uit deze aangepaste dimensie in analytics-rapportage gebruikt om de prestaties van elke categorie blogposts te meten:

We hebben het ook als voorwaarde gebruikt bij het samenstellen van de lijst in het CDP:

Deze aangepaste dimensie verschijnt ook in de Single Customer View:

Hierdoor kunnen we identificeren welke blogberichten van welke categorieën het belang van een bepaalde klant of prospect hebben genoten. Deze informatie is nuttig als we besluiten om hen een speciale nieuwsbrief toe te sturen of de inhoud van de pagina aan te passen aan hun behoeften.

Voorbeeldcasus # 2: Handelen op gegevens die zijn verzameld in het CDP

De mogelijkheden van het CDP zijn niet beperkt tot verzamelen en rapporteren. U kunt het voor een breed scala aan doeleinden toepassen. Hier zijn enkele van de real-life toepassingen:

Doelgroepen maken

Stel dat u een doelgroep maakt met segmenten op basis van de categorieën gegevens afkomstig van verschillende bronnen, zoals:

  • industrie – verkregen via gegevensverbetering uitgevoerd met behulp van een CSV-bestand
  • land – verzameld door de analytics-module
  • productwaarde – die het resultaat is van het invullen van webformulieren

 

U kunt dit doen door de volgende voorwaarden op te geven:

Vervolgens kunt u deze doelgroep eenvoudig gebruiken in uw marketingcampagnes. Enkele ideeën over het benutten van het volledige potentieel:

  • exporteer het naar een CSV en gebruik het op een ander platform (bijvoorbeeld in uw e-mailmarketingtool door een speciale nieuwsbrief te sturen)
  • gebruik het als een trigger in: Tag Manager of On-Site Retargeting

Laten we wat meer vertellen over de laatste twee scenario’s:

Samengevoegde gegevens gebruiken in Tag Manager

Door triggers te maken, kunt u het beperken tot bepaalde doelgroepen:

Om uw doelgroep nog verder te beperken, kunt u deze beperkingen combineren met andere voorwaarden, zoals:

  • paginaweergaven van een specifieke pagina of een groep pagina’s
  • klikken op specifieke delen van de website (link, knop)

Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat triggers alleen werken voor mensen die in uw beperkte doelgroep passen.

Voorbeeld: een online chatwidget binnen het product alleen activeren voor mensen uit een bepaald land en een bepaalde branche.

Samengevoegde gegevens gebruiken in On-Site retargeting

In Piwik PRO kunt u dezelfde trigger gebruiken voor het activeren van aangepaste inhoud die is toegewijd aan een specifieke vooraf gedefinieerde doelgroep.

Voorbeeld: u kunt een pop-up maken over een live webinar voor mensen uit een doelgerichte branche en zich in een tijdzone bevinden die hen in staat stelt op een redelijke tijd van de dag aan het evenement deel te nemen.

Zin in meer? Hier vindt u enkele andere krachtige CDP-voorbeeldcasussen: Een CDP Gebruiken Voor Succesvolle Doelgroeptargeting

Voorbeeldcasus # 3: Externe gegevens plaatsen in de Piwik PRO CDP

In de laatste voorbeeldcasus willen we enkele praktische tips geven voor het verzamelen van gegevens in uw CDP.

Stel u voor dat uw bedrijf gegevens verzamelt over online reserveringen via webformulieren. Zoals we eerder hebben besproken, kunt u deze gegevens opslaan als aangepaste kenmerken binnen een SCV:

Maar wat als u deze gegevens wilt samenvoegen met de gebruikersactiviteiten die door een andere tool zijn vastgelegd?

Wel, als de gegevenssets dezelfde identificatiecode hebben (bijvoorbeeld een e-mailadres), kunt u de gegevens die beschikbaar zijn in de SCV, verrijken met gegevens van elk ander hulpmiddel in uw stack.

Dat is echter niet de enige optie die u heeft. U kunt ook profiteren van:

CSV-import

Dit is een handmatig proces dat herhaaldelijk moet worden uitgevoerd, maar het is heel eenvoudig uit te voeren. Het enige wat u hoeft te doen, is een CSV-bestand aanmaken met de identificator en met enige andere informatie die u wilt toevoegen aan de SCV in de Piwik PRO CDP.

Net als in dit voorbeeldbestand:

Bij het importeren van een dergelijk bestand zal het Piwik PRO CDP de attributen uit het bestand toevoegen aan de overeenkomstige profielen (die met bijpassende e-mails).

JavaScript-API

Dit is ingewikkelder om te configureren, omdat het enige kennis van codering vereist. Wat het echter teruggeeft, is een volledige automatisering van het proces.

Gebruik makende van ppms.am.api("updateAttributes", attributes, options); kunt u de gewenste gegevens direct vanuit uw systeem in de CDP-module plaatsen. De configuratie is afhankelijk van het systeem dat u gebruikt. Ga voor meer informatie naar developers.piwik.pro en raadpleeg dit met een toegewijde accountmanager.

Gegevens samenvoegen met Piwik PRO – enkele conclusies

Dat is het! We hopen dat de kennis die in dit bericht wordt gepresenteerd u zal helpen om volledig te profiteren van de mogelijkheden van het CDP. We hebben met name geprobeerd om het voor u gemakkelijker te maken om gegevens uit CSV-bestanden te uploaden.

Wat u ook doet, vergeet niet de veiligheid en privacy van uw verzamelde gegevens in gedachten te houden. Als een beveiligingsbewuste leverancier bieden we u alle tools om effectief te werken, maar het is uw plicht om dit te doen in overeenstemming met zowel interne als externe regels voor gegevensverwerking.

Wilt u meer weten over het Piwik PRO Customer Data Platform? Neem gerust op elk gewenst moment contact met ons op!

Schrijver

Karolina Lubowicka

Senior Content Marketer and Social Media Specialist

An experienced copywriter who takes complex topics of data privacy & GDPR and makes them understandable for all. LinkedIn Profile

Zie meer berichten van deze auteur