Terug naar blog

Segmenten en gegevensbereiken vergelijken in Custom Reports voor betere inzichten in Analytics

Web Analytics

Geschreven door ,

Gepubliceerd april 9, 2019 · Bijgewerkt oktober 29, 2019

Segmenten en gegevensbereiken vergelijken in Custom Reports voor betere inzichten in Analytics

Met analytische software bij de hand zijn marketeers goed uitgerust om hun tactieken te bepalen en een weloverwogen beslissing te nemen. Een geweldige tool hebben, is echter niet genoeg: het belangrijkste is om er het meeste uit te halen om het voor uw specifieke behoeften te laten werken.

In de post van vandaag zullen we u helpen Custom Reports te gebruiken voor een gemakkelijke vergelijking van segmenten en tijdskaders om u een beter beeld te geven van hoe uw site, platform, apparaat of app presteert.

We hebben ook goed nieuws voor gebruikers van Matomo (voorheen Piwik), die een aanzienlijk voordeel zullen ontvangen. Ten eerste krijgen ze een extra functionaliteit voor het vergelijken van gegevensbereiken, wat niet mogelijk was voordat Custom Reports werden gestart.

Ten tweede zullen ze niet te maken krijgen met een slechte gebruikerservaring, omdat het vergelijken van segmenten nu een stuk handiger is. Dit betekent dat u niet beperkt bent tot het alleen weergeven van rapporten als dashboards.

Een verhaal vertellen met gegevens

Houd er rekening mee dat gegevens meer zijn dan alleen cijfers. Uw gegevens moeten een verhaal vertellen, en dat vereist altijd context. Volgens Avinash Kaushik’s advise: “de goedkoopste manier om context te geven aan uw prestaties is vergelijkingen te gebruiken met andere tijdsperioden.”

Voordat u dus conclusies trekt uit de cijfers, stelt hij voor een paar vragen te stellen, zoals:

  • Wat is er anders aan dit jaar en vorig jaar (of deze en vorige maand)?
  • Hebt u het team verdubbeld?
  • Hebt u dit jaar gratis verzending?
  • Hebt u dit jaar veel aan AdWords uitgegeven?

Het is echter niet genoeg om dit jaar te vergelijken met het vorige en het is een te grote vereenvoudiging die uw rapporten kan vertekenen. U moet een groots perspectief aannemen en bredere trends zien. Sommige verschuivingen kunnen bijvoorbeeld worden veroorzaakt door de gebruikelijke eb en vloed van uw activiteiten. U moet ervoor zorgen dat uw gegevens een volledig verhaal vertellen.

Ook zou een deel van uw strategie moeten zijn om dergelijke analytics regelmatig uit te voeren. En u moet een flexibele benadering behouden, wat betekent dat u het hele jaar door verschillende periodes moet vergelijken.

Als u bijvoorbeeld kwartaal na kwartaal vergelijkt, kunt u de voortgang naar uw jaarlijkse doelen beter bijhouden, op de hoogte blijven en op het juiste moment actie ondernemen. Of u kunt maand na maand contrasteren. Dat hangt allemaal af van uw zakelijke behoeften.

Maar voordat we verdergaan met de details van het uitvoeren van uw rapport, gaan we kijken waarom u tijdperioden moet vergelijken. U kunt door het vergelijken van tijdsperioden zien:

  • Hoe uw verkeer in de loop van de tijd is gestegen of gedaald
  • Welke kanalen precies hebben bijgedragen aan deze stijging of daling
  • Of er problemen of wegversperringen zijn die u moet oplossen
  • Wat voor soort verkeer converteert

Al met al kunt u door verschillende tijdframes naast elkaar te plaatsen diepere inzichten opdoen, trends en problemen opsporen, analyseren en uiteindelijk actie ondernemen op basis van nauwkeurige gegevens.

Aan de andere kant vertelt segmentatie een ander verhaal dat u niet kunt negeren. In tegenstelling tot geaggregeerde gegevens die u doen geloven dat alle bezoekers dezelfde waarde aan uw bedrijf toevoegen, helpt segmentatie u te begrijpen welke bezoekersgroepen waardevoller zijn.

Bezoekers die naar uw site komen, zijn niet hetzelfde. Ze hebben verschillende interesses en doelen, ze gedragen zich anders. Om hen beter van dienst te kunnen zijn, om hen te betrekken bij de juiste inhoud en om het beste uit uw webanalytics te halen, moet u gebruikers met vergelijkbare kenmerken segmenteren.

Deel uw doelgroep op in groepen op basis van verkeersbron, apparaat, besturingssysteem, nieuwe versus terugkerende bezoekers en bezoekers die uw inhoud downloaden. U kunt uw verkeer net zo nauwkeurig verfijnen als nodig is. Op deze manier kunt u uw inspanningen, energie en budget beter toewijzen.

Segmenten vergelijken

Nu we de theorie kennen, is het tijd om het in actie om te zetten. Laten we beginnen met het maken van segmenten in de Analyticsmodule. U kunt uw doelgroep onderverdelen in mobiele en desktopgebruikers. Op deze manier kunt u gemakkelijk pagina’s, bezoekenbronnen, de betrokken technologie (internetbrowser, besturingssysteem) vergelijken en zien of desktop of mobiel betere resultaten oplevert.

Definieer eerst segmenten voor mobiele gebruikers:

Doe dan hetzelfde voor desktop:

Vervolgens moet u in Custom Reports de vergelijking van uw gewenste segmenten instellen. Selecteer hiervoor de diegene die u nodig hebt uit de lijst:

Bovenstaande configuratie is slechts een eenvoudig voorbeeld. Wat uw zakelijke behoeften ook zijn, u kunt eenvoudig verschillende besturingssystemen en browsers naast elkaar plaatsen. U kunt ook segmenten definiëren om te vergelijken hoe verschillende locaties of regio’s presteren, bijvoorbeeld DACH versus Benelux, Amerika versus Europa, of apparaten, kanalen, enz. nader bekijken.

Vervolgens kunt u met behulp van een rapport genaamd explorer de segmentgegevens weergeven in grafieken en tabellen.

Dit is hoe ze eruit zien:
Grafiek:

Tabel:

Vergelijking gegevensbereik

Nu zullen we tijdsperioden vergelijken. Maar voordat u in uw rapport duikt, moet u er rekening mee houden dat internetverkeer seizoensgebonden is. Op verschillende tijden van het jaar voert u verschillende campagnes uit, afhankelijk van uw bedrijfsstrategie. Bezoekers zijn over het algemeen minder actief in de zomer of rond feestdagen en u moet hiermee rekening houden wanneer u verschillende tijdkaders contrasteert en analyseert.

Als u erachter komt wanneer bezoekers meer contact maken met uw inhoud en wanneer er minder bounces zijn op verschillende sites, kan dit een enorme hulp voor u zijn bij het vinden van de best presterende inhoud in verschillende perioden.

Welke bestemmingspagina registreerde bijvoorbeeld in augustus vorig jaar de hoogste inschakeltijd en het hoogste aantal paginaweergaven? Dat zou een goede aanwijzing zijn om uw analyse te starten en de resultaten te vergelijken tussen dit en vorig jaar.

Als u dus dezelfde perioden van dit jaar en vorig jaar wilt vergelijken, volgt hier een mogelijke setup:

Pro tip: om de seizoensgevoeligheid van de week te behouden, moet u dezelfde reeks dagen van de week selecteren.

In het bovenstaande voorbeeld:

2018: 1 december is zaterdag en 13 december is donderdag. Zorg ervoor dat bij het kiezen van datums de dagen van de week overeenkomen; met andere woorden, kies de volgende data voor 2017: 2 december (ook zaterdag) en 14 december (ook donderdag).

En hier krijgt u uw grafieken:

En hier is een tabel:

Voila! Uw rapport is klaar. De tabel biedt u een volledig overzicht van de vergeleken periodes. De kolom change geeft de procentuele verschillen weer, zodat u alle verschuivingen die plaatsvinden tijdens de geanalyseerde perioden beter kunt zien.

Een dergelijke analyse helpt u niet alleen trends te vinden die u moet volgen, maar ook hun bron, zodat u een breder perspectief krijgt van uw web- of app-prestaties. Als het rapport ernstige uitvallen onthult, kunt u ook gemakkelijker de pijnpunten van gebruikers vinden en deze ter plekke oplossen.

Laatste gedachten

U hebt een schat aan gegevens binnen handbereik dankzij uw analytics, dus u moet ervoor zorgen dat u een goede strategie hebt om ervan te profiteren. Dit betekent aandacht schenken aan trends en seizoensgebonden verkeer. U kunt altijd overwegen een kleine wijziging aan te brengen en deze vervolgens te volgen om de resultaten te zien. Als het werkt, kunt u het behouden, als het niet werkt, kunt u het laten vallen.

Soms is het iets kleins dat een groot verschil kan maken. Bovendien kunt u, door te weten hoe u uw bezoekers segmenteert, uw tactieken nog fijner optimaliseren. Hiermee kunt u inhoud, producten en aanbiedingen op het juiste moment en bij de juiste doelgroep aanbieden.

We hopen dat dit bericht u heeft geholpen om betere inzichten te verkrijgen en uw website te laten bloeien. En als u vragen heeft over het onderwerp van vandaag of andere manieren wilt vinden om te reageren op uw gegevens …

Neem contact met ons op!

Schrijver

Karolina Matuszewska

Senior Content Marketer

Writer and content marketer. Transforms technical jargon into engaging and informative articles.

Zie meer berichten van deze auteur

Schrijver

Szymon Grzesiak

Head of Marketing Technology

Marketing expert with over 10 year experience in SEO and SEM campaigns. Last years mostly worked on the B2B lead acquisition. Wordpress webmaster with HTML and CSS knowledge. LinkedIn Profile

Zie meer berichten van deze auteur