Server-side tracking en server-side tagging: De volledige handleiding

Geschreven door Aleksandra Szczepańska, Karolina Lubowicka

Gepubliceerd juni 04, 2024

SUMMARY

  • Server-side tracking stuurt gegevens rechtstreeks van de server van uw website naar MarTech-platforms en omzeilt browsers. Het zorgt voor betere gegevensnauwkeurigheid, gegevensbeheer en verbeterde beveiliging, maar vergt tegelijkertijd een aanzienlijke ontwikkelingsinspanning.
  • Server-side tagging vertrouwt op een speciale tagmanagerserver om gegevens te verwerken, wat meer controle en verbeterde privacy biedt. Tegelijkertijd vereist het aanzienlijke opstellings- en onderhoudsinspanningen.
  • Hybride opstelling aan server-side, bekend van tools zoals Google Tag Manager en Google Analytics 4, deelt enkele voordelen van de pure server-side trackingmethode en is gemakkelijker te gebruiken dankzij de flexibiliteit van opstelling aan client-side.
  • Zowel server-side tracking als tagging verbeteren de betrouwbaarheid van gegevens en omzeilen enkele beperkingen aan client-side, maar mogen niet worden gebruikt zonder toestemming van de bezoeker.

Bedrijven gebruiken al jaren tags en pixels aan client-side om websitebezoekers te volgen, gebruikerservaringen te verbeteren, conversiepercentages te meten en advertenties te richten. Het toenemende gebruik van advertentieblokkers en de afnemende ondersteuning voor tracking door derden in browsers maken client-side methoden echter een grotere uitdaging. Bedrijven die op zoek zijn naar nauwkeurige gegevens over het gedrag van gebruikers onderzoeken alternatieven, waarbij server-side gegevensverzameling een veelbelovende oplossing is voor hun problemen.

Dat gezegd hebbende, server-side methoden kunnen verwarrend zijn omdat ze verschillende vormen en gedaantes aannemen. Dit artikel is bedoeld om veelvoorkomende misvattingen over server-side gegevensverzameling op te helderen en de verschillen tussen trackingmethoden te verduidelijken.

Een korte disclaimer: Voor meer duidelijkheid zullen we in dit artikel de methoden die gebruikmaken van zowel client-side als server-side componenten hybride server-side tracking en/of tagging noemen. Tegelijkertijd worden de methoden die volledig afhankelijk zijn van een server-side opstelling pure server-side tracking en/of tagging genoemd.

Wat is server-side tracking?

Om de mechanismen van server-side tracking uit te leggen, zullen we het eerst vergelijken met de standaard implementatie van client-side tracking.

Wat is client-side tracking?

Client-side tracking verzamelt gegevens door informatie van de browser van de gebruiker (de client) rechtstreeks naar een externe server te sturen, zoals uw analyse-account (bijvoorbeeld uwwebsite.piwik.pro). Dit wordt gedaan door kleine stukjes JavaScript-code, tags genaamd, toe te voegen aan elke pagina van uw website. Deze tags worden meestal beheerd via een tagmanagementsysteem.

Bij server-side tracking daarentegen vindt zowel het verzenden van trackingverzoeken als het verzamelen van gegevens plaats op de server, zonder tussenkomst van de browser. De gegevens worden dan van de server naar een gekozen tool gestuurd, zoals uw analyseplatform, om uw rapporten en dashboards te vullen.

De methoden van server-side gegevensverzameling

Hoewel server-side tracking nieuw lijkt, gaat het terug tot het begin van de jaren 90 en het begin van webanalyse. Dit staat bekend als logboekanalyse en omvat het ophalen van toegangslogboekbestanden van de webservers van het bedrijf. Deze methode gaf basisinzichten in websitebezoekers, zoals locatie, apparaat, verwijzende site en browser. Hoewel complex en vermoeiend, was het beter dan helemaal geen gegevens te hebben.

Gelukkig is er sindsdien veel veranderd: moderne methoden voor server-side-analyse bieden veel meer gemak en gegevenskwaliteit.

Pure server-side trackingimplementatie

Een typische moderne server-side-implementatie is een methode waarbij alle gegevensverzameling buiten de browser gebeurt. In plaats daarvan vindt de communicatie rechtstreeks plaats tussen een webserver en een marketingplatform, zoals analyse.


De integratie tussen de server van uw website en een marketingplatform gebeurt meestal met behulp van API’s (Application Programming Interfaces) of SDK’s (Software Development Kits). API’s stellen uw server in staat om gegevens naar het marketingplatform te sturen, terwijl SDK’s helpen om deze API-query’s te bouwen met behulp van vooraf gedefinieerde functies.

Deze methode biedt meer controle over het verzamelen en verwerken van gegevens en verbetert de beveiliging door de impact van de client-side implementatie weg te nemen. U krijgt ook volledige vrijheid in het kiezen van het soort gebruikersidentificatie dat u wilt gebruiken – cookies, vingerafdrukken en meer.

Tot slot kunnen gegevens uit verschillende bronnen worden gecombineerd, waardoor de totale gegevensverzameling wordt verrijkt.

Het implementeren van dit soort tracking vereist echter een complexe opstelling en een aanzienlijke ontwikkelingsinspanning. Dit maakt het meer geschikt voor bedrijven met grotere, meer geavanceerde ontwikkelteams.

Voordelen van pure server-side analysetracking

Nauwkeurigheid van gegevens en levensduur van cookies

Het vermindert het gegevensverlies bij trackers aan client-side, kan de levensduur van cookies verlengen en omzeilt beperkingen aan client-side, wat leidt tot betrouwbaardere en uitgebreidere gegevens. Omdat het is gebaseerd op een 100% server-side configuratie, biedt het de hoogste kwaliteit van gegevens in vergelijking met andere moderne server-side methoden.

Gegevensbeheer

Het biedt betere controle over gegevens, zodat alleen noodzakelijke gegevens worden verzameld en de meeste soorten gevoelige informatie niet worden gedeeld in de browser. Dit gezegd hebbende, kan het nog steeds nodig zijn om een persoonlijke identificatie te gebruiken, bijvoorbeeld een cookie-ID voor bezoekers om bezoekers over sessies heen te herkennen.

Verbeterde beveiliging

Gevoelige gegevens worden veiliger behandeld op de server, waardoor het risico op blootstelling aan client-side wordt geminimaliseerd.

Belangrijke overwegingen bij pure server-side tracking

AVG en toestemmingsvereisten

Het is belangrijk om te benadrukken dat het verplaatsen van uw tracking server-side uw gegevensverzameling niet privacy-compliant maakt. U moet nog steeds dezelfde regels volgen als bij client-side tracking: m.a.w. verzamel geldige toestemming van bezoekers of anonimiseer uw gegevens volledig. Als u besluit om gegevensverrijking toe te passen of gegevens over conversies naar verschillende platforms te sturen, hebt u voor elk van deze doeleinden apart toestemming nodig.

Ontwikkelingsinspanning

Het implementeren van server-side tracking vereist een aanzienlijke ontwikkelingsinspanning. SDK’s of API’s integreren in de server, gegevensverwerking opzetten en de infrastructuur onderhouden kan complex en tijdrovend zijn. Voor kleinere teams of organisaties kan het een uitdaging zijn om de benodigde middelen toe te wijzen.

Serverkosten

Het onderhouden van de serverinfrastructuur voor server-side tracking kan ook duur zijn. Als de datavolumes toenemen, moet u mogelijk uw serverinfrastructuur schalen, wat de kosten en complexiteit verder kan verhogen.

Voorbeeldtools voor pure server-side tracking

  • Piwik PRO Analytics Suite
  • Matomo
  • Google Analytics 4
  • Elk ander analyseplatform met beschikbare API’s en SDK’s

Hybride server-side tracking met een first-party collector

Hybride server-side tracking trackingmethoden combineren het gemak van client-side gegevensverzameling met de controle, veiligheid en flexibiliteit van server-side tracking. Ze bieden echter een klein compromis in de nauwkeurigheid van gegevens, omdat ze nog steeds gedeeltelijk afhankelijk zijn van de browser. Desondanks zijn hybride methoden veel betrouwbaarder dan een puur client-side opstelling.

Bij server-side tracking met een first-party collector worden gegevens naar één primaire plaats gestuurd, meestal een analyseplatform. De trackingverzoeken aan de browser komen van het domein van uw website (of subdomein) in plaats van een platform van een derde partij. De gegevens gaan dan via een proxyserver op uw webserver voordat ze het analyseplatform bereiken.

Omdat de verzoeken aan de browsers afkomstig zijn van hetzelfde domein en IP-adres als de verzoeken die nodig zijn om uw pagina te laden, neemt de nauwkeurigheid van de verzamelde gegevens toe. Deze opstelling kan u onder andere helpen om de levensduur van uw cookies te verbeteren en veel problemen te vermijden die u zou ervaren met een client-side configuratie.

Een first-party collector is ook eenvoudiger te beheren dan een pure server-side opstelling omdat men niet hoeft te integreren met een API of andere handmatige integratiemethoden hoeft te gebruiken. In plaats daarvan kunt u een kant-en-klare oplossing gebruiken die is ontwikkeld door een leverancier.

Voordelen van server-side tracking met een first-party collector

Hogere gegevensnauwkeurigheid en langere levensduur van cookies
Het kan de levensduur van analytische cookies verlengen, waardoor de algehele nauwkeurigheid van gegevens wordt verbeterd.

Gemak
Als u de hybride methode gebruikt met een first-party collector, beschikt u over de flexibiliteit van een client-side opstelling in combinatie met de mogelijkheden van de server-side. Zo bevinden zowel de tagmanager aan client-side als de toestemming zich op een first-party domein, waardoor ze eenvoudiger te gebruiken zijn in vergelijking met andere methoden aan de server-side.

Rijke en hoogwaardige gegevensverzameling
Het biedt dezelfde granulariteit van gegevens als client-side tracking, inclusief verkeersbronnen, verwijzende sites, paginaweergaven, gevolgde paden, conversiepercentages, realtime gegevens, browsergegevens, scroldiepte en aangepaste gebeurtenissen.

Lichtgewicht
Het vermindert de impact op de infrastructuur doordat er geen apart platform of grote componenten nodig zijn.

Geen afhankelijkheid van Google-producten
Het helpt u te voorkomen dat u Tag Manager aan de Google server-side gebruikt of Google-servers erbij betrekt, wat van cruciaal belang is als u weg wilt blijven van producten op Amerikaans grondgebied vanwege privacyproblemen en problemen met gegevensoverdracht over de Atlantische Oceaan.

AVG en toestemmingsvereiste
Hoewel server-side tracking meestal niet te detecteren is in browsers, is er nog steeds toestemming van de gebruiker nodig voor het verzamelen van gegevens. Gegevens kunnen alleen rechtmatig worden verzameld zonder toestemming als ze zijn geanonimiseerd volgens de AVG-normen. Dat gezegd hebbende, is het verzamelen van toestemmingen met behulp van een first-party collector veel handiger dan met de pure server-side oplossing. Dit kan worden gedaan via een geïntegreerd platform voor client-side toestemmingsbeheer, waarmee tracking automatisch kan worden aangepast aan de privacyvoorkeuren van bezoekers.

Hamza El Kharraz

Digitaal analist bij ANALYGO

Voorbeelden van tools voor server-side hybride monitoring:

  • Piwik PRO Analytics Suite
  • Matomo
  • Heap Analytics
  • Adobe Analytics
  • Google Analytics
  • Segment

Belangrijke overwegingen m.b.t. server-side tracking met een first-party collector

Complexe implementatie
Volgen met een first-party collector is eenvoudiger dan log-analyse of pure server-side tracking, maar vereist nog steeds tijd en middelen. Als u geen interne expertise hebt, overweeg dan om te kiezen voor een analyseleverancier met toegewijde ondersteuning en klantenservice. Dit zal u helpen om aan de slag te gaan en uw server-side tracking-opstelling te onderhouden.

Alleen toepasbaar op analyse
De methode werkt alleen voor één stuk van uw datastack en staat het gebruik van tags van derden niet toe. Als u al uw marketingtools server-side wilt gebruiken, moet u misschien nog andere methoden gebruiken, zoals server-side tagging.

De methoden van server-side tagging

Een andere populaire methode voor server-side gegevensverzameling is server-side tagging.

Server-side tagging en tracking zijn verwante concepten, maar dienen verschillende doelen. Terwijl server-side tracking zich richt op het verzamelen van gegevens over gebruikersinteracties met een website direct via de server, verwijst server-side tagging naar het implementeren en beheren van tracking tags (die vergelijkbare doelen dienen als analytische of advertentiescripts) op een speciale tagmanagerserver.

In wezen is het verschil tussen beide vergelijkbaar met het verschil tussen een analyseplatform en een tagmanagementsysteem.

Pure server-side tagging

Voordat we het concept van pure server-side tagging uitleggen, beschrijven we eerst de standaard client-side implementatie van een tagmanager.

Een typische client-side tagging-configuratie vertrouwt op trackers die direct op de pagina zijn geïnstalleerd en gegevens verzenden naar verschillende verzamelservers, zoals uw analyse, A/B-testtool of CRM.

In tegenstelling tot client-side tagging, gebruikt server-side tagging een speciale tagmanagerserver om gegevens te hosten en naar marketingtools te sturen. Dit creëert een buffer die uw website en gebruikersgegevens scheidt van externe leveranciers.

Hierdoor krijgt u volledige controle over welke soorten gegevens u deelt met uw marketingtools. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om persoonlijke gegevens niet door te geven aan bepaalde platforms of deze te hashen voordat de informatie het eindpunt bereikt, waardoor de privacy wordt verbeterd. Met deze configuratie kunt u ook uw dataset integreren en verrijken, wat handig kan zijn voor het verbeteren van de communicatie met reclameplatforms en het garanderen van nauwkeurige conversietracking.

Merk echter op dat deze methode niet de standaardopstelling is van tools zoals Google Analytics 4, omdat deze vertrouwen op een hybride server-side implementatie.

Net als bij zuivere server-side tracking, vereist het implementeren van deze methode een grote inspanning van uw technische team. U zou het bijvoorbeeld kunnen doen door uw server-side Google Tag Manager-opstelling aan te passen om de client-side component volledig uit te sluiten of door uw eigen specifieke oplossing te maken.

Omdat dit gebeurt zonder tussenkomst van de browser, zijn de op deze manier verzamelde gegevens veel betrouwbaarder en nauwkeuriger dan bij tagging aan client- of hybride server-side.

Lees de volgende paragraaf voor meer informatie over de voordelen en overwegingen van deze methode.

Voorbeeldtools voor pure server-side tagging: Google Analytics 4 met server-side GTM in aangepaste implementatie en uw eigen oplossingen.

Hybride server-side tagging

Server-side tagging aangeboden door tools zoals Google Tag Manager of Jentis is een hybride methode voor gegevensverzameling.

De hybride vorm deelt veel voordelen met een pure server-side tagging implementatie, en is gemakkelijker te implementeren omdat u kunt vertrouwen op kant-en-klare producten en integraties die door de leveranciers worden geleverd. Daarom is het veel populairder dan pure server-side implementatie.

Het belangrijkste verschil zit hem echter in de hybride aanpak. Server-side tagmanagement leunt zwaar op een client-side component. In de standaardconfiguratie van tools zoals Google Analytics 4, begint het trackingverzoek met een client-side tagmanager voordat het naar zijn tegenhanger aan de server-side gaat.

Dit betekent dat, ondanks de betere controle over gegevens, uw gegevensverzameling nog steeds problemen kan ondervinden die vergelijkbaar zijn met die van traditionele client-side tagging.

Voordelen van hybride server-side tagging

Gegevensbeheer
Door tags aan de server-side te beheren, hebben organisaties meer controle over welke gegevens worden verzameld en gedeeld. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om specifieke gegevenselementen, zoals IP-adressen, te maskeren, verwijderen of anonimiseren voordat u gegevens naar een specifiek platform van derden stuurt. Dit vermindert het risico op ongeautoriseerde toegang tot gegevens.

Schonere gegevens
Met tagging aan de server-side kunt u onnodige of overbodige gegevens eruit filteren voordat ze bij verkopers terechtkomen. Dit resulteert in schonere en nauwkeurigere datasets.

“Server-side tagging geeft je meer controle over de gegevens voordat je ze naar de eindbestemming stuurt. Hiermee kun je specifieke informatie filteren of hashen, zoals PII. Het stelt je ook in staat om de gegevens te verrijken met informatie die je front-end niet zichtbaar wilt maken, zoals je productmarges.”

Timo Dechau

Oprichter, Tracking & Analytics Engineer bij Deepskydata

Verbeterde websiteprestaties
Het vermindert het aantal tags dat op de website wordt uitgevoerd, waardoor de prestaties van uw website verbeteren.

Gegevensverrijking
Hiermee kunt u binnenkomende gegevens verrijken met informatie uit verschillende tools, zoals uw CRM- of transactiesysteem.

Langere levensduur van cookies
Omdat de cookies worden ingesteld vanaf de subdomeinen van uw website, verbetert deze methode vaak de levensduur van cookies en kunt u betrouwbaardere gegevens verzamelen in vergelijking met standaard tagmanagementsystemen aan client-side.

“Iedereen kan profiteren van server-side tagging, maar de impact op kleine websites is misschien niet groot genoeg om de kosten en middelen te rechtvaardigen die nodig zijn om het op te zetten en te onderhouden. Meta, Pinterest, Google en andere Big Tech bedrijven raden marketeers nu aan, of liever, éisen dat ze server-side tagging implementeren om de mogelijkheden van remarketing en retargeting ten volle te benutten. Het is dus essentieel voor hen geworden. Als een organisatie de volwassenheid van analyse heeft bereikt en gegevens worden gebruikt voor kritieke beslissingen, kan een investering in een server-side opstelling aanzienlijke voordelen opleveren.”

Anil Batra
Digital Data and Analytics Advisor, CEO bij Optizent

Belangrijke overwegingen voor server-side tagging

Naleving van privacy
Net als andere methoden vereist server-side tagging toestemming van bezoekers om persoonlijke gegevens, zoals unieke ID’s, te verzamelen. Als u ervoor kiest om gegevens te verrijken of conversiegegevens naar verschillende platforms te sturen, hebt u ook aparte toestemmingen nodig voor elk doel, wat moeilijk kan zijn om te verkrijgen. Het anonimiseren van gegevens stelt u misschien in staat om inzichten te verzamelen zonder dat u daarvoor toestemming hoeft te geven, maar het beperkt de waarde van de gegevens aanzienlijk.

Complexe implementatie
Server-side tagging vereist een gespecialiseerd tagmanagementsysteem en de installatie en het onderhoud van een server of cloud-gebaseerde database. Dit vereist extra werk van technische teams. Het wordt nog moeilijker als u besluit om pure server-side tagging te implementeren.

“Server-side tagging kan een geweldige kans zijn voor bedrijven om een aantal hindernissen voor gegevensverzameling te overwinnen die inherent zijn aan tracking in de browser, zoals de impact van advertentieblokkers en het uitfaseren van cookies van derden, om er maar een paar te noemen. De leercurve kan echter steil zijn en er zijn verborgen kosten, zoals het inhuren van experts om de infrastructuur te onderhouden, waarmee rekening moet worden gehouden.”

Hamza El Kharraz

Digitaal analist bij ANALYGO

Kosten
Deze methode brengt extra serverkosten met zich mee, die afhankelijk zijn van het volume van de verwerkte gegevens.

Beperkte ondersteuning
Zorg ervoor dat uw datastacktools server-side tagging ondersteunen voordat u in de oplossing investeert. Niet alle marketingleveranciers hebben geïntegreerde tags voor deze technologie.

Minder nauwkeurige gegevens in vergelijking met andere methoden (geldt voor hybride server-side tagging)
Hybrid server-side tagging is nog steeds afhankelijk van een client-side component, dus het heeft te maken met dezelfde uitdagingen als een standaardtagmanager-opstelling. Dit kan leiden tot meer gefragmenteerde gegevens in vergelijking met methoden die een pure server-side configuratie gebruiken.

Ik zie slechts beperkte gebruikssituaties voor server-side tagging. Als je een analyseoplossing gebruikt die je minder controle geeft over welke gegevens in welke vorm worden verzonden, kun je een server-side Google Tag Manager gebruiken om deze informatie te verwijderen of te hashen. Hoewel sommige verrijkingsgevallen ook geldig kunnen zijn, geef ik de voorkeur aan verrijking in het datawarehouse.

Zie server-side tagging als een extra blok in je systeem. Je moet garanderen dat het 100% van de tijd werkt, want als het uitvalt, verlies je je gegevens. Door deze trackingmethode te kiezen, verhoog je ook de complexiteit van je opstelling. Het vinden van trackingproblemen wordt ingewikkelder, net als het toevoegen van nieuwe onderdelen aan de tracking.

Timo Dechau

Oprichter, Tracking & Analytics Engineer bij Deepskydata

Ik zie slechts beperkte gebruikssituaties voor server-side tagging. Als je een analyseoplossing gebruikt die je minder controle geeft over welke gegevens in welke vorm worden verzonden, kun je een server-side Google Tag Manager gebruiken om deze informatie te verwijderen of te hashen. Hoewel sommige verrijkingsgevallen ook geldig kunnen zijn, geef ik de voorkeur aan verrijking in het datawarehouse.

Zie server-side tagging als een extra blok in je systeem. Je moet garanderen dat het 100% van de tijd werkt, want als het uitvalt, verlies je je gegevens. Door deze trackingmethode te kiezen, verhoog je ook de complexiteit van je opstelling. Het vinden van trackingproblemen wordt ingewikkelder, net als het toevoegen van nieuwe onderdelen aan de tracking.

Server-side tagging tools en diensten

  • Google Server-Side Tag Manager (sGTM)
  • Segment
  • Adobe Analytics
  • Jentis

Server-side tracking vs. server-side tagging: Een snelle vergelijking

Pure server-side trackingHybrid server-side trackingPure server-side taggingServer-side taggingClient-side taggingClient-side tracking

Kwaliteit en betrouwbaarheid van gegevens

Langere levensduur van cookies
Gebruiksgemak

Privacy-naleving

Afhankelijk van uw configuratie

Afhankelijk van uw configuratie

Afhankelijk van uw configuratie

Afhankelijk van uw configuratie

Afhankelijk van uw configuratie

Afhankelijk van uw configuratie

Mogelijkheid om gegevens naar meerdere eindpunten te sturen

Veelvoorkomende misvattingen over server-side tracking en tagging

Misvattingen over server-side tracking en tagging leiden tot een verkeerd begrip van hun mogelijkheden en beperkingen. Hoewel deze methoden de betrouwbaarheid van gegevens kunnen verbeteren en sommige problemen aan de kant van de klant kunnen aanpakken, zijn ze geen universele oplossing voor alle problemen die samenhangen met moderne gegevensverzameling. Hier zijn enkele voorbeelden van use cases waar server-side tagging en tracking niet het antwoord is of zou moeten zijn.

Door server-side te gaan kan men privacyregels en gebruikerskeuzes negeren

Alle server-side tracking- en taggingmethoden verbeteren de betrouwbaarheid van gegevens en omzeilen client-side beperkingen. Hoewel sommige server-side trackers misschien niet zichtbaar zijn in browsers, mogen ze niet worden gebruikt om gebruikers te misleiden of om toestemmingsvereisten voor gegevensverzameling te omzeilen. Het naleven van privacyregels zoals AVG, TDDG en PECR, en het respecteren van gebruikerskeuzes, is van vitaal belang om het vertrouwen van klanten te behouden en duurzame zakelijke relaties op te bouwen.

Server-side tracking is een geweldig alternatief voor tracking door derden

Ondanks het populaire geloof lost het overschakelen naar server-side tracking een van de meest dringende marketingproblemen van vandaag niet op: de afschaffing van cookies van derden. Hoewel server-side tracking en tagging de kwaliteit van uw first-party gegevens kunnen verbeteren, bieden ze geen directe oplossing voor problemen met cookies van derden.

Naarmate cookies van derden worden uitgefaseerd, wordt het steeds moeilijker om anonieme bezoekers op verschillende sites te retargeten. Het alternatief bestaat uit het verzenden van persoonlijke gegevens, zoals gehashte e-mails of adressen, naar reclameplatforms zonder dat de browser hierbij betrokken is.

Hoewel deze methode de nauwkeurigheid van uw gegevens aanzienlijk kan verbeteren, is het gebruik ervan zonder expliciete toestemming van de gebruiker illegaal. Het verkrijgen van die toestemming kan een enorme uitdaging zijn, waardoor het een lastige horde is om te nemen, ondanks de potentiële voordelen.

Hoe server-side tracking en tagging implementeren met Piwik PRO

Server-side tracking en tagging bieden robuuste alternatieven voor traditionele client-side methoden en verbeteren de kwaliteit, beveiliging en controle van gegevens. Het implementeren van deze oplossingen vereist echter technische expertise en naleving van privacyregels.

Piwik PRO Analytics Suite is een privacygericht platform dat geavanceerde analysemogelijkheden biedt. De suite bestaat uit strak geïntegreerde Analytics, Tag Manager, Consent Manager en Customer Data Platform. Het kan ook gemakkelijk worden gekoppeld aan andere onderdelen van uw technologiestack, zodat u gegevens kunt integreren en activeren in al uw marketingtools.

Als het gaat om server-side tracking en tagging met Piwik PRO, kunt u gebruikmaken van de volgende methoden:

  • Pure server-side tracking – dit kan worden gedaan met behulp van Piwik PRO’s API en SDK.
  • Hybride server-side tagging met sGTM (binnenkort beschikbaar) – een geweldige oplossing voor bedrijven die Piwik PRO Analytics willen koppelen aan Google Tag Manager. Beschikbaar in zowel Core- als Enterprise-abonnementen.
  • Hybride server-side tracking met een first-party collector – Het is een geweldige optie voor bedrijven die hun analyse-tracking naar de server-side willen verplaatsen. Dankzij de ingebouwde integratie met Piwik PRO Consent Manager en Cookie Information CMP kunt u uw tracking aanpassen aan de privacyvoorkeuren van uw bezoekers. U kunt ook verschillende methoden voor gegevensanonimisering toepassen om ervoor te zorgen dat u waardevolle gegevens verzamelt, zelfs als bezoekers geen toestemming geven voor tracking. Beschikbaar in het Enterprise-abonnement.
  • Hybrid server-side tagging door integratie met Jentis – een privacy-vriendelijker maar krachtig alternatief waarvoor u geen Google-producten hoeft te gebruiken. Beschikbaar in Core- en Enterprise-abonnementen.

Het Enterprise-abonnement voor Piwik PRO Analytics Suite wordt geleverd met toegewijde ondersteuning en klantenservice om u te helpen het meeste uit uw server-side tracking of tagging project te halen. Als u meer wilt weten over de mogelijkheden van server-side gegevensverzameling met Piwik PRO, neem dan zeker contact met ons op.



Veelgestelde vragen

Wat is server-side analysetracking?

Server-side analysetracking is een methode voor gegevensverzameling waarbij alle tracking en gegevensverzameling van uw website of app op een server gebeurt in plaats van in uw webbrowser. De server stuurt deze gegevens vervolgens naar uw analyseplatform om rapporten en dashboards te genereren.

Wat is server-side tagging?

Server-side tagging is een methode voor gegevensverzameling waarbij een speciale server wordt gebruikt om trackingtags te beheren en te hosten, waarna de gegevens naar marketingtools worden gestuurd. Deze opstelling creëert een buffer tussen uw website en externe leveranciers, waardoor u betere controle hebt over welke gegevens u deelt met elk marketingplatform.

Is server-side tracking een cookieloze methode?

Server-side analysetracking wordt vaak als cookieloos beschouwd omdat het niet afhankelijk is van browser cookies om gebruikersacties te monitoren. Veel server-side tagging- en tracking-oplossingen, zoals sGTM, Matomo, Piwik PRO of Jentis, maken echter nog steeds gebruik van cookies – alleen op een andere manier dan client-side tracking.

Wat is logboekanalyse?

Logboekanalyse is het analyseren van logboekgegevens van uw website en wordt vaak beschouwd als een van de eerste methoden voor server-side tracking. Met deze aanpak kunt u server-side logboeken importeren met behulp van gespecialiseerde software die samenwerkt met de webserver. Hiermee kunt u records ophalen die aan specifieke criteria voldoen, trends identificeren en patronen analyseren.

De informatie die wordt verzameld via serverlogs is echter relatief beperkt in vergelijking met gegevens die worden verzameld via client-side JavaScript. In serverlogboeken ontbreken essentiële gegevenspunten zoals browserplugins, schermresoluties en paginatitels, die nuttig kunnen zijn voor uw analyse. Bovendien maken ze het moeilijk om bezoekers te identificeren, omdat serverlogboeken geen informatie opslaan over gebruikers-ID’s die zijn opgeslagen in cookies die in hun browsers zijn ingesteld.