Terug naar blog

Server-side tracking en server-side tagging: De complete gids

Web Analytics

Geschreven door ,

Gepubliceerd juni 4, 2024

Server-side tracking en server-side tagging: De complete gids
DE SAMENVATTING
  • Met de opkomst van advertentieblokkers en browserbeperkingen wordt het volgen van gegevens aan clientzijde minder effectief en betrouwbaar.
  • Server-side tracking is een populair alternatief geworden voor client-side tracking. Aangezien server-side trackers voor de meeste browsers en advertentieblokkers ondetecteerbaar zijn, maken ze uw gegevens nauwkeuriger en vollediger.
  • Een andere populaire methode voor het volgen van gegevens aan serverzijde, is server-side tagging. Deze methode omvat het gebruik van een speciale tagmanager en geeft u meer controle over welke gegevens u deelt met uw marketingtools.
  • Voor de implementatie van beide methodes is behoorlijk wat technische kennis vereist. En net als bij client-side tagging, kunnen ze niet worden gebruikt zonder expliciete toestemming van de gebruiker.

Bedrijven gebruiken al jaren tags en pixels aan clientzijde om websitebezoekers te volgen, de gebruikerservaring te verbeteren, conversiepercentages te optimaliseren en advertenties op het juiste publiek te richten.
 
Nu verliezen dit soort trackers langzaam hun aantrekkingskracht. Nu advertentieblokkers steeds populairder worden en browsers hun ondersteuning voor third-party tracking intrekken, wordt het verzamelen van waardevolle gegevens via clientzijdemethodes steeds uitdagender.
 
Bedrijven die nauwkeurigere gegevens over gebruikersgedrag willen verkrijgen en de puntjes in de klantentrajecten willen verbinden en alternatieven aan het onderzoeken zijn. Voor velen lijkt gegevensverzameling aan serverzijde een geweldige oplossing voor het probleem van de steeds onbetrouwbaardere en gefragmenteerdere gegevens aan clientzijde.
 
Dat gezegd zijnde, serverzijdemethodes kunnen ook verwarrend zijn, vooral omdat ze in vele vormen voorkomen. In dit artikel willen we de meest voorkomende misvattingen over deze vorm van tracking ontkrachten en de belangrijkste verschillen tussen de methodes uitleggen.

Table of contents

  1. Wat is server-side tracking?
    1. Server-side tracking vs. client-side tracking
    2. Wat is client-side tracking?
  2. De methodes van server-side tracking
  3. Moderne manieren van server-side tracking
    1. Server-side tracking met een first-party collector: De hybride methode
    2. Server-side trackingtools
    3. De voordelen van server-side tagging met een first-party collector
      1. Hogere nauwkeurigheid van gegevens
      2. Betere gegevensbeveiliging
      3. Uitgebreide gegevensverzameling van hoge kwaliteit
      4. Lichtgewicht
      5. Geen afhankelijkheid van Google-producten
    4. De nadelen van tracking op de server met een first-party collector
      1. Het kan niet worden gebruikt zonder toestemming van de gebruiker
      2. De implementatie is complexer dan bij client-side analyse
      3. Server-side gegevensverzameling is alleen van toepassing op uw analyses
  4. Wat is server-side tagging?
    1. Hoe verschilt dit van client-side tagging?
    2. De voordelen van server-side tagging
      1. Meer controle over gegevens
      2. Betere gegevensbescherming
      3. Verbeterde websiteprestaties
      4. Gegevensverrijking
      5. Langere levensduur van cookies
    3. De nadelen van server-side tagging
      1. Server-side tagging en AVG
      2. Implementatie van server-side tagging
      3. Kosten
      4. Beperkte ondersteuning voor server-side tagging
      5. CNAME cloaking
    4. Server-side tagging tools en diensten
  5. Server-side tracking vs. server-side tagging: Een korte samenvatting
  6. Hoe u gegevens kunt verzamelen via server-side tracking en tagging met Piwik PRO
  7. Veelgestelde vragen
    1. Is server-side tracking een cookieloze methode?
    2. Wat is logboekanalyse?
    3. Wat is server-side tracking met behulp van SDK/API?

Wat is server-side tracking?

Het concept van server-side tracking is vrij complex, maar het wordt gemakkelijker te begrijpen als we het vergelijken met client-side analysetracking.

Server-side tracking vs. client-side tracking

Server side en client-side tracking zijn methodes die worden gebruikt om gegevens die van een browser zijn verzameld naar een analyseplatform te verplaatsen. Beide methodes helpen u om gegevens te verzamelen over de interacties van bezoekers met uw website of app. Het verschil zit in de manier waarop gegevens worden verzameld.

Wat is client-side tracking?

Met client-side tracking worden gegevens rechtstreeks van de browser van de gebruiker (ook wel client genoemd) naar een externe server van derden gestuurd, zoals uw analyse-account (bijvoorbeeld: uwwebsite.piwik.pro). Deze gegevensoverdracht wordt mogelijk gemaakt door kleine stukjes JavaScript-code, tags genaamd, op elke pagina van uw website te plaatsen, meestal met behulp van een tagmanagementsysteem.

Client-side tracking is lange tijd ieders favoriete methode geweest voor het verzamelen van gegevens – maar dit begint te veranderen.
 
Privacymechanismen van browsers zoals ITP beperken de levensduur van cookies en voorkomen fingerprinting en CNAME-cloaking. Bovendien blokkeert 37% van de wereldwijde internetgebruikers trackingtechnologieën met een advertentieblokkeringsprogramma. Dit alles maakt de gegevens die via client-side methodes worden verzameld gefragmenteerder en dus minder betrouwbaar en bruikbaar.and CNAME cloaking.

CNAME-verhulling is een methode die wordt gebruikt om een third-party domein te vermommen als onderdeel van het first-party domein, waardoor de derde partij kan tracken als een eerste partij. CNAME-verhulling laat trackers van derden adblockers vermijden voor gegevensverzameling en tracking.

De methodes van server-side tracking

Bij server-side trackingmethodes worden de gegevens naar een domein of subdomein van uw website gestuurd en vervolgens doorgegeven aan uw analyseplatform. Dit proces creëert een extra laag tussen een website en een gegevensverzamelingsplatform, wat voor meer veiligheid en controle zorgt.
 
Hoewel het concept van server-side tracking misschien nieuw lijkt, gaat het terug tot het begin van de jaren 90 en het allereerste begin van webanalyse. De methode, die vaak logboekanalyse wordt genoemd, bestond uit het ophalen van toegangslogbestanden van de webservers van het bedrijf.
 
Het bood marketeers basisinzichten in hun websitebezoekers, zoals locatie, apparaat, verwijzende site en browser. Het proces om de gegevens te verzamelen was complex en vermoeiend, maar het was nog altijd beter dan helemaal geen gegevens te hebben.
 
De toepassing van client-side trackingmethodes heeft dit proces vereenvoudigd en uitgebreidere inzichten in websitebezoekers opgeleverd, althans tot nu toe.

Moderne manieren van server-side tracking

Server-side tracking heeft de afgelopen jaren een golf van opwindende ontwikkelingen doorgemaakt. De nieuwere methodes maken het werken met gegevens server side veel handiger en effectiever.

Server-side tracking met een first-party collector: De hybride methode

Server-side tracking met een first-party collector belooft de nauwkeurigheid van uw gegevens te verhogen zonder dat het u veel moeite kost, vooral als u het vergelijkt met de hoeveelheid werk die u zou steken in het werken met serverlogboeken.
 
Bij de methode voor server-side tracking met een first-party collector worden cookies ingesteld vanaf uw proxyserver binnen het domein of subdomein van uw website en komen de trackingverzoeken rechtstreeks naar uw domein in plaats van naar een analyseplatform van een derde partij.

We kunnen dit een hybride model noemen: een combinatie van de voordelen van client-side gegevensverzameling en server-side logica en verwerking.

Server-side trackingtools

De lijst met webanalyseplatforms die server-side tracking bieden is vrij beperkt vergeleken met tools die gegevens aan clientzijde verzamelen, maar wordt elk jaar langer. Het omvat platformen zoals:

  • Piwik PRO Analytics Suite
  • Matomo
  • Heap Analytics
  • Adobe Analytics (via server-side tagging)
  • Google Analytics (via server-side tagging)
  • Segment (via server-side tagging)

De voordelen van server-side tagging met een first-party collector

Server-side tracking met behulp van een first-party collector biedt veel voordelen voor bedrijven die niet-gefragmenteerde gegevens over het traject van hun klanten willen verzamelen. De belangrijkste sterke punten zijn:

Hogere nauwkeurigheid van gegevens

Door gebruik te maken van server-side tracking kunt u de levensduur van uw analytische cookies verlengen. Dit heeft weer een positief effect op de nauwkeurigheid van uw gegevens.

Betere gegevensbeveiliging

Het is een veilige methode voor het tracken van gevoelige gegevens en het opnieuw creëren van het hele klanttraject (inclusief gebieden na het inloggen), omdat u geen gegevens deelt aan clientzijde.

Uitgebreide gegevensverzameling van hoge kwaliteit

Server-side tracking biedt dezelfde granulariteit van gegevens als client-side tracking: verkeersbronnen, verwijzende sites, bekeken pagina’s, afgelegde paden, conversiepercentages, realtime gegevens, browsergegevens, scroldiepte, aangepaste gebeurtenissen en meer.

Lichtgewicht

Het vereist geen implementatie van een apart platform of on-premises implementatie van grote componenten, waardoor het minder invloed heeft op het gebruik van infrastructuur.

Geen afhankelijkheid van Google-producten

Met deze methode vermijdt u het gebruik van Google Tag Manager aan serverzijde of het betrekken van Google-servers. Dit is vooral belangrijk als uw bedrijf besluit om geen producten van een in de VS gevestigd bedrijf te kopen vanwege privacyproblemen of uw strikte interne beleid.

De nadelen van tracking op de server met een first-party collector

Server-side tracking wordt beschouwd als een van de meest betrouwbare alternatieven voor client-side analyses. Het lost echter niet alle trackingproblemen op. Hier zijn enkele dingen die u moet overwegen voordat u besluit om tijd en middelen te investeren in server-side tracking:

Het kan niet worden gebruikt zonder toestemming van de gebruiker

Hoewel server-side trackers en tags meestal niet op te sporen zijn in browsers, moet u nog steeds dezelfde nalevingsregels volgen als bij client-side tracking. Dat wil zeggen dat u de toepasselijke toestemmingen voor het gebruik van cookies moet verzamelen, uw methodes voor het verzamelen van gegevens moet documenteren in uw privacybeleid, enz. Gegevens kunnen alleen zonder toestemming worden verzameld als ze zijn geanonimiseerd volgens de AVG-normen.

“Als het aankomt op een succesvolle implementatie van server-side analysetracking, is het cruciaal om tools voor het verzamelen van first-party gegevens te kiezen die voldoen aan belangrijke voorschriften zoals AVG, PECR of TTDSG. Hoe meer gevoelige gegevens je verzamelt (bijvoorbeeld in het bankwezen, de gezondheidszorg of bij de overheid), hoe selectiever je moet zijn met je tools.”

Hamza El Kharraz

Digitaal analist bij ANALYGO

De implementatie is complexer dan bij client-side analyse

Server-side tracking is eenvoudiger dan logboekanalyse, maar vereist nog steeds tijd en middelen. Als u geen interne expertise hebt, overweeg dan om te kiezen voor een analyseleverancier met toegewijde ondersteuning en klantenservice. Dit zal u helpen bij het opstarten en onderhouden van uw server-side trackinginstellingen.

Server-side gegevensverzameling is alleen van toepassing op uw analyses

De methode werkt slechts voor één stuk van uw data stack. Als u al uw marketingtools aan serverzijde wilt gebruiken, moet u misschien nog andere methodes gebruiken, zoals server-side tagging.

Een kanttekening: Aangepast domein – een iets eenvoudigere oplossing voor problemen met client-side tracking

Een soortgelijk effect als server-side tracking kan ook worden bereikt met het gebruik van een aangepast domein. In dit scenario stelt een client een speciaal subdomein in voor zijn analyseplatform (bijvoorbeeld analytics.myshop.com) binnen het domein van zijn eigen website (bijvoorbeeld myshop.com).
 
Omdat de analyses niet gehost wordt op een domein van een derde partij (bijvoorbeeld myshop.piwik.pro), kan de client sommige problemen met client-side tracking omzeilen, waaronder het geblokkeerd worden door platforms zoals Ghostery of zoekmachines zoals Brave. Deze methode is niet gerelateerd aan server-side tracking.

Wat is server-side tagging?

Een andere methode van gegevensverzameling aan serverzijde is server-side tagging, aangeboden door tools zoals Google Tag Manager of Jentis.

Hoe verschilt dit van client-side tagging?

Een typische configuratie voor client-side tagging vertrouwt op trackers die direct op de pagina zijn geïnstalleerd en gegevens naar verschillende verzamelservers sturen, zoals uw analysetool, A/B testtool of CRM.

Bij server-side tagging daarentegen wordt een speciale ‘tagbeheerserver’ gebruikt die alle gegevens host die u vervolgens naar uw marketingtools stuurt. In plaats van scripts van derden rechtstreeks op uw website te installeren, krijgt u een buffer die uw website en gebruikersgegevens scheidt van externe verkopers en hun trackers.

Met een server-side component stuurt de webbrowser slechts één verzoek en kunt u bepalen welke gegevens met welke dienst worden gedeeld. Hiermee kunt u het verzamelen van gegevens beperken en beheren hoeveel gegevens u aan derden doorgeeft.

De voordelen van server-side tagging

Marketeers en analisten waarderen server-side tagging omdat het zorgt voor:

Meer controle over gegevens

U kunt bepaalde gegevens maskeren of verwijderen (bijvoorbeeld IP-adres of browser user agent) zodat verkopers geen volledige informatie over uw websitebezoekers ontvangen.

“Server-side tagging geeft je meer controle over de gegevens voordat je ze naar de eindbestemming stuurt. Hiermee kun je specifieke informatie, zoals PII, filteren of hashen. Je kunt de gegevens ook verrijken met informatie die je aan de front-end niet zichtbaar wilt maken, zoals je productmarges.”

Timo Dechau

Oprichter, Tracking & Analytics Engineer bij Deepskydata

Betere gegevensbescherming

Gebruikersgegevens zijn beter beschermd wanneer ze worden verzameld en gedistribueerd in een door de klant beheerde server-side omgeving – u kunt selecteren welke gegevens met specifieke leveranciers worden gedeeld.

Verbeterde websiteprestaties

Met server-side tagging kunt u tagbeheer van uw website of app verplaatsen naar een verwerkingscontainer aan serverzijde in de cloud, of op een ander extern platform dat u kiest. Dit leidt tot betere prestaties, vooral als u gegevens met veel leveranciers deelt.

Gegevensverrijking

Door gebruik te maken van server-side tagbeheer kunt u binnenkomende gegevens verrijken met informatie uit verschillende tools, bijvoorbeeld uw CRM- of transactiesysteem.

Langere levensduur van cookies

In veel gevallen helpt het toepassen van server-side tagging u om de levensduur van uw cookies te verbeteren en betrouwbaardere gegevens te verzamelen.

“Server-side tagging kan een geweldige kans zijn voor bedrijven om een aantal hindernissen voor gegevensverzameling te overwinnen die inherent zijn aan tracking in de browser, zoals de impact van advertentieblokkers en het uitfaseren van third-party cookies, om er maar een paar te noemen. Het kan echter een stevige leerproces zijn met verborgen kosten om rekening mee te houden, zoals het inhuren van experts om de infrastructuur te onderhouden.”

Hamza El Kharraz

Digitaal analist bij ANALYGO

De nadelen van server-side tagging

Maar zoals elke methode, kent ook server-side tagging zijn manco’s. Hier volgt een lijst met belangrijke aspecten van het werken met deze methode om rekening mee te houden.

Server-side tagging en AVG

Oplossingen voor server-side tagging creëren een unieke ID voor elke bezoeker, die onder de definitie van persoonsgegevens valt onder wetten zoals AVG en PECR. Dit betekent dat u dergelijke gegevens alleen kunt verzamelen met toestemming van de bezoeker. En als u ervoor kiest om uw gebruikersgegevens te anonimiseren om de toestemmingsvereisten te omzeilen, verliest u toegang tot belangrijke inzichten in klanttrajecten.

Implementatie van server-side tagging

Om server-side tagging in te stellen, hebt u een gespecialiseerd tagbeheersysteem nodig. Dit proces omvat ook de installatie en het onderhoud van een webserver of een speciale cloud-gebaseerde database. Als gevolg hiervan zal het verplaatsen van uw taggingsysteem aan serverzijde extra werk van uw technische teams vergen.

MENING VAN EXPERTS

Timo Dechau

Oprichter, Tracking & Analytics Engineer bij Deepskydata

Ik zie slechts beperkte gebruikssituaties voor server-side tagging. Als u een analyseoplossing gebruikt die u minder controle geeft over welke gegevens in welke vorm worden verzonden, kunt u aan serverzijde Google Tag Manager gebruiken om deze informatie te verwijderen of te hashen. Andere verrijkingsgevallen kunnen ook reevantie hebben, maar ik geef er de voorkeur aan om verrijking in het datawarehouse te doen.
 
Zie server-side tagging als een extra blok in uw systeem. Stel wel zeker dat het 100% van de tijd werkt, want als het uitvalt, dan bent u uw gegevens kwijt. Door deze trackingmethode te kiezen, verhoogt u ook de complexiteit van uw installatie. Het vinden van trackingproblemen zal ingewikkelder worden, net als het toevoegen van nieuwe onderdelen aan de tracking.

Kosten

Het introduceren van extra servers brengt extra kosten met zich mee. Het uiteindelijke bedrag hangt af van het volume van uw gegevensverwerking.

Beperkte ondersteuning voor server-side tagging

Voordat u investeert in server-side tagging, moet u ervoor zorgen dat de tools in uw datastack server-side tagging ondersteunen. Nog niet alle marketingleveranciers hebben tags voor deze technologie geïntegreerd.

CNAME cloaking

Sommige browsers en advertentieblokkers kunnen CNAME-camouflage nog steeds detecteren, waardoor server-side tracking minder effectief is in het verbeteren van de levensduur van cookies of het verbeteren van de kwaliteit van uw gegevens.

Server-side tagging tools en diensten

Voorbeelden van platforms die tagging op de server aanbieden zijn onder andere:

  • Google server-side Tag Manager (sGTM)
  • Segment
  • Adobe Analytics
  • Jentis

Server-side tracking vs. server-side tagging: Een korte samenvatting

Server-side tagging en tracking zijn niet hetzelfde. Ze vragen om het gebruik van verschillende tools en dienen verschillende doelen. Hier volgt een korte tabel met het belangrijkste onderscheid tussen deze technologieën.

Server-side tracking Server-side tagging Client-side tracking Client-side tagging
Kwaliteit en betrouwbaarheid van gegevens
Langere levensduur van cookies
Gebruiksgemak
Privacynaleving Afhankelijk van uw configuratie Afhankelijk van uw configuratie Afhankelijk van uw configuratie Afhankelijk van uw configuratie
Mogelijkheid om gegevens naar meerdere marketingtools te sturen

Er zijn ook belangrijke dingen die u moet overwegen voordat u besluit om server-side te gaan werken. Zowel server-side tracking als tagging helpen u om de betrouwbaarheid van gegevens te verbeteren en de beperkingen van tracking aan clientzijde te omzeilen. Maar zelfs met server-side methodes moet u nog steeds rekening houden met de vereisten van privacyregels zoals AVG, PECR en TTDSG.
 
Bovendien zal overschakelen naar server-side de problemen met het verlies van gegevens door de depreciatie van third-party cookies niet oplossen. Dit is de reden:

  • Server-side analysetracking is een methode die wordt gebruikt om de levensduur van first-party cookies te verlengen. Het maakt het mogelijk om privacy-instellingen in browsers en advertentieblokkers te omzeilen. Het biedt echter geen oplossing voor de zorgen wat third-party tracking betreft.
  • Server-side tagging lost de uitdagingen van remarketing niet effectief en op een privacybewuste manier op. Met het uitfaseren van third-party cookies wordt het steeds moeilijker om anonieme bezoekers op verschillende sites te retargeten.

    Het alternatief dat server-side tagging voorstelt, houdt in dat persoonlijke gegevens, zoals gehashte e-mails of adressen, naar advertentieplatforms worden verzonden, maar zonder dat de browser hierbij is betrokken. Deze actie zou illegaal zijn zonder expliciete toestemming van de gebruiker. Zonder toestemming wordt server-side tagging een onethische workaround in plaats van een toekomstbestendige benadering van gegevensverzameling.

Tot slot vereist het instellen van server-side tracking of tagging technische vaardigheden. Als uw team niet over deze vaardigheden beschikt, overweeg dan om samen te werken met een technologieleverancier die u op weg kan helpen en het project kan beheren.

“Iedereen kan profiteren van server-side tracking, maar de impact op kleine websites is misschien niet groot genoeg om de kosten en middelen te rechtvaardigen die nodig zijn om het in te stellen en te onderhouden. Meta, Pinterest, Google en andere big tech-bedrijven raden marketeers nu aan, of liever gezegd, eisen van hen dat ze server-side tagging implementeren om de mogelijkheden van remarketing en retargeting ten volle te benutten. Het is dus essentieel voor hen geworden. Als een organisatie volwassenheid heeft bereikt op het gebied van analyse en wanneer gegevens worden gebruikt voor kritieke beslissingen, kan investeren in een server-side setup aanzienlijke voordelen opleveren.”

Anil Batra

Digital Data and Analytics Advisor, CEO bij Optizent

Hoe u gegevens kunt verzamelen via server-side tracking en tagging met Piwik PRO

Piwik PRO Analytics Suite is een privacygericht platform dat geavanceerde analysemogelijkheden biedt. De suite bestaat uit strak geïntegreerde Analytics, Tag Manager, Consent Manager en Customer Data Platform. Het is ook gemakkelijk aan te sluiten op andere onderdelen van uw technische stack, zodat u gegevens in al uw marketingtools kunt integreren en activeren.
 
Wat server-side tracking betreft, kunt u gebruikmaken van de volgende methodes:

  • Server-side tracking met een first-party collector – dit is een geweldige optie voor bedrijven die hun analysetracking naar serverzijde willen verplaatsen. Dankzij de ingebouwde integratie met Piwik PRO Consent Manager en Cookie Information CMP kunt u uw tracking aanpassen aan de privacyvoorkeuren van uw bezoekers. U kunt ook verschillende methodes voor gegevensanonimisering toepassen om ervoor te zorgen dat u waardevolle gegevens verzamelt, zelfs als bezoekers geen toestemming geven voor tracking. Het is beschikbaar in het Enterprise-plan.
  • Server-side tagging met sGTM – een goede oplossing voor bedrijven die Piwik PRO Analytics willen koppelen aan Google Tag Manager. Het is beschikbaar in Core- en Enterprise-abonnementen.
  • Server-side tagging via integratie met Jentis – een privacy-vriendelijker maar krachtig alternatief waarvoor u de producten van Google niet hoeft te gebruiken. Het is beschikbaar in Core- en Enterprise-abonnementen.

Het Enterprise-plan voor Piwik PRO Analytics Suite wordt geleverd met toegewijde ondersteuning en klantenservice om u te helpen het meeste uit uw server-side tracking- of taggingproject te halen. Als u meer wilt weten over de mogelijkheden van server-side tracking met Piwik PRO, neem dan zeker contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Is server-side tracking een cookieloze methode?

Server-side analysetracking wordt vaak gezien als cookieloos omdat het niet afhankelijk is van browsercookies om gebruikersacties bij te houden. In plaats daarvan verzamelt en verzendt het gegevens rechtstreeks vanaf de server. Veel server-side tagging- en trackingoplossingen, zoals sGTM, Matomo, Piwik PRO of Jentis, gebruiken echter nog steeds cookies, alleen op een andere manier dan client-side tracking.

Wat is logboekanalyse?

Logboekanalyse is een proces waarbij loggegevens van uw website worden geanalyseerd en wordt vaak beschouwd als een van de eerste methodes voor server-side tracking. Hiermee kunt u server-side logs importeren met behulp van gespecialiseerde software die met de webserver werkt. Met deze methode kunt u records ophalen die aan bepaalde criteria voldoen, trends identificeren en patronen analyseren.
 
De informatie die via serverlogbestanden wordt verzameld, is relatief beperkt in vergelijking met de gegevens die via JavaScript aan clientzijde worden verzameld. In serverlogbestanden ontbreken essentiële gegevenspunten zoals browserplugins, schermresoluties en paginatitels die nuttig kunnen zijn voor uw analyse. Bovendien maken ze het moeilijk om bezoekers te identificeren, omdat serverlogs geen informatie opslaan over cookies die in de browser van de gebruiker zijn ingesteld.

Wat is server-side tracking met behulp van SDK/API?

Server-side tracking met behulp van SDK/API omvat het verzamelen van gegevens over gebruikers en hun interacties binnen apps of server-backends met behulp van speciale API’s of server-side trackingbibliotheken.
 
In moderne analyseproducten is meestal een tracking HTTP API beschikbaar als interacties en gebruikersgegevens handmatig kunnen worden verzonden vanaf de backend van de applicatie. Deze methode is tijdrovend en vereist middelen en expertise voor softwareontwikkeling.
 
SDK’s voor server-side analyse maken het verzenden van gegevens naar die API’s eenvoudiger door een set tools aan te bieden die ontwikkelaars kunnen gebruiken om tracking automatisch in de app te implementeren.
 
Het gebruik van server-side bibliotheken kan echter behoorlijk complex zijn en vereist extra ontwikkelingsinspanning. Hoewel het eenvoudiger is dan het gebruik van de HTTP API voor het verzenden van gebeurtenissen, is het nog steeds een aanzienlijke en tijdrovende taak die expertise van ontwikkelaars vereist. Deze aanpak is wellicht geschikter voor bedrijven met een groter en geavanceerder ontwikkelingsteam.

Schrijver

Karolina Lubowicka

Senior Content Marketer and Social Media Specialist

An experienced copywriter who takes complex topics of data privacy & GDPR and makes them understandable for all. LinkedIn Profile

Zie meer berichten van deze auteur

Schrijver

Aleksandra Szczepańska

Senior Content Marketer

Aleksandra is a senior content writer for Piwik PRO’s marketing blog, copywriter, content creator, and former lecturer on content marketing. With 10 years of experience in marketing, she has effectively juggled branding, marketing strategies, and content creation. She uses SEO best practices and digital marketing strategies to help articles rank high. Aleksandra values the impact of a compelling experience in content and employs various techniques in her writing to deliver valuable insight and engage with readers.| LinkedIn Profile

Zie meer berichten van deze auteur