We hebben spannend nieuws om met u te delen. We herbouwen ons Customer Data Platform (CDP). De nieuwe versie van de module biedt eenvoudigere data-import, geavanceerde gedragsgroepen en meer opties voor het activeren van data.
Het bijgewerkte platform geeft marketeers en productteams nog meer methoden om first-party data te integreren, te segmenteren en te gebruiken in alle kanalen en platforms. Dit zal hen helpen voor een gepersonaliseerde ervaring te zorgen in elke fase van het klanttraject, van werving en betrokkenheid tot behoud van de klant.
Wat hetzelfde blijft, is onze focus op privacy en beveiliging van data. Met het platform kunnen gebruikers bepalen welke data in en uit het CDP gaan en de doelgroep aanpassen aan de privacykeuzes van bezoekers. Tot slot kunnen zij kiezen voor datahosting die voldoet aan de toepasselijke privacywetgeving en hun interne beleid inzake databescherming.
De release van het nieuwe CDP is gepland voor 2023. Lees verder voor meer informatie over het vernieuwde Piwik PRO Customer Data Platform.
Customer data platform als alternatief voor Big Tech Black Box-systemen
Het verdwijnen van tracking door derden, veroorzaakt door nieuwe privacyinstellingen in browsers en wetten inzake databescherming wereldwijd, heeft de manier waarop bedrijven aan marketing en reclame doen veranderd.
Techgiganten, die tot voor kort gespecialiseerd waren in opdringerige advertenties, verschuiven nu hun aandacht naar first-party data. Een goed voorbeeld van deze verschuiving zijn de gesloten advertentie-ecosystemen die bekend staan als walled gardens, aangeboden door Google, Facebook en Amazon.
Hoewel de oplossingen enorme mogelijkheden bieden om geld te verdienen, ontbreekt het ze aan transparantie bij het meten en rapporteren van data. Dat maakt het een uitdaging om de prestaties van uw campagnes in walled gardens te analyseren en te verbeteren.
Meer informatie over walled gardens: Marketing en reclame in een wereld waarin privacy voorop staat
Maar ommuurde advertentie-ecosystemen zijn slechts één van de opties voor bedrijven die aan effectieve en compliant marketing willen doen. Steeds meer bedrijven investeren in CDP’s om te kunnen vertrouwen op hun eigen databronnen. Volgens statistieken verzameld door het Customer Data Platform Institute zette in 2017 slechts 1 op de 10 bedrijven een CDP in, maar in 2021 gebruikt bijna 1 op de 4 er een.
Introductie van het vernieuwde Piwik PRO Customer Data Platform
Piwik PRO is al meer dan vijf jaar bezig met de ontwikkeling van het Customer Data Platform. De recente update van ons CDP richt zich op het bieden van nog meer mogelijkheden aan marketeers en productteams om first-party data te integreren en te benutten in hun hele marketing tech stack.
De belangrijkste functies van de module zijn de volgende:
- Eenvoudige data-import vanuit uw CRM, e-commerceplatforms, datawarehouses en andere tools met behulp van inkomende webhooks en automatiseringstools.
- Native integratie met Analytics voor een constante stroom van waardevolle gebruikersdata dankzij de ingebouwde integratie met web en app Analytics.
- Standaard integratie met Tag Manager om tags voor remarketing-advertenties, A/B-testen, on-site retargeting, personalisatie en andere tools in realtime te activeren.
- Standaard integratie met Consent Manager voor het respecteren van door gebruikers gegeven toestemming en het aanpassen van doelgroepen aan de privacyvoorkeuren van bezoekers.
- Rijke klantprofielen, die het mogelijk maken om bezoekersdata die verspreid zijn over kanalen en touchpoints te verbinden tot uniforme klantprofielen.
- Doelgroepen opgebouwd rond gebruikerskenmerken en -gedrag om uw klanten en bezoekers te segmenteren op basis van alle voorwaarden, inclusief demografische en gedragsdata.
- Uitgebreide mogelijkheden voor data-activering waarmee u geselecteerde gebruikersattributen naar meer dan 1000 bestemmingen kunt sturen met behulp van webhooks en automatiseringstools, zoals CRM, advertentieplatforms, e-mailmarketingtools, interne communicatiekanalen en meer.
- Privacyinstellingen die u volledige controle geven over de kwaliteit en granulariteit van klantdata, met gedetailleerde import- en activeringsregistratie.
Wat Piwik PRO onderscheidt van andere CDP-leveranciers is onze technologie-agnostische aanpak. In plaats van ingebouwde tools voor marketingautomatisering en personalisering te bieden, zorgen wij ervoor dat gebruikers hun data eenvoudig kunnen activeren op de best-of-breed-marketingplatforms die zij kiezen.
Zo kunnen ze een data-ecosysteem op maat creëren en het risico van een vendor lock-in vermijden.
Piwik PRO Customer Data Platform: Plannen voor de toekomst
Een nieuw Customer Data Platform is momenteel in ontwikkeling. We hebben nauw samengewerkt met klanten die zich hebben aangemeld voor het early adopter-programma en hebben hun feedback verzameld om ervoor te zorgen dat de nieuwe functies voldoen aan hun behoeften en gebruikssituatie.
Ik had de gelegenheid om de nieuwe functies van het Piwik PRO CDP te verkennen tijdens de demosessies met productmanagers. Ik ben erg enthousiast over de komende veranderingen in de module. We kijken ernaar uit om de nieuwe functionaliteiten te benutten en een nog betere klantervaring te bieden.
Michael Holzinger
AdTech en Analytics Expert bij Moser Holding AG
De release van het nieuwe Customer Data Platform staat gepland voor 2023. Als u meer wilt weten over de mogelijkheden van de vernieuwde module, vindt u hier materiaal met meer gedetailleerde beschrijvingen:
-
Gratis vergelijking van 7 enterprise-ready customer data platforms
- Data-activering – oplossingenpagina
- Customer Data Platform – productpagina
Als u het nieuwe CDP in actie wilt zien, neem dan contact met ons op. Ons team geeft u graag een gepersonaliseerde productdemonstratie.