Terug naar blog

Webanalytics voor banken: kant-en-klaar vs. bouw-het-zelf

Banking & Finance Web Analytics

Geschreven door

Gepubliceerd april 23, 2019 · Bijgewerkt april 24, 2019

Webanalytics voor banken: kant-en-klaar vs. bouw-het-zelf

Er is nog nooit een betere tijd geweest voor banken om hun klanten 360-graden te bekijken. De trend is het aanbieden van een “segment van één”. Een gepersonaliseerde ervaring waarbij de gebruiker op het juiste moment de juiste aanbieding ontvangt.

Met wettelijke beperkingen en intern beleid is het veel moeilijker om volledig te profiteren van de voordelen die het verzamelen van gegevens met zich meebrengt.

De marketinggebieden van websites en applicaties worden meestal geanalyseerd met behulp van gemeenschappelijke oplossingen zoals Google Analytics of Adobe Analytics.

De situatie wordt moeilijker wanneer u gegevens verzamelt van de pagina’s die beschikbaar zijn na het inloggen, ook wel beveiligde lidgebieden genoemd. De daar verwerkte gegevens bevatten vaak PFI (persoonlijke financiële informatie), waarvan het gebruik wordt geregeld door een aantal sectorale wetten – inclusief de MOBILE Act en PSD2 (Payment Services Directive 2).

Volgens SQN Banking Systems, omvatten de vijf grootste bedreigingen voor de cybersecurity van een bank:

  • Niet-versleutelde gegevens
  • Malware
  • Niet-beveiligde services van derden
  • Gemanipuleerde gegevens
  • Spoofing

Hierdoor is het gebruik van populaire tools met scripts van derden (zoals GA) buitengewoon riskant.

Wat maakt deze gegevens nuttig? Hier voeren gebruikers de belangrijkste activiteiten uit vanuit het standpunt van de bank. Dit is waar hun ware voorkeuren verschijnen. De gegevens zijn klaar om van transactionele pagina’s te worden gehaald, zodat banken betere, meer aangepaste aanbiedingen kunnen voorbereiden en de klanttevredenheid kunnen verhogen.

Het combineren van gegevens over marketing- en beveiligde delen van de website geeft ons de volledige klantreis.
We moeten het idee om dit soort gegevens te verzamelen echter niet opgeven. Dit is waar u rekening mee moet houden bij het kiezen van een analyticsoplossing voor bankieren:

  • al uw sectorale beperkingen
  • eisen voor gegevensbeveiliging
  • budgetrestricties
  • wat u met de software wilt bereiken

Er zijn verschillende manieren om dit probleem aan te pakken, waaronder:

  • uw eigen platform bouwen
  • kant-en-klareanalytics kopen

Laten we deze opties eens nader bekijken en hun voor- en nadelen analyseren.

1. Uw eigen software bouwen

Dit betekent in feite dat u uw eigen of uitbestede personeel gebruikt om de oplossing vanuit het niets te coderen.
U krijgt precies waar u om vroeg. Dit type aanpak vereist toewijding van uw kant gedurende de gehele ontwikkeling van het product.
Laten we de meest populaire manieren bekijken om aangepaste tools te ontwikkelen:

Interne ontwikkeling: voor- en nadelen

De eerste en vrij populaire keuze is om een ​​eenvoudige webanalyticstool te bouwen die op uw eigen locatie is opgeslagen. Met deze tool kunt u het gedrag van gebruikers volgen, omdat het afgestemd is op uw specificaties. Als alternatief kunt u een al bestaande open source-analyticstool (zoals Matomo of Open Web Analytics) gebruiken en aan uw specifieke behoeften aanpassen.

Mogelijke voordelen

Verantwoording

Het grootste voordeel van deze oplossing is dat u werkt met een team dat rechtstreeks door uw bedrijf wordt aangenomen. Daarom voelen ontwerpers en ontwikkelaars die betrokken zijn bij het project een grote verantwoordelijkheid voor het succes ervan.

Hoge aanpassing aan uw behoeften

De tool zal een directe vertaling zijn van uw behoeften naar een analyticsysteem. Het wordt gemaakt op basis van uw richtlijnen en bedrijfsdoelstellingen.

Hoge beveiliging

Als u voor uw eigen tool gaat, kunt u alle privacy-instellingen implementeren die nodig zijn om te voldoen aan de relevante regelgeving. Dit is met name het geval als het bereiken van volledige naleving van de gegevensprivacy problematisch is bij het gebruik van een standaardhulpmiddel.

Ook het bezit van technologie en gegevens, in plaats van het gebruik van een oplossing van derden, biedt het voordeel van intellectuele eigendomsrechten, beter aanpassingsvermogen en naleving van privacyregels.

Mogelijke nadelen

Gebrek aan vaardigheden voor het ontwikkelen van analytische software

Bedrijven gaan ervan uit dat de expertise van hun eigen IT-team hen helpt software te maken die past bij hun markt.
IT-teams bij banken zijn zich immers zeer bewust van de beperkingen van banken die voortvloeien uit wetten en intern beleid. De beheersing van de ontwikkeling van webanalyticsoftware is echter een heel ander ding.

Houd in gedachten dat ontwikkelaars veel tijd moeten besteden aan het leren, creëren en onderhouden van een technologie. Deze technologie is slechts een aanvulling op de kernactiviteit van de bank. Tenzij uw team ervaring heeft met aangepaste analyticsplatforms, bestaat de kans dat de uitkomst van hun werk simplistisch en beperkt is. Integraties en gebruiksvriendelijkheid kunnen bijzonder problematisch zijn.

Continue zakelijke betrokkenheid en commerciële ondersteuning

Een ander ding is de behoefte aan voortdurende zakelijke betrokkenheid en commerciële ondersteuning om onthechting te voorkomen. Het bouwen van uw eigen tool lijkt misschien een project voor de technologisch onderlegde, maar voortdurende zakelijke betrokkenheid is van evenveel als niet groter belang.

Kosten

Het verwerven van de technologie en expertise die nodig is om zo’n tool te ontwikkelen kan een behoorlijk dure onderneming zijn. Het uitrollen en ontwikkelen van een platform is één ding, maar lopend onderhoud en exploitatie brengen ook kosten met zich mee.

Dit kan leiden tot een situatie waarin u uw IT-team moet uitbreiden. En zoals u zeker weet, is het direct inhuren van ontwikkelaars een langdurige en prijzige ervaring voor elk bedrijf. De gemiddelde tijd die het kost om een ​​nieuwe ontwikkelaar te werven is 43 dagen en er zijn uitgebreide productiviteitsverliezen aan verbonden.

U kunt de kosten en tijd van de oefening verminderen met behulp van outsourcing. In dit geval kan de deskundigheid van de bemanningsleden en uw impact op hun werk aanzienlijk lager zijn.

Een gespecialiseerd softwarebureau inhuren: voor- en nadelen

Een ontwikkelingspartner is een bedrijf dat is gespecialiseerd in een bepaald gebied van softwareontwikkeling – in dit geval webanalytics. Ze bieden doorgaans volledige ontwikkeling en een toegewijd team van specialisten, waaronder ontwerpers, projectmanagers, DevOps, ontwikkelaars, QA en testspecialisten.
Een van de meest populaire softwarehuizen voor het maken van analytische systemen is ons zusterbedrijf, Clearcode.

Kwaliteit

Vanwege specialisatie zal de kwaliteit van het product een stuk hoger zijn in vergelijking met de kwaliteit die wordt geproduceerd door onervaren ontwikkelaars, ongeacht of ze intern zijn of uitbesteed.

Bovendien kan het worden ontworpen om aan alle vereisten te voldoen die in de evaluatiefase worden beschreven. In plaats van iets alleen maar als ‘leuk om te hebben’ te beschouwen, kun u het echt hebben. Aangepaste software kan worden aangepast en uitgebreid, zodat ze gelijke tred houden met uw bedrijf terwijl technologie en uw bedrijf zelf ontwikkelen en veranderen door de jaren heen.

Technische middelen

Een ontwikkelingspartner beschikt over alle benodigde middelen om de volledige technische kant van het project te beheren. U kunt zich richten op het opbouwen van uw bedrijf en het aanwerven van nieuwe klanten.

Mogelijke nadelen

Kosten

Zoals alles dat op maat is gemaakt, kost een oplossing op maat veel meer dan een standaardproduct. Voor bedrijven die werken met een beperkt marketingbudget, kan de prijs een onoverkomelijk obstakel blijken te zijn.

2) Kant-en-klare webanalytics

Een andere optie is om kant-en-klare oplossingen te gebruiken. Ze zullen niet 100% op uw behoeften zijn toegesneden, maar ze zullen u in staat stellen om uw eigen gereedschap intern te ontwikkelen of volledig te bevrijden. Bovendien hoeven ze, in tegenstelling tot aangepaste platforms, niet zo’n grote investering te zijn.

Hier vindt u de meest populaire oplossingen op dat gebied:

Het kopen van niet-geïntegreerde systemen: voor- en nadelen

De eerste manier is om niet-geïntegreerde analyticsmodules te kopen. Zo’n hybride systeem bestaat meestal uit:

  • Voor marketingpagina’s (bijvoorbeeld bestemmingspagina’s, hoofdwebsite) – Google Analytics, Adobe of een andere populaire tool die scripts van derden gebruikt
  • Voor beveiligde pagina’s die alleen toegankelijk zijn voor leden – een analyticstool voor serverlogboeken dat ter plaatse wordt bijgehouden

In plaats van alleen software te ontwikkelen, kunnen banken kant-en-klare tools kopen en integraties tussen hen ontwikkelen.

Mogelijke voordelen

Kosten

De kosten om een dergelijk systeem te bouwen, zijn veel lager dan het helemaal opnieuw ontwikkelen. Toch moet uw interne team de integratie beheren tussen de tools om de gegevens aan te sluiten. Dit betekent dat u bepaalde kosten moet dragen die verband houden met interne ontwikkeling en onderhoud.

Tijd

U kunt de oplossing bijna onmiddellijk gebruiken nadat u de integratie tussen modules hebt ontwikkeld.

Mogelijke nadelen

Kwaliteit

Het integreren van twee oplossingen op basis van verschillende technologieën kan een uitdaging zijn. Vooral als een van hen gegevens verzamelt met javascript en de andere de gegevens ophaalt uit serverlogboeken.

Ook kunnen technische verschillen een probleem veroorzaken bij het verenigen van de gegevens in een enkele gestructureerde set. Het platform levert dus niet de gegevens van hoge kwaliteit die nodig zijn om de punten in de verschillende fasen van de klantreis met elkaar te verbinden.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat het gebruik van twee verschillende tools kan leiden tot datadiscrepanties.

Kant-en-klare, geïntegreerde systemen kopen: voor- en nadelen

AEen andere optie is kant-en-klare analytics. U moet op zoek gaan naar leveranciers van webanalytics met lokale opslagopties en functies voor verbeterde gegevensbeveiliging. Die zijn misschien moeilijk te vinden, omdat de meeste analytische hulpmiddelen in een cloudomgeving werken. Dat sluit automatisch uit dat hun software op het domein van een bank draait.

Piwik PRO Analytics Suite, in tegenstelling tot de meeste van de webanalyticstools die op de markt beschikbaar zijn, vinkt echter al die vakjes aan. Laten we eens kijken wat u kunt bereiken met een product waarvan de routekaart wordt bepaald door de behoeften van de financiële sector.

Mogelijke voordelen

Tijd

Door te kiezen voor kant-en-klare oplossingen, bespaart u tijd. De tool is direct na installatie en configuratie gereed voor gebruik.

Kosten

De licentie voor een lokale oplossing is een vaste, terugkerende kost. Maar in de meeste gevallen is de ontwikkeling in eigen beheer of het inhuren van een gespecialiseerd bureau veel duurder.

Kwaliteit

Omdat u een speciale tool gebruikt voor het afhandelen van zowel marketingpagina’s als post-logingebieden, hoeft u zich geen zorgen te maken over gegevensintegratie. U krijgt toegang tot hoogwaardige, gedetailleerde gegevens over uw klanten. U kunt alle informatie over gebruikers op één plek verzamelen, op een getrouwe manier hun klantreis nabootsen en een single customer view creëren.

Met zijn API maakt Analytics eenvoudig verbinding met andere oplossingen in uw stack, wat betekent dat u analytische gegevens kunt combineren met informatie uit transactionele of CRM-systemen. U kunt deze gegevens ook exporteren naar BI-hulpprogramma’s of doelgroepen maken voor retargetingcampagnes.

Extra tools beschikbaar

Piwik PRO Analytics Suite bestaat uit verschillende producten, waaronder retargeting. Ze zijn allemaal afgestemd op de behoeften en beperkingen van banken. Met deze tool kunt u de gegevens over uw bezoekers veilig gebruiken om de inhoud van de website aantrekkelijker te maken voor hun interesses.

Toegewijde ondersteuning en onderhoud

In het geval van analyticsoftware op bedrijfsniveau worden de meeste taken met betrekking tot het in gebruik houden van het platform door de leverancier afgehandeld.

In Piwik PRO bieden we onze klanten:

Premium gebruikersopleiding en klantensuccesprogramma – een toegewijde klantensuccesmanager die u helpt bij het definiëren van uw behoeften en deze vertaalt in uitvoerbaar advies voor het gebruik van het platform.

Gedetailleerde documentatie – gedetailleerde infrastructuurrichtlijnen om optimale productprestaties te garanderen in het geval van een installatie op locatie.

Bedrijfsondersteuning en -onboarding – configuratie van uw webanalytics-instantie, inclusief een SLA die aan al uw behoeften voldoet, zoals bij het gebruik van het product. Dergelijke diensten kunnen ter plaatse worden geleverd in samenwerking met uw interne team.

Toegewijde technische projectcoördinator – een eerste aanspreekpunt in geval van nood of prestatieproblemen met webanalytics.

24/7 bewaking en behandeling van incidenten

Hoge gegevensbeveiliging

En niet te vergeten: gegevensbeveiliging. Met Piwik PRO kunt u kiezen voor de veiligste gegevensopslagoptie (on-premise of privécloud), 100% eigendom van gegevens, volledige toegangscontrole, twee-factorenauthenticatie, single sign-on en auditlogs. U hebt ook toegang tot gedetailleerde logboeken van alle activiteiten binnen het platform en beheert alle analytische gebruikers in een centrale database.

De tool helpt u ook te voldoen aan de wetgeving inzake gegevensprivacy (inclusief AVG) en, indien nodig, te zorgen voor de hoogste normen voor anonimisering van gegevens.

Mogelijke nadelen

Onvolledige aanpassing aan uw behoeften

Het risico bestaat dat de software niet wordt aangepast aan uw behoeften. Hoe specifieker deze behoeften zijn, hoe groter de kans dat dit probleem zich voordoet. Ook kan de leverancier traag reageren op juridische wijzigingen die van invloed zijn op uw branche.

Als het echter gaat om Piwik PRO, een bedrijf met meer dan 50 financiële en bancaire klanten aan boord, zijn deze problemen tot een minimum beperkt. De routekaart van het product houdt rekening met de unieke eisen van de bank- en financiële sector. Bovendien biedt het een manier om de tool aan te passen aan de vereisten van specifieke cliënten – bijvoorbeeld door speciale codes te maken in Tag Manager (ook onderdeel van onze Analytics Suite).

Kant-en-klaar of bouw-het-zelf – welke oplossing past bij u?

Samenvattend hebben we een tabel gemaakt waarin de belangrijkste kenmerken van elke oplossing worden vergeleken:

Uw eigen software bouwen Een agentschap inhuren Niet-geintegreerde systemen kopen Veilige, kant-en-klare webanalytics
Kosten Hoog Hoog Gemiddeld Laag tot Gemiddeld
Kwaliteit Gemiddeld tot Hoog Hoog Laag tot Gemiddeld Hoog

We realiseren ons dat uw uiteindelijke beslissing afhankelijk is van veel factoren en dat sommige ervan mogelijk niet in onze lijst zijn opgenomen. Toch hopen we dat we erin geslaagd zijn om op zijn minst enkele van uw twijfels weg te nemen met betrekking tot het kiezen van webanalytics voor het bankwezen.

We wilden ook aantonen dat er – ondanks de stereotypen – kant-en-klare oplossingen zijn die kunnen voldoen aan uw strikte sectorvereisten. Als u meer wilt weten over hoe Piwik PRO Analytics Suite beantwoordt aan de behoeften van banken en financiële instellingen, neem dan contact met ons op!

Schrijver

Karolina Lubowicka

Senior Content Marketer and Social Media Specialist

An experienced copywriter who takes complex topics of data privacy & GDPR and makes them understandable for all. LinkedIn Profile

Zie meer berichten van deze auteur