Er kunnen heel wat factoren bepalend zijn voor het succes van een app. Inzicht in de behoeften van de gebruikers is een van de belangrijkste. Hier komt analyse van mobiele apps om de hoek kijken: het biedt een schat aan inzichten in het gedrag van gebruikers binnen uw app.
Dat gezegd hebbende, als u mobiele app-analyses los van gegevens van andere touchpoints gebruikt, krijgt u maar een deel van het verhaal. Door gegevens over mobiele apps te combineren met verschillende informatiebronnen krijgt u een breder perspectief op het gebruikerstraject en uw bedrijfsprestaties.
Dit klinkt in het begin misschien moeilijk, maar wij zijn er om te helpen.
Lees deze gids om meer te weten te komen over:
- Belangrijkste concepten rond mobiele app-analyse
- Doelen en statistieken inzake mobiele app-analyse
- De voordelen van het integreren van gegevens van mobiele apps met gegevens van verschillende touchpoints
- De aspecten van privacy-naleving voor van mobiele gegevensverzameling
- De verschillen tussen de 6 populairste platforms voor mobiele analyse
We hopen dat het uw meest brandende vragen over mobiele app-analyses zal beantwoorden.
Wat zijn analyses voor mobiele apps?
Mobiele app-analyses zijn een gespecialiseerd gebied van mobiele analyses. Het is de praktijk van het verzamelen van gegevens over het gedrag en de kenmerken van gebruikers van mobiele apps.
Mobiele app-analyse wordt meestal gedaan met behulp van een speciale software die geïntegreerd is in uw app. Analyseplatforms verschaffen u de inzichten die nodig zijn om acquisitie, betrokkenheid, retentie en de prestaties van de app te verbeteren.
Mobiele app-analyse en webanalyse: Belangrijkste verschillen
Mobiele app-analyse en webanalyse hebben hetzelfde doel – u helpen gegevens vast te leggen en om te zetten in zinvolle rapporten. Maar er zijn enkele belangrijke verschillen tussen de twee soorten analyses.
Tracking-methoden
De meeste platforms voor webanalyse verzamelen gegevens over gebruikers van zowel mobiele als desktopbrowsers. Daartoe maken zij gewoonlijk gebruik van JavaScript-trackingcodes en cookies om gebruikers te identificeren.
Mobiele apps daarentegen vereisen het gebruik van software development kits (SDK) om te integreren met analyses. Mobiele analyses herkennen app-gebruikers op basis van hun unieke ID of wijzen gebruikers een sessie-ID toe telkens wanneer zij inloggen op de app.
Statistieken en dimensies
Beide soorten analyses maken gebruik van vergelijkbare reeksen statistieken en dimensies, met enkele belangrijke uitzonderingen. Ze vloeien voort uit de manier waarop websites en apps worden gebouwd. Bijvoorbeeld:
- Webanalyse werkt op paginaweergaven, terwijl app-analyse de term schermweergaven gebruikt
- In app-analyse, wordt sitesnelheid mobiele app-snelheid genoemd
Bovendien legt mobiele app-analyse een grotere nadruk op aangepaste gebeurtenissen, omdat die nuttig zijn om de architectuur van een app te vertalen naar analysetermen.
Vanwege deze verschillen volgen veel bedrijven hun mobiele apps met andere software dan ze gebruiken voor websites of producten. Maar dat is niet de enige optie die u hebt.
U kunt apps en websites analyseren met hetzelfde analytische platform. Wat u in dit geval nodig hebt, is een platform voor web- en appanalyse dat SDK’s biedt die compatibel zijn met uw toepassing.
Wat is een analyse-SDK?
Een SDK is een reeks softwaretools en -programma’s. Ontwikkelaars gebruiken ze om applicaties te maken voor specifieke platformen, zoals iOS of Android, of cross-platform frameworks, zoals Flutter of React Native.
SDK’s stroomlijnen het analyseproces, omdat ontwikkelaars geen unieke trackingcodes hoeven te schrijven om analyses met de mobiele app te integreren. In plaats daarvan bieden SDK’s voor analyse een pakket van vooraf geschreven code die ontwikkelaars in applicaties kunnen invoegen. Ontwikkelaars gebruiken deze code bijvoorbeeld om dimensies en statistieken te creëren en verschillende soorten gegevens te verzamelen, zoals locatie-, gebruiks- of gedragsgegevens.
Bekijk de opname van ons webinar om meer te weten te komen over de rol van SDK’s in mobiele app-analyse.
Welke soorten gegevens verzameld kunnen worden met mobiele app-analyse
Mobiele app-analyse biedt u brede mogelijkheden voor het verzamelen van gegevens. Maar niet elk gegeven zal even belangrijk zijn.
Een van de belangrijkste stappen aan het begin van uw analyseproject is het opstellen van een trackingplan. Dit houdt onder meer in dat u moet beslissen welke soorten gebeurtenissen, statistieken en dimensies u in uw analyserapporten wilt zien en hoe u de gebruikers van uw app wilt herkennen. Aangezien elke toepassing een unieke structuur heeft, kan het nodig zijn aangepaste gebeurtenissen en dimensies te creëren.
De belangrijkste gebeurtenissen die u in de gaten zult houden om te zien of uw app volgens plan presteert, zijn uw doelen en doelconversies.
Afgezien van aangepaste gebeurtenissen, zijn er veel gebeurtenissen, statistieken en rapporten gewijd aan app-analyse. Hieronder vindt u enkele van de nuttigste. We hebben ze gegroepeerd op basis van de gemeenschappelijke bedrijfsdoelstellingen voor mobiele apps.
Meest populaire doelen voor mobiele app analyse:
1) Gebruikersacquisitie verbeteren
Met mobiele app-analyse kunt u analyseren hoe uw marketingcampagnes het aantal nieuwe app-gebruikers beïnvloeden. U krijgt ook de nodige tools om uw resultaten op verschillende marketingkanalen te evalueren en bronnen van de meest betrokken gebruikers te herkennen.
Voorbeelden van statistieken, gebeurtenissen en rapporten met betrekking tot gebruikersacquisitie:
- Downloads – laat zien hoeveel mensen uw app downloaden. Het is een sterke indicator van de prestaties van uw marketingcampagnes.
- Installaties – laat zien hoeveel gebruikers uw app hebben geïnstalleerd.
- Registraties – laat zien hoeveel gebruikers besluiten zich te registreren in uw app.
- Campagne-attributie – Hiermee kunt u beoordelen welke campagnes, marketingkanalen en media de meeste conversies opleveren.
2) Betrokkenheid en retentie van gebruikers verhogen
Met mobiele app-analyse kunt u het volledige gebruikerstraject binnen uw app analyseren. In analyserapporten kunt u zien waar gebruikers op reageren, hoelang ze erover doen om een bepaalde taak uit te voeren en wanneer ze besluiten te vertrekken.
Met al deze informatie is het gemakkelijker om de elementen van uw app te vinden die de betrokkenheid en retentie van gebruikers belemmeren, of het nu gaat om onintuïtieve functies of ingewikkelde conversiefunnels.
Voorbeelden van statistieken met betrekking tot gebruikersbetrokkenheid en -retentie:
- Actieve gebruikers – het aantal unieke gebruikers dat binnen een bepaalde periode met uw app aan de slag gaat.
- Retentiepercentage – het percentage gebruikers dat uw app gedurende een bepaalde periode blijft gebruiken.
- Opzeggingspercentage – het percentage gebruikers dat uw app in een bepaalde periode verlaat.
- Schermweergaven – het totale aantal bekeken schermen.
- Sessies – het totale aantal bezoeken aan uw app.
- Sessielengte – de hoeveelheid tijd die een gebruiker tijdens een enkele sessie in de app doorbrengt.
- Bouncepercentage – het percentage mensen dat uw app opent en weer verlaat zonder enige interactie.
- Inhoudimpressies en -interacties – laat zien hoe vaak een specifiek stuk inhoud werd weergegeven aan gebruikers en het aantal interacties ermee.
- Sociale interacties – staan voor likes, shares en comments – in verschillende sociale netwerken of in de sociale functies van uw app.
3) Optimaliseren van gebruikerservaring (UX), tevredenheid en app-prestaties
U zult veel problemen met gebruikerservaring oplossen door de betrokkenheid en retentie van gebruikers te analyseren. Dat gezegd hebbende, zijn er meer technische statistieken en gebeurtenissen gewijd aan prestaties en UX. Als u ze bekijkt, kunt u ervoor zorgen dat uw applicatie goed werkt en gemakkelijk te navigeren is.
Voorbeelden van statistieken en gebeurtenissen met betrekking tot gebruikerservaring en app-prestaties:
- Laadtijd – hoeveel tijd een app nodig heeft om te laden vanaf de eerste tik tot het moment dat hij klaar is voor gebruik.
- Zoekopdrachten – welke zoekopdrachten gebruikers zoeken door termen te analyseren die in de zoekbalk worden ingetypt.
- Crashes/uitzonderingen – helpt bij het opsporen en oplossen van stabiliteitsproblemen en fouten in uw applicatie.
4) Verhoging van het aantal in-app aankopen (e-commerce tracking)
Het verhogen van de omzet is het ultieme doel voor elke app met e-commercefuncties. Als uw applicatie in-app aankopen aanbiedt, zijn hier enkele essentiële statistieken en gebeurtenissen die u moet volgen:
- E-commercetransacties – een soort analytische gebeurtenis waarmee u het aantal aankopen in uw app, de hoeveelheid van de gekochte artikelen en hun totale waarde kunt volgen.
- Aangepaste gebeurtenissen met een waarde – als de in-app aankopen niet kunnen worden geclassificeerd als e-commercetransacties of als u meer flexibele soorten gebeurtenissen wilt gebruiken, kunt u aangepaste gebeurtenissen gebruiken waarbij u de waarde kunt opgeven.
Extra lectuur:
Hoe analyseert u analysegegevens van mobiele apps
Er zijn vele soorten nuttige rapporten voor het analyseren van mobiele app-gegevens. Met aangepaste rapporten en flexibele dashboards kunt u rapporten aanpassen aan uw behoeften, dimensies en statistieken kiezen en beslissen hoe u gegevens presenteert.
Maar er zijn twee rapporten die bijzonder nuttig zijn bij het analyseren van mobiele apps: gebruikersflows en funnels. Aangezien gebruikers vele trajecten maken binnen de applicaties, maakt het analyseren van hun paden het eenvoudiger om plaatsen en app-elementen te vinden die frictie veroorzaken en ervoor zorgen dat ze de app verlaten.
Laten we eens kijken hoe deze rapporten in de praktijk werken.
Mobiele app-analyse – Gebruikersflow-rapporten
Stel u voor dat u een gezondheidszorg-app ontwikkelt. Een van de functionaliteiten heet ‘Zoek een arts’. Patiënten kunnen er afspraken boeken met artsen van verschillende specialiteiten.
Om te controleren of uw app hen in staat stelt deze taak gemakkelijk uit te voeren, maakt u een gebruikersflowrapport dat begint op het scherm ‘Zoek een arts’. Nadat u het rapport hebt geconfigureerd, ziet u de volgende reeks gegevens:
Uit het rapport blijkt dat gebruikers vaker een zoekopdracht gebruiken om de arts te vinden dan de navigatiecategorieën die u voor hen hebt aangemaakt. Dit zou erop kunnen wijzen dat de namen van de categorieën onintuïtief zijn voor de gebruikers.
Om deze hypothese te verifiëren, zou u een A/B-test kunnen uitvoeren om na te gaan of verschillende categorienamen begrijpelijker zijn, en dus vaker worden gebruikt.
Mobiele app-analyse – funnel-rapporten
Laten we zeggen dat u een app hebt voor online bankieren. Uw doel is om paden te optimaliseren die leiden tot upsells. In dit geval wilt u ervoor zorgen dat het aanvragen van een lening in uw app een moeiteloos proces is. Met behulp van funnel-rapporten kunt u eenvoudig gebruikerspaden optimaliseren die tot deze conversie leiden. In de rapporten zullen de stappen van dit traject en de dalingspercentages daartussen worden weergegeven:
Met dit soort gegevens kunt u potentiële barrières op het pad van een enkele gebruiker ontdekken. Door de inhoud van schermen met de hoogste drop-off-percentages te analyseren, kunt u de elementen vinden en herstellen die gebruikers verhinderen het formulier in te vullen en de inkomsten van uw bank te verhogen.
Extra lectuur:
pro tip
Segmenteer uw gegevens om meer details te krijgen. Segmentering is een methode om uw analytische gegevens te verdelen in beter beheersbare gedeelten. Maak segmenten van bezoekers die bijvoorbeeld bepaalde kenmerken of gedragingen delen:
- apparaattypes
- besturingssystemen
- locatie
- aankoopkanalen
- abonnementsplannen
Dit geeft u een gedetailleerd perspectief op uw publiek en de manier waarop zij de verschillende fases van hun traject doorlopen.
Lees meer over de voordelen van segmentatie in dit nuttige gebruikersscenario.
Combinatie van app- en webanalysegegevens voor betere inzichten in de klant
Gedetailleerde analyse van gebruikersgedrag en de prestaties van uw mobiele app is essentieel om verbeteringen aan te brengen in uw app. Maar als u deze gegevens los van de prestatiestatistieken van verschillende touchpoints analyseert, krijgt u een beperkt beeld van uw bedrijfsresultaten.
Daarom is het geweldig om een manier te hebben om uw mobiele app-gegevens te integreren met informatie van advertentieplatforms, App Store-analyses, mobiele apps, marketingwebsites en platforms voor klantenrelatiebeheer (CRM).
U kunt rapporten maken waarin gegevens uit verschillende bronnen worden gecombineerd om gedetailleerd inzicht te krijgen in het gedrag van gebruikers. Zo kunt u de juiste kosten van klantenwerving per kanaal berekenen en de prestaties van alle belangrijke touchpoints op één plek overzien.
Er zijn een paar verschillende manieren om dit soort overzicht te krijgen:
- Gebruik van een geïntegreerd platform voor web- en mobiele app-analyse – hiermee kunt u gegevens van uw websites, app en producten combineren en analyseren met metasites.
- Uw gegevenspunten integreren in een customer data platform (CDP) – hiermee kunt u verschillende bronnen van first-party data, waaronder CRM’s, web-, app- en productanalyses, samenvoegen tot rijke klantprofielen en -segmenten. In dat geval hebt u een analyseplatform voor mobiele apps nodig dat integreert met een CDP.
- Gegevens exporteren naar een externe BI-tool (business intelligence tool) of naar een datawarehouse – biedt u de mogelijkheid om meerdere gegevensbronnen te verenigen en geavanceerde dashboards en rapporten te maken met behulp van BI-tools, zoals Power BI, Google Data Studio of Tableau. Daarvoor moet u een integratie opzetten die de gegevens exporteert in een gebruiksklaar formaat. Daarna kunt u ermee aan de slag in de tool van uw keuze.
Als dit interessant klinkt voor u, zorg er dan voor dat het analyseplatform dat u kiest deze gebruikersscenario’s ondersteunt.
Analyse van mobiele apps en privacy van gegevens
Ten slotte moet u bij analyses altijd rekening houden met de privacy van de gebruikers en de veiligheid van de gegevens. Mobiele apps gebruiken geen cookies, zelfs geen first-party cookies. Apps verwerken echter vaak persoonlijke gegevens. Om ervoor te zorgen dat u gegevens op een privacy-vriendelijke manier verzamelt, gebruikt u gegevensanonimisering, idealiter in de meest strikte vorm die bekend staat als ‘zero identity tracking’. Als gegevensanonimisering is ingeschakeld, verzamelt u geen persoonlijke gegevens, maar krijgt u wel waardevolle gegevens op sessieniveau om uw app op basis daarvan te verbeteren.
Een ander kritiek aspect is de bewaarplek van gegevens. Dit geldt met name voor bedrijven die informatie van EU-ingezetenen verwerken. Recente uitspraken van verschillende Europese gegevensbeschermingsautoriteiten (DPA) suggereren dat Google Analytics, inclusief Google Analytics voor Firebase, binnenkort wellicht verboden wordt in de EU. Het platform stuurt de gegevens van inwoners van de EU naar servers in de VS, waardoor ze beschikbaar worden voor toezicht door de Amerikaanse autoriteiten. Dit is in strijd met de privacynormen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van de EU.
Lees hier meer over de beslissingen: Is Google Analytics AVG-conform?
Om de risico’s van gegevensoverdracht tussen de EU en de VS te beperken, kunt u een beroep doen op een platform dat in handen is van de EU en waarmee u gegevens in de EU kunt bewaren.
Lees deze berichten om na te gaan hoe u de gegevens van app-gebruikers kunt verzamelen en verwerken in overeenstemming met de verschillende wetten inzake gegevensbescherming:
- 10 nieuwe privacywetten over de hele wereld en hoe ze uw analyses zullen beïnvloeden
- Privacywetgeving in de Verenigde Staten en de gevolgen ervan voor uw bedrijf
- De HIPAA-naleving van uw volgende analytische project evalueren – een handige checklist
- Productanalyse en DiGA: Hoe optimaliseert u uw gezondheidsapp voor de Duitse markt
6 beste platforms voor analyse van mobiele apps – gratis en betalend
Nu u weet wat u kunt bereiken met mobiele app-analyse, is het tijd om de meest populaire platformen te bespreken. Hieronder vindt u een korte vergelijking van de zes meest populaire producten voor mobiele app-analyse, in gratis en betaalde plannen.
Het omvat gespecialiseerde platforms voor de analyse van mobiele apps, zoals Flurry Analytics en data.ai (voorheen bekend als App Annie).
U vindt er ook vier alles-in-één analytische platforms met speciale mobiele SDK’s:
- Piwik PRO
- Google Analytics voor Firebase
- Mixpanel
- Countly
Bekijk hoe ze verschillen op het gebied van gebruikersprivacy, gegevensintegratie, hostingopties, functies en klantenservice.
Mobiele app-analyseplatforms – gratis plannen
Alle gratis analyseplatforms voor mobiele apps hebben beperkingen, of het nu gaat om rapportagemogelijkheden, integraties of hostingopties. Ze vereisen ook dat u de vaardigheden hebt die nodig zijn om een mobiele app-analyseproject intern te runnen.
Maar sommige van hen geven u meer in termen van privacy-naleving:
Piwik PRO Core | Google Analytics voor Firebase (Spark) | Flurry Analytics | Mixpanel | data.ai (App Annie) | Countly Community | |
---|---|---|---|---|---|---|
Prestaties en kenmerken | ||||||
Onderdeel van een analyseplatform voor web en mobiel | ||||||
Naleving van privacy- en veiligheids-voorschriften | ||||||
Zero identity tracking (strengere vorm van gegevens-anonimisering) | ||||||
EU-cloudhosting beschikbaar | ||||||
Rapportage-API | ||||||
Connectoren voor gangbare BI- en gegevens-visualisatie-software | (alleen via BigQuery) |
(integratie van derden) |
||||
Geïntegreerd met een platform voor klantgegevens (CDP) | (externe verkopers) |
Mobiele app-analyseplatforms – betaalde plannen
Betaalde plannen van mobiele app-analyse geven u de mogelijkheid om meer rapportagefuncties, hosting-opties en mogelijkheden voor gegevensintegratie te gebruiken. Dat gezegd hebbende, zal niet elke leverancier u ondersteunen met een klantgerichte klantenservice, technische ondersteuning en producttraining:
Piwik PRO Enterprise | Google Analytics voor Firebase | Mixpanel Enterprise | data.ai (App Annie) | Countly Enterprise | |
---|---|---|---|---|---|
Prestaties en kenmerken | |||||
Hoofdkantoor | EU | US | US | US | UK |
Onderdeel van een analyseplatform voor web en mobiel | |||||
Naleving van privacy- en veiligheids-voorschriften | |||||
On-premises en privécloud | |||||
EU-cloudhosting beschikbaar | |||||
Rapportage-API | |||||
Geïntegreerd met een platform voor klantgegevens (CDP) | externe verkopers | externe verkopers | |||
Toegewijde accountmanager, technische ondersteuning en training | (extra betaald) |
(extra betaald) |
Download the full comparison of 6 mobile app analytics platforms
Discover the essential differences between Mixpanel, Flurry Analytics, Google Analytics for Firebase, Countly, data.ai (App Annie) and Piwik PRO, in free and paid plans.
Mobiele app-analyse: Slotbeschouwing
Mobiele app-analyse geeft u betrouwbare gegevens en inzichten die nodig zijn om het traject van de gebruiker binnen uw app te verbeteren. Voor een beter overzicht van uw bedrijfsprestaties integreert u deze gegevens met informatie van verschillende touchpoints, zoals uw website, CRM’s of App Store-analyses. Om aan de voorschriften te blijven voldoen, moet u ervoor zorgen dat u uw gegevens anoniem maakt en opslaat op een locatie die voldoet aan de eisen van uw regionale of sectorale wetgeving inzake gegevensbescherming.
Als u meer wilt weten over hoe Piwik PRO Analytics Suite u kan helpen dit alles te bereiken, neem dan contact met ons op. Wij tonen u graag de mogelijkheden van ons product.