42 KPI-ideeën voor uw Productanalytics

Geschreven door Karolina Matuszewska

Gepubliceerd mei 08, 2019

Met de overvloed aan apps die de App en Play Store overspoelen, hebben bedrijven een goede strategie nodig om hun aanbod te laten opvallen en voldoende inkomsten te genereren. Productanalytics is een cruciaal onderdeel van die inspanning, omdat het uw productgevoel aanscherpt.



Het voegt ook meer geloofwaardigheid toe aan uw beslissingen wanneer u deze aan uw stakeholders presenteert. Het is de kunst om te weten hoe u door analytics moet navigeren – met andere woorden, hoe u de juiste statistieken kunt meten.



In tegenstelling tot webanalytics die bijhouden hoe mensen uw product via verschillende kanalen vinden, richt productanalytics zich op het aanspreken en behouden van gebruikers die de app al hebben en gebruiken. Uiteindelijk zullen deze gebruikers omzet of andere bedrijfsdoelen genereren.

Maar dat is niet alles. U moet KPI’s definiëren om ervoor te zorgen dat uw product langetermijngebruikers vindt om het concurrerend te maken.

40-60% Van de mensen die zich aanmelden voor een gratis proefversie, gebruikt het slechts één keer. Sterker nog, slechts drie dagen na het downloaden van apps laat 80% van de nieuwe gebruikers ze voorgoed vallen..

De cijfers zijn niet beter voor startups. Ze rapporteren een faalpercentage van 70-80%, volgens onderzoek door Shikhar Ghosh, een universitair hoofddocent aan de Harvard Business School. Zowel digitale producten als startups falen omdat ze niet focussen op de juiste metingen en de meeteenheden negeren die beslissen over succes.



Om er zeker van te zijn dat uw app of ander product u dichter bij uw bedrijfsdoelstellingen brengt, moet u specifieke KPI’s definiëren. Het goede nieuws is dat er meerdere benaderingen zijn.



Hier zijn een paar manieren om de juiste KPI’s voor productanalytics in te stellen en uw bedrijf te laten floreren.

Als u wilt weten hoe u kunt profiteren van productanalytics, lees dan ons bericht:
Product Analytics 101: een Beginnershandleiding

Maak kennis met Pirate Metrics

AARRR, of Pirate Metrics is een raamwerk ontworpen door Dave McClure voor startup-groei, maar nu op grote schaal gebruikt door een reeks bedrijven en organisaties.



Het helpt de stappen in uw marketingtrechter beter te meten en vervolgens te optimaliseren door u te concentreren op belangrijke statistieken:

  • Acquisition
  • Activation
  • Retention
  • Referral
  • Revenue

De kern van dit model is om uw echte bedrijfsprestaties te bepalen en de metrics te benadrukken die belangrijk zijn voor uw organisatie.

Acquisitie

Laten we beginnen met acquisitie. Allereerst heeft uw product gebruikers nodig. Afhankelijk van het bedrijf waarin u actief bent, variëren de doelstellingen van bedrijf tot bedrijf. Als u bijvoorbeeld een SaaS-product aanbiedt, wilt u dat gebruikers zich aanmelden voor een gratis proefversie. Maar u kunt ook het doel hebben om uw product bekend te maken bij nieuwe gebruikers en deze om te zetten in betalende klanten.



Het uitgangspunt is om te begrijpen hoe mensen voor het eerst uw product tegenkomen. Als u dit hebt bereikt, kun u de juiste kanalen optimaliseren om meer gebruikers naar uw app te halen.


Dit zijn de KPI’s die u moet volgen: :

  • Aantal nieuwe gebruikers (kan dagelijks, wekelijks of maandelijks worden gemeten)
  • % gebruikersbasisgroei (kan dagelijks, wekelijks of maandelijks worden gemeten)
  • Nieuwe gebruikers als een percentage van uw Total User Base

Activering

Iemand die een proef aanvraagt, is nog maar het begin, omdat ze het product misschien zelfs niet zullen gebruiken. Verschillende organisaties begrijpen activering op verschillende manieren.



Airbnb begrijpt het bijvoorbeeld als het voltooien van een boeking, terwijl het voor Facebook contact maken is met een vriend. Maar voor de meeste bedrijven zou dit het “AHA”-moment zijn wanneer gebruikers de waarde van uw app ontdekken. Ze begrijpen hoe uw product hen kan helpen.



Het “AHA”-moment, of kritieke gebeurtenis, is buitengewoon belangrijk: het is “een actie die gebruikers binnen uw product nemen die nauw aansluiten bij uw kernwaardepropositie”. Het is zeer waarschijnlijk dat na dit moment iemand uw product blijft gebruiken. Daarom is het herkennen van deze gebeurtenis essentieel voor de retentiestrategie van uw bedrijf, omdat dit de richting aangeeft voor uw productontwikkeling.

Belangrijk! Het zogenaamde “AHA”-moment is een product van verschillende stappen en acties die een gebruiker neemt. Daarom vereist het identificeren van het “AHA”-moment van uw gebruikers dat u:

  • elke actie volgt
  • uw gebruikers segmenteert
  • uw analytics tijd geeft om het werk te doen en gegevens te verzamelen

In termen van KPI’s moet u het volgende meten::

  • Aantal keren dat een gebruiker zich aanmeldt/setup voltooit
  • Nieuwe proefaanmeldingen (SaaS)
  • Freemium-klanten (SaaS)

Retentie

Als u eenmaal mensen hebt geactiveerd, is de natuurlijke volgende stap voor het succes van uw product dat ze het blijven gebruiken – met andere woorden retentie. Deze statistiek is waarschijnlijk het belangrijkste teken dat u een kwaliteitsapp heeft.



U moet ervoor zorgen dat mensen terugkomen om uw product te gebruiken. Als dat zo is, dan doet u geweldig werk door waarde te leveren. Controleer dit door retenitie-KPI’s te volgen, zoals:

  • % Klanten die uw product/functie voortdurend gebruiken
  • Klantretentiewaarde
  • Klantverlooppercentage
  • Nieuwe versus huidige gebruikersretentie

Lage retentie betekent dat iets in uw product moet worden veranderd. Bovendien kunt u dit verbeteren door mensen te herinneren aan nieuwe relevante functies, of door ervoor te zorgen dat een accountmanager contact houdt met klanten en hen adviseert over verder gebruik.

Referral

Aanbevelingen zijn een van de krachtigste manieren om de groei van een organisatie te stimuleren. Zoals onthuld door de Nielsen Global Trust, volgt 83% van de online respondenten de aanbevelingen van vrienden en familie bij het winkelen. Vertrouwde personen die de goede eigenschappen van uw product benadrukken, zijn grote voorstanders van uw bedrijf.
De meest voorkomende KPI’s voor het meten van de kans dat klanten uw product aanbevelen aan hun peers zijn:

  • Net Promotor Score, NPS (op een schaal van 0-10, 0 is ‘helemaal niet waarschijnlijk’, 10 is ‘uiterst waarschijnlijk’)
  • Belangenbehartigingspercentage

Revenue

Wanneer mensen uw product kennen en regelmatig gebruiken, herkennen ze de waarde ervan en betalen ze er uiteindelijk voor. De formule voor het opheffen van uw inkomsten is om meer waarde te krijgen van uw klanten dan het kost om deze klanten te verkrijgen. Daarom zou u zich moeten concentreren op de LTV: CAC-ratio.



Lifetime Value, ook Customer Lifetime Value genoemd, is de totale waarde van uw klant voor uw organisatie gedurende de hele periode dat hij uw product gebruikt. Customer Acquisition Cost (CAC) is alles wat u uitgeeft aan uw initiatieven om een ​​klant te krijgen. De aanbevolen LTV:CAC-verhouding is ten minste 3:1 om een ​​stabiele groei te bereiken.

Psst! Als u meer wilt weten over CLV en hoe u het kunt berekenen, bekijk dan dit bericht:
Customer Lifetime Value: Wat is het en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf

Hier is een samenvatting van Pirate Metrics:

Verbeter de gebruikerservaring met het HEART Framework

De gebruikerservaring en -tevredenheid die mensen van uw product hebben, moet een plaats krijgen in uw strategie. Gelukkig kunt u profiteren van het HEART-framework dat is ontworpen door een van de onderzoeksteams van Google. Het is van toepassing op tal van niveaus, van de hele app of het hele product, tot een enkele functie.



Het raamwerk geeft richtlijnen voor wat te meten om betere productbeslissingen te nemen. Als u de UX van uw app wilt verbeteren, moet u de volgende gebruikersgerichte statistieken bijhouden:

  • Happiness – meet houding of tevredenheid, kan via enquêtes worden verzameld
  • Engagement – etrokkenheid van gebruikers
  • Adoption – nieuwe mensen die uw product of functie gebruiken
  • Retention – gebruikers die bij uw product blijven
  • Task Success – dekt gedragsmetingen van UX, b.v. effectiviteit, efficiëntie, foutenpercentage
HEART Framework Statistieken
Happiness
kwalitatieve gebruikerservaring-metingen

  • App Store-beoordeling

  • Makkelijk te gebruiken

  • NPS


Engagement
frequentie, intensiteit, diepte van interactie of mate van betrokkenheid in een bepaalde tijdspanne

  • Aantal bekeken video’s per gebruiker per week

  • Aantal uploads

  • Aantal keer gedeeld


Adoption
een aantal nieuwe gebruikers een product of een bijgewerkte functie krijgt in een bepaalde tijdspanne

  • Upgrades naar de nieuwste versies

  • Nieuwe abonnementen

  • Aankoop door nieuwe gebruikers


Retention
hoeveel gebruikers blijven gebruiken en hoeveel beginnen te churnen

  • Aantal actieve gebruikers

  • Verlengingspercentage

  • Herhaalaankoop


Task Success
efficiëntie, effectiviteit en foutmeldingen

  • Zoekresultaatsucces

  • Tijd om te uploaden

  • Voltooiing van het maken van profielen


Bron: Google Ventures

Houd er rekening mee dat dit slechts een van de vele prioriteitsmodellen is. Het moet worden behandeld als een reeks richtlijnen die u eenvoudig kunt aanpassen, niet een rigide formule die u blindelings kunt volgen. Kies dus alleen de statistieken voor productanalytics en KPI’s die aansluiten bij de doelstellingen van uw specifieke product of strategie.

Trackstatistieken die cruciaal zijn voor uw productteam

Als het gaat om productontwikkelingsteams, moeten ze ook bepaalde statistieken voor productanalytics in de schijnwerpers plaatsen. Volg het advies van Tim Platt, productmanager bij American Express: “Verzend niets totdat u de relevante statistieken hebt geïdentificeerd (…). Maak statistieken onderdeel van uw definitie van klaar.” Met deze aanpak kunt u ervoor zorgen dat uw product compleet is en dat uw team met de hoogste effectiviteit uitvoert.


Het startpunt van uw strategie zou Pirate Metrics kunnen zijn. Maar misschien past het niet perfect bij de doelen van uw ontwikkelingsteam. Naast de problemen van acquisitie en retentie die we al hebben behandeld, is het dus cruciaal om te meten of uw product aan de verwachtingen van de gebruikers voldoet. Een goede indicator zou betrokkenheid zijn.


Deze statistiek is van vitaal belang voor uw bedrijf en helpt u te begrijpen hoe en hoe vaak mensen uw product gebruiken, welke functies het meest worden gebruikt en voor hoelang. Ook kan het identificeren van de profielen van mensen die een bepaalde functie gebruiken waardevolle informatie opleveren.
Hier zijn KPI’s die u moet tracken voor productbetrokkenheid:

  • Aantal actieve gebruikers
  • Net Promotor Score
  • Actieve gebruikers als een % van uw Total User Base
  • Product/functie/kanaalgebruik
  • Aantal belangrijke gebruikersacties per sessie*
  • Aantal aanmeldingen bij accounts
  • % Gebruikers/sessies waar het aantal stappen/klikken het optimale aantal is overschreden

*Afhankelijk van uw product, zou de definitie van actie kunnen variëren. Het kan een foto uploaden, een video bekijken, een overdracht maken, enz zijn.

Maar dat is niet alles. U kunt een andere dimensie toevoegen aan het begrip van betrokkenheid, dat stickiness wordt genoemd. Het meet hoe vaak mensen uw product binnen een bepaald tijdsbestek gebruiken. Bijvoorbeeld, voor hoeveel dagen iemand actief was in een bepaalde periode, of een bepaalde gebeurtenis heeft gedaan, kan een kritieke maatregel zijn.


U kunt deze statistiek ook gebruiken voor het meten van retentie, omdat het u vertelt hoe vaak mensen terugkeren naar uw app. U kunt de stickiness bijhouden op dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse basis, afhankelijk van het gebruiksinterval van het product, de frequentie waarmee u verwacht dat mensen uw app zullen gebruiken.


Wat producten sterk kan onderscheiden en vervolgens van invloed is op uw retentieanalytics, is het gebruiksinterval van het product. Bepaalde producten zijn ontworpen voor dagelijks gebruik: apps voor sociale netwerken, media, games, productiviteits-apps. Andere, zoals die voor het bestellen van eten, transport, boeken, uitgaverapporten etc. worden niet zo vaak gebruikt.


Als u nauwkeurige rapporten over retentie wilt, moet u de verwachte frequentie van het gebruik van uw product kennen en op basis daarvan uw analytics uitvoeren. Op deze manier kunt u voorkomen dat uw gegevens verkeerd worden geïnterpreteerd.

Zoals u kunt zien, krijg u een veel breder perspectief op het gebruik van het product, zodat u de prestaties van uw app kunt meten en uw strategie kunt afstemmen als u dagelijkse retentie combineert met wekelijkse retentie.

Verschuif naar een meer wrijvingsloze trechter met PQLs

Al vele jaren gebruiken bedrijven – niet alleen SaaS – dezelfde verkooptrechter die is gericht op SQL’s en MQL’s. Maar recent is dit model getransformeerd. Een aantal bedrijven verschuift nu hun strategieën naar een productgestuurde aanpak, wat resulteert in de opkomst van Product Qualified Leads (PQL’s).


PQL’s bepalen uw potentiële klanten. Dit zijn mensen die het product hebben geprobeerd, door middel van gratis proefversies en freemium-modellen, en acties ondernamen die sterk aangeven dat ze betalende klanten worden. Door het in-productgedrag van gebruikers te volgen, kunt u beter inschatten wanneer ze klaar zijn om een ​​aankoop te finaliseren.


Een productgestuurd model transformeert hoe organisaties de effectiviteit meten van klanten die door levenscyclusfasen gaan:

Inschrijven -> PQL
PQL -> Klant
Klant -> Actieve klant

Als u deze aanpak toepast, zijn dit de belangrijkste KPI’s om te volgen:

  • (Aantal) door product gekwalificeerde leads
  • Signup tot PQL Rate: vertelt hoe effectief uw organisatie prospects betrekt in de beginfase van het bereiken van de initiële waarde
  • PQL tot Customer Rate: laat zien hoe goed uw organisatie PQL’s converteert naar klanten

Profiteer van de retentielevenscyclus

U weet al dat het tevreden houden van uw klanten loont, aangezien het minder kost dan nieuwe te verkrijgen en het uw inkomsten verhoogt. Dit heeft de experts van Amplitude ertoe aangezet om het Retention Lifecycle Framework te ontwerpen om organisaties te helpen hun klanten meer te betrekken en ze bij uw merk te laten blijven.


U moet uw retentiestrategie aanpassen aan de verschillende fasen van de productreis van gebruikers. Als u de retentie wilt verbeteren, moet u op KPI’s letten zoals:

  • Nieuwe gebruikersretentie – gebruikt uw product voor de eerste keer
  • Huidige gebruikersretentie – eenmaal actieve gebruikers die nu inactief zijn
  • Herlevende gebruikersretentie – mensen die regelmatig actief waren, inactief werden en nu uw product opnieuw gebruiken

Door te leren wat specifieke gebruikers in uw app doen, kunt u beter begrijpen of ze de waarde ontvangen die u van uw product hebt beloofd. Dat is ook een geweldige kans voor u om te leren hoe ze uw product gebruiken. Dergelijke gedragsgegevens bieden waardevolle inzichten over de vraag of ze door het gebruik van in-product stromen of onderweg vastlopen.


Zodra u gebruikers in verschillende retentiefasen nader hebt bekeken, kunt u uw strategie verbeteren, inactieve klanten betrekken en alle gebruikers inspireren om actiever te worden.


Het idee achter het Retention Lifecycle Framework is om nieuwe en opnieuw gevormde gebruikers in de voetsporen van de huidige te laten treden. Uw huidige gebruikers, degenen die regelmatig uw product gebruiken, zullen belangrijke spelers zijn die de groei- en hefinkomsten van uw organisatie voortstuwen.

Laatste gedachten

Het meten van de gezondheid van uw product is geen eenvoudige opgave. Maar door productanalytics te omarmen en een zorgvuldig samengestelde lijst met KPI’s te hebben, kunt u waardevolle inzichten krijgen die de weg banen voor productverbetering en hogere retentie.


We realiseren ons dat dit bericht slechts een deel van een groter geheel laat zien, maar we hopen dat u het waardevol en nuttig vindt. Misschien heeft u al enkele vragen geformuleerd, dus aarzel niet om contact met ons op te nemen. We helpen u graag!