Hoe Oxford Online Pharmacy zijn gegevensvolume met 15% vergrootte met Duga Digital en analyse aan de serverzijde met Piwik PRO

,

Geschreven door Doug Hall

Gepubliceerd augustus 29, 2024

Oxford Online Pharmacy (OOP) is een familiebedrijf dat al drie generaties teruggaat tot 1925. OOP heeft ervaren apothekers en zorgprofessionals in dienst en zet zich ervoor in om de waarden en het erfgoed van de in Oxfordshire gevestigde apothekers online te vertalen.

De uitdaging

Omdat Duga Digital zich bewust was van het afnemende volume van gegevens die tracking door derden genereerde, adviseerde het om gegevens aan de serverzijde te verzamelen als een positieve tactische zet om de nauwkeurigheid van gegevens te ondersteunen. Deze aanpak verbetert de gebruikerservaring aanzienlijk door lichtere webpagina’s te maken met minder JavaScript, wat resulteert in snellere laadtijden. Bovendien worden er minder cookies ingesteld, waardoor ze eenvoudiger te beheren zijn. De door de server ingestelde cookies zijn ook veiliger, waardoor de privacy beter wordt beschermd.

OOP had verschillende vragen over de overgang naar gegevensverzameling aan de serverzijde met Piwik PRO. De belangrijkste waren:

  • Wat gaat het kosten?
  • Wat zijn de voordelen?

Bij deze uitdaging werd OOP met zowel technische als niet-technische kwesties geconfronteerd. Vanuit een technisch perspectief is er vaak een steile leercurve bij de implementatie van infrastructuur.

Tijdens de parallelle gegevensverzamelingsperiode werden de uitdagingen aangepakt en ondersteund met een robuust veranderingsbeheerproces en een selfservice-rapportagedashboard. Om ervoor te zorgen dat het bedrijf vertrouwen had in de waarde van de veranderingen, waren nauwkeurige en betrouwbare gegevens essentieel. Uiterst nauwkeurig meten vereist ook een uiterst nauwkeurige technische benadering. De projectmethodologie was vanaf het begin duidelijk met volledige transparantie over de veranderingen en een concrete, in de normale bedrijfsprocessen geïntegreerde planning.

Het verzamelen van parallelle datastromen leverde waardevolle inzichten op in hoe het datavolume en de datakwaliteit veranderden met gegevensverzameling aan de serverzijde. Dankzij het rapportagedashboard was het eenvoudig om deze veranderingen bij te houden en hun impact op het bedrijf te begrijpen. Het was ook een essentieel hulpmiddel om OOP controle te geven over het proces en onmiddellijk antwoord te geven op vele vragen, waaronder ook onverwachte, zoals:

  • Waarom zijn er minder sessies?
  • Hoe beïnvloedt dit mijn e-commercerapportage?
  • Heeft dit invloed op kanaalattributie?
  • Hoe snel kan ik deze gegevens gebruiken voor mijn doelgroepen?

De oplossing

Oxford Online Pharmacy koos voor Duga Digital om de implementatie van Piwik PRO aan de serverzijde op de website te ondersteunen.

Oxford Online Pharmacy had een aantal specifieke eisen:

  • Er is geen tagbeheersysteem aanwezig aan de clientzijde.
    • ○ Inline script wordt gebruikt om tags te implementeren.
  • Gegevens worden verzameld in zowel Google Analytics (GA4) als Piwik PRO.
    • ○ Piwik PRO is de primaire gegevensbron voor e-commerce-analyse.
    • ○ GA4 wordt gebruikt voor context – een vergelijkingspunt om verdere context toe te voegen aan de verbeteringen die gegevensverzameling aan de serverzijde oplevert.

Onze benadering van migratie aan de serverzijde is om clientzijde en serverzijde parallel te laten draaien voor een afgesproken aantal bedrijfscycli. Dit levert een hoeveelheid gegevens op voor kalibratie, met antwoorden op de belangrijkste technische en zakelijke vragen met betrekking tot:

  • gekwantificeerde veranderingen in gegevensvolume
  • duidelijke verbeteringen in gegevenskwaliteit
  • gecontroleerde kosten

Piwik PRO verwerkte aanvankelijk zowel gegevens aan de clientzijde als aan de serverzijde in één eigenschap. Segmenten maakten het gemakkelijk om de twee datasets te vergelijken.

Daarnaast voedden twee webdatastromen één GA4-eigenschap. Ze waren allemaal onderworpen aan dezelfde toestemmingsvereisten, waardoor de naleving van de privacy werd gewaarborgd.

Duga Digital heeft een goede staat van dienst met de implementatie van GA4 en Piwik PRO aan de serverzijde (en daar hebben we over geblogd). Ons bureau ondersteunde Oxford Online Pharmacy bij het opzetten van een standaard Google Tag Manager (GTM)-container aan de serverzijde op Cloud Run. Nadat we door de installatiestappen van het Google Cloud Platform (GCP) waren geleid, werd het subdomein metrics.oxfordonlinephramacy.co.uk omgezet naar de GCP load balancer – de container aan de serverzijde was klaar.

Met een eenvoudige aanpassing werden metagegevens toegevoegd aan de door de server gegenereerde hits om de rapportage over de datasets te ondersteunen. De analysepings die vanuit de GTM-container aan de serverzijde worden verzonden, worden voorzien van de ID en versienummers van de GTM-container aan de serverzijde.

Deze waarden zijn aanwezig in zowel GA4- als Piwik PRO-rapportage om segmentatie van gegevens mogelijk te maken.

Rapportage

De naam van de gegevensstroom bood een gemakkelijke parameter om toe te passen in een paar vergelijkingen – één voor gegevens aan de clientzijde en één voor gegevens aan de serverzijde.

Tegelijkertijd boden een paar segmenten een handige oplossing voor de Piwik PRO-rapportage.

De resultaten

In de eerste twee weken was het volume van aan de serverzijde verzamelde gegevens 15% hoger dan het volume aan clientzijde. Dit was in lijn met de verwachtingen, maar er werden minder gebruikers gerapporteerd.

Vreemd.  Waarom zou dat zo zijn? En was dat ook als verwacht?

Ja, dat is ook heel normaal. De first-party cookies die worden gebruikt voor gegevensverzameling aan de serverzijde zijn anders dan ‘normale’ analytische cookies. Elke derde partij kan first-party cookies lezen wanneer deze zijn ingesteld door JavaScript. Dit is hoe analytische cookies in het verleden werden ingesteld en dit is ook de reden dat browsers ze verwijderen ter bescherming van de privacy van gebruikers.

Dit betekent dat gebruikers worden ‘vergeten’. Als hun analytische cookie wordt verwijderd, lijken ze de volgende keer dat ze terugkomen op de site een gloednieuwe gebruiker te zijn. Dit vertekent de gebruikersrapportage aan de clientzijde. Het aantal gebruikers aan de serverzijde is een betere afspiegeling van de werkelijkheid omdat cookies aan de serverzijde uitsluitend door de first-party kunnen worden gelezen – daarom zullen browsers ze minder snel verwijderen en worden gebruikers beter onthouden.

Dit betekent ook dat u meer en langer betrokken gebruikers zult zien, die meer pagina’s consumeren – dit is een verwachte verbetering van de gegevenskwaliteit.

Maar het wordt nog mooier: naarmate er meer transacties worden waargenomen, met minder gebruikers, ziet u het effectieve conversiepercentage stijgen en de inkomsten per gebruiker toenemen.

Na de proefperiode had het bedrijf voldoende vertrouwen in de gegevens die door de vernieuwde infrastructuur werden verzameld.  De combinatie van gegevensbronnen leverde de nodige inzichten op om te bevestigen dat het gegevensvolume en de gegevenskwaliteit voldoende waren veranderd om een permanente wijziging te rechtvaardigen.

Ter beheersing van kosten en complexiteit zou de parallelle meting kunnen worden verwijderd.  De extra context die de GA4-gegevens boden, heeft zijn doel gediend en nu kan OOP zich richten op de Piwik PRO-gegevens voor business as usual (BAU) workloads en rapportages.

Server-side analytics with Piwik PRO

De hier getoonde architectuur demonstreert het eindresultaat met slechts een enkele analyseping die wordt verzonden naar de server waar Piwik PRO gegevens verzamelt voor de rapportage en activering.  De minimale hoeveelheid tagging wordt gebruikt om maximale waarde aan het bedrijf te leveren.

Dit is gunstig voor de gebruiker qua gebruikerservaring – de site is lichter en er is minder JavaScript op pagina’s. Er worden minder en eenvoudiger te beheren cookies ingesteld en nu gebeurt dit door de server, wat betekent dat ze veiliger zijn en de privacy beter wordt gerespecteerd. Het gebruik van gegevensverzameling aan de serverzijde ontsluit nog meer privacyvoordelen, samen met de volledige kracht van Piwik PRO voor gegevensverzameling, rapportage en activering.