Google Ads-campagnes optimaliseren met Piwik PRO Analytics Suite

, ,

Geschreven door Beata Moryl

Gepubliceerd juli 19, 2024

SUMMARY

  1. Google Ads biedt een groot bereik en een indrukwekkende ROI, maar succesvolle campagnes vereisen zorgvuldige optimalisatie en voortdurende verfijning.
  2. Door de gegevens van Google Ads aan te vullen met analysetools zoals Piwik PRO is een iteratieve aanpak van campagneoptimalisatie mogelijk.
  3. Piwik PRO Analytics biedt gedetailleerde inzichten in campagneprestaties, inclusief statistieken zoals sessies, bouncepercentage, doelconversies en omzet.
  4. Optimalisatie van de landingspagina is cruciaal voor het maximaliseren van de effectiviteit van advertenties, en Piwik PRO vergemakkelijkt de analyse van landingspaginaprestaties en gebruikersgedrag.
  5. De aangepaste segmentatie en rapportage van Piwik PRO bieden diepere inzichten in het gedrag van de doelgroep, waardoor meer gerichte en effectieve reclamestrategieën mogelijk worden.
  6. De integratie van Piwik PRO CDP en Google Ads maakt gepersonaliseerde campagnes mogelijk op basis van first-party gegevens, waardoor targeting en ROAS verbeteren.

Google Ads heeft een bereik van meer dan 90% van de internetgebruikers wereldwijd. Volgens Techreport is de ROI voor bedrijven die dit platform gebruiken een indrukwekkende 8 dollar voor elke uitgegeven dollar.

Dergelijke cijfers zijn echter niet gemakkelijk te behalen. Het beheren van een Google Ads-campagne is moeilijk en het duurt soms even voordat de resultaten zichtbaar zijn.

Het optimaliseren van Google Ads-campagnes, het analyseren van gegevens en het ontwikkelen van een systeem voor voortdurende verfijning van de targeting zijn allemaal een kunst op zich en vereisen ervaring.

Daarom moet u niet alleen vertrouwen op de informatie die beschikbaar is in het Google Ads-paneel. U moet ook gebruikmaken van andere analyseplatforms, zoals Piwik PRO Analytics Suite.

Het idee is om een iteratief proces te introduceren waarin u een cyclus van experimenten, gegevensanalyse, conclusies en verbeterde methodologie herhaalt. Met empirische gegevens kunt u uw Google Ads-campagnes efficiënter optimaliseren, fouten elimineren en meer vertrouwen krijgen in uw beslissingen.

Deze blogpost geeft tips en trucs voor het optimaliseren van uw Google Ads-campagnes met Piwik PRO. Met deze tools kunt u nauwkeurig uw doelgroep bepalen, acties van gebruikers bijhouden en de effecten van uw marketinginspanningen kwantificeren.

Google Ads-optimalisatie met behulp van het basisrapport in Piwik PRO Analytics Suite

Begin met het basisrapport in Piwik PRO Analytics Suite om uw Google Ads-campagnes te optimaliseren.

Zodra u Piwik PRO integreert met Google Ads, weerspiegelt de structuur van het rapport in het Analytics-platform de workflow in het Google-advertentieplatform. U gaat van het algemene niveau naar steeds gedetailleerdere gegevens.

Accounts

Dit rapport toont de Google Ads-accounts die u heeft gekoppeld aan Piwik PRO. Als uw bedrijf vestigingen heeft in verschillende landen, kunt u voor elk land een apart account aanmaken. In dit rapport analyseert u vervolgens de belangrijkste statistieken voor elk account afzonderlijk. De tabel combineert informatie van Google Ads:

  • Account – Accountnaam.
  • Klikken – Het aantal klikken op uw advertentie.
  • Kosten – Het bedrag dat u heeft betaald voor uw advertenties in Google Ads.
  • Gemiddelde CPC – Het bedrag dat voor uw advertentie is betaald, gedeeld door het totale aantal klikken.
  • CTR – Het doorklikpercentage meet hoe vaak bezoekers op uw advertentie in Google Ads klikken nadat deze aan hen is weergegeven.
  • ROAS – Geeft aan of de uitgaven voor Google Ads zijn omgezet in verkopen.

met aanvullende gegevens van Piwik PRO Analytics, zoals:

  • Sessies – Het aantal sessies uitgevoerd door bezoekers. Een sessie begint met de eerste gebeurtenis en eindigt 30 minuten na de laatste gebeurtenis die in deze sessie plaatsvond.
  • Bouncepercentage – Het percentage sessies waarin bezoekers slechts één pagina bekeken en niet verder gingen naar een andere pagina, doelconversie of bestelling.
  • Doelconversies – Het aantal doelen dat is voltooid in een sessie (als u doelen heeft ingesteld).
  • Doelconversiepercentage – Het percentage sessies waarin bezoekers een doel hebben voltooid.
  • Som van doelopbrengsten – Het totaal van de verkopen voor een bepaald doel.

Met de statistieken van Piwik PRO Analytics Suite kunt u zien wat er gebeurt na een klik in Google Ads en of het een waardevolle klik voor u was. We zullen dit op campagneniveau nader bekijken.

Campaigns

Dit rapport toont de prestaties van campagnes die zijn ingesteld in Google Ads en die verkeer naar uw website leiden.

Hier analyseren we campagnes per type, zoals display-campagnes, campagnes in het zoeknetwerk, enz. We kunnen ook verkeer van één, veel of alle campagnetypes samenvoegen om geselecteerde segmenten te analyseren.

Met het rapport kunt u de gegevens duidelijk en intuïtief onderzoeken. De basisweergave bestaat uit dezelfde statistieken als op accountniveau. Dankzij de analyse van de prestatiestatistieken in Google Ads samen met die van Piwik PRO Analytics, kunt u controleren of de klikken die u heeft gekregen de moeite waard waren.

Het bouncepercentage geeft informatie over of gebruikers actie hebben ondernomen nadat ze op de advertentie hebben geklikt of gewoon de landingspagina hebben bezocht en meteen zijn weggegaan.

Sessies laten u zien welke campagnes uw doelgroep het meest hebben aangezet tot een bezoek aan uw website.

Als u een doel hebt ingesteld in Piwik PRO Analytics voor een of meer Google Ads-campagnes, kunt u het rapport filteren op dat doel om te zien of het is bereikt.

Advertentiegroepen

Dit rapport toont de prestaties van advertentiegroepen in Google Ads die verkeer naar uw website leiden. Performance Max-campagnes ondersteunen geen advertentiegroepen, dus de gegevens van deze campagnes staan in dit rapport onder “geen gegevens”.

Zoekwoorden

Dit rapport toont de prestaties van de zoekwoorden in Google Ads die verkeer naar uw website leiden.

Landingspagina’s

Dit rapport toont de prestaties van landingspagina’s, gesorteerd op de dimensie “URL sessie-item”. Net als de andere rapporten combineert het statistieken van Google Ads en Piwik PRO Analytics Suite. Hier kunt u zien hoeveel conversies u heeft bereikt dankzij pagina’s waar de bezoekers naartoe zijn geleid door advertenties in Google Ads. Als de resultaten beneden verwachting zijn, kunt u verder zoeken naar mogelijke oorzaken. Om dit te doen, onderzoekt u geselecteerde statistieken, te beginnen met bijvoorbeeld het bouncepercentage, de prestaties op verschillende apparaten en de paginasnelheid.

Advertenties

Dit rapport toont op advertentiegroepniveau de prestaties van advertenties die in Google Ads zijn geplaatst en verkeer naar uw website leiden.

Prestaties per dag van de week

Dit rapport toont het verkeer dat elke dag van de week door uw advertenties wordt gegenereerd. Het combineert gegevens over klikken, kosten en doelconversies.

Distributienetwerk voor advertenties

Dit rapport laat zien waar uw advertentie is geplaatst. De netwerken zijn Content, Mixed, Search, Search Partners, Unknown, Unspecified, YouTube Search en YouTube Watch.

Op basis van deze gegevens over uw Google Ads-campagnes kunt u bepalen welke gebieden een diepgaandere analyse vereisen. Met andere functies van de Piwik PRO Analytics Suite kunt u ontdekken hoe u uw website, advertentie-inhoud en campagnestructuur in Google Ads kunt optimaliseren.

Google Ads-optimalisatie met andere functies van Piwik PRO Analytics

Optimalisatie van de landingspagina

Met Piwik PRO kunt u landingspagina’s identificeren die niet voldoen aan de belofte van de advertenties die in marketingcampagnes worden gebruikt. Dit probleem manifesteert zich op verschillende manieren. Soms komt de boodschap van de advertenties en de landingspagina niet overeen. Bepaalde landingspagina’s kunnen slecht presteren voor bepaalde marketingcampagnes. Het is ook de moeite waard om te controleren of er marketingcampagnes en -kanalen zijn die bezoekers naar de verkeerde landingspagina’s leiden.

Ga hiervoor naar het tabblad “Landingspagina” in het basisrapport van Google Ads. Sorteer de landingspagina’s in aflopende volgorde op bouncepercentage. Zoek landingspagina’s met een bouncepercentage dat hoger is dan het gemiddelde bouncepercentage en een doelconversiepercentage dat lager is dan het gemiddelde. Dit zijn de landingspagina’s die u nader moet onderzoeken.

Prestatiecontrole van de landingspagina

In Piwik PRO, Ga in Piwik PRO naar Gedrag – Pagina’s. Voer daar de URL van de landingspagina in en controleer de gemiddelde laadtijd.

De laadtijd van uw landingspagina beïnvloedt uw succes. Als het te lang duurt om te laden, kan uw doelgroep de pagina verlaten en nooit meer terugkeren.

Daardoor geeft u geld uit aan campagnes en ontneemt u uzelf tegelijkertijd de kans op conversies en verkopen. Belangrijker nog, u ontneemt uzelf ook betrouwbare gegevens voor analyse en neemt mogelijk de verkeerde beslissingen.

U zou bijvoorbeeld kunnen denken dat de inhoud of het ontwerp van een landingspagina gebreken vertoont, ook al zou deze eigenlijk prima werken als de laadtijd goed was.

Als u merkt dat uw landingspagina traag laadt, kunt u overwegen om afbeeldingen, CSS of JavaScript-bestanden te optimaliseren.

Ontwerpcontrole van de landingspagina

Is uw landingspagina gericht op conversie? Heeft het een duidelijke CTA?

Neem de tijd om de scroldiepte van uw landingspagina te analyseren (hiervoor heeft u een aangepast rapport in Piwik PRO nodig). Als bezoekers niet naar de CTA scrollen, krijgt u niet het beoogde aantal klikken. Controleer of de inhoud van de pagina de doelgroep voldoende aanspreekt om bezoekers naar de CTA-knop te leiden. Misschien moet u overwegen om de knop verder naar boven of onder het relevante tekstgedeelte te plaatsen.

Voer A/B- en multivariate-tests uit en optimaliseer koppen, afbeeldingen, teksten en CTA-knoppen. Dankzij de integratie met de populairste A/B-testtools (waaronder AB Tasty, Omniconvert, Optimizely en VWO) heeft u direct in Piwik PRO toegang tot uw A/B-teststatistieken.

Inhoudscontrole van de landingspagina

Kijk nog eens goed naar uw advertentie en de landingspagina. Controleer of het bericht dat gebruikers krijgen voordat ze klikken, overeenkomt met de informatie die ze zien nadat ze hebben geklikt. Bijvoorbeeld als u gratis levering aanbiedt in uw advertentie, maar dit niet beschikbaar is op de landingspagina, of als u een bepaald product promoot maar bezoekers na het klikken op een pagina terechtkomen die verschillende producten in die categorie weergeeft.

Arttu Raittila
Mede-oprichter van Hopkins

Het meeste optimalisatiewerk voor Google Ads gebeurt binnen het platform zelf. Piwik PRO helpt u echter het grotere geheel te optimaliseren: budgetallocatie, landingspagina-ervaring en interactie met andere marketingkanalen. Hier zijn enkele minder bekende manieren om verder te gaan dan de basisfuncties:

De ervaring van landingspagina’s optimaliseren met Piwik PRO site-inspecteur voor Chrome

Gebruik de site-inspector van Piwik PRO voor Chrome om heatmaps van uw landingspagina’s te analyseren om de gebruikerservaring en conversiepercentages te verbeteren.

Reageren gebruikers zoals verwacht op uw call-to-actions en andere elementen op uw landingspagina? Scrollen ze naar beneden of is er een verwarrend element dat ze tegenhoudt?

Langere klanttrajecten analyseren met gebruikers-ID’s

Door tracking van gebruikers-ID’s in Piwik PRO in te stellen, kunt u langere klanttrajecten analyseren.

Gebruikers-ID’s identificeren bezoekers op meerdere apparaten en browsers, waardoor de beperkingen van cookies die verlopen worden omzeild. Ze maken heridentificatie mogelijk wanneer gebruikers inloggen of contactgegevens verstrekken.

Hoewel dit eenvoudiger is voor e-commerce websites, kan het Customer Data Platform (CDP) van Piwik PRO ook complexe scenario’s beheren.

Met een volledig overzicht van klanttrajecten kunt u de effecten van top-of-funnel reclame zoals Google Ads displaycampagnes of campagnes voor het genereren van vraag beter zien. U kunt ook inzicht krijgen in de wisselwerking tussen betaalde social en betaalde zoekresultaten.

Betaalde zoekresultaten werkt zelden het beste op zichzelf; ze hebben baat bij top-of-funnel ondersteuning. Gebruikers-ID’s helpen deze effecten aan het licht te brengen en rechtvaardigen uw top-of-funnel uitgaven.

Verder gaan met Piwik PRO CDP en datawarehousing

Het Customer Data Platform (CDP) van Piwik PRO maakt nog geavanceerdere analyses mogelijk.

Hiermee kunt u langere klanttrajecten volgen, zelfs voor offline verkoop of verkoop door verkopers.

Sla de verzamelde gegevens op in een datawarehouse. Zodra u genoeg gegevens heeft, maakt u een model om inkomsten te voorspellen met behulp van machine learning-algoritmen zoals Random Forest.

Hierdoor kunt u de conversieperiode van 90 dagen van Google Ads omzeilen door de voorspelde inkomsten te gebruiken als de conversiewaarde op het conversiepunt.

Dit helpt de Profit-On-Ad-Spend (POAS) te optimaliseren, zelfs voor producten met lange koopcycli.

Doelen volgen

Bij het analyseren van Google Ads-campagnes is het essentieel om Google Ads-gegevens (voornamelijk klikken) te vergelijken met informatie over de verkeerskwaliteit (zoals doelconversie). Door doelen in te stellen in Piwik PRO kunt u micro- en macro-conversies op uw website meten.

U kunt uw doelen eenvoudig automatisch bijhouden met behulp van de informatie die u naar Piwik PRO Analytics stuurt:

  • Bezoeken pagina-URL
  • Titel pagina-URL
  • Aangepaste gebeurtenissen
  • Gedownloade bestanden
  • Klikken op externe links

Als u nog meer flexibiliteit nodig heeft, kunt u uw doelen handmatig bijhouden met de Piwik PRO Tag Manager. Dit type doel wordt gevolgd wanneer een specifieke conversieactie plaatsvindt. Mogelijke scenario’s voor dit type doeltracking zijn onder andere:

  • U heeft specifieke doelen die niet automatisch kunnen worden bijgehouden.
  • U wilt dynamisch inkomsten toewijzen aan uw conversies.

Als u de geavanceerde instellingen gebruikt, kunt u de inkomsten toewijzen aan uw conversie en meerdere doelen per sessie toestaan. De laatste optie is handig voor e-commerce als u alle add-to-cart-conversies wilt vastleggen die hebben plaatsgevonden in een enkele gebruikerssessie.

Ga voor meer informatie over het instellen van doelen in de Piwik PRO Analytics Suite naar ons helpcentrum:

Door deze doelen op te stellen en bij te houden, krijgt u waardevolle inzichten in het succes van uw campagnes. Uiteindelijk maakt het niet uit hoeveel mensen op uw advertentie hebben geklikt. Het gaat erom of ze de gewenste actie ondernemen op uw website nadat ze op de advertentie hebben geklikt.

Als u uw doelen voor ogen houdt, kunt u deze conversies op verschillende niveaus analyseren: campagnes, zoekwoorden en specifieke creaties. Het is essentieel om doelen te analyseren die vergelijkbaar zijn en evenveel gewicht hebben.

Het definiëren van doelen maakt het ook gemakkelijker om uw websiteverkeer te segmenteren.

Aangepaste verkeerssegmentatie

Gebruik segmenten om uw bezoekers in kleinere groepen te verdelen en ze afzonderlijk te analyseren in rapporten en dashboards. Door uw gegevens uit te splitsen, krijgt u inzichten die moeilijk te ontdekken zouden zijn in een bredere analyse.

Hier zijn enkele basiscategorieën om uw doelgroepen beter te leren kennen:

  • Geolokalisatie op verschillende niveaus, van continenten tot regio’s, landen en steden.
  • Apparaten die bezoekers gebruiken: desktop, mobiele telefoon, tablet.
  • Bezoekersgedrag op de website: of het nieuwe of regelmatige bezoekers zijn, hoe vaak ze de website hebben bezocht en hoe lang hun bezoeken hebben geduurd.

Vergelijk de bezoekersgroepen onderverdeeld in deze categorieën met de individuele dimensies in het basisrapport van Google Ads of in de rapporten Kanalen en Campagnes in Piwik PRO. Analyseer vervolgens welke resultaten deze groepen u opleveren. Onderzoek bijvoorbeeld:

  • Hoe het verkeer vanaf mobiele apparaten zich verhoudt tot andere kanalen.
  • Hoe de resultaten verschillen voor nieuwe en regelmatige bezoekers.
  • Of een groep bezoekers die een doel hebben voltooid (bijvoorbeeld een bestand hebben gedownload met een rapport dat u hebt gemaakt) ook geïnteresseerd waren in andere materialen (u maakt een segment voor bezoekers die een doel hebben voltooid en filtert het campagnerapport op een ander doel).
  • Hoe groepen bezoekers uit verschillende landen een specifiek doel bereikten, afhankelijk van het kanaal waar ze vandaan kwamen.

Zo kunt u bepalen welke segmenten u de meeste klikken opleveren, het beste doelconversiepercentage, het laagste bouncepercentage, het hoogste percentage nieuwe bezoekers, enz. U kunt deze informatie gebruiken om een profiel te maken van uw beste doelgroepen. Zo kunt u efficiënter en effectiever de doelgroep bepalen voor uw volgende Google Ads-campagne en uw website-inhoud.

Meer informatie over verkeerssegmentatie vindt u in ons Helpcentrum.

Aangepaste rapporten

Als u een specifieke informatiebehoefte heeft of dieper wilt ingaan op gegevensanalyse, gebruik dan aangepaste rapporten. Aangepaste rapporten kunnen heel eenvoudig en snel worden aangemaakt in Piwik PRO, en details kunnen worden gevonden in ons helpcentrum. Deze rapporten kunnen u helpen met het volgende:

  • Efficiëntie van marketingkanalen – Hoe uw campagnes presteren ten opzichte van andere kanalen voor websiteverkeer, bronnen met aangepaste statistieken en dimensies die geschikt zijn voor uw bedrijfsbehoeften.
  • Inzicht in het gebruik en de populariteit van uw landingspagina in verschillende continenten, landen en steden.
  • Gebruikersstroom – Hoe bezoekers door uw website navigeren nadat ze op de landingspagina zijn terechtgekomen en of dit de gewenste stroom is.
  • Offline conversie bijhouden.

Google Ads-optimalisatie met het Piwik PRO Customer Data Platform

Dankzij de nieuwe integratie van Piwik PRO CDP met Google Ads kunt u de doelgroepen die zijn gemaakt in het CDP gebruiken om gepersonaliseerde en geoptimaliseerde Google Ads-campagnes te maken. Met deze integratie kunt u first-party gegevens over de interactie tussen uw klanten en uw bedrijf in verschillende fasen van het klanttraject benutten. U kunt uw klanten bereiken en retargeten via Google Zoeken, het Shopping-tabblad, Gmail, YouTube en Display.

De integratie ondersteunt twee hoofdfuncties:

Klantenmatch

Deze functie maakt het gemakkelijker voor u om retargetingcampagnes uit te voeren. Stel dat u een groep gebruikers heeft die uw website bezoeken, specifieke acties uitvoeren (microconversies) of aankopen doen en u hun identificeerbare gegevens, zoals e-mailadres, hebben gegeven. U wilt ze echter nog meer activeren.

U kunt een lijst van deze gebruikers aanmaken in het Piwik PRO CDP. Dankzij de integratie van het CDP met Google Ads kunt u deze lijst naar Google Ads sturen en de gebruikers targeten met een speciale advertentie. De advertentie wordt aan hen weergegeven op verschillende plaatsen in het Google Ads-universum, op voorwaarde dat Google de ontvanger identificeert als een persoon op de lijst.

Stel, u maakt een lijst van uw VIP-klanten in het CDP. Om dit segment te maken, selecteert u klanten die bijvoorbeeld meer dan x euro per maand uitgeven.

Vervolgens kunt u uw VIP-klantengroep direct aanspreken en hen een aanbod doen dat specifiek is afgestemd op hun behoeften, met als doel upselling. Uw VIP-klanten zullen waarschijnlijk weinig interesse hebben in uw gebruikelijke advertenties, die voor iedereen hetzelfde zijn. Maar ze kunnen positief reageren op een exclusief aanbod. Dus, in plaats van hen te bombarderen met alledaagse advertenties, stuurt u een bericht met iets unieks dat ze alleen bij u kunnen krijgen. Op die manier benadert u een één-op-één marketingstrategie in plaats van te vertrouwen op dure massamarketing.

Met Klantenmatch kunt u:

  • Zeer gepersonaliseerde reclamecampagnes creëren met behulp van gedetailleerde klantprofielen en gedragsgegevens.
  • Klanten nauwkeuriger targeten binnen hun hele traject om relevante advertenties te leveren in de relevante stadia van de klantlevenscyclus.
  • Uw biedstrategieën optimaliseren door u te richten op zoekwoorden en advertentiemateriaal waarvan bewezen is dat ze tot conversies leiden.
  • Doelgroepen aanmaken die u vervolgens uitsluit van uw top-of-the-funnel campagnes (omdat ze klanten bevatten die al geconverteerd zijn, en u alleen potentiële klanten wilt targeten).
  • Doelgroepen aanmaken die de basis vormen voor lookalike-doelgroepen in campagnes voor het genereren van vraag na export van CDP naar Google Ads.

Afhankelijk van de branche zijn er verschillende praktische toepassingen voor de functie Klantenmatch. Hier zijn een paar voorbeelden:

Toerisme

  • Bezoekers die aanbiedingen hebben bekeken maar niet hebben gereserveerd: Geef ze speciale aanbiedingen om ze te herinneren aan de hotels of reizen die ze hebben bekeken.
  • Klanten die hebben gezocht naar vluchten op specifieke data: Richt uzelf op hen met advertenties die vluchtaanbiedingen of reispakketten op die data aanbieden.

Financiële diensten

  • Bezoekers die informatie hebben bekeken over een specifiek financieel product: Mensen die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in een hypotheeklening kunnen advertenties ontvangen met meer gedetailleerde informatie of een offerte.
  • Klanten die een leningcalculator hebben gebruikt: Mensen die geïnteresseerd zijn in het berekenen van leningbetalingen, kunnen geïnteresseerd zijn in bepaalde leningaanbiedingen.

Onderwijs

  • Bezoekers die cursusinformatie hebben gelezen maar zich niet hebben ingeschreven: Herinner hen aan de cursussen en benadruk de voordelen van het inschrijven in uw advertentie.
  • Deelnemers die een introductiecursus hebben gevolgd: Beveel hen verdere cursussen of opleidingen aan.

Technologie en software

  • Gebruikers die een proefversie van de software hebben gedownload maar de software niet hebben aangeschaft: Richt uzelf op hen met advertenties die hen aanmoedigen om de volledige versie van het product te kopen.
  • Klanten die oudere productversies gebruiken: Promoot de nieuwste productversies of upgrade-aanbiedingen.

Gezondheid en welzijn

  • Bezoekers die artikelen over specifieke supplementen hebben gelezen, maar geen aankoop hebben gedaan: Bied hen aanbiedingen of extra informatie over de supplementen waarin ze geïnteresseerd waren.
  • Klanten die trainingsschema’s hebben gekocht: Bied aanvullende producten aan, zoals voedingssupplementen of trainingsapparatuur.

Laten we eens kijken naar een typische case van een webwinkel. We willen zien hoe klanten die een online aankoop hebben afgebroken, gemotiveerd kunnen worden om de transactie alsnog te voltooien.

Use case: Heractivering van verlaten winkelwagentjes met Piwik PRO CDP en Google Ads

Laten we aannemen dat u een online winkel heeft waar het transactieproces er als volgt uitziet:

  • De gebruiker doorzoekt productpagina’s.
  • Hij gaat naar de pagina van een specifiek product.
  • Hij vindt het product leuk en voegt het toe aan zijn winkelmandje.
  • Vervolgens gaat hij naar de winkelwagenpagina.
  • Zodra hij zijn koopintentie heeft bevestigd, gaat hij naar de afrekenpagina, vult zijn adresgegevens in, selecteert de verzendmethode en voert zijn creditcardgegevens in voor de betaling.
  • Na het voltooien van de transactie komt de klant op de pagina met de orderbevestiging.

We zijn geïnteresseerd in gebruikers die een of meer producten in het winkelwagentje hebben geplaatst, de afrekenpagina hebben bezocht, maar de transactie niet hebben voltooid en de website hebben verlaten (ze zijn nooit op de orderbevestigingspagina gekomen).

We willen deze doelgroep gebruiken in een retargetingcampagne waarbij een gebruiker die een product in het winkelwagentje heeft geplaatst en vervolgens de transactie heeft afgebroken, een advertentie voor dit product te zien krijgt. Als ze erop klikken, worden ze doorgestuurd naar de productpagina.

We beginnen in Google Ads en maken een lijst in Doelgroepbeheer genaamd “Website: verlaten winkelwagen”, waar we gegevens van het Piwik PRO CDP naartoe sturen.

Dan gaan we naar de doelgroepen in het Piwik PRO CDP, waar we een doelgroep genaamd “Verlaten winkelwagens” aanmaken We stellen de volgende voorwaarden:

  • Alle gebruikers die een gebeurtenis hebben uitgevoerd van het type “Paginaweergave”, waarbij de URL van de pagina “/check-out/” bevatte – dit is omdat we alle webshopgebruikers willen filteren die de pagina met het betaalformulier hebben geopend.
  • Alle gebruikers die geen gebeurtenis van het type “Paginaweergave” hebben uitgevoerd, waarbij de URL van de pagina “/order-confirmation/” bevatte – dit is om de selectie te beperken tot gebruikers die de transactie niet hebben voltooid.

Nu gaan we naar het tabblad “Activeringen” en activeren we de eerder aangemaakte doelgroep.

Klik op het Google Ads-logo en maak een activering.

U moet eerst uw Google Ads-account integreren met Piwik PRO om een activering te maken. Ga voor instructies naar ons Helpcentrum:

Klik op “Een contactpersoon aan uw klantenlijst toevoegen” Selecteer het Google Ads-account dat u wilt gebruiken voor deze activering en de naam van de klantenlijst (in ons geval: “Website: verlaten winkelwagentje”). Selecteer vervolgens het type gegevens dat u naar Google Ads wilt sturen. U kunt kiezen tussen e-mailadres, telefoonnummer, postadres of een combinatie van deze drie gegevenstypen.

Vervolgens moet u een waarde/attribuut toewijzen aan de gekozen gegevenstypes. In ons geval hebben we het e-mailadres gekozen en toegewezen aan de gebruikers-ID (omdat als een gebruiker, met de juiste configuratie, een formulier invult op de site, zijn e-mailadres dient als een gebruikers-ID in het Piwik PRO CDP).

Geef ten slotte uw activering een naam, voer die in het veld bovenaan de linkerkolom in en sla hem op.

Uw activering is klaar. U moet echter ten minste 24-48 uur wachten voordat de eerste profielen worden weergegeven in Google Ads.

In het activeringslogboek in Piwik PRO kunt u zien welke gegevens wanneer naar Google Ads zijn verzonden en hoe dit platform hierop heeft gereageerd. U kunt ook zien of er nog gegevens moeten worden verzonden, of er een fout is opgetreden en of de export geslaagd of gedeeltelijk geslaagd is. We beschouwen de batch als gedeeltelijk geslaagd als sommige gegevens onjuist zijn, zoals onvolledige e-mailadressen.

Conversie-uploads

In mei 2024 introduceerde Piwik PRO een functie waarmee u het importeren van uw conversietrackinginformatie (bijvoorbeeld doelen, gclid) kunt automatiseren om een uitgebreider beeld te krijgen van welke zoekwoorden en targetingcriteria de meest rendabele conversies opleveren. Door conversies te uploaden leren we Google Ads welke acties en gebruikersgroepen voor ons het meest waardevol zijn. Uw gegevens in Google Ads zijn altijd up-to-date en de onderhoudskosten zijn minimaal.

Conclusie

Het bereiken van een hoge ROAS in Google Ads-campagnes vereist voortdurende controle, analyse en aanpassing aan de huidige ontwikkelingen. Zoals hierboven getoond, kan de Piwik PRO Analytics Suite uw bondgenoot zijn bij deze onderneming.

De integratie van Google Ads en Piwik PRO geeft u gedetailleerde inzichten om uw campagnes effectief te verfijnen en betere resultaten te behalen. Met Piwik PRO kunt u uw landingspagina’s optimaliseren, het gedrag en de kenmerken van bezoekers diepgaand analyseren en uw campagnes personaliseren.

De Piwik PRO Analytics Suite biedt echter veel meer. Het is een privacy-vriendelijk platform met geavanceerde analysemogelijkheden. De suite bestaat uit nauw geïntegreerde modules: Analytics, Tag Manager, Consent Manager en Customer Data Platform. Het kan ook eenvoudig worden gekoppeld aan andere onderdelen van uw tech stack.

De hoge normen voor gegevensbescherming worden aangevuld met flexibele hosting in de cloud en in de private cloud, inclusief datacenters in de EU.

Ontdek het zelf. Gebruik het gratis Core-abonnement of vraag een op maat gemaakte demo aan van het Enterprise-abonnement.