Vind Het Meest Geschikte Gegevensverzamelplatform Voor- en nadelen van DMP’s, CDP’s, DW’s en CRM’s

Geschreven door Karolina Matuszewska

Gepubliceerd januari 09, 2019

Vind Het Meest Geschikte Gegevensverzamelplatform: Voor- en nadelen van DMP’s, CDP’s, DW’s en CRM’s

Het digitale ecosysteem van vandaag, met zijn veelheid aan gegevensbronnen, tonnen aan informatie en snelle technologische veranderingen, brengt een hele reeks uitdagingen met zich mee om het beste uit gegevens te halen. Het is geen sinecure om toegang te krijgen tot betekenisvolle gegevens. Daarom wenden organisaties zich tot gegevensaggregatie om hun prestaties te verbeteren.

Het verzamelen van gegevens over klanten en gebruikers levert grote voordelen op voor organisaties in alle sectoren. Het stelt marketeers en analisten in staat om te leren over de interesses van klanten, inhoud op hun unieke voorkeuren af ​​te stemmen en uiteindelijk afzonderlijke gebruikers te segmenteren en te targeten.

Omdat de markt verschillende gegevensverzamelingssoftware biedt, zoals data management platforms (DMP), customer data platforms (CDP), customer relationship managements (CRM) en datawarehouses (DW), moet u beslissen welke het beste bij uw organisatie passen.

Sommige van deze termen klinken misschien vreemd, dus we hebben dit bericht voorbereid om het allemaal duidelijk te maken en u te helpen de betekenis achter deze labels beter te begrijpen.

We zullen ook uitleggen wat ze bieden, samen met hun belangrijkste voor- en nadelen.

Datawarehouse

Een datawarehouse fungeert als een centraal gegevensrepositorium dat wordt geleverd met verschillende systemen, relationele databases en vele andere.

Bovendien kan datawarehousing worden uitgevoerd op een specifiek onderwerpgebied. Vanuit een datawarehouse kunt u dus datamarts maken, die subsets zijn van gegevens die zijn opgeslagen voor de verschillende behoeften van bepaalde teams, secties of afdelingen binnen een organisatie.

Het is van cruciaal belang om het verzamelen van gegevens te plannen, zodat u de gegevens later bruikbaarder kunt maken. Maar voordat de transactionele gegevens naar een magazijn stromen, worden ze geïntegreerd en getransformeerd. Als ze eenmaal zijn opgeslagen om een ​​uitgebreide database te vormen, dienen ze als een hoeksteen voor het bouwen van rapporten, dashboards, analyse-oplossingen en andere ad hoc-query’s.

Ten slotte hebben bedrijfsanalisten, marketeers en andere besluitvormers toegang tot gegevens via:

  • Business Intelligence-tools
  • SQL-client
  • Andere analysesoftware

om de bedrijfsprestaties te controleren en weloverwogen beslissingen te nemen.

Voordelen van datawarehouses

Met een datawarehouse kunt u verborgen patronen van gegevensstromen opsporen en enorme hoeveelheden complexe gegevens efficiënter verwerken. Het platform biedt organisaties de mogelijkheid om analytische processen van operationele processen te splitsen, waardoor ze beide vloeiender en sneller verlopen. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg.

Laten we de voordelen van deze oplossing dus nader bekijken.

Aangepaste analyse

  • Met een datawarehouse kunt u uw analysepraktijken aanpassen aan de specifieke behoeften van uw organisatie. U kunt bijvoorbeeld uw eigen machinelearningalgoritmen op een gegevensset implementeren en aangepaste analyse uitvoeren. Hoewel dit wat extra werk en IT-vaardigheden vereist, is het de investering waard om te profiteren van flexibelere analyses.

Verbeterde gegevenskwaliteit en consistentie

  • Datawarehousing zorgt ervoor dat gegevens worden omgezet in een gemeenschappelijk standaardformaat. Met andere woorden, zelfs gegevens van verschillende afdelingen van een organisatie zijn gestandaardiseerd en consistent.
  • Verschillende teams, of het nu gaat om marketing, verkoop of wie dan ook, kunnen hetzelfde gegevensrepositorium gebruiken voor rapportage en query’s. Dit betekent dat alle processen op elkaar zijn afgestemd binnen een organisatie.
  • Omdat een DW gegevens verenigt, kunt u deze als één bron van waarheid beschouwen voor het rapporteren aan verschillende belanghebbenden. Gegevensrecords worden gecombineerd en gededupliceerd, zodat de gegevens dienen als een betrouwbare bron van de meest actuele informatie voor rapportage.
  • Voordat gegevens naar een magazijn worden geladen, worden ze gereinigd, gedenormaliseerd en vooraf berekend. Reiniging betekent dat het magazijn alle inconsistenties opmerkt en ze ter plekke repareert.
  • Het denormaliseringsproces dient om het vermogen van het datawarehouse om gegevens te lezen te verbeteren. Al deze procedures zorgen ervoor dat u hoogwaardige en consistente gegevens opslaat voor uw analysedoeleinden.

Tijdwinst

  • Gecentraliseerde gegevensopslag is tijdbesparend en kostenbesparend omdat gegevens verzameld uit meerdere bronnen op één plaats worden geplaatst en opgeslagen. Hiermee kunt u een centraal overzicht over de hele organisatie bieden. Veel belanghebbenden in de organisatie hebben toegang tot alle gegevens op één plek, wat veel tijd bespaart en bijgevolg een aantal kosten kan verminderen.

Historische gegevensopslag

  • Een DW kan historische gegevens opslaan, het soort dingen dat u al van andere systemen hebt verwijderd. Met deze gegevens kan uw organisatie beter inzicht krijgen in trends die in de loop van de tijd fluctueren. Hiermee kunt u gegevens binnen meerdere tijdsbestekken bijhouden, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en toekomstige initiatieven beter kunt plannen.

Verbeterde systeem- en queryprestaties

  • DW is ontworpen met een focus op het ophalen van gegevens en analyse. Met een datawarehouse kunt u grote hoeveelheden gegevens opslaan die u snel kunt opvragen. Het is gebouwd om het ophalen van gegevens te versnellen en om rapportage en analyse te ondersteunen.

Nadelen van datawarehouses

Hoewel er aanzienlijke voordelen zijn die u kunt bereiken door de implementatie van een datawarehouse, zijn er ook enkele nadelen. Het proces zelf kost veel tijd, terwijl de kwestie van gegevensbezit en privacy ook enkele problemen met zich meebrengt. Laten we in details treden.

Technische expertise vereist

  • Om rapporten te maken in een DW moet men query’s schrijven en inzicht krijgen in het schema van het datawarehouse en BI-tools (bijvoorbeeld Tableau, Looker, Power BI, enz.). Het betekent dat teams technisch onderlegd moeten zijn om rapporten en visualisaties voor te bereiden.
    Tijdrovend
  • Hoewel een van de belangrijkste taken van een DW is om uw gegevens te vereenvoudigen, is gebleken dat veel van uw werkzaamheden een praktische aanpak vereisen. Ten eerste moet de ETL-procesimplementatie worden uitgevoerd. Dat betekent het ophalen van gegevens uit gegevensbronnen, het uitvoeren van alle transformaties die nodig zijn om te voldoen aan het schema en en de vereisten van het datawarehouse, en vervolgens de gegevens importeren in het DW.
  • Ten tweede wordt onderhoud handmatig gedaan, vooral omdat de API’s en gegevensschema’s van andere systemen in de loop van de tijd evolueren. Dit betekent dat u mogelijk het importproces naar uw datawarehouse moet controleren en aanpassen of dat u op een gegeven moment zelfs kunt merken dat de import is verbroken.

Eigendom en veiligheid van gegevens

  • Datawarehouses zijn een reden tot bezorgdheid over gegevenseigendom en -beveiliging. Aangezien gegevens worden gecombineerd uit meerdere bronnen, waaronder van derden, wordt de kwestie van eigendom, rechten en veiligheid van gegevens complex en lastig.
  • Ook mogen alleen bepaalde personeelsleden toegang hebben tot dergelijke informatie. Dit is nog een beperking van de mogelijkheden van datawarehouses.
  • In sommige omstandigheden delen verschillende afdelingen met tegenzin de persoonlijke gegevens van gebruikers binnen het repositorium. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat alleen vertrouwde personen aan bepaalde soorten gegevens kunnen werken.

Onderhoudskosten

  • U kunt uw datawarehouse consequent bijwerken om de nieuwste functies en functionaliteiten te krijgen. Dergelijke upgrades zijn echter meestal vrij prijzig. Als u ook rekening houdt met regelmatig onderhoud voor uw systeem, zijn de totale kosten misschien wat hoog.

Vereist aanzienlijke middelen

  • Als u gegevens uit verschillende bronnen wilt verwerken, hebt u aanzienlijke hoeveelheden gegevensbronnen nodig, of het nu gaat om ondersteuning door uw IT-team of een onafhankelijk BI-team. Het hangt allemaal af van het systeem dat u hebt geïnstalleerd en de verdere implementaties die u wilt uitvoeren. Dit kan zeker leiden tot extra kosten voor uw organisatie.

Gegevensstabiliteit

  • Het type gegevens dat u opneemt in uw datawarehouse bestaat vaak uit statische gegevenssets. Dat betekent dat u minder flexibiliteit hebt om specifiekere oplossingen en rapporten te maken.

Customer data platform (CDP)

Customer data platforms vormen de nieuwste speler onder de gegevensplatforms die worden besproken, en ze zijn een van de krachtigste hulpmiddelen voor gegevensverzameling. CDP’s worden niet voor niets het brein van de slimme marketingstack genoemd. Met een CDP kunt u enorme volumes gegevens gefragmenteerd over meerdere kanalen en bronnen verenigen.

Ten slotte kunnen uw zorgvuldig vervaardigde gegevens eenvoudig worden toegepast om een ​​enkel klantbeeld te creëren en een betere klantervaring te bieden.

De CDP-technologie vergemakkelijkt campagne-automatisering, waarbij de klantreis over alle kanalen en touchpoints in kaart wordt gebracht. Het ondersteunt gegevensanalyse en helpt marketeers bij het beheren van al hun initiatieven zonder veel hulp van de IT-afdeling.

Laten we dus alle details van deze oplossing doorspitten.

Voordelen van customer data platforms

Zoals we al hebben vermeld, is een customer data platform een ​​krachtig instrument voor het verzamelen van gegevens. Het verenigt gegevens, biedt een 360-graden klantprofiel en ondersteunt gegevensgedreven marketing. Maar wat maakt de CDP precies zo’n ster?

Gedreven door first-party gegevens

  • Dat is een aanwinst. Het is de meest waardevolle informatie vanuit marketingperspectief. Deze informatie is de meest accurate en betrouwbare die u kunt krijgen omdat deze rechtstreeks van uw klanten komt en persoonlijke informatie van echte klanten bevat.
  • Met first-party gegevens kunt u betere naleving van privacyregels zoals AVG of ePrivacy bereiken. Omdat de gegevens rechtstreeks van uw klanten worden verkregen, bent u de eigenaar en hebt u er volledige controle over.

Biedt een enkele klantweergave

  • Anders dan bij DMP’s bieden alle gegevens die uit meerdere bronnen zijn verzameld en samengevoegd tot één record, een volledig overzicht van uw klantreis en verbindt het de contactpunten op en buiten de site. Wanneer u first-party gegevens aan de mix toevoegt, verkrijgt u een enkele klantweergave (SCV).

Maakt gegevens actiever

  • De mogelijkheden van een CDP zijn niet beperkt tot verzamelen en rapporteren. U kunt het toepassen in een breed scala aan doeleinden, zoals inhoudpersonalisatie en -aanbeveling, activerende doelgroepen, cross- en upsellingcampagnes.

Eenvoudig te integreren

  • In tegenstelling tot een datawarehouse, kunt u eenvoudig een CDP integreren met meerdere platforms zonder het gedoe van het ontwikkelen van aangepaste integraties.

CDP’s, in tegenstelling tot DMP’s, zijn het domein van marketeers

  • Omdat CDP’s een vooraf gebouwde marketingdatabase bieden, maakt het de creatie een veel eenvoudigere taak. Dit betekent dat marketeers aan de slag kunnen gaan zonder veel hulp van technisch onderlegde experts. Marketingprofessionals krijgen meer controle over de database en niemand zal hun werk in de weg zitten.

Nadelen van customer data platforms

In de echte wereld zijn er geen perfecte oplossingen. Die regel is tevens van toepassing op customer data platforms, die ook een aantal nadelen hebben.

Beperkte gegevenssets

  • Aangezien een CDP voornamelijk op first-party gegevens werkt, kan het blijken dat u niet over voldoende gegevens beschikt. In tegenstelling tot een DMP, waar u gegevens van derden kunt kopen, zijn de gegevenssets van uw CDP mogelijk zeer beperkt en onvoldoende om uw marketinginitiatieven op volle toeren te draaien.

Ongestructureerde gegevensproblemen

  • Als u bepaalde ongestructureerde gegevens wilt gebruiken, met name in complexe indelingen, kunt u enkele problemen ondervinden met uw CDP. Het kan moeilijk zijn om gegevens in gebruik te nemen of zelfs naar het platform te uploaden. Dit is anders dan bij een datawarehouse, waar u allerlei soorten gegevens kunt uploaden en het IT-team hiervoor zorgt.
  • Een ander gebrek bij customer data platforms is dat het moeilijk is om ongestructureerde gegevens te visualiseren. Dat onderscheidt een CDP van een DW, waar allerlei soorten gegevens kunnen worden gepresenteerd. Als u echter uw CDP met een Business Intelligence-tool integreert, kunt u aangepaste visualisaties van uw gegevens maken en verdere analyse uitvoeren.

Data management platform (DMP)

Een data management platform is een andere krachtige gegevens-aggregatietechnologie op onze lijst. Deze platforms hebben zichzelf bewezen als de meest bruikbare tool in digitale marketing en reclame. Vaak vergeleken met een eenvoudige database, maar hun mogelijkheden gaan veel verder dan alleen het opslaan van informatie.
Met een DMP kunnen marketeers en adverteerders waardevolle informatie verzamelen uit een breed scala van verschillende bronnen, classificeren, analyseren en uiteindelijk segmenteren om het aan adverteerders te leveren, meestal via hun DSP. Als gevolg hiervan laat het platform adverteerders op het juiste moment aangepaste berichten aan de juiste doelgroep aanbieden.

Voordelen van data management platforms

Omdat een data management platform al uw verzamelde gegevens verwerkt en organiseert, biedt het u een duidelijk beeld van uw doelgroep en helpt het u bij het bedenken van marketingstrategieën. Dit zijn de essentiële voordelen van een DMP.

Gegevenseenheid

  • Welke gegevens u ook verzamelt, of het nu gaat om cookies, e-mailadressen of andere gedragsgegevens, met een DMP kunt u deze stukken samenvoegen en gebruikers in segmenten verdelen, zodat u deze in al uw marketingcampagnes kunt gebruiken.

Gegevensactivering en aanmunting

  • Gegevensactivering is een van de sterkste punten van een DMP. Het is wat DMP’s in de eerste plaats onderscheidt van andere gegevensbeheersystemen, zoals datawarehouses. Zodra de gegevens zijn samengevoegd en doelgroepsegmenten zijn gemaakt, kunt u de gegevens gebruiken voor doeleinden zoals het kopen van media, personalisatie en dynamische advertenties. Bovendien kunt u geactiveerde gegevens en doelgroepen verkopen aan gegevensmakelaars.

Verbeterde campagne-optimalisatie

  • Met een DMP krijgt u een grondige analyse van de prestaties en efficiëntie van uw campagnes. Dit kunnen statistieken zijn zoals vertoningen die worden weergegeven met behulp van de gegevens, algemene campagnekosten, enzovoort. En met gedetailleerde inzichten kunt u alle tekortkomingen zien die moeten worden verbeterd voor toekomstige campagnes.
  • Een andere functionaliteit die door DMP’s wordt aangeboden, is dat met gegevens van derden u op dezelfde manier kunt modelleren om uw doelgroepen met vergelijkbare gebruikers uit te breiden. Dit verbetert uw prospectie en kan uw marketingcampagnes schalen om meer gebruikers te bereiken.
  • Aangezien een DMP gegevens verzamelt van meerdere bronnen om doelgroepen te maken, verzamelt het gegevens over zichzelf. De inzichten van campagnes die via een DMP worden uitgevoerd, kunnen uw gegevenssets verbeteren die zijn toegepast op het maken van doelgroepen.

Nadelen van data management platforms

Hoewel een DMP een krachtig element in uw marketingarsenaal kan zijn, moet u op de hoogte zijn van problemen en uitdagingen die zich kunnen voordoen bij het gebruik ervan. Er zijn belangrijke nadelen aan deze tool.

Privacykwesties

  • DMP’s worden hoofdzakelijk aangedreven door gegevens van derden. Dergelijke gegevens helpen de profielen van gebruikers te verbeteren en lossen het probleem van onvoldoende gegevens op, maar het brengt ook privacykwesties met zich mee. Zoals we al eerder hebben vermeld, moet u onder AVG toestemming van gebruikers vragen om hun informatie te verzamelen en te verwerken. Dit proces is een echte strijd bij het overwegen van de toestemmingsstromen tussen externe leveranciers.

Gegevenskwaliteit en volledigheid

  • DMP’s analyseren en verbreden doelgroepen door het toewijzen van cookies aan een vooraf gedefinieerde taxonomie op basis van gebruikersactiviteiten en context. De taxonomie is echter vastgesteld.
  • Met andere woorden, het is gebaseerd op een rigide reeks regels voor het verzamelen van gegevens, wat de bron kan zijn van slechte gegevenskwaliteit. De gegevens kunnen vaag zijn en niet beschikken over nauwkeurige kenmerken waarmee u klanten in de juiste doelgroep kunt indelen.
  • Wanneer u deze taxonomieën toepast die worden aangedreven door gegevens van derden, krijgt u ook geen inzicht in de gegevensbronnen, hun kwaliteit en gegevensversheid.
  • Als de kwaliteit van de gegevens die in de DMP worden geïmporteerd slecht is, zijn de resultaten slecht. Een van de belangrijkste problemen die de meeste DMP’s hebben, is dat ze veel gegevens van derden verzamelen waarvan de kwaliteit niet goed is.
  • Het is bijvoorbeeld moeilijk om dingen zoals koperintentie te identificeren met de meeste externe gegevens, omdat de gegevens misschien oud zijn (misschien is de gebruiker niet meer geïnteresseerd in de aankoop van het product of de dienst of heeft hij deze al gekocht).

Adoptie

  • Het integreren van een DMP in de huidige omgeving van uw organisatie kan een uitdaging zijn. Ten eerste vereist het de juiste technische kennis en domeinkennis. Ten tweede kan dergelijke technologie voor gegevensaggregatie te ingewikkeld blijken voor uw werknemers. Dat zou een steile leercurve betekenen die samenhangt met het leren hoe de DMP te gebruiken.

Customer Relationship Management (CRM) platform

Een Customer Relationship Management (CRM) tool is een ander platform voor gegevensaggregatie. Het is een technologie waarmee u informatie over uw klanten en prospects kunt verzamelen en opslaan, interacties met klanten kunt afhandelen en processen voor verschillende marketinginitiatieven gedurende de hele klantreis kunt automatiseren.

De tool is bedoeld om verkoopinitiatieven te ondersteunen en het opbouwen van duurzame relaties met klanten te vergemakkelijken. Met een CRM-systeem kunt u een breed scala aan gegevens verzamelen, van klantcontactinformatie tot de status van leads en klantcommunicatie, en nog veel meer.
De gegevens kunnen automatisch worden ingevuld door verschillende integraties met externe bronnen. Dit heeft een aanzienlijke invloed op uw tijdbeheer, waardoor u meer tijd overhoudt voor marketingstrategieën en andere initiatieven.

De primaire focus van CRM is het bevorderen van goede relaties en het volgen van de interacties van klanten en prospects met uw bedrijf. Al deze stappen zijn van vitaal belang bij het verwerven en behouden van klanten.

Voordelen van Customer Relationship Management platforms

Een CRM helpt u bij het efficiënt organiseren en automatiseren van uw processen. U krijgt extra tijd om u te concentreren op andere aspecten van uw bedrijf. Maar wat kunt u precies bereiken met een CRM?

Doeltreffendheid

  • Een CRM kan veel van uw taken automatiseren, van het invullen en verzenden van rapporten, het maken van leads van aanmeldingsformulieren tot het verzamelen van alle benodigde gegevens.
  • Al uw gegevens over uw klanten: contactgegevens, e-mails, berichten, notities van telefoongesprekken, is gecentraliseerd, goed georganiseerd en gemakkelijk toegankelijk voor verschillende teams. U kunt het terugvinden en delen met slechts een paar klikken.
  • Alle teams binnen uw organisatie kunnen informatie over uw klanten delen. Bijgevolg is iedereen die betrokken is op dezelfde pagina over gesloten deals, en krijgt updates over nieuwe producten of diensten, evenals andere relevante informatie.

Verbeterde klantenservice

  • Dankzij een database vol informatie over uw klanten, inclusief historische gegevens, kunt u alle belangrijke gegevens ophalen over eerdere aankopen, voorkeuren of andere feiten die u kunnen helpen om hun problemen sneller op te lossen.

Uitgebreide gegevens en verbeterde rapportage

  • Het digitale ecosysteem wordt gevoed met gegevens en uw CRM-systeem is een van de tools waarmee u dit strategische voordeel kunt verzamelen. Omdat het de meest waardevolle gegevens op één plaats opslaat, kunt u het beter gebruiken voor analyse en rapportage. U kunt een CRM integreren met externe tools en plug-ins om nog meer gegevens te verzamelen. Hoe meer nauwkeurige informatie die u heeft, hoe beter uw rapporten en meer geïnformeerd uw besluitvormingsprocessen zijn.

Nadelen van customer relationship management platforms

Hoe uitgebreid de lijst met CRM-voordelen ook is, de software is niet vrij van gebreken en nadelen. Deze omvatten implementatiekosten en problemen met gegevensbeveiliging, enkele van de lastigste. Laten we de potentiële problemen die u met zo’n tool kunt ervaren onderzoeken.

Beperkingen

  • De dagen dat een CRM-systeem als zelfstandige software op zichzelf werkte zijn voorbij. Klanten doen nu liever onderzoek zonder afhankelijk te zijn van het verkoopteam van de leverancier. Moderne CRM’s vereisen een nauwe integratie met marketingautomatisering en andere platforms uit uw marketingarsenaal, zoals CDP’s. Bovendien hebben CRM’s een ondersteuningsteam nodig om een ​​volledig beeld te krijgen van alle interacties van klanten met het merk, via uw website, apps, sociale media, klantenondersteuning, enz.

Privacykwesties

  • Hoewel het verzamelen van persoonlijke gegevens deel uitmaakt van het proces om relaties met uw klanten op te bouwen, hebt u mogelijk hun toestemming nodig om dat te doen. Dat is het geval als u gegevens van inwoners van de Europese Unie verzamelt en verwerkt, wat een gevolg is van de nieuw geïntroduceerde privacywetgeving AVG.
  • De meeste CRM’s worden in de cloud gehost, wat betekent dat er enkele problemen kunnen zijn met betrekking tot de beveiliging van uw gegevens.

Gegevens-aggregatietechnologieën – laatste gedachten

Zoals u ziet, variëren de gepresenteerde platforms voor gegevensaggregatie in hun functionaliteiten en mogelijkheden. Er zijn hier geen winnaars, omdat elk hulpmiddel is ontworpen voor een specifiek doel en een andere rol te spelen heeft, hoewel sommige van hun paden elkaar kruisen. Bovendien bieden al deze oplossingen aanzienlijke voordelen, zij het met een klein aantal kwaaltjes.

Hopelijk hebben we wat van uw verwarring over deze hulpmiddelen opgelost, maar als u meer wilt weten over hen, aarzel dan niet om met ons contact op te nemen!