Terug naar blog

Piwik PRO vs Matomo (Piwik): de belangrijkste verschillen uitgelegd

Web Analytics

Geschreven door

Gepubliceerd februari 8, 2019 · Bijgewerkt oktober 18, 2022

Piwik PRO vs Matomo (Piwik): de belangrijkste verschillen uitgelegd

Piwik PRO en Matomo (voorheen Piwik) hebben een gedeelde geschiedenis. Sommige van onze medewerkers hebben code bijgedragen voor het open-source Piwik-project. Piwik PRO leverde al vroeg ondersteuning op bedrijfsniveau en premiumfuncties bovenop die open source-stichtingen. In 2016 liepen onze paden echter uiteen. We zijn nu twee afzonderlijke organisaties met elk hun eigen plannen en leidende principes.

Piwik PRO vs Matomo

46 Belangrijkste Kenmerken Die Het Verschil Maken

Download het gratis e-boek

We beseffen dat hoewel dit voor ons vanzelfsprekend lijkt, het dit misschien niet is vanuit het perspectief van een buitenstaander.

Daarom willen we met dit artikel zo veel mogelijk uitleg geven over de verschillen tussen ons en Matomo (voorheen Piwik) – zowel qua bedrijven als qua producten.

Piwik PRO vs Matomo (Piwik) – wat is het verschil?

Piwik PRO werd opgericht in 2013 en biedt sindsdien een platform op bedrijfsniveau, samen met ondersteuning voor zakelijke klanten en overheidsorganisaties. Het bedrijf heeft meer dan 100 werknemers uit meerdere teams in de EU en de VS, toegewijd aan klantensucces, technische ondersteuning, productontwikkeling, marketing en verkoop.

Piwik PRO is een zusterbedrijf van Clearcode – een leider in de ontwikkeling van MarTech en AdTech-software.

2018 was best spannend voor ons. Vorig jaar werden we onder andere erkend als 20ste snelstgroeiende technologiebedrijf in Centraal-Europa in de “Deloitte Technology Fast 50” Ranking en gecertificeerd volgens de ISO 27001-norm. Hier kunt u onze eindejaarsronde lezen:
Piwik PRO 2018 jaaroverzicht

Matomo (opgericht in 2007), aan de andere kant, is een open-sourceproject. Het was voorheen bekend als “Piwik” tot januari 2018, toen het werd omgedoopt. Zie onze officiële blogpost met uitleg over de naamsverandering voor Piwik PRO.

Het team bestaat uit een tiental parttime medewerkers en een nog kleiner kernteam dat aan de productontwikkeling werkt. Dezelfde mensen die erachter staan ​​zijn ook de oprichters van InnoCraft – een adviesbureau dat premium plug-ins en services voor Matomo levert, evenals een cloudservice voor de gehoste versie van de software. InnoCraft heeft ongeveer 5 teamleden (volgens LinkedIn), meestal gevestigd in Nieuw-Zeeland. In de afgelopen paar maanden waren beide bedrijven samengevoegd tot één en verschijnen ze nu onder dezelfde naam (Matomo).

Piwik PRO maakt gedeeltelijk gebruik van Piwik open-source software (vergelijkbaar met RedHat met behulp van de Linux-kernel en meerdere open source-tools), maar we integreren momenteel naadloos een deel van open source Piwik in ons eigen platform via API’s. Bovendien controleert Piwik PRO alle wijzigingen in de code die wordt gebruikt in zijn Analytics-suite en sinds 2016 onderhoudt en ontwikkelt het zijn eigen deel van “Piwik” naast de eigen modules van Analytics Suite.

We hopen dat dit de zakelijke relatie tussen de bedrijven verklaart. Laten we nu de functies van elk hulpmiddel bespreken.

Piwik PRO vs Matomo(voormalig Piwik): Hoe de producten te vergelijken met elkaar?

Naar onze mening vertalen verschillen in de omvang en schaal van activiteiten van Matomo en Piwik PRO zich rechtstreeks in hun doelgroepen en kenmerken. Hieronder geven we een aantal argumenten die deze verklaring staven.

Het scala aan onderwerpen om te bespreken is zeer breed. Daarom hebben we dit stuk verdeeld in zes delen over verschillende aspecten van de producten:

Laten we er gelijk invliegen!

Piwik PRO vs Matomo: De belangrijkste verschillen

Het eerste belangrijke verschil is het aantal producten dat door elk bedrijf wordt geleverd.

Met Piwik PRO krijgt u een volledig geïntegreerde Analytics Suite, bestaande uit 6 producten:

De modules kunnen afzonderlijk of in een set worden gekocht. Dit betekent dat Piwik PRO Analytics Suite uitgebreide mogelijkheden biedt voor het verzamelen en activeren van gegevens. Naast standaardanalyses kan het ook:

  • gegevensintegratie uitvoeren voor marketing, verkoop en klantensuccestools en -platforms
  • enkele klantweergaven maken
  • de klantreis in kaart brengen
  • doelgroepen maken
  • verzamelde gegevens activeren via retargeting en betaalde campagnes op locatie

Alle functies omvatten respect voor de privacy van bezoekers, voorschriften voor gegevensbescherming (inclusief AVG) en intern gegevensbeveiligingsbeleid.

Als u wilt weten hoe onze producten samenwerken om tastbare waarde te leveren, kijk dan eens naar deze blog:
4 goede redenen om voor een digitaal marketingplatform te kiezen (+ use cases)

Matomo is een analyse- en tagbeheersysteem.

Matomo’s Custom Reports zijn ook geen afzonderlijke module, maar een betaalde plug-in op basis van hetzelfde gegevensbasebeheersysteem en UI als Matomo Analytics.

Wat betreft Piwik PRO hebben we vorig jaar besloten om Custom Reports te ontwikkelen als een afzonderlijk product met een eigen back-end en functionaliteiten. Uitgerust met een nieuwe motor, de module:

  • heeft pre-computing tijd die nodig is om gegevens te verwerken aanzienlijk verkort
  • heeft onze analyses schaalbaarder en efficiënter gemaakt (we zijn in staat om meer dan 1 miljard gebeurtenissen per maand af te handelen)
  • heeft de algehele bruikbaarheid van ons product verbeterd (de gebruikersinterface bevat nu een eenvoudige drag and drop-editor waarmee u statistieken, dimensies en gebeurtenissen kunt mixen en combineren om rapporten te maken en te filteren)
  • heeft de verscheidenheid aan gegevensvisualisatiemethoden verhoogd (inclusief geneste tabellen en talrijke soorten lijn- en staafdiagrammen)

Dat alles stelde ons in staat om onszelf (en onze klanten!) te bevrijden van enkele rapportagebeperkingen van onze standaard webanalyse-instantie.

Een voorbeeldweergave van de gebruikersinterface in <strong>Piwik PRO</strong> Custom Reports

Prestaties en betrouwbaarheid

Laten we nu ingaan op de prestaties en betrouwbaarheid van elk platform.

Zoals we eerder hebben vermeld, hebben we vorig jaar een krachtige aanvulling op onze stack ontwikkeld: Custom Reports.

De backend van Piwik PRO Custom Report wordt mogelijk gemaakt door ClickHouse, een kolomgeoriënteerd gegevensbasebeheersysteem dat in realtime rapporten kan genereren en elke query direct kan verwerken.

Als u meer wilt weten over de mogelijkheden van Piwik PRO Custom Reports, moet u dit blogbericht bekijken.

Matomo, aan de andere kant heeft vanwege de rijgeoriënteerde architectuur wat extra tijd nodig om gegevens vooraf te verwerken en de rapporten te genereren.

Deze prestatieverschillen hebben een directe impact op de efficiëntie van uw eigen werk. Vooral als u besluit om het volgende te doen…

Segmenten bouwen

Om de verschillen te testen, zetten we proefaccounts op in Piwik PRO Cloud en Matomo Cloud.

We hebben beide hulpprogramma’s op één website geïmplementeerd om hun prestaties in dezelfde omgeving te vergelijken.

Ten eerste hebben we beide platforms gebruikt om een ​​segment van mobiele gebruikers te maken. De reikwijdte van de gegevens was een enkele dag (03.12.2018) en ongeveer 2400 bezoeken. We zijn begonnen met het maken van rapporten om 10.00 uur. De hele operatie duurde ongeveer 10 minuten.

In het geval van Piwik PRO Custom Reports waren de gegevens al na enkele seconden beschikbaar:

Wat Matomo betreft, zijn we in plaats van gegevens het volgende bericht tegengekomen:

Deze rapporten bevatten geen gegevens, omdat het door u aangevraagde segment nog niet door het systeem is verwerkt. Gegevens voor dit segment zijn over een paar uur beschikbaar wanneer de verwerking is voltooid.

Custom reports maken

In de tweede test hebben we de hulpprogramma’s gebruikt om een custom report te maken met de bezoeken die zijn gesegmenteerd door verkeersbronnen en zijn gefilterd door smartphonegebruikers. De test werd op hetzelfde moment uitgevoerd als de vorige.

In Piwik PRO Custom Reports werd het rapport bijna onmiddellijk gegenereerd:

En met Matomo moesten we wachten tot de gegevens werden verwerkt:

Beide rapporten van Matomo waren rond 17.00 uur klaar.

Conclusie: naar onze mening is de snelheid van het maken van rapporten een van de belangrijkste verschillen tussen de producten. In het geval van Matomo moet u lang wachten tot analysegegevens de gegevensbase bereiken. Met Piwik PRO hebt u ter plekke toegang tot de gegevens.

De snelheid van het maken van de rapporten
Matomo Cloud Piwik PRO Custom Reports
Tot een paar uur* Tot een paar seconden

* In onze test was de generatietijd van het rapport ongeveer 7 uur.

Gegevensvisualisatie & vergelijking

Een ander probleem is de flexibiliteit bij het compileren en presenteren van gegevens. Het is cruciaal voor analisten en marketeers om een ​​breed scala aan visualisatiefuncties te hebben waaruit u kunt kiezen om de gegevens op een duidelijke en informatieve manier weer te geven.

In het geval van Piwik PRO Web Analytics kunt u profiteren van lijn-, taart-, bar- en wolkgrafieken.

Wat betreft Piwik PRO Custom Reports biedt het u twee soorten grafieken, lijn en kolom, die aanpasbaar zijn en het volgende kunnen maken:

  • Geclusterde kolomdiagrammen – toont waarden van meerdere categoriegroepen
  • Gegroepeerde staafdiagrammen – waarmee u waarden van meerdere categorieën over meerdere dimensies kunt vergelijken
  • Gestapelde staafdiagrammen – visualisering van de verkeerssamenstelling afhankelijk van het apparaattype dat door de gebruiker wordt gebruikt – met andere woorden, het hele rapport in één grafiek plaatsen
  • Multi-lijngrafieken – met name handig voor het vergelijken van gegevens uit specifieke tijdsperioden en waarden in de loop van de tijd
A sample multi-line chart in <strong>Piwik PRO</strong> Custom Reports

Wat vooral belangrijk is, is dat Custom Reports zijn opgebouwd op basis van statistieken, dimensies, segmenten en filters die u vrij kunt kiezen, in tegenstelling tot de vooraf gedefinieerde sets waaraan u in standaard webanalyserapporten bent gebonden. Hierdoor kunnen gegevensvisualisaties worden aangepast en kunnen meer relevante gegevens in één weergave worden weergegeven:

Als u besluit dat deze functies niet voldoende zijn, kunt u altijd profiteren van speciale integraties met externe hulpprogramma’s voor gegevensvisualisatie, zoals Looker of Tableau.

Matomo Analytics biedt u dezelfde set visualisaties als in Piwik PRO Analytics. En met Matomo Custom Reports kunt u kiezen tussen andere grafiektypen, zoals:

  • Tabel: toont de rapportgegevens in een typische Matomo (Piwik) gegevenstabel
  • Evolutie: een grafiek die de evolutie van de geselecteerde statistieken in de tijd weergeeft (ook wel lijngrafiek genoemd)
  • Plus, de visualisaties van standaard Matomo-analyses

In veel gevallen hebben de grafieken echter extra tijd nodig voor de voorcalculatie. Dit betekent dat als u toegang wilt krijgen tot eerdere gegevens, u de oude historische rapporten moet ongeldig maken zodat ze opnieuw kunnen worden verwerkt vanuit de logs.

Vergelijking van segmenten en tijdframes

Met Piwik PRO kunt u verschillende waardenreeksen vrij vergelijken met andere. De functie blijkt vooral nuttig bij de analyse van gedragsgegevens. Hierdoor kunt u de verschillen tussen segmenten van bezoekers duidelijk zien, bijvoorbeeld:

  • Mensen uit specifieke regio’s van de wereld
  • Gebruikers uit verschillende leeftijdsgroepen
  • Bezoekers in bepaalde stadia van de klantreis

De tool leent zich ook voor het onderzoeken van de prestaties van bepaalde segmenten in verschillende tijdsperioden, bijvoorbeeld. omrekeningskoersen van jaar tot jaar, SEO-verkeer van maand tot maand, enz.

In Piwik PRO kunt u deze gegevens vergelijken in een informatieve en gemakkelijke lijnkaart:

U kunt in Matomo geen van deze dingen doen, omdat het product u niet de mogelijkheid biedt om de gegevens uit verschillende tijdframes of segmenten te vergelijken (om maar te zwijgen over het vergelijken van segmenten in de loop van de tijd).

We weten dat dit veel informatie is om meteen te verwerken. Deze overzichtstabel kan helpen:

Matomo Analytics Matomo Custom Reports Plugin Piwik PRO Web Analytics Piwik PRO Custom Reports
Table
Nested table x x x
Line chart
Multi line charts
Bar graph
Pie chart x
Cloud chart x
Clustered column charts x x x
Grouped bar charts x x x
Stacked bar chart x x x
Customizable graph templates x x x
Filtering the charts x x x
Comparing time periods x x x
Comparing segments x x
Dedicated integration with data visualization tools (i.e. Looker, Tableau) x x

Tracking en rapportage van verkeersbronnen

Een van de belangrijkste functionaliteiten van analyses vanuit het oogpunt van een marketeer is rapportage over verkeersbronnen.

In Matomo is er een open plug-in genaamd Marketing Campaigns Reporting. Hiermee kunt u de volgende gegevens zien:

Wat belangrijk is, is dat de voornaamste dimensie voor verkeersrapportage – bron/medium – alleen beschikbaar is voor campagnerapporten. Het betekent dat u het niet kunt gebruiken in rapporten over verkeer van bepaalde browsers of websites – ook belangrijk voor het onderzoeken van uw verkeersbronnen.

In Piwik PRO Custom Reports aan de andere kant, kunt u een rapport maken met uw eigen metrics en dimensies. Een bron/mediumdimensie aan de bovengenoemde rapporten (of vrijwel elk ander rapport) toevoegen is geen probleem:

Een voorbeeldweergave van de rapporteditor in <strong>Piwik PRO</strong> Custom Reports

Ook heel nuttig: het rapport kan worden verrijkt met een diagram met meerdere lijnen dat u de effectiviteit van verkeersbronnen in de loop van de tijd toont. Dankzij het feit dat de tabel kan worden genest, is de informatie eenvoudig op een gebruikersvriendelijke manier in te delen.

Een voorbeeld van verkeersbronnenrapport in <strong>Piwik PRO</strong> Custom Reports

Als u bijvoorbeeld op de dimensie Campagnes klikt, ziet u de volgende gegevens:

En zoals we eerder al hebben vermeld, kunnen de meetwaarden en dimensies die zichtbaar zijn in het rapport, worden afgestemd op uw persoonlijke voorkeuren.

Ondersteuning en SLA

Zonder diepgaande kennis van het product, zult u niet in staat zijn om zijn volledige potentieel te benutten. En zonder speciale technische ondersteuning is het mogelijk dat uw vragen vast komen te zitten in een lange rij wachtende tickets met vragen van andere gebruikers.

Het is dus cruciaal dat u een SLA (service level agreement) kunt ondertekenen met uw analyticsleverancier. Een SLA zorgt ervoor dat de ondersteuningsmedewerkers beschikbaar zijn om alle problemen en vragen binnen een afgesproken tijdschema af te handelen.

Om gebruikers van het nieuwe platform aan boord sneller te laten werken en mogelijke problemen of misverstanden te voorkomen, biedt Piwik PRO het volgende aan al zijn klanten:

Premium User Training en Customer Success Program – voorziet u van een toegewijde klantensuccesmanager die u helpt bij het definiëren van uw behoeften en deze vertaalt in uitvoerbaar advies voor het gebruik van het platform.

Gedetailleerde documentatie – biedt gedetailleerde infrastructuurrichtlijnen om optimale productprestaties te garanderen in het geval van een installatie op locatie.

Enterprise-ondersteuning en onboarding – helpt bij het instellen en configureren van uw webanalyse-instantie, inclusief een SLA die ervoor zorgt dat aan al uw behoeften wordt voldaan terwijl u het product gebruikt. Deze service kan ter plaatse worden geleverd in samenwerking met uw interne team.

Toegewijde technische projectcoördinator – geeft u een eerste aanspreekpunt in geval van nood of prestatieproblemen met webanalyse.

24/7 bewaking en behandeling van incidenten – bewaakt platformprestaties en gegevensverzamelingsprocessen 24/7 plus back-upbeheer.

Waar relevant kunnen deze diensten worden verleend tijdens zowel Amerikaanse als Europese kantooruren.

Wat Matomo betreft, ontvangt u afhankelijk van het plan (Essential, Business, Enterprise of zelf gehoste On-Premise-versie) e-mailondersteuning, een toegewijde accountbeheerder of ondersteuning voor de gemeenschap (een forum).

AVG en gegevensprivacy

Het volgende belangrijke punt is AVG en de gevolgen daarvan voor de gegevensverwerking.

We zijn trots op het feit dat onze oplossing is gecontroleerd en in overeenstemming is bevonden door een wereldwijd topadviesbureau. Ons platform voldoet niet alleen aan de privacynormen die zijn opgesteld in AVG, maar helpt organisaties ook om aan de verplichtingen te voldoen die voortvloeien uit de regelgeving.

Een van de belangrijkste daarvan is dat elke website-eigenaar geïnformeerde, actieve, ondubbelzinnige en gedetailleerde toestemmingen moet verzamelen voordat ze persoonlijke gegevens gaan bijhouden.

In deze situatie heeft u twee opties om uit te kiezen:

  1. Een mechanisme toepassen voor het verkrijgen, opslaan en beheren van gegevens van toestemmingen en alle mogelijke gegevensverzoeken die onderworpen zijn aan het feit dat u persoonsgegevens verwerkt, of
  2. Alle sporen van persoonlijke gegevens verwijderen en uzelf bevrijden van de hierboven beschreven vereisten

Hieronder beschrijven we hoe deze verantwoordelijkheden worden aangepakt door Matomo en Piwik PRO.

Verkrijgen van toestemmingen en verzoeken om gegevens

Laten we zeggen dat u besluit om persoonlijke gegevens te verzamelen.

In het geval van Matomo moet u, als u toestemmingen wilt verzamelen, de code van het mechanisme voor privacykennisgeving op uw website implementeren, volgens de instructies van Matomo. In de praktijk moet u ontwikkelaarachtige vaardigheden hebben om de taak te beheren.

Wat meer is, Matomo:

  • slaat geen records op van verzamelde toestemmingen
  • biedt geen ondersteuning voor het verzamelen van toestemmingen namens derden (bijvoorbeeld marketing- of klantbeheertools die u gebruikt)
  • laat u niet toe om verzoeken van betrokkenen op één plaats te bekijken en te beheren

Dat betekent dat u zelf met deze problemen zult moeten omgaan of een externe leverancier moet vinden die speciale software ontwikkelt.

Aan de andere kant kunt u in Piwik PRO profiteren van AVG Consent Manager – een speciale tool voor het maken van toestemmingsformulieren en het verzamelen, beheren en opslaan van beide records van toestemmingsbeslissingen en verzoeken van betrokkenen.

Dankzij de intuïtieve editor kunt u alles configureren zonder een stuk code aan te raken. Met de tool kunt u ook de belangrijkste statistieken bekijken met betrekking tot gebruikers toestemmingen en verzoeken om gegevens:

Een voorbeeldrapport met beslissingen over toestemming in de loop van de tijd

Wilt u meer weten over het product? Bezoek deze pagina om de details van onze AVG Consent Manager te leren kennen.

De gegevens anonimiseren

Zoals we al eerder hebben gezegd, is de andere optie om elk spoor van persoonlijke gegevens uit uw gegevensbases te wissen. Zonder persoonlijke gegevens hoeft u geen toestemming van de gebruiker te vragen om gegevens te verzamelen. U moet zich er echter van bewust zijn dat dit gemakkelijker gezegd dan gedaan is, omdat AVG de lat zeer hoog legt als het gaat om anonimisering.

We pakken het aan in dit blogbericht, kijk hier vooral eens naar:
De ultieme gids voor gegevensanonimisering in Analytics

In het geval van Matomo is het proces voor gegevensanonimisering gebaseerd op verschillende methoden, waaronder vingerafdrukken van apparaten:

Zoals we kunnen lezen op de website van Matomo:

It is not clear for us yet if all cookies are considered equal under GDPR. At this stage it is too early to make a definite decision.

Did you know? Matomo lets you optionally disable the creation of cookies by adding an extra line of code to your tracking code see below.

[…]

If Matomo cannot set cookies, it will use a technique called Fingerprint. It is based on several metadata such as the operating system, browser, browser plugins, IP address, browser language; just to name a few to identify a unique visitor. As this feature is less accurate than the one using cookies, the number of visitors and visits will be affected.

In artikel 4 van AVG worden persoonsgegevens echter gedefinieerd als alle informatie met betrekking tot een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (‘gegevenssubject’). De definitie bestrijkt niet alleen alle soorten online-identificatiegegevens (zoals het IP-adres van een netwerk, apparaat-ID of cookie-ID), maar ook de combinaties van browserkenmerken waarop vingerafdrukken gebaseerd zijn (zie: Overweging 30).

En aangezien de informatie die met behulp van vingerafdrukken wordt verzameld u in staat stelt om gebruikers tussen sessies te identificeren, wordt dit als een persoonlijke identificatie beschouwd. Daarom voldoet deze techniek niet aan de anonimiseringsnormen voor gegevens.

In de praktijk betekent dit dat u nog steeds toestemming van de gebruiker nodig hebt om gegevens te verwerken die zijn verzameld via vingerafdrukken. Anders voldoet u niet aan de verplichtingen van AVG.

In Piwik PRO daarentegen biedt de functie voor gegevensanonimisering u volledig geanonimiseerde gegevens en kunt u aan de verplichting ontkomen om records met AVG-toestemmingen te verzamelen.

In het geval iemand uw verzoek om toestemming negeert of gewoon zijn toestemming intrekt, is de UIA-parameter (‘gebruiker is anoniem’) ingeschakeld.

Laten we kijken hoe het werkt. Wanneer anonieme gegevensverzameling is ingeschakeld voor een bezoeker, wordt de ‘UIA’ toegevoegd aan de tracker en zijn de instellingen van Piwik PRO-instanties voor die bezoekers de volgende:

  • Geolocatie is volledig of gedeeltelijk uitgeschakeld. Afhankelijk van de instellingen van de instantie registreert Piwik PRO alleen de landinformatie of helemaal niets. Een gekoppelde webserver ziet hetzelfde gemaskeerde IP-adres.
  • Geen “vingerafdruk”-gegevens worden gebruikt om terugkerende gebruikers te identificeren. Kenmerken van het apparaat of de browser van de bezoeker (besturingssysteem, browserinformatie, taalinstellingen, enz.) worden niet vergeleken in een poging om gebruikers te identificeren.
  • Eén cookie-ID (“Bezoekers-ID”) wordt opgeslagen in de browser van de bezoeker. De duur van deze cookie is ingesteld op 30 minuten, waarna deze automatisch door de browser wordt verwijderd. Daarom beschrijft de online-identifier een bezoek en niet een bezoeker.

Met dit soort anonimisering van gegevens kunt u ten minste enige informatie verzamelen over het gedrag van gebruikers (bijvoorbeeld paginaweergaven, conversies en de tijd die op de site is doorgebracht) zonder toestemming te vragen.

Wat meer is, als tijdens de sessie de gebruiker uiteindelijk zal besluiten om toestemming te geven, kunt u anonieme en persoonlijke gegevens over hen samenvoegen in een enkele record (dat zou niet gebeuren bij Matomo).

Gegevensveiligheid

En last but not least: gegevensbeveiliging.

In Piwik PRO nemen we deze kwestie serieus. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat onze toewijding aan gegevensbeveiliging wordt aangetoond door onze partnerschappen en door externe audits van ons bedrijf en ons product.

Hieronder beschrijven we de belangrijkste:

Beveiligde infrastructuur

Piwik PRO kan worden geïmplementeerd op uw eigen infrastructuur, in een private cloud, in een gegevenscenter van een derde partij of op onze beveiligde servers. Als een beveiligingsbewuste provider werken wij uitsluitend samen met geselecteerde Microsoft Azure-gegevenscentra, gevestigd in Nederland, de Verenigde Staten en Duitsland. Dankzij dit kunnen we onze klanten een infrastructuur bieden die:

  • ISO 27001-gecertificeerd
  • AVG-compliant
  • Volledig redundant
  • 99% SLA garandeert

ISO-27001-certificering

Een andere uitdrukking van onze benadering van gegevensbeveiliging is de ISO-27001-certificering die we vorig jaar hebben behaald.

De certificering bevestigt dat Piwik PRO, als een bedrijf dat zich bezighoudt met gegevensbescherming, werkt volgens het strengste beleid inzake gegevensbeveiliging. Het bereik van de bescherming geldt voor alle informatie die wordt verwerkt in Piwik PRO, in elke vorm en op elke plaats waar we actief zijn.

Hier kunt u meer lezen over de certificering:
We zijn officieel ISO 27001-gecertificeerd!

LogicalTrust beveiligingsaudit

Wat de veiligheid van ons product betreft, zijn we trots om aan te kondigen dat Piwik PRO Analytics Suite met succes een audit heeft doorstaan ​​van LogicalTrust, een ervaren, onpartijdige auditor die gespecialiseerd is in IT-beveiliging. De audit was gericht op het blootleggen van potentiële kwetsbaarheden en veiligheidstekorten van ons platform, met de nadruk op een poging van een derde partij om de beveiliging van het systeem te doorbreken.

Dankzij de hierboven beschreven certificeringen en partnerschappen hoeven ‘gegevensgevoelige’ instellingen zoals banken of zorgorganisaties niet langer hun eigen compliance-beoordeling uit te voeren bij het kopen van onze producten.

In het geval van Matomo zullen bedrijven uit deze sectoren nog steeds hun eigen audits moeten uitvoeren om te beoordelen of het niveau van gegevensbeveiliging dat door het platform en het bedrijf wordt geboden, toereikend is in hun geval.

Piwik PRO vs Matomo(Piwik): Welke moet u kiezen?

Zoals u kunt zien, zijn de verschillen tussen de producten die worden aangeboden door Piwik PRO en Matomo aanzienlijk. Samengevat zijn de belangrijkste:

  • Het aantal hulpmiddelen en de verschillende gebruikscasussen die door elke leverancier worden ondersteund
  • De schaalbaarheid van de platforms en de snelheid waarmee rapporten worden gegenereerd
  • De verscheidenheid aan beschikbare visualisaties en manieren om gegevens te manipuleren en te vergelijken
  • De beschikbaarheid van SLA’s, onboarding en onderhoud
  • De aanpak van gegevensbeveiliging en privacy, inclusief AVG-vereisten

Al met al zijn we van mening dat Matomo geschikt is voor kleine bedrijven, start-ups en bloggers die ook een vrij hoog niveau van analytische kennis en codeerkennis hebben. Piwik PRO, aan de andere kant, vanwege zijn complexe functionaliteiten, efficiëntie en niveau van klantenservice (maar ook prijs, we weten dat het een belangrijke factor is om te overwegen) is een platform dat beter geschikt is voor bedrijven die op grotere schaal opereren en een partner willen vinden die aan hun eisen kan voldoen.

We hopen dat we met deze post de meeste vragen hebben kunnen beantwoorden met betrekking tot de verschillen tussen Piwik PRO en Matomo (Piwik). Als u echter nog steeds het gevoel hebt dat u nog meer antwoorden nodig hebt, kunt u op elk gewenst moment contact met ons opnemen. Ons team neemt graag al uw twijfels weg!

NEEM CONTACT MET ONS OP

Schrijver

Karolina Lubowicka

Senior Content Marketer and Social Media Specialist

An experienced copywriter who takes complex topics of data privacy & GDPR and makes them understandable for all. LinkedIn Profile

Zie meer berichten van deze auteur