Het juiste analytics-platform selecteren is een uitdaging, omdat er niet één tool is die aan alle behoeften voldoet. Piwik PRO en Google Analytics 4 (GA4) leveren statistieken en functies die de kern kunnen vormen van elke datastrategie en unieke voordelen bieden. Beide platforms zijn een goede keuze voor ervaren analytics-gebruikers, omdat u hiermee uw gegevens gemakkelijk kunt bewerken met behulp van datawarehouses of visualisatietools.
Toch zien marketeers grote verschillen tussen de twee. Dat heeft te maken met wat er standaard beschikbaar is in GA4 en de complexiteit van de overstap naar het nieuwe platform. Als u geen uitgebreide set standaardrapporten heeft, moet u geavanceerde databases leren gebruiken of externe hulp inhuren. U staat dus voor een keuze: analytics leren op basis van opnieuw ontworpen trackinglogica of op zoek gaan naar een platform dat gebaseerd is op vertrouwde modellen en rapporten. Piwik PRO is perfect geschikt als u op zoek bent naar dat laatste.
Dit artikel bespreekt de verschillen tussen de platforms en vergelijkt hun rapportagefuncties om u te helpen beslissen wat beter is voor uw bedrijf.
Google heeft onlangs de vorige versie van Google Analytics, beter bekend als Universal Analytics of GA3, buiten werking gesteld. Het werd vervangen door Google Analytics 4. Alle standaard Universal Analytics-eigenschappen zijn op 1 juli 2023 gestopt met het verwerken van nieuwe hits. Na die datum kunt u historische rapporten van eerder verwerkte gegevens in Universal Analytics nog slechts één jaar bekijken.
Wat is Piwik PRO?
Piwik PRO is een analytics-platform voor websites en apps dat geïntegreerd is met een Tag Manager, Consent Manager en Customer Data Platform. Het helpt u bij het tracken, analyseren en optimaliseren van websites en apps om de gebruikerservaring te verbeteren en uw marketing- en bedrijfsdoelstellingen te behalen. Het kan ook zowel op sessie als op gebeurtenissen gebaseerde gebruikssituaties aan. Piwik PRO ondersteunt tracking op basis van gebeurtenissen, maar verzamelt en verwerkt gebruikersinteracties op sessieniveau. In Piwik PRO kunt u standaard veel gegevenstypen verzamelen, waaronder gebeurtenissen.
De op privacy gerichte analytics van Piwik PRO geeft u de controle over uw gegevens en biedt opties voor gegevenshosting in de openbare cloud of in privécloudomgevingen. Piwik PRO legt de nadruk op gegevensprivacy en de naleving van voorschriften zoals de AVG. Verschillende gegevensbeschermingsautoriteiten, waaronder de Franse CNIL en de Litouwse VDAI, hebben de aanpak van Piwik Pro in zake gegevensprivacy erkend.
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van het meest gebruikte web analytics-platform, Universal Analytics (UA), ook wel Google Analytics 3 genoemd. Het staat voor een nieuwe benadering van gegevensmodellering. Het is ontworpen om bedrijven inzicht te geven in het gedrag van gebruikers op verschillende digitale platforms, waaronder websites, mobiele apps en andere online kanalen. GA4 introduceert verschillende nieuwe functies en verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. Er zijn ook minder standaardinstellingen voor de gegevensverzameling. GA4 is gebaseerd op tracking op basis van gebruikers en richt zich op gebruikersinteracties en gebeurtenissen op verschillende digitale platforms.
Voor een diepgaande kijk op hoe GA4 en UA zich tot elkaar verhouden, leest u Universal Analytics vs. Google Analytics 4: Een uitleg van datamodellen en andere belangrijke verschillen
Wat betreft gegevensbescherming: GA4 wordt gehost door Google en de gegevens worden opgeslagen op servers die eigendom zijn van en beheerd worden door de VS, waardoor sommige organisaties zich zorgen kunnen maken over hun privacy. Volgens sommige Europese gegevensbeschermingsautoriteiten, onlangs nog het Zweedse IMY, is het gebruik van Google Analytics onverenigbaar met de AVG.
Ontdek meer informatie over Google Analytics 4 in:
Rapporten in Google Analytics 4 en Piwik PRO
Beide platforms verzamelen gegevens van uw websites en apps om rapporten te maken die inzicht geven in uw bedrijf. U kunt rapporten gebruiken om het verkeer te monitoren, gegevens te onderzoeken en inzicht te krijgen in uw gebruikers en hun activiteiten.
Toch zijn er verschillen wat betreft de rapportagefuncties.
Aan de slag met GA4
Als u begint met Google Analytics 4, ziet u een snapshotrapport van Rapporten, een Realtime-rapport en een paar vooraf gedefinieerde rapporten. GA4 introduceert een nieuwe UI. Een van de eerste dingen die u zullen opvallen aan Google Analytics 4 is dat de structuur van het platform verschilt van zijn voorganger. In GA4 zijn er geen weergaven en heeft u gegevensstromen. De standaard verzamelde gegevens zijn beperkt en vereisen maatwerk. Dit maakt de implementatie van GA4 veel complexer.
Voor meer geavanceerde rapportages moet u een gedetailleerd rapport maken in Verkenningen om uw gegevens verder te onderzoeken.
Aan de slag met Piwik PRO
Wanneer u aan de slag gaat met Piwik PRO, ziet u een aantal ingebouwde rapporten die erg lijken op de rapporten die u ziet in Universal Analytics. U vindt publieksrapporten, rapporten over verkeersacquisitie, gedragsrapporten om toppagina’s te analyseren en conversiegerichte rapporten.
Acquisitierapporten
De acquisitierapporten wijzen u op websites, campagnes, zoekmachines en sociale media die mensen naar uw website brengen. Als u deze rapporten bekijkt, weet u of uw reclame bij mensen aankomt, of u goed communiceert op sociale media, en of uw bedrijf gemakkelijk te vinden is op Google.
In Piwik PRO vindt u verschillende acquisitierapporten:
- Kanaalrapport: een goed overzichtspunt over al uw verkeersbronnen.
- Zoekmachinerapport: details over zoekplatforms die zijn gebruikt door mensen die uw website hebben bereikt.
- Rapport website & social: toont alle websites en sociale mediasites via welke mensen uw website hebben bereikt.
- Campagnerapport: geeft gegevens weer over uw online campagnes, waaronder betaalde Google Ads, Facebook-advertenties en nieuwsbrieven.
- Google Search Console-rapport: combineert gegevens van Google-zoekopdrachten met informatie over websitebezoekers.
- Google Ads-rapport: vertelt u welke Google Ads-campagnes mensen naar uw site brengen.
In Google Analytics 4 zijn slechts drie sets met acquisitierapporten beschikbaar. Als u meer gegevens over uw acquisities wilt, moet u dit zelf configureren.
In Google Analytics 4 kunt u kiezen hoe u conversies wilt tellen met een nieuwe telmethode voor conversiegebeurtenissen. “Eenmaal per gebeurtenis” wordt aanbevolen, maar als het voor u moet overeenkomen met Universal Analytics, kies dan voor “Eenmaal per sessie”.
Attributierapporten
Met behulp van het Attributierapport kunt u analyseren welke kanalen mensen gebruikten om het doel van uw website te bereiken of uw product te kopen. Dit rapport toont verschillende attributiemodellen en conversiepaden in vergelijking met basisacquisitierapporten. Hiermee kunt u begrijpen welke contactmomenten het meest waardevolle verkeer naar uw website genereren en uw marketingbudget beter toewijzen.
Piwik PRO heeft een meerkanaals attributierapport met verschillende attributiemodellen, waaronder zelfgemaakte modellen. Dit is een essentiële functie voor het beoordelen van conversies.
Attributiemodellering in GA4 is standaard datagestuurd. Datagestuurde attributie maakt gebruik van geavanceerde machine learning om gegevens te analyseren en te bepalen hoe belangrijk elk contactmoment is in het traject van een klant. Het nieuwe platform beperkte het aantal beschikbare attributiemodellen. U kunt het laatste-klik-attributiemodel gebruiken, maar elke conversieactie moet handmatig worden gewijzigd.
In de aankondiging van 6 april verklaarde Google dat er vier attributiemodellen zouden verdwijnen uit Google Ads en Google Analytics:
- Eerste klik
- Lineair
- Tijdsverloop
- Op positie gebaseerd
Vanaf mei zullen nieuw aangemaakte eigenschappen deze modellen niet langer ondersteunen. Vanaf september zal Google de modellen voor alle andere eigenschappen afschaffen. Meerkanaals datagestuurde attributie, meerkanaals laatste klik en de favoriete laatste klik van advertenties zullen beschikbaar blijven.
E-commerce rapportage
E-commerce rapporten geven informatie over uw verkopen en hoe klanten kopen. Met behulp van rapportagetools voor e-commerce kunt u meer te weten komen over uw klanten, producten, verkoopdoelstellingen, marketingcampagnes en voorraadbeheer. Zo kunt u betere zakelijke beslissingen nemen.
GA4 bevat verbeterde e-commerce tracking, waardoor u e-commerce transacties, productprestaties en inkomstencijfers kunt meten en analyseren. Het levert rapporten over verkoopprestaties, prestaties van productlijsten en meer.
Helaas mist het een aantal waardevolle meetgegevens. Zo is de cart-to-detail statistiek onlangs uit GA4 verwijderd. Het cart-to-detail-percentage is een percentage van het aantal bezoekers dat naar uw productpagina komt en het aantal kopers dat producten aan hun winkelwagen toevoegt. Het is een krachtige indicator van hoe goed uw productpagina het doet. Daarnaast mist het ook meer voorgedefinieerde e-commerce rapporten.
Piwik PRO biedt ook mogelijkheden voor e-commerce tracking. Hiermee kunt u productweergaven, add-to-cart acties, voltooide aankopen en andere relevante e-commerce statistieken bijhouden.
De e-commerce module van Piwik PRO werd onlangs bijgewerkt met ondersteuning voor productbereik in de rapportage (ook rapporten op maat).
Bovendien ondersteunt Piwik PRO rapporten en statistieken waar u waarschijnlijk bekend mee bent, waaronder cart-to-detail en order-to-detail percentages uit GA4. En e-commerce gegevens zijn beschikbaar in de ruwe gegevensexports zoals BigQuery.
Functies zoals aangepaste afmetingen voor producten, productlijsten, gedetailleerde checkout-rapportage, meerdere valuta en meer zullen binnenkort worden geïntroduceerd.
TIP VOOR MIGRATIE NAAR UA
Piwik PRO werkt op dezelfde gegevenslaag als Google Analytics, waardoor de overgang van geavanceerde e-commerce setups naadloos verloopt.
Trechterrapporten
Een trechterrapport helpt u te begrijpen waar mensen uw website of app verlaten voordat ze een specifiek doel hebben bereikt. Om een trechterrapport te maken, moet u de stappen (pagina’s of gebeurtenissen) definiëren die een persoon gewoonlijk doorloopt om het doel te bereiken. Vervolgens kunt u zien hoeveel mensen door elke stap heen komen en waar ze waarschijnlijk afhaken.
Met Piwik PRO kunt u trechters maken vanuit elke paginaweergave of aangepaste gebeurtenis, samen met verschillende andere voordelen van trechters:
- Historische gegevens die zijn bijgehouden voordat de trechter werd gedefinieerd, hebben een terugwerkende kracht.
- Onmiddellijk beschikbaar na creatie.
- Een doel als laatste stap is niet verplicht, dit is flexibel.
- Door te filteren kunt u elke stap in de trechter op een zeer gedetailleerd niveau definiëren.
Het maakt niet uit wanneer u uw trechter configureert, u heeft altijd toegang tot de volledige gegevensset van historische en recente gebruikersacties.
Gebruikers van Google Analytics 4 hebben toegang tot functies voor het verkennen van trechters.
In GA4 visualiseert het verkennen van de trechter reeds verzamelde gegevens. Ter vergelijking, in Universal Analytics beschikt u over doeltrechters, wat betekent dat u een doel moet definiëren om trechters te kunnen gebruiken. Het rapport zal alleen gegevens tonen die vanaf dat punt zijn verzameld. Als u een doel heeft, zoals het kopen van een product of het inschrijven voor een nieuwsbrief, dan kunt u een trechter maken om de stappen die daartoe leiden bij te houden.
Terwijl in Universal Analytics het aanpassen van stappen alleen gebaseerd is op de paginadimensie, is GA4 in grote lijnen gebaseerd op gebeurtenissen gefilterd door andere dimensies. Door dimensies toe te voegen, kunt u uw analyse verder aanpassen door attributen op te nemen die iets beschrijven (bijv. een gebeurtenis, gebruiker, product, enz.).
In plaats van platform- of apparaatgebaseerde metingen, maakt GA4 klantgerichte metingen vanaf meerdere contactmomenten mogelijk. Klantgerichte inzichten kunnen u een vollediger beeld geven van de koper-trechter, vooral als uw conversietrechter veel stappen bevat die in afzonderlijke bezoeken kunnen worden voltooid.
GA4 is echter afhankelijk van de nauwkeurigheid van verwijzingsgegevens, zoals de levensduur van geplafonneerde cookies. De beperkte levensduur van first-party cookies tot 1-7 dagen betekent dat conversies buiten dit venster niet worden toegeschreven aan de juiste bron. Aangezien GA4 sterk afhankelijk is van first-party cookies, brengt het analyseren van trechters in gebruikersbereik het risico met zich mee dat de gegevensset onvolledig is.
Het GA4-trechterrapport ziet er als volgt uit:
User flow-rapporten
Een gedragsflow-rapport geeft u een visuele weergave van het pad dat een gebruiker door uw site volgt. Analytics volgt de gebruiker van de ene pagina of gebeurtenis naar de andere.
De user flow-rapporten van Piwik PRO bieden de volgende opties:
- Het instellen van interacties in user flow-rapporten, zoals bekeken pagina’s, downloaden, zoeken, aangepaste gebeurtenissen en meer.
- Weergave van een uitsplitsing van sessiedimensies. U kunt bijvoorbeeld kanalen, verwijzers of campagnes bekijken.
- U kunt tot tien interacties toevoegen.
De user flow in Piwik PRO heeft drie instellingen om bezoekerspaden te analyseren:
- Standaard: toont u de volgende interacties na de vitale interactie.
- Overgang: illustreert de interacties voor en na de kritische interactie.
- Achteruit: toont u de interacties voorafgaand aan de sleutelinteractie.
GA4 heeft geen gedragsflow-rapport. Om de reis van uw gebruiker te volgen, kunt u gebruik maken van uw verkenningssjablonen. Als u een vooraf bepaald pad wilt volgen, gebruik dan uw trechterverkenningsrapport. Als u een willekeurig pad wilt volgen, gebruik dan uw padverkenningsrapport. De rapporten kunnen u gedetailleerde informatie geven zonder uw verkenningsopties te beperken. Ze moeten echter wel worden aangepast.
Rapporten op maat
Rapporten op maat in Piwik PRO en GA4 bieden vergelijkbare functionaliteiten, maar verschillen wat betreft implementatie en flexibiliteit. Aangezien GA4 minder standaardrapporten heeft, moet u voor veel alledaagse gebruikssituaties de rapporten zelf volledig op maat samenstellen.
Met Piwik PRO kunt u statistieken, dimensies en rapportage-instellingen aanpassen aan uw bedrijfsdoelen en -eisen. U kunt een standaardrapport als uitgangspunt nemen, dit aanpassen en opslaan als uw nieuwe aangepaste rapport.
Aangepaste kanaalgroepering
Marketeers kunnen de prestaties van marketingkanalen efficiënter controleren door kanaalgroeperingen te gebruiken, die op regels gebaseerde groeperingen van marketingkanalen zijn. U kunt alle verkeersbronnen naar uw website verbinden in één gedefinieerde kanaalgroepering.
Koppel bijvoorbeeld vergelijkbare verwijzende URL’s in één groep. Neem Facebook-verkeer en de verschillende subdomeinen die het gebruikt. In plaats van meerdere rijen te hebben in uw bron/medium-rapport (elk voor Facebook-verkeer), kunt u er nu één hebben: Facebook organic.
Met Piwik PRO kunt u onbeperkt groepen maken, met 10 kanalen per groep, maar deze limiet kan worden verhoogd voor zakelijke klanten.
In Google Analytics 4 zijn aangepaste kanaalgroepen beschikbaar, maar er zijn beperkingen. U kunt 2 groepen en 25 kanalen maken binnen elke groep.
Beperkte opties voor het aanpassen van dashboards
U moet weten dat GA4 geen aangepaste dashboards en widgets bevat waarmee u uw gegevens in verschillende presentatiestijlen kunt weergeven. Denk bijvoorbeeld aan eenvoudige numerieke statistieken, tabellen en grafieken. U heeft slechts een paar opties om dashboards en widgets aan te passen, dus het zal moeilijk zijn om gegevens weer te geven in een presentatiestijl die aan uw behoeften voldoet. U kunt alleen voorgedefinieerde componenten toevoegen die niet gewijzigd kunnen worden. Bovendien heeft GA4 geen drag-and-drop-editor.
Hier volgt een kort overzicht van de rapportagemogelijkheden en integraties van GA4 (gratis versie) en Piwik PRO:
Google Analytics 4 | Piwik PRO | |
---|---|---|
Standaardrapportage | uitgebreide set standaardrapporten |
|
Reguliere expressies in filters, segmenten en groeperingen | ||
Live verkeer/live kaart | ||
Rapporten over toestemming | ||
Het vermogen om persoonsgegevens en PII (inclusief gevoelige data) te verwerken | alleen versleutelde PII toegestaan (min. SHA256) | niet-versleutelde en versleutelde PII toegestaan |
Weergavenfunctie | ||
Rapporten op maat | ||
Roll-up rapportage over meerdere eigenschappen (metasites) | ||
Trechterrapporten | geavanceerd | geavanceerd |
Userflow-rapporten | ||
Userlevel-rapporten | ||
Rapporten over de snelheid van de website | ||
Aangepaste kanaalgroepering | ||
E-commerce rapportage | beperkt | |
Gedetailleerde realtime rapportage | ||
BigQuery | ||
Google Search Console | ||
Google Ads | ||
Looker Studio | ||
Activering van het publiek | beperkt tot Google-ecosysteem |
standaardintegratie met het Piwik PRO Customer Data Platform |
Widgets | beperkt | |
Aangepaste dashboards | beperkt | |
Voorgedefinieerde attributiemodellen | alleen gegevensgestuurd en laatste klik | |
Aangepaste model voor toekenning |
Wat is het beste voor mijn bedrijf?
Zowel Google Analytics 4 als Piwik PRO hebben hun sterke punten.
Piwik PRO zorgt voor meer controle over het verzamelen en verwerken van gegevens. Omdat Piwik PRO voldoet aan de behoeften van zowel analisten als marketeers, is het universeler.
Als we het hebben over GA4, GA4 is moeilijker te gebruiken voor minder ervaren gebruikers die gewend zijn aan standaardrapporten, gebruiksvriendelijke rapporten op maat en dashboards. Het zou wel goed kunnen passen bij grotere organisaties. U heeft tijd en middelen nodig om uw gegevenspijplijn te heroverwegen, opnieuw te ontwerpen en opnieuw op te bouwen. Om het op uw behoeften af te stemmen, is een veel grotere investering in gegevensstrategie en -configuratie nodig.
Het evalueren van uw specifieke behoeften en prioriteiten is essentieel bij het kiezen tussen GA4 en Piwik PRO. Houd rekening met factoren zoals gegevensprivacy, aanpassingsvereisten, integratiebehoeften, kosten en de mate van controle die u wenst over uw analytics-gegevens.