Terug naar blog

Hoe u de groei van uw bedrijf kunt bevorderen met een geïntegreerd analyseplatform

Use cases Web Analytics

Geschreven door

Gepubliceerd april 22, 2024

Hoe u de groei van uw bedrijf kunt bevorderen met een geïntegreerd analyseplatform

Moderne bedrijven gebruiken verschillende technologieën voor hun dataprocessen. Elk gegevensecosysteem zou de verzameling, verwerking en het beheer van gegevens moeten vergemakkelijken. Alleen toegang hebben tot gegevens is niet genoeg – u moet in staat zijn de inzichten die u via de gegevens verkregen hebt te integreren en te transformeren en daarnaar te handelen. Dit gaat niet zonder de juiste technologie en benadering.

Hoe kunnen organisaties zich het beste aanpassen en groeien in de steeds veranderende digitale wereld?

In dit artikel wordt uitgelegd hoe belangrijk gegevensintegratie en -activering in analytics vandaag de dag is en hoe bedrijven dit kunnen gebruiken door in te zetten op analyseplatforms.

Table of contents

  1. Welke trends moeten bedrijven op het gebied van marketing en analytics volgen
    1. Focus op personalisering
    2. De normen voor privacynaleving naleven
    3. Gegevens van de eerste partij verzamelen
    4. Een gegevensstrategie opstellen
    5. Uw gegevens integreren
  2. Hoe aan de eisen van moderne digitale analytics en marketing kan worden voldaan
  3. Wat is een geïntegreerd analyseplatform
  4. Voordelen van een geïntegreerd analyseplatform
  5. Usecases voor geïntegreerde analyseplatforms
    1. Identiteitresolutie
    2. Kosten en middelen besparen
    3. Klanttrajecten optimaliseren
    4. De klantervaring verbeteren
    5. Inzicht bieden voor voorspellende en adviserende analytics
    6. De salesafdeling ondersteunen
    7. De klantenservice helpen
  6. Hoe u kunt profiteren van Piwik PRO Analytics Suite als een geïntegreerd analyseplatform
    1. Flexibiliteit
    2. Integratie
    3. Activering van gegevens
    4. Meerdere contactmomenten verbinden
    5. Stevig geïntegreerde modules
  7. Conclusie

Bedrijven hebben te maken met aanzienlijke uitdagingen als het gaat om het aanpassen aan de veranderende normen op het gebied van digitale marketing.
 
Tegenwoordig moeten ze manieren vinden om verschillende benaderingen te herkennen en in te zetten:

Focus op personalisering

Personalisering is niet langer slechts een optie. Uit onderzoek uitgevoerd door McKinsey blijkt dat 71% van de klanten verwacht dat bedrijven gepersonaliseerde interacties leveren.
 
Bedrijven vechten in veel sectoren om de aandacht van consumenten. Uit de statistieken blijkt dat 89% van de bedrijven voornamelijk met elkaar concurreert op basis van de klantervaring. Uit een onderzoek dat onlangs is uitgevoerd door Qualtrics, blijkt dat meer dan 65% van de klanten vindt dat hun ervaring met de website of app er in belangrijke mate aan bijdraagt of zij bereid zijn een merk aan te bevelen.
 
Doordat de concurrentie in verschillende sectoren toeneemt, eisen belanghebbenden ook steeds vaker nog betere bedrijfsresultaten. Bedrijven die personalisering inzetten, genereren 40% meer omzet uit deze activiteiten dan het gemiddelde. Bovendien is 61% van de respondenten bereid om meer bij een bedrijf uit te geven als deze een gepersonaliseerde ervaring biedt.
 
Organisaties moeten klanten proberen te bereiken door op maat gesneden campagnes, aanbiedingen en producten te leveren, zodat ze hun omzet kunnen laten stijgen en hun bedrijf kunnen laten groeien. De beste manier om dat te realiseren, is door hun gegevens te activeren.
 
Activering van gegevens bestaat uit het gebruiken van de verzamelde informatie om doelgroepen strategisch te targeten en ermee in contact te treden. Door klantgegevens te activeren, kunnen teams campagnes en berichten via verschillende kanalen personaliseren.
 
Op die manier kunnen bedrijven:

  • De klantervaring verbeteren.
  • Ervoor zorgen dat potentiële klanten sneller en tegen hogere tarieven klant worden.
  • Voor positieve bedrijfsresultaten zorgen.

De normen voor privacynaleving naleven

Het is duidelijk dat er bij de omgang met gegevens van klanten prioriteit gegeven moet worden aan strikte privacy- en beveiligingsvereisten. Zowel bedrijven als consumenten zijn zich ervan bewust dat gegevens waardevol zijn en beschermd dienen te worden, wat bovendien afgedwongen wordt door regelgeving inzake gegevensbescherming. Gebruikers verwachten dat er verantwoordelijk met hun gegevens wordt omgegaan en dat dit zich in hun voordeel uitwerkt. Uit de enquête van Acquia blijkt dat consumenten zich steeds meer op hun gemak voelen om persoonlijke gegevens met merken te delen om op die manier een betere ervaring te krijgen.
 
Bedrijven zouden deze kans moeten grijpen om transparant te blijven over het verzamelen van gegevens en moeten de keuzes van gebruikers met betrekking tot hun gegevens en het gebruik ervan respecteren. Vereisten inzake de naleving van de privacyregelgeving zetten bedrijven er ook toe aan om te analyseren welke digitale gegevens ze verzamelen en bewaren en te evalueren welke tools ze daarvoor gebruiken. Organisaties moeten met leveranciers werken, die hen de volledige controle in handen geven over welke gegevens ze verzamelen en wat ermee gebeurt.

Gegevens van de eerste partij verzamelen

Aangezien de meeste browsers afstand nemen van cookies van derden, moeten marketeers zonder hen verdergaan. Volgens Acquia gaf 84% van de respondenten aan dat het toezicht op browsercookies het belang heeft vergroot van gegevens van de eerste partij die verkregen zijn via rechtstreekse interacties tussen een bedrijf en zijn doelgroep.
 
Naast vele anderen kunnen bedrijven dankzij gegevens van de eerste partij:

  • Gerichte campagnes opzetten.
  • De relaties met en het vertrouwen van klanten verbeteren.
  • De algehele doeltreffendheid van hun marketing verbeteren.
  • Naleving van relevante privacyregelgeving ondersteunen.

Dit leidt ertoe dat bedrijven een strategie voor gegevens van de eerste partij moeten opstellen om concurrerend te kunnen blijven. Een dergelijke strategie dient te bestaan uit het verzamelen van waardevolle gegevens van gebruikers via analytics, social media, contactformulieren, e-mail, gebruikersaccounts enz. en deze strategisch te activeren. Tevens kunnen organisaties profiteren van het verzamelen van ‘zero-party’ gegevens. Dit zijn gegevens die klanten graag bereid zijn te delen met merken.

Leest onze blogpost voor meer informatie over gegevens van de eerste partij: Wat zijn first party-gegevens en hoe kunt u uw marketingstrategie ermee verbeteren?

Een gegevensstrategie opstellen

Bedrijven van nu hebben toegang tot enorme hoeveelheden gegevens, om nog maar te zwijgen van het aantal tools dat ze gebruiken voor marketing, sales, klantenservice en andere doeleinden. Een onderzoek uit 2017 wijst uit dat het gemiddelde bedrijf 91 diensten voor cloudgebaseerde marketing gebruikt, 90 voor HR en 70 voor samenwerking, om er maar een paar te noemen.
 
Naarmate bedrijven bezig zijn het verzamelen van gegevens van de eerste partij te plannen, moeten ze strategieën opstellen met betrekking tot welke informatie ze nodig hebben en hoe ze die willen gebruiken. In plaats van elk stukje data willekeurig te verzamelen, moeten digitale analisten kijken naar welke gegevens echt relevant zijn en moeten zij waarborgen dat die van hoge kwaliteit zijn en het daadwerkelijke gedrag van klanten weerspiegelen. Tevens is het gemakkelijker om geldige toestemming van de gebruiker te verzamelen als u uw gebruikers informeert waarom u de gegevens nodig hebt en hoe u ze zult gebruiken.

Uw gegevens integreren

Bedrijven moeten aan volledige datasets werken om inzichten te verkrijgen die hen helpen om hun ideale klanten effectiever te targeten. Te dien einde moeten ze gebruikersgegevens van verschillende bronnen samenvoegen om de connecties tussen gegevenspunten te begrijpen en vast te stellen hoe het gedrag van klanten van invloed is op hun besluiten.
 
Ze moeten in staat zijn om de gehele klantentrechter te analyseren, met inbegrip van informatie over marketing, sales, financiën en interacties die de klantbeleving beïnvloeden. Aan de hand daarvan krijgen ze inzicht in de trajecten van gebruikers: vanaf hun eerste interactie met een merk, via hun antwoorden op marketingactiviteiten en salescommunicatie tot aan het besluitvormingsproces en het klant worden.
 
Bovenal krijgen teams meer inzicht in hun klantenbestand en hoe zij nieuwe klanten kunnen bereiken die matchen met hun kenmerken als gegevens geïntegreerd en gesegmenteerd worden.

experts opinion

Emanuele Celoria

Senior Analytics Engineer bij Digital Pills

“De afgelopen jaren hebben tools voor marketing- en productanalytics nieuwe modules gelanceerd waarmee externe gegevens geïmporteerd kunnen worden. Dit is niet verrassend aangezien bedrijven op diverse platforms vertrouwen om verschillende soorten gegevens te verzamelen. Zo verzamelen analyseplatforms gegevens over gedrag, leveren CRM’s details over klanten en delen reclameplatforms uitgaven met betrekking tot marketingbudgetten en de performance van campagnes. Er is duidelijk behoefte aan gegevenshubs die alle verzamelde informatie op één plek samenvoegen en die als unieke waarheidsbronnen fungeren.
 
Al deze gegevensbronnen bieden aanvullende informatie over gebruikers en klanten. Door ze dus te integreren, heeft men meer inzicht in zakelijke aspecten en kunnen lastige zakelijke vragen beantwoord worden. Dit levert tastbare waarde op. Een sterke voorwaarde voor het verkrijgen van unieke inzichten zijn join-sleutels die betekenisvol zijn en consistent worden toegepast tussen de verschillende invoergegevens.”

Hoe aan de eisen van moderne digitale analytics en marketing kan worden voldaan

Bedrijven zijn altijd op zoek naar tools waarmee ze kunnen inspelen op de bovenstaande trends.
 
Uit de MarTech’s Replacement Survey van 2023 blijkt dat het voor organisaties heel normaal is om hun marketingsoftware te upgraden in plaats van te kiezen voor oplossingen met betere functies die naadloos aansluiten bij de rest van hun oplossingen voor marketingtechnologie. De enquête van MarTech uit 2022 bracht vergelijkbare trends aan het licht. De twee belangrijkste criteria om te kiezen voor een vervangende tool waren de mogelijkheden voor integratie en open API, alsmede datacentralisatie en datamogelijkheden.
 
Uit een onderzoeksrapport van Pandium blijkt dat 86% van de top 100 SaaS-bedrijven ter wereld inmiddels een openbare integratiemarktplaats heeft. Andere martech-trends omvatten het opnemen van producten van meerdere leveranciers en ze onderling goed met elkaar verbinden.
 
Eén oplossing die bedrijven momenteel kunnen gebruiken, zijn geïntegreerde analyseplatforms. Dankzij deze platforms kunnen bedrijven alle tools in een samenhangend datasysteem samenvoegen en gegevens van gebruikers efficiënt verzamelen en analyseren en daarop inspelen. Uiteindelijk bieden ze gegevensintegratie en -activeringsmogelijkheden waarmee bedrijven de doeltreffendheid van hun inzichten kunnen optimaliseren.

Wat is een geïntegreerd analyseplatform

Een geïntegreerd analyseplatform combineert verschillende data-analytics-componenten, zoals gegevensverzameling, -verwerking, -opslag en -visualisatie in één enkel uniform systeem. Deze platforms worden gekenmerkt door flexibiliteit en connectiviteit.
 
Doorslaggevend is dat een geïntegreerd analyseplatform naadloos integreert met andere tools en systemen in de stack en online en offline gegevens van meerdere bronnen op één plek consolideert.
 
U kunt analytics combineren met tools als:

  • CRM-systemen
  • Reclameplatforms
  • E-mailmarketingtools
  • Datawarehouses
  • E-commercetools
  • BI- en gegevensvisualisatietools
  • Marketingautomatiseringssystemen
  • Socialmediaplatforms
  • En nog veel meer

Teams krijgen toegang tot consistente datasets en kunnen kiezen welke gegevens ze naar het platform importeren, waar ze die naartoe sturen en hoe zij ze activeren in doelgerichte tools. Wellicht stellen ze ook hun eigen integraties met tools van derden op.
 
Voorbeelden van geïntegreerde analyseplatforms omvatten:

  • Piwik PRO Analytics Suite
  • Amplitude
  • Piano
  • Adobe Experience Platform

Voordelen van een geïntegreerd analyseplatform

Met geïntegreerde analyseplatforms kunt u eenvoudiger een efficiëntere, samenhangende aanpak met betrekking tot marketing en analytics creëren.
 
De belangrijkste voordelen van geïntegreerde analyseplatforms omvatten:

  • Gegevenssilo’s verwijderen – Gegevens van alle bronnen zijn verenigd en consistent, waardoor er een omvangrijke set gecreëerd wordt en gegevensmodellen doorlopend geëvolueerd kunnen worden. Organisaties werken aan nog nauwkeurigere en volledigere klantgegevens.
  • Gemakkelijk in gebruik en samenwerken – De platforms zijn gemakkelijk in te stellen en bevatten de benodigde producten in één tool, waardoor teams hun werk sneller gedaan kunnen krijgen en effectief kunnen samenwerken.
  • Minder kosten – Uw team zal minder tijd spenderen aan het implementeren en bijwerken van verschillende componenten van het platform. Ze hoeven niet zo veel tijd en moeite te steken in het integreren van meerdere producten.
  • Gegevens van meerdere bronnen gecombineerd – U kunt gegevens van diverse bronnen heel gemakkelijk integreren en de gegevenskwaliteit vol zelfvertrouwen beheren. Zo kunt u geavanceerde analytics, visualisatie en andere processen vanaf één plek uitvoeren.
  • Volledige klantperspectieven creëren – U kunt alle gebruikersgegevens in één platform compileren en vanuit daar ophalen. U kunt klantenidentiteiten samenvoegen en een volledig beeld vormen van elke klant en van zijn of haar interacties met het merk.
  • Inzicht mogelijk in alle contactmomenten – U kunt gegevens verzamelen van alle meetbare contactmomenten en die allemaal samenvoegen, zodat u de klanttrajecten tot in detail kunt analyseren.
  • Goed geïntegreerde modules aanbieden – U kunt de gegevensverzameling snel nog impactvoller maken door de gecombineerde krachten van alle beschikbare modules samen te voegen, zoals tag managers of platforms voor toestemmingsbeheer.
  • Integratie met externe tools aanbieden – U kunt het vermogen van het platform vergroten door analytics te integreren met BI-tools, gegevensvisualisatiesoftware, marketingplatforms, CRM enz. U kunt gegevens bijvoorbeeld voor nadere analyse exporteren of ze activeren in marketingtools om (potentiële) klanten beter te bereiken.
  • Activering van gegevens mogelijk maken – U kunt gegevens samenvoegen in dagelijkse workflows en toepassingen om slimmere beslissingen te kunnen nemen en de communicatie met klanten gedurende alle fasen van de levenscyclus te verbeteren. U kunt de gegevens bijvoorbeeld gebruiken om doeltreffende marketingcampagnes op te zetten, de omzet te optimaliseren, trends te voorspellen en marketingstrategieën te evalueren.
experts opinion

Celina Belotti

Privacy en ethiek staan centraal bij Precis Digital

“De fragmentatie van digitale platforms, met name vanwege de strengere regelgeving in Europa, leidt tot technische beperkingen. Die weerhouden ons ervan om een perfect beeld te verkrijgen van de ervaring van onze gebruikers en de resultaten van onze marketingactiviteiten te evalueren. Door gegevenssilo’s te overbruggen en gegevens te verrijken, kunt u deze fragmentatie aanpakken met hogere gegevenskwaliteit.
 
Ten tweede moeten adverteerders zich er door de opkomst van machine learning-toepassingen op het gebied van digitale marketing van bewust zijn, dat des te meer gegevens ze invoeren, des te beter het resultaat zal zijn. Platforms vragen om steeds meer gegevens, en adverteerders zouden hun analyseplatforms en CDP’s moeten gebruiken om ze te ordenen en veilig te verspreiden.”

Usecases voor geïntegreerde analyseplatforms

Geïntegreerde analyseplatforms ondersteunen een samenhangend begrip en het gebruik van gegevens voor een breed scala aan functies. Ze stroomlijnen gegevensprocessen, voldoen aan de behoeften van meerdere teams buiten marketeers en gegevensanalisten. Hun mogelijkheden reiken tot product- en bedrijfsgerelateerde beslissingen, sales, klantenservice enz.
 
Dit zijn een aantal doeleinden voor het gebruik van geïntegreerde analyseplatforms:

Identiteitresolutie

Identiteitresolutie bestaat uit het samenvoegen van gegevens van verschillende bronnen om zo profielen van klanten aan te maken. Profielen kunnen worden samengevoegd met behulp van identificatoren die matchen. Denk daarbij aan onveranderlijke identificatoren, zoals een e-mailadres of gebruikers-id, of tijdelijke identificatoren, zoals sessie-id’s, die bedoeld zijn voor personalisering of activering gedurende een bepaalde sessie. Dit maakt het samenvoegen en ordenen van klantenrecords overbodig.

Kosten en middelen besparen

Een geïntegreerd analyseplatform vermindert de afhankelijkheid van meerdere losse tools. Bedrijven hoeven niet voor meerdere abonnementen te betalen of verschillende technische set-ups te creëren. Zodra ze tracking configureren, beschikken ze over honderden gegevenspunten die ze voor het hele platform kunnen gebruiken.
 
Gegevensintegratie minimaliseert vervelend handmatig werk en gegevensmanipulatie, en het risico op fouten. Bedrijven kunnen lastige en tijdrovende implementatiewerkzaamheden, zoals maatwerk integraties, voorkomen.
 
Daarnaast kunnen geïntegreerde analyseplatforms ook de productiviteit verhogen en teams helpen samen te werken, gebruikersgegevens met elkaar uit te wisselen en elkaars inspanningen aan te vullen.

Klanttrajecten optimaliseren

Merken kunnen gebruikers segmenteren op basis van hun eigenschappen of gedrag, zodat ze gedurende de verschillende fasen van het klanttraject doelgerichter aangesproken kunnen worden. Marketeers kunnen analyseren hoe gebruikers op de site navigeren, aan het licht brengen waar ze afhaken en hen helpen hun beoogde traject te volgen.
 
Bijvoorbeeld:

  • Toon arbeidsgerelateerde content, zoals een advertentie voor een whitepaper waarin producten vergeleken worden, om gebruikers die nog aan het overwegen zijn aan te moedigen om voor uw oplossing te gaan.
  • Om een gebruiker aan te spreken die er klaar voor is om te kopen, kunt u een pop-up op uw website te voorschijn laten komen met een formulier voor het aanvragen van een gratis demo.
  • Wijs een persoonlijke accountmanager toe die voortdurend klantenservice biedt om op die manier voor klantbehoud te zorgen.

De klantervaring verbeteren

Marketeers krijgen een volledig beeld van de interacties die een klant met het merk heeft en kunnen zo de content die hij of zij consumeert, de producten die hij of zij koopt, de patronen in de traffic op de website en andere details analyseren. Dankzij een diepgaand begrip van gebruikers kunnen marketeers relevante producten aanbieden, berichten weergeven die aansluiten bij hun voorkeuren of formulieren vooraf invullen met gegevens die eerder zijn verstrekt.
 
U kunt bijvoorbeeld:

  • E-mailcampagnes sturen met productaanbevelingen op basis van het surfgedrag van een klant.
  • Een paar dagen na aankoop aan betrokken gebruikers om productbeoordelingen en -aanbevelingen vragen.
  • Een sms sturen om een bestaande klant ertoe aan te zetten uw mobiele app afhankelijk van zijn of haar apparaattype te downloaden en te gebruiken.

Aan de hand van deze activiteiten kunnen marketeers een gepersonaliseerde klantervaring bieden en de informatie, mogelijkheden, producten en diensten leveren die de voorkeur van hun doelgroep geniet.

Inzicht bieden voor voorspellende en adviserende analytics

Merken kunnen historische gegevens met betrekking tot vorige aankopen, communicatievoorkeuren, loyaliteitsstatus en meer gebruiken om trends te voorstellen en actiegerichte strategieën voor te stellen.
 
Bijvoorbeeld:

  • Hoogwaardige klanten identificeren en acties opstellen die zich tot hen richten en ervoor zorgen dat ze klant blijven. U kunt bijvoorbeeld een exclusieve aanbieding creëren en hen dit per e-mail toesturen.
  • Ontdek cross-sell- en upsell-mogelijkheden. U kunt gebruikers bijvoorbeeld aanbevelingen voor gerelateerde producten sturen, die als aanvulling dienen op de andere producten die ze al eerder van een bepaalde categorie hebben gekocht.
  • Vind klanten die op het punt staan om hun klantrelatie te beëindigen en moedig hen aan om te blijven. U kunt bijvoorbeeld een korting aanbieden als een klant zijn of haar abonnement verlengt. Door uw dienst langer te gebruiken, ontdekt hij of zij wellicht wat voor waarde hem of haar dit nog meer oplevert.

De salesafdeling ondersteunen

Gegevens van supporttickets, e-commerce surfgeschiedenis, eerdere verslagen van verkoopgesprekken en andere informatie over een potentiële klant komen allemaal samen. Tevens kunnen verkoopteams bestaande datasets verrijken. Ze kunnen bijvoorbeeld intentie- en CRM-gegevens combineren, zodat ze meer dimensies hebben voor segmentering.
 
Op die manier kunnen verkoopmedewerkers met context in het achterhoofd en op een vertrouwde manier communiceren, zodat ze een betere verkoopervaring kunnen bieden.
 
Verkoopmedewerkers kunnen bijvoorbeeld:

  • Voor elke potentiële klant een meer op maat gesneden aanbod opstellen dat al bij voorbaat inspeelt op hun wensen.
  • Leadconversies en inkomsten optimaliseren door bepaalde leads prioriteit te geven op basis van hun eigen scorecriteria.

Dit leidt tot meer verkopen, meer behoud van klanten en een hogere kans dat uw bedrijf aan anderen wordt aanbevolen.

De klantenservice helpen

Klantenservicemedewerkers krijgen onmiddellijke toegang tot gedetailleerde klantprofielen met gegevens die vanuit elk systeem geïntegreerd zijn. Dit omvat eerdere interacties met de verkoop- en klantenserviceteams, de supporttickets die ze hebben aangemaakt, relevante notities van het verkoopteam enz.
 
Klantenservicemedewerkers kunnen bijvoorbeeld:

  • Vragen van klanten over hun huidige abonnementen efficiënt beantwoorden.
  • Met aanbevelingen komen voor gebruik van het product.
  • Gesprekken richting nieuwe aankopen of nieuwe merken sturen.

Zo kunnen zij snel aan de behoeften van klanten voldoen, een sterkere relatie met hen opbouwen en op die manier het behoud van klanten verhogen.

Hoe u kunt profiteren van Piwik PRO Analytics Suite als een geïntegreerd analyseplatform

Piwik PRO’s geïntegreerde analyseplatform biedt u connectiviteit en de vrijheid om uw gegevens te integreren en te activeren. Ongeacht uw sector en bedrijfsdoelen kunt u profiteren van privacy- en beveiligingsfuncties van hoog niveau wat elk aspect van het product betreft.
 
Hieronder zullen we de belangrijkste voordelen uiteenzetten van Piwik PRO Analytics Suite.

Flexibiliteit

Met Piwik PRO kunt u verschillende tools en systemen verbinden, rapporten genereren en aanvullende analyses uitvoeren. U kunt bijvoorbeeld dashboards instellen die u de belangrijkste statistieken voor uw bedrijf of complexe rapporten over klanten voor specifieke situaties tonen. Tevens kunt u uw gegevens beheren en beslissen wie er bevoegd is om deze op te halen of te openen. Zo kunt u beter aan de privacyregelgeving voldoen.

Integratie

Piwik PRO biedt u verschillende opties om het platform te voorzien van gegevens die vanuit andere bronnen geïmporteerd zijn. Tevens kunt u de analytics-mogelijkheden van het platform uitbreiden en de gegevens met behulp van verschillende tools en systemen gebruiken voor uw workflows.
 
U kunt reclameplatforms, A/B-tools en dergelijke verbinden of BI- of visualisatietools, zoals Looker Studio of Power BI, integreren. U kunt onbewerkte data exporteren naar tools zoals Amazon S3, Azure Blob of BigQuery. Daarnaast kunt u gegevens in andere tools activeren om uw klanten beter te bereiken en praktische voordelen te verkrijgen van uw gegevens.
 
In 2023 fuseerde Piwik PRO met Cookie Information, een toonaangevende leverancier van platforms voor toestemmingsbeheer (CMP). Tevens kunt u profiteren van een naadloze integratie tussen Piwik PRO Analytics Suite en Cookie Information CMP.

Het gebruik van meerdere geïntegreerde analytics-oplossingen kan tot afhankelijkheid van een leverancier leiden. U kunt bijvoorbeeld niet anders dan GA4 integreren met Google-producten, zoals BigQuery en Looker Studio. Piwik PRO doet dit echter niet – u kunt onze oplossing ook met externe tools integreren.

Activering van gegevens

Met ons platform voor klantgegevens (CDP) kunt u uw klantgegevens verenigen en segmenteren en daarop inspelen.

Een aantal van de belangrijkste mogelijkheden van het CDP omvatten:

  • Gegevens van bezoekers die verspreid zijn over kanalen en contactmomenten koppelen en inzichten verbeteren dankzij gegevensimports met elke tool in uw technologische infrastructuur. U kunt nu ook gegevens naar het CDP importeren via de API.
  • Een gedetailleerd overzicht krijgen van gebruikerskenmerken en -interacties met uw merk in weergaven van afzonderlijke klanten (SCV). Daarmee kunt u alle gegevens die over een gebruikers verzameld zijn op één plek bekijken om ervoor te zorgen dat de informatie op verschillende systemen consistent en up-to-date is.
  • Doelgroepen tijdens meerdere contactmomenten triggeren, met inbegrip van realtime klantinteracties. Doelgroepsegmenten scheppen op basis van gegevens over demografie en gedrag om nog nauwkeuriger doelgroepen te kunnen bepalen en ze gerichter te kunnen targeten met relevante reclame, content of berichten.
  • Gebruikersgegevens activeren met webhooks en automatiseringstools om gewenste attributen naar verschillende bestemmingen te sturen, zoals CRM, reclameplatforms, e-mailmarketingtools, interne communicatiekanalen enz. Tevens kunt u desgewenst geavanceerde integraties bepalen.

Meerdere contactmomenten verbinden

Met Piwik PRO kunt u volledig digitale ervaringen gedurende elke fase van het klanttraject via verschillende kanalen en contactmomenten in kaart brengen en analyseren. Uw team kan het gedrag van gebruikers snel in kaart brengen en analyseren om als basis te dienen voor besluiten over verkoop- of marketingoptimalisaties. Om inzicht te krijgen in customer journeys kunt u de beschikbare rapportagefuncties gebruiken, zoals meerkanaals attributierapporten, gebruikersbewegingen en trechters.

Stevig geïntegreerde modules

Piwik PRO heeft zoveel meer te bieden dan Analytics. U kunt andere stevig geïntegreerde Piwik PRO-modules combineren – Tag Manager, platform voor klantgegevens en Consent Manager – ter aanvulling op de functies van Analytics en u kunt de gecombineerde krachten van alle modules benutten.

  • Met Tag Manager kunt u alle aspecten van gegevensverzameling en -activering tot in de detail beheren. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat uw tag set-up hetzelfde en doeltreffend is bij verschillende tools.
  • Consent Manager helpt u ervoor te zorgen dat uw toestemmingsprocessen transparant blijven. U kunt het verzamelen van toestemming van gebruikers stroomlijnen en records van gebruikersvoorkeuren beheren.
  • Het platform voor klantgegevens biedt de mogelijkheid om gebruikersgegevens van verschillende bronnen te integreren en ze te segmenteren op basis van relevante doelgroepen. U kunt uitgebreid inzicht verkrijgen in het gedrag van klanten en op basis van die gegevens handelen.

Conclusie

Ondanks de enorme hoeveelheid informatie die elke marketeer en analist voor het grijpen ligt, vinden veel organisaties het lastig om wijs te worden uit hun gegevens. De enorme technologische arena maakt het lastig om uit de verschillende tools te kiezen en ze te combineren en een uitgebreide gegevensset-up te creëren. Om nog maar te zwijgen van hoe lastig het is ervoor te zorgen dat teams met elkaar samenwerken en de gegevens bruikbaar en toepasbaar te maken om op die manier de bedrijfsprocessen en resultaten te verbeteren.
 
Een geïntegreerd analyseplatform kan deze uitdagingen het hoofd bieden. Het is een doeltreffende oplossing voor het bevorderen van een cultuur van datagestuurde besluitvorming en voor het ondersteunen van doorlopende ontwikkeling in de hele organisatie.
 
Neem contact met ons op om meer te weten te komen over het volledig potentieel van Piwik PRO als een geïntegreerd analyseplatform:

Schrijver

Małgorzata Poddębniak

Senior Content Marketer

Senior content marketer at Piwik PRO, copywriter, translator and editor. She started as a freelancer, gaining experience with creating versatile marketing content for various channels and industries. Later, she began working as a translator and editor, specializing in academic articles and essays, mainly in the field of history and politics. After becoming interested in SEO, she moved on to work as a content writer for a technical SEO agency. While there, she designed the company newsletter and planned and created in-depth articles, practical guides, interviews, and other supporting marketing materials. She joined Piwik PRO with extensive knowledge of technology, SEO, and digital marketing. At Piwik PRO, she writes about analytics, privacy, marketing, personalization, and data management and explains product best practices and industry trends for different industries.

Zie meer berichten van deze auteur