Een customer data platform (CDP) biedt u een uniform, uitgebreid inzicht in uw klanten. Daardoor kunt u uw interacties met klanten nog meer personaliseren en de doeltreffendheid en flexibiliteit van marketingcampagnes verbeteren. Toegang tot en het doeltreffend inzetten van klantgegevens is van cruciaal belang voor het succes van bedrijven. Bovendien biedt het marketeers een tastbaar voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Er is geen ruimte voor beperkte gegevenstoegang en -integratie. Doordat CDP’s over robuuste functionaliteiten beschikken voor gegevensactivering en -import kunt u een verscheidenheid aan tools van uw technologische infrastructuur inzetten, zoals CRM’s, e-mailmarketingtools, e-commercetools en reclamebeheersoftware, om diepgaandere inzichten te verkrijgen.
In deze blogpost worden de voordelen van een CDP besproken. We zullen met name dieper ingaan op gegevensactivering en -import in een CDP en zullen u praktische voordelen geven van hoe uw bedrijf hiervan kan profiteren.
Waarom u een customer data platform nodig heeft?
Met customer data platforms (CDP’s) kunnen bedrijven hun klantgegevens ordenen, analyseren en activeren om de relatie met hun klanten naar een hoger niveau te tillen. Alleen al dit feit zou voor de meeste bedrijven een reden moeten zijn om CDP’s verplicht te stellen. Maar CPD’s hebben nog meer te bieden.
Op deze manieren kan een CDP uw bedrijf vooruit helpen:
Optimalisatie van de customer experience
Met CDP’s kunnen bedrijven hun klanten op alle kanalen een naadloze ervaring bieden. Aangezien alle klantgegevens op één plek worden verzameld, kunnen gegevens in realtime worden gedeeld met de salesafdeling, de marketingafdeling, de klantenservice en andere afdelingen.
Voorkomen van datasilo’s
CDP’s zorgen ervoor dat klantgegevens centraal worden verzameld, doordat gegevens van meerdere bronnen worden samengevoegd. Zo hebben bedrijven heel gemakkelijk toegang tot online en offline gegevens van elke touchpoint. Dit stelt hen in staat om te beslissen welk interacties de meeste impact hebben op hun klanten. Maar bovenal draagt dit – dankzij een verbeterde en geautomatiseerde toegang tot gegevens – bij aan een nog betere besluitvorming.
Gegevensintegratie
CDP’s verschaffen u een unieke voorsprong, aangezien zij gegevens van meerdere bronnen en tools samenvoegen. Daardoor kunt u diepgaandere klantprofielen opstellen met uitgebreide informatie die verder gaat dan standaardkenmerken, zoals locatie, browser, apparaat en bronnen van traffic. U kunt bijvoorbeeld kenmerken toevoegen van externe bronnen, zoals gender, e-mail, beroep of gegevens over recentelijk surfgedrag, om inzicht te krijgen in de interesses en activiteiten van gebruikers. Dit levert u veel meer inzichten op waarmee u de klantenwerving en -behoud kunt bevorderen.
Toegang tot volledige klantprofielen en segmentatie
Met behulp van een CDP kunt u heel eenvoudig diepgaande klantprofielen opstellen met de door u verzamelde gegevens, zoals demografische gegevens, aankoopgeschiedenis, gedragsgegevens e.d.
U kunt doelgroepen creëren door klantprofielen op basis van specifieke criteria te segmenteren. Door de segmentering van het publiek met behulp van een CDP te stroomlijnen, bent u bovendien minder tijd kwijt aan het opstellen van doelgroepen en waarborgt u dat de segmenten op alle systemen hetzelfde en actueel zijn.
First party-gegevens gebruiken
Toen de meeste browsers afstand namen van cookies van derden, werden first party-gegevens de toekomst van digitale marketing. Dankzij first party-gegevens kunnen marketeers uitsluitend vertrouwen op de gegevens die ze verzamelen en waarvoor ze toestemming hebben gekregen. Met behulp van CDP’s kunnen marketeers first party-gegevens verzamelen en verenigen.
De gegevens van uw klanten zijn veilig, aangezien het customer data platform u helpt om de privacy van uw gebruikers te waarborgen. Het is namelijk waarschijnlijker dat u geldige toestemming krijgt door gebruikers daar rechtstreeks om te vragen. Dit betekent dat een CDP u kan helpen aan de vereisten van de AVG, TTDSG, CPPA, CPRA, LGDP en andere privacywetten wereldwijd te voldoen. Bovendien zijn first party-gegevens relevanter en betrouwbaarder dan second- or third party-gegevens.
Wat u kunt bereiken met een customer data platform
CDP’s bieden u meer dan puur het verzamelen van gegevens – ze zijn van cruciaal belang voor het doeltreffend inspelen op gegevens. Met deze informatie kunt u verstandigere beslissingen voor uw bedrijf nemen en concurrerend blijven.
Ontdek waarom een CDP essentieel is voor een succesvolle digitale strategie en wat u ermee kunt winnen.
Uw klanten beter begrijpen
Met een CDP kunt u klantgegevens van verschillende kanalen en apparaten verzamelen en gebruiken en kunt u patronen en trends in het gedrag van klanten ontdekken.
Bovendien biedt een CDP u de mogelijkheid om de gegevens over het surfgedrag te gebruiken, voordat u ze koppelt aan andere systemen en platforms, wat op zich al zeer belangrijk is. Daarmee kunt u het gedrag van een bezoeker gedurende een periode nagaan, maar ook gewoon tijdens één bezoek.
Tot slot kunt u een CDP gebruiken om in de gaten te houden hoe vaak klanten uw website bezoeken, hoeveel tijd ze doorbrengen op de verschillende pagina’s en welke acties ze ondernemen. Met een CDP kunt u de informatie snel gebruiken en daarop inspelen. Met demografische gegevens kunt u bijvoorbeeld berichten aanpassen voor gebruikers uit verschillende landen.
Behoeften van klanten voorspellen en gepersonaliseerde ervaringen scheppen
Door klanten te segmenteren op basis van hun profielkenmerken, -gedrag en -interesses kunt u uw marketingstrategieën dusdanig aanpassen dat ze aansluiten bij hun voorkeuren. Op die manier kunt u uw klanten gepersonaliseerde productaanbevelingen en berichten sturen.
Nadat u uw publiek gesegmenteerd heeft in uw CDP, kunt u ze doorgeven aan andere tools die groei moeten bevorderen dankzij de activering van gegevens. Vervolgens kunt u bepaalde leden van uw publiek selecteren die aan bepaalde criteria voldoen en hen een speciale korting sturen op een product waarnaar ze gezocht hebben.
Gerichte marketingcampagnes opstellen
Met volledige klantprofielen en segmentering kunt u zeer gepersonaliseerde marketingcampagnes implementeren op alle vlakken van uw interacties met de klant. Met CDP-marketing kunt u uw strategieën verbeteren, zoals aanbiedingen op social media, gerichte advertenties en SEO-maatregelen.
Prestatiestatistieken gebruiken om de customer lifetime value te verbeteren
Een CDP kan het klantbehoud en de lifetime value een boost geven. Als voorbeeld: stel dat een trouwe klant uw website al een tijdje niet heeft bezocht. In dat geval kunt u contact met hem of haar opnemen (per e-mail, via de app of telefonisch) om hem of haar ertoe te bewegen uw website weer te bezoeken en te bekijken.
Automatiseer processen om tijd en geld te besparen
Met een CDP kunt u doelgroepen en segmenten bepalen en kunt u het activeringsproces automatiseren. Om een doeltreffende gegevensbeheer met een CDP te kunnen waarborgen, moet er in het begin wel het een en ander worden ingesteld. Is dat eenmaal gebeurd, dan vergt het daarna weinig werk. Automatisering is een kosten- en tijdbesparende oplossing waarmee processen gestroomlijnd kunnen worden en de kans op fouten verminderd kan worden.
Integreer gegevens van uiteenlopende bronnen om uw doelgroepen te activeren
Een CDP biedt u een uniform en uitgebreid inzicht in de gegevens, en stelt u in staat deze te activeren. Dit is met name van cruciaal belang aangezien er afstand wordt genomen van cookies van derden. Bovendien ondersteunen CPD’s het gegevensbeheerprocessen enorm. Zonder een customer data platform zullen de door u verzamelde gegevens verspreid en verdeeld zijn, waardoor ze aanzienlijk minder nuttig zijn om klanten te kunnen analyseren.
Verbeter de klantenservice
Een CDP draagt bij aan een betere klantenservice. U kunt doelgroepen scheppen op basis van specifiek gedrag op de website en kunt de activiteiten van de klantenservice daarop afstemmen. U kunt bijvoorbeeld een backlog creëren voor de klantenservice waarmee feedback van gebruikers verzameld kan worden. Accountmanagers kunnen tijdens hun communicatie met klanten teruggrijpen op:
- Welk product de klant gekocht heeft.
- Via welk kanaal het gekocht is.
- Eerdere interacties met het bedrijf.
Dankzij deze aanpak kunnen zij op een gepersonaliseerde manier antwoorden richting hun klanten. Zo worden tickets sneller opgelost en blijven meer klanten bij het bedrijf.
Verbeter de gegevensbeveiliging
Vereenvoudig het beheer van toestemmingen van klanten, verbeter de gegevensbeveiliging en voldoe nog beter aan de AVG zonder vervelend handmatig werk te hoeven verrichten. Elke activering vindt plaats nadat de klant hiervoor toestemming heeft gegeven om te waarborgen dat gegevens altijd binnen de gestelde grenzen worden gebruikt.
Een CDP voldoet weliswaar niet standaard aan alle regelgeving, maar een centrale benadering t.o.v. klantgegevens is van cruciaal belang om naleving te waarborgen.
Gegevens activeren en importeren
Met inkomende en uitgaande gegevens kunt u klantgegevens omzetten in inzichten en acties. Daarom is het van cruciaal belang om te profiteren van alle voordelen die een CDP te bieden heeft. Dankzij gegevensactivering en -import kunt u klantgegevens van elke bron versturen en het doorsturen naar een andere tool in uw technologische infrastructuur met behulp van webhooks.
Dankzij eenvoudige gegevensactivering- en import van verschillende bronnen kunt u gedegen doelgroepen en single customer views (SCV) creëren. De SCV kan bestaan uit persoonlijke gegevens, communicatiemethoden, kooppatronen, deelname aan loyaliteitsprogramma’s, online interacties en eerdere interacties.
Een SCV biedt u een panoramisch beeld van de interacties met uw klanten, zodat u voorzien bent van waardevolle kennis om marketingplannen op te stellen aan de hand van de identiteit en voorkeuren van uw klanten en de mogelijkheid om het meer te betrekken bij uw merk.
Lees meer in onze blogpost: Single Customer View (SCV): wat is het en hoe werkt het?
Dankzij inkomende en uitgaande gegevens kunt u meer manieren vinden om de opgeslagen informatie te gebruiken. U kunt de gegevens naar salestools sturen om uw interacties met huidige en potentiële klanten te verbeteren of u kunt ze importeren voor diepgaandere CDP-gebruikersprofielen. Dankzij gegevensimport,kunt u snel en automatisch gegevens van verschillende bronnen invoeren, zoals uw CRM, e-commerceplatform, datawarehouse enz.
Piwik PRO’s CDP is ontworpen met privacy in het achterhoofd en stelt marketeers in staat om het uiterste uit hun activiteiten te halen. U kunt volledige klantprofielen aanmaken en uw data in doelgroepen segmenteren. Activeer en importeer gegevens om een gepersonaliseerde ervaring te bieden en effectieve campagnes te voeren via verschillende kanalen. Piwik PRO’s CDP-functies dienen meerdere usecases.
Usecases gegevensactivering
Met een CDP kunt u gegevens activeren door geselecteerde, relevante gebruikersgegevens naar duizenden bestemmingen te sturen. Doelgroepactivering kan op bijna elk platform worden geautomatiseerd met behulp van webhooks. Indien niet beschikbaar, kunt u elk platform heel eenvoudig koppelen via intermediaire workflowautomatiseringstools, zoals Power Automate of Zapier. Voorbeelden van andere platforms die u kunt gebruiken voor activering van gegevens zijn Hubspot, Slack, Mailchimp, Google Ads, Shopify en Marketo.
Met gegevensactivering kunt u waardevolle inzichten opdoen en dit toepassen op de processen van uw bedrijf.
Voorbeelden van usecases:
- Zet shoppers die nog niet overgegaan zijn tot aankoop aan om een bestelling te plaatsen. Te dien einde kunt u leden van uw doelgroep toevoegen aan elke door u gewenste marketingautomatiseringstool en kun u hen een kortingsvoucher sturen of hen informeren dat u snel kunt leveren. Hierdoor kunt u meer klanten winnen en uw omzet verhogen.
- Verbeter de operationele doeltreffendheid door accountmanagers aan hoogwaardige klanten toe te wijzen. Activeer gegevens en verstuur een notificatie naar het salesteam om ervoor te zorgen dat zij contact opnemen met de klant. Ze kunnen bijvoorbeeld automatische berichten ontvangen via Slack of Microsoft Teams indien potentiële klanten belangrijke pagina’s oproepen, zoals de pagina met prijzen en garantie, of als ze hun winkelmandje hebben achtergelaten zonder een bestelling te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat uw salesteam meteen op de hoogte is en het perfecte moment kan benutten om in contact te komen met belangrijke potentiële klanten.
Dit verbetert de tevredenheid en het vertrouwen van klanten. Bovendien bespaart het u tijd, omdat u de informatie over uw doelgroep niet meer handmatig hoeft in te voeren en niet meer hoeft te controleren of de gegevens wel kloppen.
- Stel gerichte marketingcampagnes op door banners te tonen aan klanten die geneigd zijn om te kopen (hot leads), en mensen die uw product al hebben gekocht daarvan uit te sluiten. Zo voorkomt u dat u uw reclamebudget verspilt. U kunt klanten benaderen die u website voor het eerst hebben bezocht via een campagne en productpagina’s of een pagina met prijzen hebben bekeken. De activering bestaat uit het toevoegen van het e-mailadres van klanten aan aangepaste doelgroepen op Facebook Ads en Google Ads.
Daarmee kunt u het uiterste halen uit uw remarketingbudget en kunt u uw middelen richten op potentiële klanten die het meest geneigd zijn bij u te kopen.
Usecases gegevensimport
U kunt gegevens vanuit uw CRM, e-commerceplatform, datawarehouse of andere importeren naar het CDP en ze vervolgens gebruiken om de profielgegevens in realtime uit te breiden en bij te werken. Zo zorgt u ervoor dat uw CDP-profielen beschikken over relevante en actuele informatie. U kunt de klantgegevens toepassen op doelgroepen en activeringen om de gegevens te combineren die u heeft verzameld via verschillende touchpoints.
Als u uw CDP bovendien integreert met analytics en een tag manager, kunt u profiteren van een continue stroom van waardevolle gebruikersgegevens. U kunt ook silo’s in databronnen verbinden tot duidelijke records die alle kenmerken en gedragingen van gebruikers in kaart brengen.
Voorbeelden van usecases:
- U kunt gegevens over aankopen bij fysieke winkels of points of sale versturen. Voor het analyseren van customer journeys, verkoopbronnen en ROI en voor het doeltreffend rapporteren over meerdere touchpoints binnen verschillende trechters is het van cruciaal belang dat offline conversies geïmporteerd worden.
- U kunt de customer lifetime value (CLV) en klantbeoordelingen vanuit het CRM importeren. Het is één ding om de winstgevendheid per klant te meten, maar toonaangevende bedrijven gaan net een stapje verder als het gaat om de customer lifetime value. Door de CLV te importeren, kunt u de potentie van het CDP benutten voor geavanceerde analyses, actiegerichte inzichten en voorspellende mogelijkheden waarmee u begrijpt wat uw klanten willen.
- U kunt gegevens van uw e-mailcampagnes in het CDP invoeren en de gegevens toevoegen aan bestaande klantprofielen. Met e-mailautomatiseringssoftware kunt u Piwik PRO CDP bijvoorbeeld informatie versturen over geopende e-mails. Door gegevens van e-mailautomatiseringstools mee te nemen, krijgt u meer inzicht in de klantbetrokkenheid, wat een goed gedefinieerde segmentering van het publiek mogelijk maakt.
Als u een meer gevorderde gebruiker bent, kunt u met Piwik PRO ook gegevens importeren van andere tools die de API gebruiken. Met deze optie kunt u uw klantprofielen verbeteren dankzij toegang tot cruciale informatie van externe bronnen en krijgt u meer inzicht in hun voorkeuren en gedrag.
Bovendien kunt u aangepaste kenmerken creëren via de gebruikersinterface en API.
Als u hier meer over wilt weten, lees dan onze ontwikkelaarsdocumentatie en -gidsen.
Waarop u moet letten bij het kiezen van een CPD?
Om het uiterste uit uw CPD te kunnen halen, moet deze beschikken over functies als:
- Gegevensintegratie: Een optimaal CDP moet gegevens van verschillende bronnen kunnen integreren. Voorbeelden omvatten web analytics, CRM-systemen, e-mailmarketingtools, socialmediaplatforms en andere bronnen. Bekijk welke tools u moet integreren met het CDP en of dit met het door u gekozen CDP mogelijk is.
- Geïntegreerde analytics en tag manager: Een CDP dat analytics en tag management als standaardfunctionaliteit aanbiedt, verstrekt u nog diepgaandere inzichten. Standaardintegraties bieden naadloze verbindingen tussen tools en lagere instapdrempels voor eindgebruikers.
- Activering van gegevens en personalisering: Controleer of CDP’s een gepersonaliseerde ervaring mogelijk maken via alle kanalen en gegevens kunnen activeren, zodat u de juiste mensen op het juiste moment kunt bereiken. Dit betekent dat u de gebruikersprofielen moet aanvullen met kenmerken die specifiek aansluiten bij uw bedrijf en klanten.
- Krachtige analytics-functionaliteiten zoals gedragssegmentering en het opbouwen van publiek: Selecteer een CDP om doelgroepen via meerdere touchpoints te triggeren, met inbegrip van realtime klantinteracties. Platforms moeten segmentering aan de hand van demografische en gedragsgegevens mogelijk maken, zodat doelgroepen nog nauwkeuriger bepaald kunnen worden.
- Schaalbare en veilige gegevensopslag: Het systeem moet toenemende hoeveelheden gegevens en een groeiend aantal gebruikers aankunnen naarmate het bedrijf groter wordt. Tevens moet het nieuwe gegevensbronnen en systemen naadloos en veilig kunnen integreren.
- Flexibiliteit en eenvoudig in te stellen: Alle belanghebbenden van de bedrijf zouden toegang moeten hebben tot de informatie, van marketing en sales tot aan de klantenservice en productontwikkeling. Medewerkers die niet technisch onderlegd zijn, moeten er dankzij een gebruiksvriendelijke interface gemakkelijk doorheen kunnen navigeren en de gegevens kunnen begrijpen.
- Flexibiliteit en eenvoudig in te stellen: Alle belanghebbenden van de bedrijf zouden toegang moeten hebben tot de informatie, van marketing en sales tot aan de klantenservice en productontwikkeling. Medewerkers die niet technisch onderlegd zijn, moeten er dankzij een gebruiksvriendelijke interface gemakkelijk doorheen kunnen navigeren en de gegevens kunnen begrijpen.
CDP dat bij uw behoeften aansluit
Een unieke functie van Piwik PRO’s CDP is dat het kan integreren met een platform voor web- en app-statistieken in plaats van dat het erop gericht is de meeste andere CDP’s op de markt te vervangen. De standaardintegratie met Analytics en Tag Manager waarborgt een constante aanvoer van cruciale gebruiksgegevens. Dit leidt tot een diepgaander begrip van inzichten.
Met Piwik PRO’s CDP kunt u gegevens heel eenvoudig activeren door webhooks en automatiseringstools te gebruiken om de gewenste attributen naar verschillende bestemmingen te sturen, zoals CRM, reclameplatforms, e-mailmarketingtools, interne communicatiekanalen enz. Bovendien kunt u met de intuïtieve editor en sjablonen activiteiten creëren zonder dat u daar IT voor nodig heeft. Indien nodig, kunt u ook geavanceerde integraties definiëren. Met ons CDP kunt u uw inzichten nog verder verbeteren met veilige gegevensimport vanuit elke tool in uw technologische infrastructuur.
Bovendien geeft Piwik PRO’s CDP prioriteit aan de privacy van gebruikers en helpt het u te voldoen aan de wereldwijde privacywetgeving, zoals de AVG, de TTDSG, de CPPA, de CPRA en de LGPD. Dit omvat veilige hostingopties, data governance en ingebouwde integratie met tools voor toestemmingsmanagement.
Lees meer over de functies van Piwik PRO CDP:
Als u wilt zien hoe CDP werkt, neem dan contact met ons op voor een gepersonaliseerde productdemo.